مقاله زنجیره تأمین


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله زنجیره تأمین دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله زنجیره تأمین  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله زنجیره تأمین،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله زنجیره تأمین :

زنجیره تأمین

مقدمه
در طول دو دهه اخیر مدیران شاهد یک دوره تغییرات شگرف جهانی بواسطه پیشرفت تکنولوژی جهانی‌شدن بازارها و شرایط جدید اقتصادی، سیاسی بوده‌اند افزایش تعداد رقبای در کلاس جهانی سازمانها مجبور شوند که سریعاً فرایندهای درون سازمانی را برای باقی ماندن در صحنه رقابت جهانی بهبود بخشند در ابتدا سازمانها توجه خود را به افزاش رضایت مشتریان گماردند ودرصدد افزایش کیفیت محصولاتشان درآمدند سپس سازمانهای تولیدی بطور فزآینده‌ای به افزاش انعطاف‌پذیری در خط تولید بهبود محصولات جدید برای ارضای مشتریان علاقمند شدند در دهه ۱۹۹۰ به موازات بهبود در توانمندیهای تولید مدیران صنایع درک کردند که مواد و خدمات دریافتی از تأمین‌کنندگان مختلف تأثیر بسزایی در افزایش توانمندیهای

سازمان بمنظور برخورد با نیازمندیهای مشتریان دارند در نتیجه تمرکز سازمانها برروی پایگاههای تأمین و استراتژیهای منبع‌یابی افزایش یافت در چنین شرایطی سازمانها به این نتیجه رسیدند که تمرکز تنها برروی تأمین‌کنندگان کافی نیست و آنها باید در مدیریت شبکه هم کارخانجات و شرکتهایی که به نوعی در ورودیهای سازمان نقش دارند و همچنین شرکتهایی که در تحول و خدمات پس از فروش محصول به مشتری درگیرند لحاظ کنند با چنین نگرشی رویکردهای» زنجیره تأمین« و مدیریت زنجیره تأمین پا به عرصه وجود نهاد.
زنجیره تأمین:

منظور از زنجیره تأمین فعالیتهای مرتبط با تأمین‌کنندگام مواد اولیه و یا خدمات تولیدکنندگان محصول یا خدمات و مصرف‌کنندگان یبا مشتریها می‌باشد.
شکل ۱- مدل ماده‌ای از یک زنجیره تأمین را برای یک کارخانه تولیدکنند محصول نشان می‌دهد. تأمین‌کنندگان مواد اولیه یا خدمات اولیه همانگونه که در شکل نشان داده شده تنها در یک سطح محدود نمی‌شوند ممکن است مواد و یا خدمات از چند سطح مختلف عبور نموده و در سطح ۱ باه کارخانه تحویل شوند.

بعنوان مثال درکارخانه بافندگی ممکن است نخ، به عنوان ماده اولیه در سطح ۱ به کارخانه تحویل شود نخها معمولاً خروجی کارخانه ریسندگی در سطح ۱ هستند که خود پنبه یا مواد آکریلیک را از کارخانجات تأمین کننده در سطح ۲ تحویل گرفته‌اند و کارخانجات سطح ۲ انجام دهنده عملیات پالایش و طراحی می‌باشند، که مواد اولیه را به صورت کل پنبه از کشاورزان سطوح ۳ تأمین نموده‌‌اد. در زنجیره‌های تأمین علاوه بر حلقه‌های تولیدی که محصولات فیزیکی را تأمین می‌نمایند حلقه‌های( سطوح) تأمین خدمات نقش اساسی دارند برایمثال در بین

سطوحی که در مثال حاضر نام برده شد شدند خدمات ترابری، بیمه، حمل و نقل، ترخیصهای گمرکی، و غیره لازم خواهد بود. کارخانجات در مواد زیادی علاوه بر مواد اولیه خدمات را نیز از تأمین‌کنندگان تحویل می گیرند. دریافت خدمات نگهداری و تعمیرات، رستوران، کنترل سیستمهای اطلاعاتی، مدیریتی، و کامپیوترها نمونه‌ای از این خصوصیات هستند که در زنجیره تأمین به کارخانجان وارد می‌شوند در سمت خروجی کارخانه محصول نهایی توسط شرکتهای توزیع‌کننده به مصرف‌کنندگان یا مشتریان می‌رسند و مشتریان نیز ممکن درچند سطح مصرف‌کننده محصول باشند برای مثال بالا اگر کارخانه تولیدکننده پارچه‌های ضخیم برای پوشش مبلمانو صندلیهای خودرو باشد مشتری سطح ۱ کارخانجات سازنده مبلمان و صندلی خودرو و مصرف‌کننده نهایی در سطح بعدی خواهد بود.

زنجیره غذایی در حقیقت متشکل از سه حلقه اصلی خرید، تولید، وتوزیع می‌باشد.
مدیریت زنجیره تأمین:
مدیریت زنجیره تأمین در حقیقت یک جریان قابل اطمینان در انتقال مواد یا خدمات از ابتدا تا انتها اتنهای زنجیره تأمین ایجاد می‌کند.
تعریف دانشگاه MIT در ارتباط با مدیریت زنجیره تأمین عبارت است از:

مدیریت زنجیره تأمین یکپارچه(ISCM) عبارت است یک رویکرد یکپارچه فرآیندگرا برای تأمین و تولید و توزیع محصولات و خدمات به مشتریان.
SCM در حقیقت شامل فعالیتهای زیر در طول زنجیره تأمین می‌باشد:

برنامه‌ریزی و مدیریت عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه‌ زمان‌بندی محصول یا خدمت، انبارکردن، کنترل موجودی و توزیع، تحویل و خدمت به مشتری می‌شود مدیریت زنجیره تأمین همه این فعالیتها را طوری هماهنگ می‌کند که مشتریان بتوانند محصولاتی با کیفیت بالا و خدمات قابلا اطمینان درحداقل هزینه بدست آورند.
پس در حقیقت هدف SCMبه حداکثر رساندن رضایت مشتری و حداقل کردن هزینه‌هاست.
نیاز ه مدیریت زنجیره تأمین:

عوامل زیر نیاز به SCM را مهم می‌کند:
• نیاز به بهبود عملیات: در طول دو دهه گذشته بسیاریاز سازمانها فعالیتهایی مانند تولید ناب و مدیریت کیفیت جامعه را انجام می‌دهند با SCM آنها قادر خواهند بود که کیفیت بهبود یافته‌ای را کسب کنند و در عین حال مقدار زیادی از هزینه‌های اضافی خارج از سیستم خود را از بین ببرند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.