مبانی نظری و پیشینه فایل روانشناسی رنگ کودکان


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری و پیشینه فایل روانشناسی رنگ کودکان دارای ۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری و پیشینه فایل روانشناسی رنگ کودکان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری و پیشینه فایل روانشناسی رنگ کودکان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه فایل روانشناسی رنگ کودکان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه فایل روانشناسی رنگ کودکان :

مبانی نظری و پیشینه فایل روانشناسی رنگ کودکان

در ۲۸ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری فایل)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

رنگ

تئو گیمبل: در آغاز ظلمات مقدس حکمفرما بود و از این ظلمات نور سربرآورد. نور و تاریکی رقص آفرینش را به پایکوبی برخاستند و بدینگونه رنگ‌های طیف متولد گردیدند.

رنگ عبارت است از نوری که به سطح اشیاء تابیده و به چشم انسان منعکس می‌گردد. رنگ نام عامی است برای یکی از اجزای متشکله احساسی‏که بر اثر فعالیت شبکیه چشم و نظام عصبی مربوط، ناشی می‌شود(پورعلی خان،۱۳۸۰،ص ۱۳).

قرآن کریم رنگ را نشانه‌ای برای دانشمندان و خردمندان می‏داند.

و من آیاته خلق السموات و الارض و اختلاف السنتکم و الوانکم اذنی ذلک لایات للعالمین (آیات ۲۲ سوره روم)و از نشانه‌های آفرینش آسمان و زمین و تفاوت زبان‌ها و رنگ‌های شماست. همانا در این مسئله نشانه‌هایی است برای دانشمندان.

آفرینش با رنگ آغاز شد و رنگ در تنوع بی نهایتش موجب دیدن و درک تشخیص اجسام و اشیاء و ویژگی آنهاست. امام صادق به یکی از صحابه فرمود: به آسمان بالای سرت بنگر زیرا خداوند این رنگ را بالای سر ما گذارده است که با نگاه کردن به آن چشم‌های ما تقویت شود (حسینی نیا، ۱۳۸۶، ص ۱۰).

یوهان اتین : “رنگ مواهب خود را به همه تقدیم می‏کند، ولی رموز نهان‏تر خود را فقط برای شیفتگان واقعی مکشوف می‏سازد و تنها کسانی که عاشق رنگ هستند، می‏توانند زیبایی و کیفیت ذاتی آن را درک نمایند. ” و دنیایی که ما آن را نظاره می‏کنیم از دو عنصر مهم تجسمی تشکیل شده است این دو عنصر عبارتند از فرم و رنگ که به گونه‌ای لازم و ملزوم یکدیگرند(برهانی آهنگ، ۱۳۸۱، ص ۹).

رنگ‏ها زندگی را زنده می‏کنند وجان دار و قابل لمس‌اند و به عنوان زبان دیداری احساسات به کار می‏روند. می‏توانیم ایده هایمان را، بدون نیاز به گفتن با نوشتن از طریق زبان پر رمزو راز رنگ به یکدیگر منتقل کنیم. رنگ و ترکیب‌های آن، واکنش احساسات مختلفی را در ما بر می‏انگیزد (ولان، دهشتی، ۱۳۷۸، ص ۱۳).

بنابراین یکی از مسائل بسیار مهم که باید مورد توجه طراحان قرار گیرد مبحث رنگ و استفاده صحیح از آن است. مسائل مربوط به حالات ذهنی رنگ به نحوه خاصی به معارف و آموزش‌های هنری و طراح‌های معماری وابسته است. پدیده‌های بصری، معنوی و روانی در حیطه رنگ و هنر‌های رنگ دارای روابط مشترک بسیاری هستند. رنگ می‌تواند مهم ترین وسیله بیان حالت و مفهوم باشد و اثر آن در‌اندازه و شکل سطوح است.

