تحقیق روش های فعال کردن کلاس ریاضی و علاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تحقیق روش های فعال کردن کلاس ریاضی و علاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی دارای ۶۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق روش های فعال کردن کلاس ریاضی و علاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق روش های فعال کردن کلاس ریاضی و علاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی
مقدمه
چگونه یک کلاس فعال داشته باشیم ؟
روش های نوین تدریس
استفاده از وسایل کمک آموزشی
استفاده از تکنولوژی های آموزشی
استفاده از سرگرمی های ریاضی
تهیه ی بروشور ، روزنامه دیواری و پژوهش های دانش آموزی
طراحی و برگزاری مسابقات ریاضی در خارج از کلاس
معرفی دانش آموزان موفق در پایان هر ماه
استفاده از کارت های تشویقی
گروه بندی کردن دانش آموزان
آشنایی معلم با آموزش مجازی و شبکه ی اینترنت و وبلاگ نویسی
مجلات رشد ریاضی ( رشد برهان )
چگونه یک معلم فعال ، پر انرژی و تاثیر گذار باشیم ؟
چند پیشنهاد جهت علاقه مندی دانش آموزان راهنمایی به ریاضیات
چگونه دانش آموزان به ریاضی علاقمند می شوند
انواع روشهای تدریس ریاضی
۱ – روش کلامی (زبانی)
الف) روش تدریس زبان ماشینی (قاعده گویی)
ب) روش تدریس زبان استدلالی
۲- روش اکتشافی
محاسن روش اکتشافی از دیدگاه برونر
معایب روش اکتشافی
۳- روش مفهومی
۴- روش فعال
محاسن روش فعال
معایب روش فعال
بررسی از دیدگاه آموزشی
بررسی از دیدگاه جامعه شناختی
نظام آموزشی
بررسی از دیدگاه روانشناختی
علل ضعف دانش آموزان راهنمایی در ریاضی و چگونگی رفع آن
تمرین های ریاضی بسیار سنگین است
کلاس درس خسته کننده است
ضرورت آموزش ریاضی به شکل عملی و کاربردی
ریاضی و کمک به نظم و طبقه بندی اطلاعات
برخی از دلایل افت تحصیلی در درس ریاضی
نتیجه یک پژوهش
علل افت تحصیلی دانش آموزان دردرس ریاضی
ضعف دانش آموزان درریاضی
علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی
مهمترین علل آموزشگاهی موثردر ضعف دانش آموزان دوره ابتدایی در درس ریاضی
۱-عدم تسلط برخی آموزگاران به دانش ریاضیات
۲-عدم استفاده از وسایل آموزشی
۳-عدم مشارکت دانش آموزان در فرایند تدریس وعدم فعال بودن آن ها
۴-عدم استفاده از کاربردهای ریاضی درکتاب های درسی وتدریس معلمان
۵-عدم توجه به پیش نیازهای دروس جدید
۶-بالا بودن حجم کتاب های درسی ریاضی
۷-دید ونگرش منفی دانش آموزان نسبت به ریاضی
۸-عدم توجه به تفاوت های فردی
۹-عدم انجام ارزشیابی های صحیح
بحث پیرامون افت تحصیلی در درس ریاضی
پیشنهادات
مشکلات آموزش ریاضی
الف ) مشکلات مربوط به برنامه ریزان و مولفان کتب ریاضی
ب) مشکلات مربوط به معلمان و اساتید ریاضی .
ج) مشکلات مربوط به دانش آموزان
د) مشکلات مربوط به اجتماع و خانواده ها
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق روش های فعال کردن کلاس ریاضی و علاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی
۱-سیف، دکتر علی اکبر.(۱۳۷۶)روان شناسی پرورشی.تهران:آگاه
۲-شکوهی،غلامحسین. (۱۳۶۳)روش آموختن حساب وهندسه.تهران :چاپخانه پیروز
۳-مجلات رشد آموزش ریاضی:دفتر انتشارات کمک آموزشی
۴- تکنولوژی آموزشی ، شماره ی ۱۹ ، فروردین
۵- ویژگی ها و قابلیت های مورد انتظار از معلمان ، غلامعلی افروز ، دانشگاه تهران ،
۶- مدرسه ی فردا ، شماره ی ۷ ، فروردین
مقدمه
بیشتر دانش آموزان درس ریاضی را به عنوان یکی از سخت ترین درس هایشان می شناسند (که در واقع نیز چنین است ) همچنین نا خود آگاه معلم ریاضی را معلمی بد اخلاق و خشک و خشن می دانند . با توجه به این شرایط اگر معلم ریاضی نیز بخواهد مانند روش های تدریس سنتی در اداره کلاس خشک و خشن برخورد کند و امکان فعالیت و آزادی را از دانش آموزان بگیرد ، دانش آموزان در یادگیری درس ناتوان خواهند بود . شاید در ظاهر درس را فرا گیرند ولی این یادگیری عمقی نخواهد داشت و در آینده مشکل ساز خواهد شد
