مقاله مقیاس سنجش صبر برای نوجوانان


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله مقیاس سنجش صبر برای نوجوانان دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مقیاس سنجش صبر برای نوجوانان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مقیاس سنجش صبر برای نوجوانان

چکیده  
مقدمه  
انواع صبر  
روش تحقیق  
کتاب‌های حدیث شیعه  
کتاب‌های حدیث اهل سنت  
دستور اجرا  
نمره‌گذاری  
آزمودنی‌ها  
اعتبار مقیاس سنجش صبر:  
نتایج  
نتیجه‌گیری  
پیوست  
پی نوشت  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله مقیاس سنجش صبر برای نوجوانان

ـ قرضاوی، یوسف، سیمای صابران در قرآن، ترجمه محمد علی لسانی فشارکی، (۱۳۷۸)، ویرایش دوم، قم، انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، ۱۹۷۸، چ دوم

ـ کلینی، ابی جعفر بن یعقوب، اصول کافی، ترجمه و شرح جواد مصطفوی، تهران، وفا، ۱۳۸۲

ـ محمدی اشتهاردی، محمد، صبر و مقاومت در سیره پیشوایان، مجله پاسدار اسلام، شماره ۲۷۴، ۱۳۸۳

ـ مطهری، مرتضی، حکمت‌ها و اندرزها، روزنامه اطلاعات، ش ۲۳۹۰۴؛ ۲۳۹۰۵، ۱۸ و ۱۹، اردیبهشت، ۱۳۸۶، ص ۳ و ۱۴

ـ مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآناخلاق در قرآن، قم، مؤسسه تفسیر قرآن کریم، ۱۳۷۷

ـ ناظم‌زاده قمی، سیداصغر، جلوه‌های حکمت، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، چ چهارم، ۱۳۸۰

چکیده

صبر از جمله ویژگی‌های روان‌شناختی و راهبردهای مذهبی است که به کمک آن می‌توان بر فشارهای روانی روزمره و آسیب‌زا غلبه نمود. این پژوهش میدانی است که به وسیله پرسش‌نامه حاوی ۴۸ عبارت در سه مقوله «صبر بر سختی»، «صبر بر طاعت»، «صبر بر گناه» تهیه شده است. نمونه آماری این تحقیق ۱۴۸ نفر دانش آموز دختر بودند که به روش نمونه خوشه‌ای تصادفی از میان دانش آموزان دختر سال اول متوسطه عمومی شهر تهران، در سال تحصیلی ۸۶ ـ ۱۳۸۵ انتخاب شدند. اعتبار محتوایی این مقیاس، توسط متخصصان علوم قرآن و دین تأیید شده است. پایایی این مقیاس بر اساس ضریب آلفای کرونباخ ۸۶۶/۰ محاسبه شد

کلید واژه: صبر، نوجوانان، سلامت روانی، بهداشت روانی

 

مقدمه

صبر در قرآن، به معنای ثبات، استحکام و قدرت مقاومت روح است؛ مقاومت در سختی انجام وظیفه، مقاومت در برابر تحریکات داخلی نفسانی و مقاومت در برابر ناملایمات روزگار.[۱۴۲] انسان برای مقابله با حوادث و ناملایمات زندگی، در عین حال حفظ سلامت روانی خویش و توانایی ادامه حیات پر شور و نشاط، نیازمند صبر است. به طوری‌که در هیچ شرایطی تسلیم نشده و با درایت و تلاش موانع را برطرف نماید. صبر دارای دو جنبه سلبی و ایجابی است. جنبه سلبی یا بازدارنده صبر شامل مفهوم کنترل و مهار است که از به هدر رفتن انرژی‌های روانی فرد جلوگیری می‌کند. جنبه ایجابی هدایتگرانه صبر شامل مفهوم جهت دادن و تقویت جنبه‌های همگرا ست که منجر به اهتمام در امر واحدی می‌شود

