یادگیری زبان دوم و نظریه طرحواره های ذهنی


در حال بارگذاری
12 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 یادگیری زبان دوم و نظریه طرحواره های ذهنی دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد یادگیری زبان دوم و نظریه طرحواره های ذهنی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی یادگیری زبان دوم و نظریه طرحواره های ذهنی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن یادگیری زبان دوم و نظریه طرحواره های ذهنی :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : دانشور

تعداد صفحات :۱۶

نقش مهم درک مطلب شنیداری (Listening comperehension) در فراگیری زبان دوم یا زبان خارجی، محقق را بر آن داشته تا به بررسی تاثیر نظریه طرحواره های ذهنی (Schema theory) بر درک مطلب شنیداری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بپردازد. از این رو، چارچوب تدوین مقاله در راستای پاسخگویی به سوالات زیر خواهد بود:۱- آیا فراگیران زبان خارجی یا زبان دوم، متونی را که طرحواره های ذهنی مربوط به آن ها را دارند بهتر درک می کنند؟ به عبارت دیگر، نقش دسترسی به طرحواره های ذهنی یا پیش ذهنیت (background knowledge) فراگیران در درک مطلب شنیداری چیست؟۲- مهارت و تبحر فراگیران (Language proficiency) در زبان دوم یا خارجی چه تاثیری در درک مطلب شنیداری ای دارد که فراگیر فاقد طرحواره های ذهنی مناسب آن است؟تحقیقات انجام شده نشانگر تاثیر بسزای طرحواره های ذهنی در درک مطالب نوشتاری و شنیداری است. طبق بررسی های موجود، فراگیرانی که دارای طرحواره های مناسب ذهنی اند به دلیل داشتن همزمان توانش زبانی (Linguisitc competence) و توانش طرحواره های (Schematic competence) دارای مهارت بالاتری در یادگیری زبان دوم یا خارجی خواهند بود.برای بررسی پرسش های تحقیق ابتدا آزمون استاندارد تافل که معیار سنجش مهارت زبان است به ۱۸۰ نفر از دانشجویان سال اول رشته زبان انگلیسی دانشگاه الزهرا ارائه شد و براساس آن ۸۲ نفر به صورت تصادفی برای چهار گروه برگزیده شدند. این دانشجویان براساس داشتن مهارت در زبان انگلیسی به دو گروه قوی (HP) و ضعیف (LP) تقسیم و سپس برای شرکت در گروه های کنترل و آزمایشی تعیین شدند.با ارائه پرسشنامه ای حاوی موضوعاتی که به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و … برای شرکت کنندگان در تحقیق نا آشنا بود اطمینان به عمل آمد که نمونه ها فاقد طرحواره های ذهنی لازمند. سپس پیش آزمونی شامل دو بخش متون آشنا (T1) و متون نا آشنا (T2) به آن ها ارائه گردید و با برگزاری جلسات آموزش موضوعات نا آشنا به گروه های آزمایشی تلاش شد تا نمونه ها طرحواره های لازم را کسب کنند. مجددا به فاصله یک ماه، پس آزمون مشابهی (Parallel) از شرکت کنندگان گرفته شد که آن نیز دارای دو بخش متون آشنا (T3) و متون نا آشنا (T4) بود. نتایج به دست آمده به روش آماری آنالیز واریانس دو طرفه و یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به این ترتیب مشخص شد که تفاوت معناداری میان میانگین نمرات T4 گروه آزمایشی ضعیف (LPEG) و میانگین نمرات سایر آزمون ها ( T3 و T2 و T1) وجود دارد (۱۹۳.۴۱۷ = (۷۸ و ۱) F) که بیانگر تاثیر جلسات آموزشی و اکتباس طرحواره های ذهنی توسط نمونه های ضعیف و افزایش توانایی آن ها در درک مطلب شنیداری است. از سوی دیگر تفاوت چشمگیری میان میانگین نمرات گروه های کنترل و آزمایشی دارای مهارت بیش تر در زبان (HPEG و HPCG) با یکدیگر وجود ندارد و تفاوت معناداری در میانگین نمرات T4 آن ها با سایر آزمون ها مشاهده نمی شود که این خودحاکی است دسترسی به طرحواره های مناسب ذهنی تاثیر چندانی در درک مطلب شنیداری آن ها نداشته و آنان به علت داشتن توانش زبانی در سطح بالا توانسته اند با وجود عدم دسترسی به طرحواره های ذهنی، به عملکرد بهتری در درک مطلب شنیداری (T4) دست یابند.در مجموعه تجزیه و تحلیل یافته ها نشانگر آن است که وجود همزمان توانش زبانی و جهانی (طرحواره ای) برای درک کامل مطلب شنیداری ضروری است.

کلید واژه: طرحواره ذهنی، درک مطلب شنیداری، زبان دوم

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.