بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچاراختلال کمبود توجه و بیش فعالی در مقایسه با کودکان عادی


در حال بارگذاری
18 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچاراختلال کمبود توجه و بیش فعالی در مقایسه با کودکان عادی دارای ۱۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچاراختلال کمبود توجه و بیش فعالی در مقایسه با کودکان عادی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچاراختلال کمبود توجه و بیش فعالی در مقایسه با کودکان عادی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچاراختلال کمبود توجه و بیش فعالی در مقایسه با کودکان عادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچاراختلال کمبود توجه و بیش فعالی در مقایسه با کودکان عادی :

کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی (M.A)

بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچاراختلال کمبود توجه و بیش فعالی در مقایسه با کودکان عادی

چکیده

هدف از فایل حاضر بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچاراختلال کمبود توجه و بیش فعالی در مقایسه با کودکان عادی می باشد. جامعه آماری فایل را دانش آموزان دچار بیش فعالی و دانش آموان عادی شهر کرج در سال ۱۳۹۱ تشکیل می دهند.نمونه آماری این فایل را ۶۰ نفر (۳۰کودک مبتلا به بیش فعالی،۳۰ کودک عادی)تشکیل میدهد . برای جمع آوری داده ها از چهار آزمون ،تحت عناوین بندر گشتالت ،آزمون رایانه ای استروپ ،آزمون چیدن کارتهای ویسکانسین ،و خرده آزمون شباهتهای وکسلر استفاده گردید.پس از تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس چند راهه نتایج بدست آمد که بین کودکان بهنجار و کودکان دچار بیش فعال از نظر کارکرد لوب فرونتال تفاوت وجود دارد به طوری که خطای درجا ماندگی در کودکان بیش فعال و توجه انتخابی ،توانایی تغییر توجه و تفکر انتزاعی در کودکان بهنجار بالاتر از گودکان دچار بیش فعال است .

مقدمه

در کودکان ( به ویژه کودکان پیش دبستانی) فعال بودن، پر انرژی و با نشاط بودن، پریدن از یک فعالیت به فعالیت دیگر هنگامی که محیط خود را کاوش می کنند، عمل کردن بدون احتیاط؛ پاسخ دادن به طور تکانه ای به رویدادهایی که در اطراف آنها رخ می دهد و واکنش های هیجانی سریع امری عادی است. اما کودکانی که ویژگی های توصیف شده در بالا را به میزانی دارند که با سن آنها تناسب ندارد و نقایصی را در فعالیت های عمده زندگی آنها ایجاد می کنند در حال حاضر به عنوان کودکانی که اختلال بیش فعالی- نقص توجه دارند تشخیص داده می شود. (انجمن روان پزشکی آمریکا[۱])(کاکاوند،۱۳۸۵). این بیماری سال هاست که شناخته شده و عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند به نظر می رسد به نقص در تکامل سیستم اعصاب مربوط باشد.انسان مجموعه ای از ساختمان های پیچیده است و مغز اوج این پیچیدگی است از سویی ارتباطات وسیعی بین این ساختمان های پیچیده با رهبری واحد مغز وجود دارد(محمدی کیا،۱۳۹۱).سه بخش عمده مغز که به دنبال هم و در طول ساقه مغز[۲] قرار می گیرند عبارتند از:

۱. مغز Hآآااپسین[۳]

۲. مغز میانی[۴]

۳. مغز پیشین[۵] (مهری نژاد،۱۳۸۹)

در طی تکامل مغز لب پیشانی جدیدترین بخش شکل گرفته است و بزرگ ترین ساختار را دارد. (همان منبع ص ۱۸).عملکرد قشرفرونتال پیچیده و چند عاملی است.و در واقع صدمه به لوب فرونتال معمولا کارکردهای اجرایی از جمله: حرکتی،تکلم ،انگیزش، بازداری، قضاوت اجتماعی و ردیف بندی اعمال را تخریب می کند. (سادوک و سادوک، ۲۰۰۲؛ به نقل از محمدی کیا،۱۳۹۱). علاوه بر این می توان گفت که کرتکس پره فرونتال در انتزاع، حل مسئله، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی رفتار نقش مهمی دارد (علیلو و همکاران،۱۳۸۹) این تخریب و اختلال ها باعث می شود که فرد (کودک) در عملکردهای خود دچار مشکل شود. از این روی، هدف اصلی فایل حاضر، بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال بر روی کودکان بیش فعال و کودکان بهنجار و عادی است.