لازم به یادآوری است که منظور از صبر در دیدگاه اسلام، تحمل عجزآمیز نیست و معنای حقیقی آن استقامت در حوادث سهمگین و در برابر گناهان و شداید می‌باشد که موجب ایجاد روحیه قوی در راه اهداف عالیه انسانی و انجام وظیفه می‌شود. بنابراین، صبر در اصل به معنای عزم قوی برای انجام و ادامه کار با پشتکار و استقامت خلل ناپذیر است. حضرت علی† در این مورد می‌فرماید: «صبر مبارزه با حوادث است»[۱۴۳]-[۱۴۴]»

 

انواع صبر

پیامبر گرامی اسلامˆ، در روایتی درباره صبر می‌فرمایند: «صبر بر سه قسم است: صبر در مصیبت، صبر بر طاعت و صبر از گناه.[۱۴۵]»

۱ صبر بر مصیبت: یعنی پایداری در برابر حوادث تلخ و ناگوار و عدم برخورد انفعالی و ترک بی‌تابی.[۱۴۶]

۲ صبر بر طاعت: یعنی شکیبایی در برابر مشکلاتی که در راه طاعت وجود دارد

۳ صبر بر معصیت: یعنی ایستادگی در برابر انگیزه‌های نیرومند و محرک گناه

صبر در برابر گناه : گناه عمل خارج از عرف، شرع و هنجار است. زمانی که فرد میل به انجام کاری خارج از عرف یا شرع پیدا می‌کند و از سوی دیگر، بازداری به حداقل می‌رسد، یعنی نمی‌تواند ارضأ را به تأخیر بیاندازد، مرتکب گناه می‌شود. فرد پس از انجام گناه، احساس گناه و پشیمانی می‌کند؛ یعنی خود را متهم و سرزنش می‌کند و ارزشیابی منفی نسبت به خود دارد. پس از صبر در برابر گناه، مبارزه با تمایلاتی است که موجب فروپاشی انسان و مانع رشد و در نتیجه، منجر به تاخیر انداختن آنها و هدایت آن تمایلات می‌گردد

صبر در طاعت: اراده و وادارکردن خود به غلبه بر موانع درونی مثل تنبلی، بی‌حوصلگی و در مقابل، ایجاد رغبت و لذت است

صبر در خوشی و نعمت: نوعی صبر در طاعت است. منظور از صبر در خوشی‌ها این است که، انسان به هنگام برخورد با نعمت‌ها، دچار خودخواهی و غرور نشود، بلکه بر خودخواهی و غرور خود غلبه کند. این امر موجب می‌شود که فرد از خود فراتر رفته و به دگرخواهی برسد

صبر در برابر مشکلات و سختی‌ها: این نوع صبر، حفظ خود و استقامت و غلبه بر مشکلات بیرونی است که از طریق مقاومت در برابر مشکلات و استمرار در مقابله با آن به دست می‌آید. در غیر این صورت، انسان در برخورد با دشواری‌ها دچار تشویش، نا امیدی، بی‌تفاوتی وکاهش عزّت نفس می‌شود؛ زیرا اگر انسان به سمت تقدیرگرایی پیش برود و خود را در حل مشکلات مؤثر نداند، دست از تلاش برمی‌دارد. انسان در صورتی می‌تواند در برابر سختی‌ها مقاومت کند که، نگاه خود به سختی‌ها را تغییر دهد و سختی را معادل بدی نداند، بلکه شکست را مقدمه پیروزی خود در نظر بگیرد. سختی‌ها اگر با صبر تؤام باشد، نردبان ترقی است و موجب پختگی انسان می‌شود

رنج‌ها، سختی‌ها و دشواری‌ها و مصائب زندگی جزء اجتناب‌ناپذیر زندگی و از سنت‌های پروردگار می‌باشد؛ چرا که خدای متعال می‌فرماید: «و قطعاً همه شما را با چیزی از ترس و گرسنگی، زیان مالی و جانی و آفات زراعت آزمایش می‌کنیم و صابران را بشارت و مژده ده»[۱۴۷](بقره: ۱۵۵)

منظور از بلاء، بلاهای عمومی است که دل‌ها را به وحشت می‌اندازد، شکم‌ها را گرسنه می‌سازد، دارایی‌ها را بر باد می‌دهد و جان‌ها را به خطر مرگ می‌افکند، محصولات را آفت می‌زند. با وجود این، خداوند می‌فرماید