با توجه به این عوامل برای موفقیت در امر یاد دهی – یاد گیری معلم باید کلاسی فعال و فرح بخش و متنوع برای دانش آموزان ایجاد کند که در این صورت دانش آموزان در کلاس احساس خستگی نخواهند کرد و با علاقه وانگیزه در فرایند یاددهی–یادگیری شرکت می کنند و ذهنیتی که نسبت به درس و معلم ریاضی دارند تا حدودی تعدیل می شود. شاید بتوان گفت معلم ریاضی بیشتر از سایر معلمان باید به ویژگی های فردی دانش آموزان توجه داشته باشد ، فعالیت هایی متناسب با شرایط جسمی ، محیطی و علمی دانش آموزان طراحی کند ، در برخی از کلاس ها شاید نیاز باشد برای گروهی از دانش آموزان یک موضوع درسی و برای گروهی دیگر موضوع دیگری تدریس شود که بستگی به پایه ی علمی دانش آموزان دارد
معلم قبل از شروع درس باید با دانش آموزان ارتباط عاطفی و دوستانه برقرار کند که به عنوان یک پیشنهاد می توان روی مهارت های ایجاد ارتباط عاطفی و دوستانه بین معلم و دانش آموز نیز تحقیق کاملی انجام داد که در این مقاله مجال پرداختن به آن نیست
چگونه یک کلاس فعال داشته باشیم ؟
روزگاری که معلم به عنوان گوینده و دانای کلاس و دانش آموز فقط به عنوان شنونده در کلاس حاضر می شد سپری شده است ، زمانی دانش آموز را به عنوان یک لیوان خالی در نظر می گرفتند که باید به وسیله ی معلم و کتاب های درسی پر شود ولی اکنون اشتباه بودن این تفکر به اثبات رسیده است . اکنون دانش آموز را باید آتشی افروخته بدانیم که معلم آن را شعله ورتر می کند . در ادامه روش ها و راه کارهایی برای فعال کردن کلاس ریاضی و بهبود جریان یاددهی – یادگیری ارایه می شود
روش های نوین تدریس
آشنایی با روش های نوین تدریس و اجرای آن ها در کلاس درس لازمه ی کار معلم قرن ۲۱ است . معلم باید به موضوعات هر درس و اهداف آن تسلط کامل داشته باشد . روش های فعال تدریس را به خوبی بشناسد و معایب و مزایای هر یک را بداند و با انتخاب یک یا چند روش فعال ، متناسب با موضوع درس و منطبق با اهداف آن در فعال کردن کلاس درس بکوشد
استفاده از وسایل کمک آموزشی
با بهره گیری از وسایل کمک آموزشی آماده یا دست سازه های معلم و دانش آموزان می توان کلاس را فعال تر برگزار کرد . به عنوان مثال با تهیه ی اشکال هندسی مورد نیاز در بحث حجم دانش آموزان مفاهیم درس حجم را به صورت عینی تر و ملموس تر درک خواهند کرد
استفاده از تکنولوژی های آموزشی
تکنولوژی های آموزشی از قبیل کامپیوتر و ; می توانند علاقه ی دانش آموزان را به درس ریاضی افزایش دهند . در استفاده از کامپیوتر مسلما معلم باید با برخی از نرم افزار های آموزشی ریاضی آشنایی داشته باشد . به عنوان نمونه باری تهیه ی اسلاید و استفاده از آن در کلاس درس باید با پاورپوینت آشنا باشد . در اینجا لازم است اشاره ای شود به نرم افزار جئو جبرا شود این نرم افزار کاربرد وسیعی در آموزش ریاضی و خصوصا در هندسه دارد . نرم افزار جئو جبرا و آموزش آن در سایت جناب آقای افشین منش موجود می باشد . استفاده از کامپیوتر و نرم افزار های ریاضی علاوه بر آن که علاقه و انگیزه ی دانش آموزان را نسبت به ریاضی افزایش می دهد باعث تسریع و عمیق امر یاد دهی – یاد گیری می شود
استفاده از سرگرمی های ریاضی
متنوع کردن کلاس درس با طراحی معماها و سرگرمی ها و بازی های ریاضی مرتبط با موضوعات درسی می تواند در فعال کردن کلاس ریاضی نقش به سزایی داشته باشد . استفاده از معماها و سرگرمی های ریاضی می تواند صرفا برای درگیر کردن دانش آموزان با مسئله و تقویت قدرت تفکر در آن ها باشد و آن ها را با مراحل و روند تفکر و حل مسئله آشنا کند
تهیه ی بروشور ، روزنامه دیواری و پژوهش های دانش آموزی
فعالیت دانش آموزان در زمینه ی تهیه ی بروشور های ریاضی ، روزنامه دیواری ، مجلات ریاضی در سطح مدرسه و پژوهش در مورد موضوعات ریاضی و ; می تواند کلاس درسی را از حالت خشک و بی روح سنتی خارج کرده و دانش آموزان را با موضوعات درسی در گیر کند . برای تهیه ی موارد مذکور به دلیل وقت گیر بودن بهتر است قسمتی از کار در مدرسه و بقیه در خارج از مدرسه انجام شود
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.