پایان نامه مقایسه سلامت روان شاعران با سایر افراد غیرشاعر


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پایان نامه مقایسه سلامت روان شاعران با سایر افراد غیرشاعر دارای ۸۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پایان نامه مقایسه سلامت روان شاعران با سایر افراد غیرشاعر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه مقایسه سلامت روان شاعران با سایر افراد غیرشاعر

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت وضرورت پژوهش
اهداف پژوهش
سوالات پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعریف نظری
تعریف عملیاتی
تعاریف سلامت روان
ویژگی های افراد دارای سلامت روان
سلامت روانی در دوره های مختلف زندگی
۱ـ سلامت روانی و پیشگیری اولیه در دوران قبل از تولد
۲ـ سلامت روانی در آغاز کودکی
۳- سلامت روانی و بلوغ
۴- سلامت روانی در بالغین
۵- سلامت روانی میانسالان
۶- سلامت روانی دوران پیری
سلامت روانی براساس دیدگاه های مختلف روانشناسی
“مکتب روانکاوی”
“مکتب روان تحلیل گری”
“مکتب روانی-اجتماعی”
“مکتب انسان گرایی”
“مکتب رفتارگرایی”
“مکتب شناختی”
“مکتب هستی گرایی”
هدف سلامت روانی
عوامل مؤثر بر سلامت روانی
اصول سلامت روانی
ویژگی ها ومعیارهای سلامت روان
کا تا رسیس
شعر و سلامت روان
روانشناسی هنرمند
پژوهش های انجام شده
طرح پژوهش
جامعه، نمونه، روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
“اعتبار و روایی”
SCL-25″توصیف ابعاد مقیاس
روند اجرا و جمع آوری اطلاعات
یافته های توصیفی
تحلیل داده های پژوهشی
خلاصه و نتیجه گیری
بحث و جمع بندی
محدودیت ها
پیشنهادات
منابع فارسی
منابع لاتین

بخشی از منابع و مراجع پروژه پایان نامه مقایسه سلامت روان شاعران با سایر افراد غیرشاعر

۱- احدی، حسن. بنی جمالی، شکوه السادات – ۱۳۸۰ – بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی – تهران – نشر نی

۲- اظهری، علی – ۱۳۷۹- روانشناسی هنرمند – تهران – نشر مسیر

۳- بهداشت روانی – ۱۰/۲/

۴- بهرامی، هادی – ۱۳۸۳ – آزمونهای فرافکنی شخصیت – تهران – نشر دانشگاه علامه طباطبایی

۵- بیدگلی مشهدی، جمشید. پدرام، احمد- ۱۳۸۲ – استفاده از ادبیات (شعر) در حفظ و ارتقای بهداشت و سلامت روان – نهمین همایش سراسری تازه های پزشکی و پیراپزشکی اصفهان – دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، روانی استان اصفهان

۶- پورافکاری، نصرت الله – ۱۳۶۸ – خلق و خلاقیت –  سمینار در دانشگاه علوم پزشکی تهران

۷- حسینی، ابوالقاسم – ۱۳۷۹ – اصول بهداشت روانی –  انتشارات آستان قدس رضوی

۸- جیمیسن، کی ردفیلد – ۱۳۷۶ – بیماری شیدایی-افسردگی و خلاقیت – ترجمه محی الدین غفرانی – مجله ی نگاه نو – شماره ی ۳۳ – تابستان

۹- حسینیان، سیمین – ۱۳۸۲ – مقایسه و ارتباط سلامت روان فرزندان و مادرانی که حضانت فرزندانشان را دارند با فرزندان و مادرانی که حضانت فرزندانشان از آنها سلب شده است – مجله ی مطالعات زنان – سال ۱ شماره ی

۱۰- خدارحیمی، سیامک . بیت مشعل، بلقیس – ۱۳۸۰ – بهداشت روانی – انتشارات جهاد دانشگاهی استان فارس

۱۱- درگاهی، محمود – ۱۳۷۷ – نقد شعر در ایران – تهران – انتشاراتامیرکبیر

 ۱۲ – رهایی از پریشانی – ۲۲/۱/۱۳۸۶ –

۱۳- رید، هربرت – ۱۳۸۴ – معنی هنر – ترجمه نجف دریابندری – تهران – انتشارات علمی و فرهنگی

۱۴- سادوک، بنجامین جیمز و کاپلان – ۱۳۸۳ – خلاصه ی روانپزشکی – ترجمه ی نصرت الله پورافکاری – تهران – نشر ارجمند

