تاثیر و تاثرات متون عرفانی پارسی در مواجهه با ادب عذری


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تاثیر و تاثرات متون عرفانی پارسی در مواجهه با ادب عذری دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تاثیر و تاثرات متون عرفانی پارسی در مواجهه با ادب عذری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تاثیر و تاثرات متون عرفانی پارسی در مواجهه با ادب عذری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تاثیر و تاثرات متون عرفانی پارسی در مواجهه با ادب عذری :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : کهن نامه ادب فارسی

تعداد صفحات :۳۰

مقاله حاضر به نحوه حضور سروده های شاعران ادب عذری در برجسته ترین متون عرفانی ایرانی تا پایان قرن هفتم هجری می پردازد. جدول های پایانی مقاله دربردارنده سروده هایی از شاعران عذری است که نگارندگان آنها را در متون عرفانی یافته و در بیشینه موارد برای نخستین بار نام سرایندگان آن ها را تعیین کرده، و گاهی نیز به تصحیح آنها پرداخته اند. نگارندگان برآنند که ایرانیان در حفظ، حیات و حرکت ادب عذری، سهمی بیش از خود اعراب داشته اند: اشعار پراکنده شعرای عذری در الاغانی ابوالفرج اصفهانی گردآوری و حفظ شد، موضوعات آن در الزهره ابن داوود اصفهانی، تئوریزه شد، اشعار آن به دست ابونصر سراج طوسی و مستملی بخاری به متون مدرسی صوفیه راه یافت، در صافی ذهن و ضمیر عرفای خراسان همچون ابوسعید و شبلی (که اصالتی خراسانی داشت) به لطیف ترین معانی عارفانه«تاویل» شد، روایات پراکنده آن به دست نظامی نظم یافت، به دست عرفایی همچون احمد غزالی، عطار و مولانا «تمثیل» های فراوانی از آن ساخته و شخصیتهای آن به «نماد»تبدیل شد، و در نهایت، مضامین آن در غزل شعرایی بزرگ همچون سعدی به زیباترین شکل کمال یافت. باری، لیلی در نهایت در ذهن عرفای ایران چنان جایگاهی یافت که نماد خداوند شد.مقاله حاضر به نحوه حضور سروده های شاعران ادب عذری در برجسته ترین متون عرفانی ایرانی تا پایان قرن هفتم هجری می پردازد. جدول های پایانی مقاله دربردارنده سروده هایی از شاعران عذری است که نگارندگان آنها را در متون عرفانی یافته و در بیشینه موارد برای نخستین بار نام سرایندگان آن ها را تعیین کرده، و گاهی نیز به تصحیح آنها پرداخته اند. نگارندگان برآنند که ایرانیان در حفظ، حیات و حرکت ادب عذری، سهمی بیش از خود اعراب داشته اند: اشعار پراکنده شعرای عذری در الاغانی ابوالفرج اصفهانی گردآوری و حفظ شد، موضوعات آن در الزهره ابن داوود اصفهانی، تئوریزه شد، اشعار آن به دست ابونصر سراج طوسی و مستملی بخاری به متون مدرسی صوفیه راه یافت، در صافی ذهن و ضمیر عرفای خراسان همچون ابوسعید و شبلی (که اصالتی خراسانی داشت) به لطیف ترین معانی عارفانه «تاویل» شد، روایات پراکنده آن به دست نظامی نظم یافت، به دست عرفایی همچون احمد غزالی، عطار و مولانا «تمثیل» های فراوانی از آن ساخته و شخصیتهای آن به «نماد» تبدیل شد، و در نهایت، مضامین آن در غزل شعرایی بزرگ همچون سعدی به زیباترین شکل کمال یافت. باری، لیلی در نهایت در ذهن عرفای ایران چنان جایگاهی یافت که نماد خداوند شد.

کلید واژه: حب عذری، تاویل، تصرفات هنری، عرفان ایرانی، لیلی و مجنون

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.