کلمات کلیدی:لوپ فرونتال-ADHD– کودکان عادی

بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچاراختلال کمبود توجه و بیش فعالی در مقایسه با کودکان عادی
فهرست مطالب

فصل اول(کلیات فایل)

مقدمه. ۱

بیان مسئله. ۲

اهمیت و ضرورت فایل. ۶

اهداف فایل. ۷

هدف کلی. ۷

اهداف جزئی. ۷

فرضیه های فایل. ۷

تعریف مفهومی (نظری) و عملیاتی متغیرها. ۸

خطای درجاماندگی. ۸

توجه انتخابی. ۸

توانایی تغییر توجه. ۸

تفکر انتزاعی. ۹

فصل دوم(ادبیات نظری و پیشینه فایل)

پیشینه نظری. ۱۱

تاریخچه شناخت اختلال. ۱۱

اختلال بیش فعالی- کمبود توجه. ۱۴

نوع بی توجهی غالب. ۱۵

نوع بیش فعالی ـ تکانشگری غالب. ۱۶

نوع مرکب. ۱۶

ویژگی های بالینی. ۱۶

شناخت. ۱۷

عواطف. ۱۷

رفتاری. ۱۷

سازگاری میان فردی. ۱۷

سبب شناسی. ۲۰

علل زیست شناختی. ۲۰

عامل ژنتیک. ۲۰

نظریه ساز و کار برانگیختگی. ۲۲

نظریه ساختار عصبی. ۲۲

علت رفتاری و خانوادگی. ۲۳

عوامل مادرزادی و محیطی. ۲۳

ملاک های تشخیص. ۲۵

بیش فعالی- تکانشگری. ۲۶

تشخیص اختلال. ۲۷

زمان تشخیص اختلال. ۲۷

همه گیر شناسی. ۲۸

خلاصه ای از علائم و وضعیت کودکان. ۲۹

خلاصه ای از عوارض وجود اختلال. ۳۰

تشخیص ها ی افتراقی. ۳۰

مشکلات سلوکی و اختلال های ضد اجتماعی. ۳۰

سیر و پیش آگهی. ۳۴

درمان. ۳۵

آموزش والدین ۳۵

آموزش معلمین. ۳۵

استفاده از کلاس های مخصوص، گروه های مهارت اجتماعی و فردی. ۳۵

درمان های روان شناختی (روان درمانی، تغذیه درمانی و …). ۳۵

درمان دارویی. ۳۵

انواع کارکرد اجرایی. ۴۱

کارکرد اجرایی به دو بخش تقسیم می شود. ۴۱

لوب فرونتال. ۴۲

عملکرد لوب فرونتال. ۴۲

نوروآناتومی کرتکس فرونتال. ۴۳

ناحیه پشتی- جانبی. ۴۴

ناحیه تحتانی. ۴۴

ناحیه میانی. ۴۴

کارکردهای لوب فرونتال. ۴۵

اختلالات لوب فرونتال. ۴۹

پیشینه فایل. ۵۰

پیشینه داخلی. ۵۰

پیشینه خارجی. ۵۷

خلاصه نتایج مباحث و فایل های پیشین. ۵۸

فصل سوم(روش فایل)

روش فایل. ۶۰

جامعه آماری. ۶۰

نمونه و روش نمونه گیری. ۶۰

اجرای فایل. ۶۱

ابزار فایل. ۶۱

آزمون بندر گشتالت. ۶۱

آزمون استروپ. ۶۳

آزمون ویسکانسین. ۶۴

آزمون وکسلر. ۶۷

خرده آزمون شباهت ها. ۶۸

فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده ها)

روش تجزیه و تحلیل داده ها. ۶۹

الف-ویژگی های جمعیت شناختی. ۷۱

ب-یافته های توصیفی. ۷۳

ج-یافته های استنباطی. ۷۴

فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)

بحث و نتیجه گیری. ۸۰

محدودیت های فایل. ۸۲

پیشنهادات فایلی. ۸۲

منابع. ۸۳

منابع فارسی. ۸۳

منابع خارجی.. ۸۶

ضمائم ۸۹

بررسی کارکردهای اجرایی لوب فرونتال در کودکان دچاراختلال کمبود توجه و بیش فعالی در مقایسه با کودکان عادی
فهرست جداول

جدول ۱ – 2 ویژگی های بالینی اختلال بیش فعالی – نقص توجه ۱۸

جدول ۲ـ ۲ خلاصه مشکلات همراه با کودکان. ۱۹

جدول ۳-۲ ویژگی های کلیدی بالینی. ۲۴

جدول ۴-۲ شیوع نشانه ها در کودکان و نوجوانان و بهنجار به خوبی نشان می دهد. ۲۸

جدول ۵ ـ۲ خلاصه ای از نقایص احتمالی مرتبط با. ۳۳

جدول۴-۱: توزیع فراوانی سن در نمونه مورد مطالعه ۷۳

جدول۴-۲: توزیع فراوانی تحصیلات پدر در نمونه مورد مطالعه ۷۴

جدول۴-۳: توزیع فراوانی تحصیلات مادر در نمونه مورد مطالعه ۷۴

جدول ۴-۴ میانگین و انحراف معیار آزمون های بندر گشتالت ،استروپ،وکسلر و ویسکانسین در دو گروه کودکان بیش فعال و عادی ۷۵

جدول ۴-۵ تی استیودنت برای دو گروه مستقل. ۷۶

جدول ۴-۶ تی استیودنت برای دو گروه مستقل. ۷۷

جدول ۴-۷ تی استیودنت برای دو گروه مستقل. ۷۷

جدول ۴-۸ تی استیودنت برای دو گروه مستقل. ۷۸

جدول ۴-۹- نتایج آزمون یکسانی واریانس ها جهت تعیین معنی داری اختلاف میانگین. ۷۹

جدول ۴-۱۰ خرده مقیاس های آزمون در افراد عادی و بیش فعال ۸۰

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.