۱۵- سعدی پور، ابراهیم – ۱۳۷۹ – سیر اندیشه در هنر – تهران – نشر بوته

۱۶- شاملو، سعید – ۱۳۷۸ – بهداشت روانی – تهران – انتشارات رشد

۱۷- شاهرخی، طاهره – ۱۳۸۶ – شناخت اصول ومفاهیم بهداشت روانی در محتوای داستان های قرآنی – پایان نامه ی کارشناسی ارشد، چاپ نشده – دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران

۱۸- شولتز، دوان – ۱۳۸۳ – نظریه های شخصیت – تهران – ترجمه یحیی سید محمدی – نشر ویرایش – تهران

۱۹- عناصری، جابر – ۱۳۸۰ – مردم شناسی و روانشناسی هنر – تهران انتشارات رشد

۲۰- عزت پناه، زهرا – ۱۳۸۶ – مقایسه ی وضعیت روانی – عاطفی مردان متاهل و مجرد بالای ۳۰ سال – پایان نامه ی کارشناسی، چاپ نشده – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

۲۱- علی نیا کرونی، رستم – ۱۳۸۲ – بررسی رابطه ی بین خودکارآمدی عمومی و سلامت روان دانش آموزان پایه ی سوم مقطع متوسطه ی شهر بابل – پایان نامه ی کارشناسی ارشد، چاپ نشده– دانشگاه علامه طباطبایی

۲۲- فاتحی، محمد . اناری، آسیه – ۱۳۸۵ – کاتارسیس و فرایند هنردرمانی – مجموعه مقالات اولین کنگره ی هنردرمانی در ایران – تهران – دانشگاه شهید بهشتی

۲۳- قریشی راد، فخرالسادات – ۱۳۸۵ – جایگاه هنر در تربیت مذهبی، اخلاقی، اجتماعی وبهداشت روانی- مجموعه مقالات اولین کنگره ی هنردرمانی در ایران – تهران –  دانشگاه شهید بهشتی

۲۴- قنبری، مریم – ۱۳۸۵ – مقایسه سلامت روان نوازندگان موسیقی و غیر نوازندگان – پایان نامه ی کارشناسی، چاپ نشده – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

۲۵- کاشی، طیبه . علوی، مریم – ۱۳۸۱ – بررسی مقایسه ای بهداشت روانی ارائه کنندگان خدمات درمانی در بخش های مختلف دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی ایران – پایان نامه ی کارشناسی ارشد، چاپ نشده – دانشگاه علوم پزشکی ایران

۲۶- کاکاوند، علیرضا و همکاران – ۱۳۸۴ – روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی – کرج – نشر سرافراز

۲۷- کدیور، میترا – ۱۳۸۱ – مکتب لکان – تهران – انتشارات اطلاعات

۲۸- گل افشان، ندا – ۱۳۸۵ – هنر و سلامت روان در دانش آموزان سال سوم دبیرستان – پایان نامه کارشناسی، چاپ نشده – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

۲۹- گنجی، حمزه – ۱۳۸۰ – بهداشت روانی – تهران – انتشارات ارسبارا

۳۰- مرزدارانی، شهرزاد . مسعودزاده، عباس . تیرگری، عبدالحکیم . جلیلیان، علیرضا – ۱۳۸۵ – بررسی ویژگی های شخصیتی و وضعیت سلامت روان هنرمندان – مجموعه مقالات اولین کنگره ی هنردرمانی در ایران – تهران – دانشگاه شهید بهشتی

۳۱- معنوی، عزالدین – ۱۳۶۳ – هنر از دیدگاه روانپزشکی – تهران – نشر شرکت سهامی چهر

۳۲- مقدادی، بهرام – ۱۳۷۸ – فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی – تهران – نشر فکر روز

۳۳- مومن زاده، محمدصادق – ۱۳۷۸ – برداشت های روان درمانی از مثنوی – تهران – نشر سروش

۳۴- مهین زعیم، بتول – ۱۳۷۹ – مقایسه ی میزان خلاقیت و ویژگی های شخصیتی دانشجویان (ورودی ۷۸) رشته های هنر، علوم انسانی، مهندسی و پزشکی دانشگاه تهران – پایان نامه ی کارشناسی ارشد، چاپ نشده – دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه تهران

