نگاهی به افق های عرفانی و روانشناختی در نماز: سوره حمد


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 نگاهی به افق های عرفانی و روانشناختی در نماز: سوره حمد دارای ۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد نگاهی به افق های عرفانی و روانشناختی در نماز: سوره حمد  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی نگاهی به افق های عرفانی و روانشناختی در نماز: سوره حمد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن نگاهی به افق های عرفانی و روانشناختی در نماز: سوره حمد :

تعداد صفحات :۴

چکیده مقاله:

نماز و نیایش یکی از زیباترین جلوه های روح انسانی است که اوج آن به پهنای نیت، ایمان، عشق و عرفان نمازگزار در مقابل خدا می باشد و عجیب نیست که وقتی حضرت نبی اکرم از آن اوج عرفانی بالایی معراج نبوی به طرف امتش می گشت و چشمش به عرش اعلاء و تجربه اوجی خویشتن بود و نمی توانست از آن تجربه اوجی دل بکند و از طرفی هم مایل نبود که امت خود را تنها بگذارد، خداوند جبرییل(ع) را دستور داد که مژده رساند که ای محمد دو خوبی را که برای بسیاری از افراد جمع شدنی نیست برای تو جمع می کنم و آن داشتن تجربه اوجی و عرفانی در نزد امت خویش در همین دنیا می باشد. وقتی حضرت نبی اکرم از این هدیه بی همتای آسمانی سوال کرد. جبرییل فرمود یا محمد(ص) آن هدیه نماز است. هر وقت به نماز ایستادی همان تجربه اوجی را که فعلا داری (در حالت معراج) احساس خواهی کرد. نبی رحمت و برکت و شفقت و خلق عظیم همان که به قلبش خطور کرد که سوال کند آیا امت من نیز می توانند آن حالت را داشته باشند، خبر رسید که حتما؛ آنان که پیرو واقعی تو باشند و بدانند که چگونه این نعمت را درونی کنند از آن تجربه اوجی بهره مند خواهند گشت. از این رو بود که نمازهای یومیه به همراه برگشتن حضرت نبی اکرم(ص) بر امت واجب شد (فاتحی، ۱۳۸۸). حضرت نبی اکرم نیز با صداقت بارها به اهمیت این حالت معراج اشاره نمود. حدیث معروفی است که حضرت نبی اکرم فرمود که از دنیای شما من سه چیز را انتخاب کرده ام که هر سه به تجربه اوجی کمک می کنند و بالاترین آنها نماز است که نور چشم مرا خداوند در آن قرارداده است.( ابن عربی، ۱۳۷۷ ).از آنجا که پرداختن به تمام قسمت های اوجی و عرفانی نماز در این مقاله ممکن نیست نویسنده حاضر در صدد است که شمه ای در نکات روان شناختی و عرفانی سوره حمد را که بنده در آن به نیایش صمیمانه با خدا می پردازد و ارتباط دلبستگی معنوی به شدت در آن به نمایش گذاشته شده است، مورد بررسی قراردهد و جلوه های این دلبستگی معنوی و عاشقانه را در آن کشف کند. روش نویسنده استفاده از علم، تفسیر متن و یا هرمنوتیک است که مبتنی بر تاویل نمادها به اصل دلالت کننده آن ها می باشد. داده های حاصل به صورت کیفی و روش هرمنوتیکی ارایه شده است.از مهمترین یافته های پژوهش در حال حاضر به این نکته می توان اشاره نمود که گفتمان دو طرفه ای بین انسان و خدا در این سوره مبارکه صورت می گیرد که تبدیل به تجربه اوجی و نزدیکی بنده به خدا می گردد و بنده با اقرار به مالکیت خدا و تعهد در مقابل اجرای فرمان توحیدی و پرهیز از شرک (دو مورد از ده فرمان) و حتی پرهیز استعانت خواستن از دیگران، عاشقانه از خداوند تمنایی دارد که او را در جاده مستقیم (فرایند رشد روانی – معنوی و سیر وسلوک به سوی حضرت باریتعالی) استوار نگه دارد. این راه ویژگی های مشخصی دارد:۱) استقامت و دوری از انحرافات (رسیدن به نفس راضیه و مرضیه و در نهایت ملاقات با خدا) می باشد.۲) دوری از محروم شدن از فیض دیدار خدا در قلب خویش به خاطر اشتغال به درد ها و رنج ها، محرومیت ها و کمبودهای مادی، درونی و معنوی (افراد مورد خشم و غضب) ۳) نگهداشت نفس و روان انسانی از گمراه شدن به واسطه اشتغال با کشش ها و انگیزه های سطح پایین دنیوی و از یاد بردن گوهر اصیل انسانی و محروم ماندن از رشد و متعالی و معراج انسانی۴) دریافت حضور خدا در قلب خویش

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.