مبانی نظری و پیشینه فایل اضطراب و استرس (فصل ۲)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری و پیشینه فایل اضطراب و استرس (فصل ۲) دارای ۶۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری و پیشینه فایل اضطراب و استرس (فصل ۲) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری و پیشینه فایل اضطراب و استرس (فصل ۲)۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه فایل اضطراب و استرس (فصل ۲)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه فایل اضطراب و استرس (فصل ۲) :
مبانی نظری و پیشینه فایل اضطراب و استرس(شامل نظریه ها و دیدگاههای افسردگی و اضطراب) در ۵۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
در متن توضیحات زیر ممکن است متن بهم ریخته باشد (به جهت کپی از فایل ورد)، ولی فایل اصلی کاملا اصولی می باشد
توضیحات: فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
کاملا استاندارد کامل برای استفاده فصل دوم
بخشهایی مختلف از متن:
اضطراب و استرس
۲-۱ مقدمه
امروزه اضطراب و دلواپسی برای میلیونها انسان به صورت مشکلی غیر قابل حل و خسته کننده درآمده است، ولی باید در نظر داشت که نگرانیها همه مخرب نیستند و به کمک یک برنامهریزی دقیق میتوان آن ها را از بین برد .نگرانی مفرط یا به عبارت دیگر – دلشوره– یک بیماری روحی است که باعث میشود سلامتی جسمی به خطر بیفتد. نگرانیها اغلب نتیجه تعبیر نادرست افراد از حقیقت است .ما می توانیم روح حقیقتگرایی و واقعبینی را به طرق مختلف در خودمان تقویت کنیم. روانشناسان چنین معتقدند که: «هیچ وقت در خلوت خویش نباید به اضطراب و نگرانی فکر کرد».
اضطراب عبارت است از یک عامل ناشناخته و نامعلوم که موجب پریشانی فکر و گاه باعث بروز علائم احساس خطر از جمله تپش قلب و رنگپریدگی میشود. در فرآیند اضطراب بر خلاف ترس طبیعی، یک عامل حقیقی ترسآور یا خطرناک یا آسیب رسان وجود ندارد بلکه فقط به طور خودکار و ناخود آگاه ذهن آدمی دچار احساس خطر میشود و هرگاه ذهن در اثر تنشهای روانی و استرسهای عصبی و حوادث ناخوشایند و ناگواری که در زندگی مکرراً برایمان رخ میدهد از روال عادی خارج شود و حساسیت بیش از حد به رخدادهای آتی و احتمالی پیدا کند دچار اضطراب میشویم. علل پیدایش اضطراب عوامل وراثتی، تجربههای تلخ سالهای گذشته و محیط ناآرام و عصبی است. اثرات مخرب آن بر تفکر باعث اختلال در تمرکز حواس میشود، قدرت تصمیمگیری و اراده را از انسان سلب میکند، او را بدبین میسازد و باعث میشود که انسان دیگر فرد مثمرثمر و سودمندی نباشد (کاپلان[۱]،۲۰۰۷، ص ۹۸۸).
اختلال افسردگی[۲] اساسی یکی از شایعترین تشخیصهای روانپزشکی است که مشخصه آن خلق افسرده و با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بیعلاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص میشود؛ چیزی که از آن به عنوان «سرماخوردگی روانی» یاد میشود. افسردگی مجموعهای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز میکند.
افسردگی و اضطراب از شایع ترین بیماریهای روانپزشکی به شمار میرود. بهطور آماری از هر پنج زن، سه زن و از هر پنج مرد دو مرد در طول عمر دچار عارضهی افسردگی و اضطراب میشوند. این بیماریها جزو بیماریهای مزمن و گاه ناتوانکننده هستند که در صورت عدم درمان باعث اختلال در عملکرد اجتماعی، فردی، شغلی و زناشویی بیمار میشوند. از جمله علایم شایع در بیماری افسردگی، کاهش سطح انرژی، احساس بیحسی و ضعف، احساس یأس و ناامیدی، عدم احساس لذت، انزوا طلبی، اختلال درتمرکز و حافظه، اختلال در اشتها، وزن و خواب، اختلال در عملکرد جنسی، دل مشغولی با احساس گناه، خود سرزنشگری و گاه خودکشی است (طاهری،۱۳۸۸،ص۲۴).