۳۵- میلانی فر، بهروز – ۱۳۸۲ – بهداشت روانی – تهران – نشر قومس

۳۶- نجات، حمید . ایروانی، محمود – پاییز ۱۳۷۸ – مفهوم سلامت روان در مکاتب روانشناسی – فصلنامه ی اصول بهداشت روانی – شماره ی سوم

۳۷- نجاریان ، بهمن . داوودی ، ایران – تابستان  ۱۳۸۰-  ساخت و اعتباریابی                             مجله ی روانشناسی – سال پنجم – شماره ی ۲SCL –

۳۸- نوابی نژاد، شکوه – ۱۳۷۹ – رفتارهای بهنجار و نابهنجار – تهران – انتشارات انجمن اولیا و مربیان

۳۹- ویگوتسکی، لوسیمونوویچ – ۱۳۷۷ – روانشناسی هنر – نشر دانشگاه تبریزی

بخشی از منابع و مراجع پروژه پایان نامه مقایسه سلامت روان شاعران با سایر افراد غیرشاعر

۱-Peire J.Longo-2003- Poetry As Therapy- 20/10/

۲-Nettle, Daniel -2005- Schizotypy and mental health, amongst poets, visual artists, and mathematicians-24/2/1387 -www.sciencedirect.com

چکیده

  با توجه به عقیده ی فروید که می گوید:«ویژگی افراد دارای سلامت روانشناختی خودآگاه کردن وبه خودآگاه آوردن آنچه ناخودآگاه است.» و استفاده از مکانیسم هایی مثل والایش در مورد قشر هنرمند ودر این پژوهش شاعران، از آنجایی که توان بیان سمبولیک هیجانات خود به شکل والایش یافته را دارند، فرض اصلی پژوهش حاضر در«داشتن سلامت روان متفاوت شاعران نسبت به سایر افراد جامعه» ، گذاشته شد. برای بررسی این فرضیه، پژوهش پس رویدادی دنبال شد. برای جمع آورری اطلاعات نیز   استفاده شد. با روش نمونه گیری اتفاقی نمونه ها انتخاب شدند.نمونه ی گروه شاعرSCL-25از پرسشنامه از شاعران مراجعه کننده به کانون ادبیات ایران واقع در تهران و شاعران مراجعه کننده به مرکز اصلی حوزه ی هنری تهران  و نمونه ی افراد غیر شاعر از میان سایر اقشار غیر شاعر جامعه بودند.           وابسته(فرضیه ی ۱-۶) وتحلیل واریانس دوطرفه(فرضیه ی ۷)مورد استفاده قرارگرفت.t روش آماری  تحت ویندوز(نسخه ۱۶)استفاده شد.spssو از نرم افزار

نتایج حاکی از آن بودند که سلامت روان شاعران با افراد غیر شاعر تفاوت معنی داری با هم ندارند واگر تفاوتی در نمرات سلامت روان شاعران و افراد غیر شاعر دیده می شود ناشی از خطای تصادفی و نمونه گیری است. در نهایت فرضیه های مبتنی بر متفاوت بودن وضعیت سلامت روان و سایر افراد جامعه رد شدند

مقدمه

 سلامت روان به دلیل وجود پیشگیری از اختلالات و نیز ایجاد کردن زمینه برای شناخت و ایجاد معیارهای سلامت روان در افراد جامعه مورد توجه و قابل بررسی است. از سویی کارآمدی، پیشرفت و سلامت افراد جامعه با گذر زمان پیشرفت و سلامت جامعه را در حد مطلوبی فراهم میکند. در این میان چون انسان مدام در حال تغییر است، تلاش برای شناسایی عوامل موثر در سلامت روان پایان ناپذیر   می نماید. سلامت روان مقوله ای حائز اهمیت است، چرا که تأثیر روح و روان بر عملکرد جسمانی بر هیچکس پوشیده نیست. در این راه بزرگان ادبی و مذهبی ما از دیر باز بر مبحث سلامت روان تأکید داشته اند. مولوی می فرماید:   

    تن زجان وجان زتن مستور نیست                        لیک کس را دیدجان دستور نیست

  از جمله عوامل مؤثر و ایجاد کننده سلامت روان هنر و در اینجا منحصراً شعر می باشد. افراد به وسیله بیان آنچه که می خواهند به شکل سمبولهای کلامی، نه تنها از انرژی منفی حاصل از افکار ناخوشایند خودآگاه و ناخودآگاه رهایی می یابند، بلکه دست به آفرینندگی زده اند و این یکی از ویژگی های افراد خودشکوفا ست، که به قول «راجرز» دارای بالاترین سطح سلامت روان هستند. پس تأثیر شعر در همین بدو امر در دو بحث کاتارسیس و خلاقیت سطح بالا در انسانگرایی مطرح می گردد. بیان احساسات در قالب شعر باعث میشود که فرد بتواند از بیرون به خود بنگرد یا به خودآگاهی دست یابد و حافظ می فرماید

