بررسی فقهی و حقوقی تصرف در مال عاریه


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
15 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی فقهی و حقوقی تصرف در مال عاریه دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی فقهی و حقوقی تصرف در مال عاریه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی فقهی و حقوقی تصرف در مال عاریه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی فقهی و حقوقی تصرف در مال عاریه :

تعداد صفحات :۲۴

چکیده مقاله:

تبیین احکام تصرف در مال عاریه با تاکید بر نظرات فقها و حقوق دانان هدف این تحقیق می باشد. تحقیق حاضر در پاسخ به این سوال است که حکم تصرف در مال عاریه در حقوق چیست و با روش جمع آوری کتابخانه ای و با روش توصیفی و تحلیلی به این نتایط دست یافته است : که مستعیر دو نوع تصرف در مال عاریه در قانون دارد که یکی مشروع و دیگری نامشروع است . مشروعیت تصرف مال معاره زمانی است که معیر با تمام شرایط مال معاره را به مستعیر بدهد و مستعیر هم طبق شروط، در مال معاره تصرف کند و در آن تعدی و تفریط نکند و در زمان مقرر مال معاره را به معیر پس بدهد. ولی اگر مستعیر به هر دلیلی مال معاره را پس ندهد در حکم غاصب است و از آن زمان به بعد ضامن تصرف غیر شرعی خود در مال معاره است و در صورت تلف یا معیوب شدن، ضامن مثل یا قیمت آن به معیر می باشد. و در مورد قیمت در فقه چهار نظریه است و قانون مدنی قدر متیقن گرفته یعنی هرگاه مال مغصوب تلف شود و مثل آن پیدا نشود غاصب باید قیمت زمان ادای دین (قیمت حین الاداء) را بدهد. ولی با توجه به قراین غاصب ضامن بالاترین قیمت مال مغصوبه از زمان غصب تا زمان تلف می باشد.و دلیل آن، مواد قانونی که مستنبط از قاعده علی الید، لاضرر، تسلیط و … می باشد. و در حقوق آمده که طبق قاعده اقدام هرگاه معیر مال معاره را به مستعیر محجور بدهد و مال معاره تلف شود، خود معیر ضامن است . و هرگاه معیر توسط مستعیر مجبور به انعقاد عقد عاریه شود این عقد بواسطه عدم اختیار باطل است و تصرف مستعیر در مال معاره باطل و جایز نیست . ولی اگر بعد از عقد، معیر راضی به عقد عاریه بشود، در این صورت تصرف مستعیر شرعی است و می تواند در آن تصرف کند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.