در مورد عارضهی اضطراب، بیمار در بسیاری از مواقع با علایم جسمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، تپش قلب، احساس تنگینفس، دردهای قفسهسینه با دردهای جسمی بدون علت در اندامها، سر درد، بی خوابی، سرگیجه و سبکی در سر، تعریق، لرزش و مورمور شدن اندامها، عدم تمرکز، اختلال حافظه، ناراحتی گوارشی به صورت احساس نفخ، یبوست و دردهای گوارشی و تکرر ادراری به پزشک مراجعه میکند.
[۱] Coplan
[۲] Depression disorder
….
۲-۲ مبانی نظری و ادبیات فایل
۲-۲-۱ تاریخچه اضطراب
اختلالات اضطراب[۱] بشری که در نوشتهجات طبی آمده است، گروه ناهمگن از سندروهای بالینی و تعریفها را در بر میگیرد. از نظر تاریخی، اصطلاحاتی نظیر، خستگی شدید عضو قلب و در قلب تحریک پذیر و «نوروز قلبی» و «سندرم فعالیت» و «آستنی عصبی عروقی» همه برای توصیف اختلالات فرض اضطراب که در آنها تنگینفس، تپش قلب، خستگی عدم تحمل فعالیت و اشتغال ذهنی با حالات جسمی علائم عمده اختلال را تشکیل میدادهاند، مورد استفاده قرار گرفتهاند، نور آستنی یا خستگی عصبی یکی دیگر از اصطلاحاتی است که برای اختلالات اضطراب فراوان بکار رفته است. نوروز اضطراب که بهوسیله فروید بکار رفت. برای متجاوز از چهل سال بر چسب عمده برای اختلالات اضطراب بود (کراز،به نقل از منصور،۱۳۶۸).
برای اولین بار پزشک آمریکایی بهنام بیرد[۲] سال (۱۸۶۹) نور آستنی را تعریف کرد. بیمارانی که امروز آنها را مبتلا به نوروز اضطراب میشناسیم در نور استنی بیرد گنجانده میشود. معهذا برخی از بیماران مبتلا به هیستری و یا وسواس بیشتر در تعاریف او جا میگیرد بعد از او داکوستا[۳] در سال (۱۸۷۱) سندرم خلل تحریکپذیری را گزارش داد.
فروید[۴] در سال (۱۸۹۸) نوروز اضطراب را بهعنوان یک واحد بالینی از پسیکاستنی بازشناخت علامت اصلیاین بیماری نگرانی، اضطراب و دلهره میباشد که هر سه عملیات مختلفی از یک کیفیت اساسی است که به احساس پریشانی، انتظار خطری تربیت الوقوعها و احساسهای بدنی همراه است (گلبرگ،۱۳۶۸- ص۵۹).
نوروز حالت اضطراب به طور عمده اختلال افراد جوان است که شروع آن معمولاً در اواسط دهه سوم عمر است و بهطور متوسط بیمار قبل از مراجعه برای درمان ۵ سال علائم اضطراب را داشته است. شیوع حالات اضطراب در جمعیت نرمال در انگلستان و آمریکا ۲ تا ۵/۴% ذکر گردیده است. معهذا این ارقام اطلاعاتی در مورد شدت علائم و درجه ناتوانی اجتماعی حاصل از این اختلال بدست نمیدهد.