   مروبه خانه ارباب بی مروت دهر                        که گنج عافیتت درسرای خویشتن است

  باید توجه داشته باشیم که معیارهای سلامت روان با فرهنگ جامعه مرتبط است.از طرفی ایران سابقه طولانی و اصیل در زمینه ی ادبیات (نظم یا شعرونثر) دارد، و جدانشدنی بودن ارادت و علاقه به شعر از ایرانیان نشان می دهد که می توان از طریق شعر به پویایی افراد جامعه و ایجاد سلامت روان کمک کرد. ادبیات ایران در زمینه تعلیم و تربیت، حکمت، آموزش شیوه های کسب آرامش و رسیدن به کمال نکته ها دارد. بسیاری از نظریه پردازان مانند؛ یونگ، آدلر، آریه تی، و ریک نوشتند که : «علوم چقدر (poetry as therapy.2007)از مطالعه ی اشعاراطلاعات کسب می کنند ویاد می گیرند.»

   نکته ای که مدام مرا متوجه خودش می کند این است که:«در روانکاوی تحولی رخ می دهد و این بر خلاف آنچه ممکن است خیلی ها تصور کنند، رسیدن به یک وضعیت استاندارد یا نرمال نیست، بلکه درست برخلاف آن، به گفته لکان، دستیابی به«تفاوت مطلق»است. یا به قول« فروغ فرخزاد»، (کسی که مثل هیچکس نیست) این کسی است که مثل هیچکس نیست زیرا که این شخص فقط و فقط مثل خودش است، با اشتیاق و ژوئی سانس[یک لذت مخرب،دردآور وکشنده]خاص خودش.»(کدیور،۱۳۸۱)و این بسیارارزشمند است که فرد خودش باشد.هنرمندان افرادی هستند که اشتیاقشان برای آفرینش، خود بودن و پویا بودن خلل ناپذیر است. درپی همین آفرینش است که سلسله ای از سازندگی و خوشایندی را در روان و پیکره ی جان افراد جامعه ایجاد می کنند.«شعر و شاعری در ایران از تاریخچه ای بس درخشان برخورداراست و بر تارک آن شعر عرفانی خودنمایی می کند. کاربرد شعر نشان از ابزاری در جهت زنده نگه داشتن فرهنگ این مرز و بوم است که مدام آماج حمله ی وحشیانه بوده و نیز وسیله ای برای والایش جمعی و انتقال مفاهیم عمیق فکر و فلسفه ایرانی نسبت به ضرورت تاریخی و حتی جغرافیایی. شعر فارسی زمینه ساز یک وحدت اجتماعی-فرهنگی بوده و پیام خویش را در هر زمان به بهترین وجه ارائه نموده است.»(مؤمن زاده، ۱۳۷۸) در اشعار فارسی می توان هزاران بیت و شعر را سراغ گرفت که هریک با واسطه و بی واسطه به یکی از معیارهای سلامت روان اشاره می کنند.           شاعران به عنوان فرهنگ سازان و پیام رسانان مهمترین افراد به وجود آورنده ی سلامت در حیطه ی روان به شمار می روند و خود به عنوان الگوهایی در جامعه مورد توجه معنوی و انسانی ِ بشر امروزند. این بیت از شاعر بزرگوار “ابن یمین فریومدی” عیان میکند که این توجه درخور بوده و خواهد بود

     «من بعون رأی پیر و قوت بخت جوان           عرضه کردم شعر و زو دیدم هزاران تربیت»