تاثیر رنگ بر کودکان

کودکی که به تازگی به دنیا آمده است، توانایی خود را برای دیدن از طریق تفاوت گذاردن میان روشنایی و تاریکی آغاز می‌نماید. در مرحله بعد حرکت را تشخیص می‌دهد و پس از آن شکل و فرم را، شناختن رنگ آخرین مرحله رشد اوست. بینایی رنگ با هر دو بخش پیشرفته و بدوی مغز به یک‌اندازه ارتباط دارد. تشخیص دادن رنگ، هویت آن، نامگذاری آن و هر نوع بازتاب زیبایی شناسی نسبت به آن همگی از وظایف پوسته مغزی بوده و لذا همه این اعمال ثمره رشد و آگاهی هستند و یک پاسخ غریزی و واکنشی نیستند (لوشر، ابی زاده،۱۳۹۲).

انسان مانند بقیه موجودات در طبیعت برای بیان عقاید و افکار و احساسات خود از رنگ‏ها استفاده می‏کند. واکنش انسان نسبت به رنگ‌ها بستگی به اتفاقات و الگوهای اطراف دارد. البته این واکنش‌ها به شخصیت فردی هر کس نیز وابسته است (عبدی زاده،۱۳۸۹).

ارتباط درک ما از زیبایی با رنگ، بسیار ساده و فوری است و اگر هم هیچ شناخت تئوریک نسبت به رنگ نداشته باشیم به طور غریزی در موقعیتی قرار داریم که رنگ به راحتی در ما نفوذ می‌کند و عمق و گرمای آن با بعضی از احساسات و تاملات ما آمیخته می‏گردد. ما اگر خیلی زود یعنی هنگامی که کودک نیاز به شناخت علمی و تکنیکی ندارد او را مجبور به شناخت آن کنیم ممکن است باعث از بین رفتن تمایلات خودبه خودی او برای به کارگیری رنگ بشویم. از نظر آموزشی بهتر است به کودک دقت لازم برای پدید آوردن ارتباط فردی او با رنگ‌ها بدهیم تا نیروی ابتکار او عقیم نگردد.

به طور کلی برای بچه‌های زیر ۱۳سال به منظور ایجاد محیطی شاد و درخشان رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز انتهای طیف رنگی پیشنهاد می‏شود. رنگ‌های سرد کمک به بزرگی یک سالن و فضای عمومی می‏نماید. رنگ‌های روشن و زنده در راهروها و نردبان‌های مارپیچ باعث تحریک دانش آموزان جهت مراعات در حرکت می‏شود و سالن‌های ورزشی بهتر است تن‌های سرد یا خنثی داشته باشند جهت کاهش آشفتگی (محمودی، ۱۳۸۴،ص).

ولی طریق احساس و ادراک کودک در همه سنین یکسان نیست و با گذشت زمان تغییر می‏کند، جهت رویایی تدریجا کم می‏شود و جایش را به جهت عقلانی می‏دهد.

بخشی از منابع:

منابع فارسی

آشتیانی،جلال الدین(۱۳۷۶)،هستی از فلسفه و عرفان، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.

ابتهاج، هوشنگ(۱۳۷۴)، حافظ به سعی سایه، تهران: نشر کارنامه.

احدی، حسن(۱۳۹۱)، روانشناسی رشد: (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)، نویسندگان حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی، قم: نشر بخشایش.

احمدی، بابک(۱۳۸۰)،حقیقت و زیبایی، درس‌های فلسفه هنر، تهران:نشر مرکز.

اعوانی، غلامرضا(۱۳۷۵)، حکمت و هنر معنوی، تهران: انتشارات گروس.

انگجی، لیلی(۱۳۸۰) نقش هنر در گسترش و حس زیبایی شناسی کودکان، فصلنامه شکوفه، شماره ۲۰ تعلیم و تربیت.

آونز،زایس(۱۳۶۳)،زیبایی شناسی علمی و معقوله‌های هنری، فریدون شایان، تهران:انتشارات بامداد.

بارشادت، نگین(۱۳۸۶)،در جستجوی فضای آموزشی بهینه، کارشناسی ارشد( مقطع پیش دبستان)،دانشگاه هنر و معماری.

بازرگان، سیمین(۱۳۸۹)، مقدمه ای بر برنامه ریزی چند بعدی؛ ماتریس زندگی، چاپ سوم، تهران: انتشارات مدرسه.

برهانی آهنگ، هادی(۱۳۸۱)، مطالعه رنگ و فرم در نقاشی از طبیعت، کارشناسی ارشد رشته نقاشی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.