مبانی نظری مدیریت بحران، بحران
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری مدیریت بحران، بحران دارای ۵۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری مدیریت بحران، بحران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری مدیریت بحران، بحران۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری مدیریت بحران، بحران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری مدیریت بحران، بحران :
مبانی نظری مدیریت بحران، بحران
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پژوهش
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری
– تعریف بحران :
بحران از ریشه یونانی در معنای جورکردن، قضاوت، لحظه حساس و مشاجره گرفته شده است. بحران به معنای تغییر ناگهانی است که در جریان یک بیماری پدید میآید و صفت ویژه آن معمولاً بروز حوادث و وخامت است. در معنای مجازی، شرایط و اوضاع یا دورانی خطرناک و فاقد اطمینان را میرساند. بحران، حالت و فرایندی است که با آن تعادل ناپدید میشود و از انتقالی نسبتاً اجتناب ناپذیر به سوی شرایط و اوضاعی دیگر خبر میدهد(لاوروس، ۲۰۰۳: ۳۸۶).
………………………
– ویژگیهای بحران :
بحران ها دارای ویژگیهای زیر میباشند(کومبز، ۲۰۰۷):
۱- بحران عموماً غیر قابل پیش بینی است ( یعنی نمیتوان پیش بینی کرد که کی و در کجا اتفاق میافتد)
۲- بحران ها آثار مخربی دارند و مردمیکه تا قبل از بحران نیازمند کمک نبودند به محض وقوع بحران نیازمند کمک میشوند.
………………
– مراحل یک بحران :
هر بحران دارای مراحلی بشرح زیر میباشد(میرزایی، ۱۳۹۱):
احساس خطر نمودن مانند رانندگی نمودن – کار در کارخانه و دستگاههای پر خطرکه ممکن است برای هر یک از افراد سازمان و یا برای هر سازمان اتفاق بیفتد از طرفی تغییر عقاید بسیار سخت تغییر پیدا می نماید لذا درک خطرات در مواقعی دشوار است لذا کارهایی که سود و زیان آگاهانه وغیر آگاهانه دارند همانند ایمنی غذا و سلامتی در محیط استفاده از مواد شیمیایی منبع اطلاعات مواد مصرف کنندهای که ایجاد گیجی می نماید و مسایل زیستمحیطی از مواردی هستند که ایجاد بحران می نمایند همچنین هیجان از بین عوامل تغییر بحران بسیار قوی است که شامل هیجانات عمومی – هیجانات حقوقی – رسانه های گروهی – فرمولهای سیاسی میباشند.
…………….
– انواع بحران :
بحرانها انواع مختلفی دارند، از نظر اهمیت، بحرانها را میتوان به صورت زیر طبقهبندی نمود(رمضانی، ۱۳۸۹):
…………………..
– تعریف بحران سازمانی :
مفهوم بحران میتواند به معنای انحراف از وضعیت تعادل عمومی رابطه سازمان بامحیط یا تعریفی از خصوصیت محیطی باشد که سازمان مجبور است به صورت مستمر از آناگاهی داشته باشد. در هر یک از این دو نگرش، انجام مسائل بحران در یک دیدگاه مدیریتاستراتژیک به بهترین وجه قابل درک است(بوث، ۱۹۹۳: ۶۴).
………….
انواع بحران سازمانی :
برای اینکه بتوان بحرانها را شناسایی و تفکیک کرد بهتر استکه آنها را دستهبندی کرده و مبناهایی را برای تفکیک آنها در نظر گرفت.
الف ـ طبقهبندی بحرانها از لحاظ ناگهانی بودن یا تدریجی بودن آنها:
بعضی از بحرانها بهصورت ناگهانی و یک دفعه بهوجود میآیند و اثرات ناگهانی بر محیط درونی و بیرونی سازمان میگذارند. به این بحرانها، بحرانهای ناگهانی میگویند.
…………………
ب ـ طبقهبندی بحران از دیدگاه «پارسونز»:
…………
ج ـ طبقهبندی بحرانها از دیدگاه «میتراف»:
……………
د) طبقه بندی بحران ها با توجه چگونگی بوجود آمدن آنها :
……………..
– مدیریت بحران :
……………….
چرخه مدیریت بحران :
……………..
– نظریه های مدیریت بحران :
هیچ الگوی واحدی که بتواند تحقیق در خصوص موضوع مدیریت بحران را راهنمایی کند وجود ندارد محققان تمایلدارند هر کدام بر یک عنصر خاص از اجزای فرایند مدیریت بحران تمرکز کنند، میتراف و همکاران۲۵ ، (۱۹۸۷) بر حسابرسی بحران، نلسون ـ هارچلر۲۶ (۱۹۸۶) بر تیمهای مدیریت بحران، ترویت و کلی ۲۷(۱۹۸۹) بر برنامههای مدیریت بحران، ریلی ۲۸(۱۹۸۷) بر آمادگی درمقابل بحران، اشریدر ۲۹ (۱۹۹۰) بر یادگیری از وقایع ناگوار، پاوچانت و میتراف۳۰(۱۹۹۲)بر فعالیتهایی لازم برای آمادگی در مقابل بحران و نیز عهدنامه سازمانی برای مقابله با بحرانها تمرکز کردند و تحقیقهایی را انجام دادند. در هر صورت باید فرایندی ازمدیریت بحران مطرح شود که همه عناصر فوق را در بر داشته باشد چون هر کدام از آنهاقسمت مهمیاز مدیریت بحران سازمانی هستند.
…………….
– نظریه تعادل در مدیریت بحران :
……………….
– نظریه مدیریت شناور(جزیرهای) :
……………
مدل های مدیریت بحران:
الف- مدل بارنت۳۱
بارنت در مدل خود وظایف و عواملی که سازمان را قادر به استفاده مناسب از مدیریت بحران کند را تشریح میکند(شکل ۲-۳). در این مدل ابتدا نویسنده چهار عامل را که در مقابل مدیریت بحران وجود دارد را نشان میدهد(بودرئوکس۳۲، ۲۰۰۶: ۸):
………………
– شش گام موثر در مدیریت بحران:
……………
– لزوم سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان در مدیریت بحران :
…………..
مهمترین اقدامات در مواجهه با بحران :
……………
منابع
الوانی، مهدی(۱۳۸۴). مدیریت عمومی. چاپ بیست و پنجم. تهران: نشر نی.
بابای اهری، مهدی، (مدیریت بحران سازمانی)، کمال مدیریت، شماره ۴و۵.۱۳۸۴.
بابایی اهری، مهدی(۱۳۸۳). مدیریت بحرانهای سازمانی. کمال مدیریت. شماره ۴ و ۵.
بالاغفاری، ع؛ علیگلبندی، ک(۱۳۸۸). مدیریت ثبت اسناد ضروری پزشکی. ساری: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مازندران.
………………..
………………….
Boudreaux, Brian(2006). “Exploring a Multi4Stage model of crisis management: utilities, hurricanes, and contingency”, Journalism and Communications, May.
Brent, W. Ritchie(2003). “Chaos, Crises and Disasters: a strategic Approach to crisis Management in th Tourism Industry”; Tourism Management Journal ; University of Canberra, Australia.
Brian Boudreaux,(2006)”Exploring a Multi-Stage model of crisis management: utilities, hurricanes, and contingency”, Journalism and Communication, May.
…………………..
………………………
……………………
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.