مقایسه نگارگری مکاتب تبریز دوم (صفوی) و مشهد (ابراهیم میرزا) با تاکید بر نگاره های شاهنامه طهماسبی و هفت اورنگ جامی


در حال بارگذاری
18 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
13 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقایسه نگارگری مکاتب تبریز دوم (صفوی) و مشهد (ابراهیم میرزا) با تاکید بر نگاره های شاهنامه طهماسبی و هفت اورنگ جامی دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقایسه نگارگری مکاتب تبریز دوم (صفوی) و مشهد (ابراهیم میرزا) با تاکید بر نگاره های شاهنامه طهماسبی و هفت اورنگ جامی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقایسه نگارگری مکاتب تبریز دوم (صفوی) و مشهد (ابراهیم میرزا) با تاکید بر نگاره های شاهنامه طهماسبی و هفت اورنگ جامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقایسه نگارگری مکاتب تبریز دوم (صفوی) و مشهد (ابراهیم میرزا) با تاکید بر نگاره های شاهنامه طهماسبی و هفت اورنگ جامی :

تعداد صفحات :۱۸

چکیده مقاله:

شاهنامه طهماسبی یکی از مهم ترین آثار به جا مانده از دوره صفوی تبریز است. برجسته ترین نقاشان این دوران چون سلطان محمد، میر مصور، آقا میرک و … در مصورسازی ۲۵۳ مجلس آن همکاری داشتند، آثار سلطان محمد نشان می دهد که نگاه وی به طبیعت، بسیار شاعرانه و لطیف است. قاضی احمد قومی، از خواجه عبدالوهاب کاشانی و فرزندش عبدالغریز تومان صحبت می کند. اگرچه اطلاعات چندانی از عبدالوهاب در منابع ذکر نشده، اما برخی از منابع، به اینکه عبدالغریز شاگرد بهزاد بوده و تصویرگر قابلی است و نیز ماجرای سفر به هند و تقلبید مهرشاه توسط وی و همدستانش و عقوبت شان اشاره می کنند. در آثار دوره مشهد (شاهزاده ابراهیم میرزا)، ترکیب بندی رنگ در کمال زیبایی و دقت مورد توجه قرار می گیرد. رنگ، جزیی ترین اختلاف درجه خود را به تجلی می گذارد. کتاب هفت اورنگ جامی را باید واپسین نسخه مصور ممتاز با معیار های سلطنتی به شمار آورد. در این نگاره ها که با همکاری هنرمندان خراسانی، چون شیخ محمد سبزواری و هنرمندان مهاجری چون میرزاعلی، فرزند سلطان محمد تبریزی به تصویر در آمده است، می توانیم تاثیر دو شیوه خراسانی- تبریزی را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله به مقایسه این دو مکتب می پردازیم و نتیجه می گیریم که مکتب خراسان به نوعی در ادامه ی شکوفایی های مکتب تبریز صفوی قرار دارد. و هنرمندان این مکتب با بهره گیری از اسلوب مکتب صفوی تبریز آثار درخور توجهی خلق نموده اند که شاخص ترین آن ها هفت اورنگ جامی است. روش تحقیق: این پژوهش به صورت مطالعات کتابخانه ای و اسنادی انجام شده و با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی، ارایه گردیده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.