   بیان مسئله

   با توجه به اینکه«سلامت روانی فرد هیچگاه با فهرست خصوصیات ثابت یا ویژگی های معین تعریف نشده است. به نظر می آید تعریف رضایت بخش از سلامت روانی برای فرد، مستلزم داشتن احساس مثبت و سازگاری مؤفقیت آمیز و رفتارشایسته و مطلوب است.»(احدی وبنی جمالی،۱۳۶۹) مهم بودن بحث سلامت روان در تمام اقشار جامعه امری انکار نشدنی است. در میان گروه های مختلفی که در جامعه زندگی می کنند افراد اهل قلم و به خصوص شاعران که با توجه به مکتب انسانگرایی افراد خودشکوفا هستند و دست در خلاقیت دارند مورد توجه این پژوهش بوده است. از آنجا که افراد خلاق انعطاف پذیرند و پشتکاردارند، پس با وجود مشکل نسبت به افرادی که خلاق نیستند متعاقباً بهتر عمل می کنند .بنابراین سازگاری بیشتری خواهند داشت. و این پژوهش در پی آن است که بداند آیا شاعران به عنوان عضوی از گروه خلاق، سلامت روان مطلوبتری نسبت به افراد غیر شاعر دارند یا نه؟ «یاکوبسن مجاز را با تراکم  وجابه جایی تعابیر در رؤیا و استعاره را با یکی دانی و نمادسازی رؤیا قابل مقایسه دانسته است. بسیاری از پیروان فروید، تراکم را با استعاره و جابه جایی را با مجازمرسل یکی گرفته اند. ـاستعاره؛تشبیهی است که ادات تشبیه ندارد.مجاز؛به استعمال لفظ یا جمله درغیرموضوعش اطلاغ می شود.ـ» (مقدادی،۱۳۷۸)  جابه جایی یکی از مکانیسم های دفاعی در برابر اظطراب است. اگرقرار باشد این آرایه ادبی مجاز به عنوان یک مکانیسم دفاعی کمک کند،  پس آیا افرادی که توان استفاده از این آرایه را دارند یعنی شاعران سلامت روان بیشتری نسبت به افراد غیر شاعر دارند؟                                    در صورتی که انسان بتواند غالب وسوار بر احساساتش باشد، شعر می تواند به عنوان وسیله ای برای تخلیه ی هیجانات، کسب آرامش و حفظ سلامت روان باشد. فروید پدر روانکاوی معتقد است که شباهت های رویا و شعر به خاطر ارتباطشان با نا خودآگاه است و توصیه به استفاده از شعر به عنوان مکانیزم دفاعی(والایش) دارد، زیرا هنگامی که یک شخص بر شناخت درد یا لذت از یک شعر نائل می شود هیجاناتش که که قبلا آنها را سرکوب کرده رها شده و شخص تهی از بار سنگین احساس نابهنجار می شود.(بیدگلی مشهدی و پدرام،۱۳۸۲)

اهمیت وضرورت پژوهش

     در حال حاضر که به مراتب زندگی نسبت به گذشته ماشینی و پیچیده تر شده و سرعت تحول در تمام شئون زندگی دیده می شود (مثلاً شیوه های برقراری ارتباط)و از طرفی مشکلات مادی هست و وقت کمتری برای پرداختن به خود نیز، افراد را از تعادل دور می کند، مسئله ی سلامت روان اهمیت بیشتری یافته است.آن هم متناسب با شرایطی که انسان امروزی در آن زیست می کند. از آنجا که هنر هرگز کهنه و قدیمی شدنی نیست و در مسیر این تحولات برق آسا، همچنان بر قله ی اهمیت و صداقت قرار دارد، و در زمینه ی تأثیر هنر(شعر) در رفع اختلالات و ایجاد سلامت روانی نکته هایی داریم، و چه بسا در این هنر ارزنده متاع ها نهفته است برای ارتباط بهتر و نزدیکتر با بعد روحی و روانی خود و در نتیجه شناخت خود، می توان افراد را با هنر و شعر تجهیز کرد تا بتوانند تعادل و رشد روحی و روانی و سلامت خود را حفظ کنند. افراد خلاق و در درجه ی اهمیت بیشتر منادیان فرهنگ جوامع مانند شاعران به عنوان الگوهایی در نظرگرفته می شوند و به گفته ی شاعرارزنده ی میهن”سهراب سپهری” «شاعران وارث آب وخرد و روشنی اند.»، پس با شناخت شیوه های رفتار و سلوک این بزرگان و متناسب کردن این رفتارها در اکثر اقشار جامعه می توان در بهبود و بهترعمل کردن در زندگی خود گامی چند برداریم.                                                                                                      این بیت زیبا از استاد سخن “ابن یمین فریومدی” نشان دهنده ی عظمت ضمیر شاعران است:                    «گنجها یافته ام در دل ویران ز هنر              زانکه بحریست ضمیرم که سراسر گهر است»

