مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری دارای ۵۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری :

مبانی نظری راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری (فصل دوم تحقیق)

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

فصل دوم

پیشینه نظری و عملی پژوهش

۲ـ۱ مقدمه…………………………………. ۱۰

۲ـ۲ تعریف راهبردهای یادگیری…………………. ۱۳

۲ـ۳ راهبردهای شناختی……………………….. ۱۵

۲ـ۳ـ۱ راهبردهای تکرار یا مرور……………….. ۱۶

روش ها و راهکارهای راهبردهای تکرار…………… ۱۷

۲ـ۳ـ۲ راهبرد بسط و گسترش معنایی……………… ۲۱

روش‌ها و تاکتیک‌های گسترش معنایی………………. ۲۲

۲ـ۳ـ۳ راهبرد سازمان دهی…………………….. ۲۸

روش‌ها و راهکارهای سازمان‌دهی ………………… ۲۸

۲ـ۴ راهبردهای فراشناختی…………………….. ۳۳

۲ـ۵ دانش ویژه راهبرد……………………….. ۴۰

۲ـ۶ دانش راهبرد اسنادی……………………… ۴۰

۲ـ۷ تفاوت‌های جنسی در استفاده از راهبرد……….. ۴۱

۲ـ۸ راهبردهای یادگیری و رشد…………………. ۴۱

مقدمه

امروزه برخلاف گذشته، دیدگاه‌های حاکم بر روان‌شناسی تربیتی بسیاری از عوامل و ابعاد یادگیری را قابل تغییر و اکتساب می‌دانند. یکی از نکات مهم که همواره مورد تأکید شناخت گرایان است آموزش‌پذیری بسیاری از عوامل دخیل در یادگیری است. شناخت گرایان در آثارشان بر قابل یادگیری بودن خلاقیت، حل مسأله، راهبردهای شناختی و فراشناختی تأکید نموده‌اند (بایلز[۱] وهمکاران ۲۰۰۱ به نقل از مصرآبادی ۱۳۸۰).

افراد اغلب تصور می‌کنند که تنها ارائه مواد آموزشی به فراگیران پاسخگوی مسئولیت آنان است. در حالی که این تصور صحیحی نیست و مدرس، معلم، یا مسئولین آموزش باید راه و روش آموختن و یادگیری مواد ارائه شده را نیز به شاگردان بیاموزند (فردانش ۱۳۷۲، ص۱۶۵).

در فعالیتهای آموزشی علاوه بر برنامه‌ریزی و سازماندهی منطقی محتوای آموزشی، باید توجه فراگیران را به اطلاعات جلب کرد و به آنها یاد داد که اطلاعات را در حافظه بلند مدتشان رمزگردانی کنند و زمانی که این اطلاعات را نیاز داشته باشند به درستی آنها را بازیابی کنند. البته جلب توجه فراگیران، به رمزگردانی اطلاعات و فرایند بازیابی آنها همیشه کار آسانی نیست. واقعیت اسف‌بار این است که اغلب کودکان و بزرگسالان یادگیرندگان ناکارآمدی هستند (بایلر[۲] و اسنومن[۳]، ۱۹۹۳)

واقعیت این است هنگامی که ماهیت تکلیف یادگیری تغییر پیدا می‌کند فقط اندکی از فراگیران به این فکر می‌افتند که متناسب با این تغییر، روشهای رمزگردانی خویش را تغییر دهند (همان منبع).

یکی از بحث‌های مهم مربوط به این است که آیا انجام یا اجرای راهبرد به خواست و نیت خود آگاه نیاز دارد یا نه؟ قائل نبودن به خواست و نیت خودآگاه به عنوان یکی از ویژگی‌های رفتار راهبردی منجر به رفتارهای زیادی خواهد شد که از زمانهای گذشته به عنوان راهبردی محسوب می‌شدند و حالا به عنوان غیر راهبردی طبقه‌بندی می‌شوند. مثل پردازش خودکار و سطح بالای متن به وسیله خوانندگان خبره، اما راهبردها تقریباً همیشه بالقوه خودآگاه می‌باشند. مثلاً خوانندگان ماهر می‌توانند خواندن را متوقف کرده و در مورد راهبرد مطالعه خود فکر کنند.

همچنین راهبردها به طور بالقوه قابل کنترل می‌باشد: بعنوان مثال مطالعه کنندگان خبره می‌توانند قسمت‌هایی از متن را که قادر به درک آن نیستند را به اختیار خود دوباره مطالعه کنند. (پریسلی[۴] و همکاران، ۱۹۸۰)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.