اختلالات اضطراب در ۱۴% بیماران قلبی و ۲% بیماران جراحی شده مشاهده شده است. اختلالات اضطراب بهنظر میرسد که در کار طبابت خوب شناخته نمیشوند. عدم تشخیص اضطراب بدون تردید تا حدودی مربوط به این واقعیت است که اغلب علایم جسمی بارزترین خصوصیات حالات اضطراب را تشکیل می دهند. علت دیگر این است که بیمار مضطرب اغلب خود را مبتلا به یک اختلال جسمی تصور نموده و بیشتر به درمانگاه داخلی مراجعه میکنند تا مراکز بهداشت روانی (طریقتی،۱۳۶۷،ص۵۳).
[۱] Aمبانی نظری و پیشینه فایل اضطراب و استرس (فصل ۲)iety disorder
[۲] Bird
[۳] Dakusta
[۴] Froid
…
۲-۲-۴ تعاریف و نظریه های افسردگی
…
۲-۳ پیشینه های فایل
۲-۳-۱ پیشینه داخلی
احمدی و فروتن (۱۳۷۸) طی فایلی بر روی ۱۵۰ معلم مدرسه عادی و ۱۵۰ معلم مدرس استثنایی انجام داد، از آزمون افسردگی بک و اضطراب کتل برای سنجش میزان افسردگی و اضطراب آنها استفاده کرد. نتایج محاسبات آماری نشان داد که معلمان زن مدراس عادی نسبت به معلمان زن مدارس استثنایی از افسردگی نسبتاً خفیفتری برخوردارند.
به نقل از مجله روانشناسی بالینی درسال ۱۹۹۹ در دو گروه از دانشجویان برزیلی کالج در حد وسیعی مورد مطالعه قرار گرفت (تعداد ۸۴۵ زن و ۲۳۵ مرد) مقیاس اندازهگیری BDI (تست افسردگی بک) بر طبق مشخصات جامعه سنجی و بیان معانی آن از اندازههای آیتمهای انفرادی آن برای مجموع افراد مورد آزمایش با توجه به جنسیت آنها مورد مقایسه قرار گرفتند. نمرههای تست BDI برای زنان درصد بالاتری را نشان میداد.
ملکی و دیگران (۱۳۷۲) میزان و شدت شیوع افسردگی و اضطراب را در میان دانشجویان رشتههای مختلف علوم پزشکی همدان را مورد بررسی قرار دادند. نتایج فایل آنها نشان میدهد که ۱/۲۷% از دانشجویان در آزمون افسردگی یک نمرهای معادل یا بالاتر از ۱۸ داشتهاند. در این فایل رابطه برخی متغیرها مثل، وضعیت خانوادگی، مالی و اجتماعی، شغلی، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، رشته و سال تحصیلی، سرابق ابتلاء به بیماری جسمانی و روانی با افسردگی و اضطراب دانشجویان مورد مطالعه قرار گرفته است.
در فایلی که توسط فصیحی و مرادی (۱۳۸۴) هدف فایل بررسی رابطه میان افسردگی معلمان زن و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان آنان در پایه پنجم دوره ابتدایی با توجه به نقش تعدیلکننده حمایت اجتماعی است. روش فایل تجربی است. جامعه آماری شامل دانشآموزان سال پنجم ابتدایی شهر اهواز است که از میان آنها ۱۲۰ نفر به شیوه تصادفی چند مرحلهای برای بررسی انتخاب شدهاند. افزون بر آن، کلیه دانشآموزان کلاسهای معلمان زن نمونه فایل هم در این مطالعه شرکت داشتهاند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی (فیلیپس و دیگران، ۱۹۸۶) و مقیاس افسردگی بک بوده است. یافتهها نشان میدهد که همبستگی میان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و افسردگی در معلمان زن برخوردار از حمایت اجتماعی بالا و پایین به ترتیب برابر با ۲۷ و ۳۴ است که از لحاظ آماری معنیدار است. همبستگی میان حمایت اجتماعی معلمان زن و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان آنان ۶۶ است.
…
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.