«بشیء من;» یعنی اندکی از، گویا اشاره به این است که، اگر بلا بیشتر و بزرگ‌تر باشد، تاب و توان تحمل آن را نخواهید داشت. پس این از نهایت لطف و رحمت خداوند است که به شما تخفیف داده و بیش از این شما را به زحمت و مشقت نمی‌اندازد. این همه تأکید برای چیست؟ خداوند می‌خواهد با این تأکیدها، ضرورت صبر را بیان نماید. نظیر این تأکید بر ضرورت صبر و آزمون شدید انسان، در قرآن آمده است: «البته آزمون‌های مالی و جانی بسیار در پیش خواهید داشت و بی‌تردید و ناگزیر از پیروان دروغین کتاب‌های آسمانی پیشین و نیز از کسانی‌که مرام شرک را برگزیده‌اند، آزار و زخم زبان فراوان خواهید دید، اگر صبر پیش گیرید و تقوا پیشه کنید، که ثبات و تقوی سبب نیرومندی و قوت اراده در کارهاست»[۱۴۸] (آل‌عمران: ۱۸۶)

در ضرورت صبر باید گفت: انسان در طول حیات خویش با رویدادهای تنش‌زای گوناگون و بی‌شماری مواجه می‌شود که اجتناب‌ناپذیر زندگی است. در مواردی به صورت رویداد آسیبی، بارزترین منبع فشار روانی، تجربه می‌شود. هرچه قدرت مهار و کنترل استرس‌ها و فراخوانی توانمندی‌های روان‌شناختی بیشتر باشد، میزان آسیب‌پذیری فرد نیز کاهش می‌یابد. صبر از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که، منجر به پایداری انسان در برابر حوادث پیش بینی نشده و حتی به ظاهر فراتر از توانایی‌های وی می‌شود. در نتیجه، مانع از بروز اختلال در هیجانات مثل اضطراب و افسردگی و پرخاشگری می‌شود. همچنین مانع از ایجاد اختلال در شناخت می‌گردد. بنابراین، وجود ابزاری برای سنجش این خصوصیت روان‌شناختی ضروری به نظر می‌رسد

روش تحقیق

برای تدوین مقیاس صبر به سه دسته از منابع: قرآن و تفاسیر، کتاب‌های حدیث و کتاب‌های اخلاقی مراجعه شد. ابتدا، قرآن و آیات مرتبط با موضوع صبر مورد بررسی قرار گرفت و کلیه آیات موجود در زمینه صبر استخراج گردید. برای درک بهتر مفاهیم آیات، تفاسیر زیر مورد استفاده قرار گرفت

۱ تفسیر المیزان (علامه طباطبایی)

۲ تفسیر نمونه (مکارم شیرازی و همکاران)

۳ تفسیر راهنما (هاشمی بهرمانی)

۴ تفسیر نور (قرائتی)

۵ تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیم)

۶ تفسیر خسروی (میرزاخسروانی)

۷ تفسیر پرتوی از قرآن (آیت ا; طالقانی)

۸ تفسیر انوار درخشان (حسینی همدانی)

۹ تفسیر احسن الحدیث (قرشی)

۱۰ سیمای صابران (القرضاوی)

در مرحله دوم، به کتاب‌های احادیث شیعه و سنی زیر مراجعه شد

کتاب‌های حدیث شیعه

۱ اصول کافی (شیخ کلینی)

۲ بحار الانوار (علامه مجلسی)

۳ وسائل الشیعه (شیخ حر عاملی)

۴ غررالحکم و درر الحکم (آمدی)

۵ مشکاه الانوار فی غرر الاخبار (طبرسی)

۶ مصباح الشریعه

۷ نهج البلاغه

۸ صحیفه سجادیه

۹ میزان الحکمه (محمدی ری شهری)

۱۰ جلوه‌های حکمت (ناظم زاده قمی)

۱۱ آثار الصادقین (احسان بخش)

۱۲ نهج الفصاحه

۱۳ تحف العقول (ابن شعبه حرّانی)

کتاب‌های حدیث اهل سنت

 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.