    اهداف پژوهش

۱- مقایسه سلامت روان شاعران با افراد غیر شاعر

۲- بررسی وضعیت سلامت روان شاعران

۳- بررسی وضعیت سلامت روان افراد غیر شاعر

۴- بررسی وضعیت سلامت روان شاعران متأهل

۵- بررسی وضعیت سلامت روان شاعران مجرد

۶- مقایسه ی وضعیت سلامت روان شاعران متأهل با شاعران مجرد

۷- مقایسه ی وضعیت سلامت روان شاعران متأهل با افراد غیر شاعر متأهل

۸- مقایسه ی سلامت روان شاعران مجرد با افراد غیر شاعر مجرد

۹- بررسی وضعیت سلامت روان شاعران زن

۱۰- بررسی وضعیت سلامت روان شاعران مرد

۱۱- مقایسه ی سلامت روان شاعران دارای بیشتر از ده سال سابقه ی سرودن شعر با شاعران دارای کمتر از ده سال سابقه ی سرودن شعر

۱۲- مقایسه ی وضعیت سلامت روان مردان شاعر و غیر شاعر

۱۳- مقایسه ی وضعیت سلامت روان زنان شاعر و غیر شاعر

۱۴- مقایسه ی وضعیت سلامت روان شاعران مرد و شاعران زن

۱۶- مقایسه ی سلامت روان شاعران در گروه های سنی مختلف با افراد غیر شاعر در همان گروه سنی

سوالات پژوهش

 ۱ آیا وضعیت سلامت روان شاعران در مقایسه با افراد غیرشاعرمتفاوت است؟                            ۲ آیا وضعیت سلامت روان مردان شاعر در مقایسه بامردان غیرشاعر تفاوت دارد؟                       ۳ آیا وضعیت سلامت روان زنان شاعر در مقایسه با زنان غیرشاعر تفاوت دارد؟                         ۴ آیا وضعیت سلامت روان شاعران متأهل در مقایسه با افراد غیرشاعرمتأهل متفاوت است؟             ۵ آیا وضعیت سلامت روان شاعران مجرد در مقایسه با افراد غیرشاعرمجرد متفاوت  است؟            ۶ آیا وضعیت سلامت روان شاعران دارای بیشتر از ده سال سابقه ی سرودن شعردر مقایسه با شاعران دارای کمترازده سال سابقه ی سرودن شعر متفاوت است؟                                             ۷آیا سلامت روان شاعران گروههای سنی مختلف در مقایسه با افراد غیرشاعردرهمان گروه سنی متفاوت است؟

فرضیه های پژوهش

*وضعیت سلامت روان شاعران از افراد غیر شاعر متفاوت است.

*وضعیت سلامت روان مردان شاعر ازمردان غیر شاعر متفاوت  است

*وضعیت سلامت روان زنان شاعر از زنان غیر شاعر متفاوت است

*وضعیت سلامت روان شاعران متأهل از افراد غیر شاعر متأهل متفاوت است

*وضعیت سلامت روان شاعران مجرد از افراد غیرشاعرمجرد متفاوت است

*وضعیت سلامت روان شاعران دارای بیشتر از ده سال سابقه ی سرودن شعر از شاعران دارای کمتر از ده سال سابقه ی سرودن شعر متفاوت است

*سلامت روان شاعران گره های سنی مختلف از افراد غیر شاعر در همان گروه های سنی متفاوت است

تعاریف

تعریف نظری

  سلامت روان: «در سالهای اخیر ، انجمن کانادایی بهداشت روانی، بهداشت روانی را در۳ قسمت تعریف کرد: قسمت اول؛ نگرشهای مربوط به خود. قسمت دوم؛ نگرشهای مربوط به دیگران. قسمت سوم؛ نگرشهای مربوط به زندگی. نگرشهای مربوط به خود شامل: تسلط بر هیجانهای خود، آگاهی از ضعفهای خود و رضایت از خوشیهای ساده است. نگرشهای مربوط به دیگران شامل:علاقه به دوستیهای طولانی صمیمی، احساس تعلق به یک گروه، احساس مسئولیت درمقابل محیط انسانی و مادی است. نگرشهای مربوط به زندگی شامل: پذیرش مسئولیتها، انگیزه ی توسعه ی امکانات و علایق خود، توانایی اخذ تصمیمهای شخصی و انگیزه ی خوب کارکردن است.»(گنجی،۱۳۸۰)

تعریف عملیاتی

 است.(SCL_25)سلامت روان:«منظورازسلامت روان دراین پژوهش نمرات بدست آمده ازپرسشنامه

شاعر:«منظورازشاعردراین پژوهش افرادی هستند که سابقه ی سرودن شعرتا کنون را دارند.»

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.