ارث زن از منظر فقه امامیه و شافعی و حقوق موضوعه ایران


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 ارث زن از منظر فقه امامیه و شافعی و حقوق موضوعه ایران دارای ۱۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد ارث زن از منظر فقه امامیه و شافعی و حقوق موضوعه ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز ارث زن از منظر فقه امامیه و شافعی و حقوق موضوعه ایران۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی ارث زن از منظر فقه امامیه و شافعی و حقوق موضوعه ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن ارث زن از منظر فقه امامیه و شافعی و حقوق موضوعه ایران :

کارشناسی ارشد

رشته: الهیات

گرایش : فقه و حقوق اسلامی

ارث زن از منظر فقه امامیه و شافعی و حقوق موضوعه ایران

چکیده

هدف از فایل حاضر بررسی ارث زن از منظر فقه امامیه و شافعی و حقوق موضوعه ایران است. زن از نظر اسلام در جایگاه یک انسان، از حقوقی برخوردار است. که عبارتند از: حقوق مالی و غیر مالی. از جمله حقوق مالی، ارث می باشد که قوانین اسلام، بین سهم زن و مرد در ارث بردن، تفاوت قائل شده اند؛ و سهم زن از ارث، نصف سهم مرد می باشد و همین مسئله باعث شده است که گروهی به قوانین اسلام اشکال وارد کنند و بگویند اسلام از فرهنگ آن زمان تأثیر پذیرفته و برای مرد ارزش بیشتری نسبت به زن قائل شده است.

در مورد ارث دین اسلام این مسئله را بسیار مورد توجه و عنایت قرار داده است و مورد موشکافی دقیق در مذاهب مختلف واقع شده است،چنانکه امام شافعی با استنباط از کتاب و سنت با استفاده از قیاس و قواعد، مقرراتی معین کرده است.برخی از این مقررات به این شرح است: سه نفر از زنان هستند که همیشه و در همه حال ارث می‌برند: مادر، همسر و دختر. زن اگر فرزند و یا فرزند پسر نداشته باشد و شوهرش بمیرد یک چهارم ارث می‌برد. اگر زن فرزند یا فرزند پسر داشته باشد و شوهرش بمیرد یک هشتم از مال شوهر به او تعلق می‌گیرد. این نوشتار که به روش توصیفی– تحلیلی و با استناد به منابع مکتوب و سایتهای اینترنتی می باشد.هدف این فایل بررسی وجوه افتراق و وجوه مشترک ارث زن در فقه امامیه و شافعی میباشد و همچنین سعی شده است تا ارث زن دارای فرزند و غیر فرزند مورد بحث قرار گیرد.

واژگان کلیدی:

اسلام

ارث

ارث زن

فقه و حقوق موضوعه

مقدمه

اسلام در حقیقت، دینی است که از طرف خدای متعال، آمده که آفریننده انسانهاست و آفریدگارِ انسان، به خیر و صلاح وی، خواسته هایش و آنچه موجب خوشبختی او در زندگی است، از دیگران آگاهتر است. اسلام قبل از مرد یا زن، به انسان توجه کرده و در این زمینه تفاوتی قائل نشده و نظام حقوقی خود را با این نگرش تنظیم کرده است؛ لذا در اغلب حقوق و وظائف، مرد و زن یکسانند. ولی در برخی موارد که بین حقوق زن و مرد تفاوت وجود دارد دلیلش این است که بین زن و مرد تفاوتهای جسمی و روحی وجود دارد که لازمه ی نقش و وظیفه هر یک در جهان خلقت است

و لازمه ی برقراری عدالت بین زن و مرد، این است که حقوق دو طرف، متفاوت و بر اساس توانایی و وظائف و تکالیف آنان باشد. قانون مدنی در زمینه حقوق خانواده، کوشیده است از فقه امامیه پیروی کند، فقهی که نه تنها حقوق و قانون خشک نیست بلکه آمیزه ای از حقوق و اخلاق است و به لحاظ تمام وضعیتهای روحی و جسمی اعضای خانواده وضع شده است. این مسئله بر کسی پوشیده نیست که اختلاف در ارث مرد و زن صرفاً جنبه اقتصادی دارد و در نهایت هم به نفع خانواده و جامعه اسلامی است و اقتصاد دانان نیز این مسئله را موجب تعدیل ثروت، قلمداد می کنند.

ارث زن از منظر فقه امامیه و شافعی و حقوق موضوعه ایران
فهرست مطالب

چکیده ۱

مقدمه ۲

الف)بیان مساله ۳

ب)پیشینه فایل ۴

ج) سوالات فایل: ۶

و) اهداف فایل: ۶

ز)روش فایل ۶

ی)سازماندهی فایل ۶

فصل اول

۱-۱- مفهوم ارث و مبانی تاریخی آن ۸

۱-۱-۱- مفهوم (ارث)، در لغت و اصطلاح ۸

۱-۱-۲- ارکان ارث ۹

۱-۱-۳- موجبات ارث ۱۰

۱-۲- ارث زن ۱۱

۱-۳-زن جزء سهم الارث ۱۲

۱-۴-تاریخچه ارث زن ۱۲

۱-۴-۱-فلسفه ارث زن ۱۳

۱-۵-علل محرومیت زن از ارث ۲۱

۱-۵-۱-جلوگیری از انتقال ثروت ۲۱

۱-۵-۲-ضعف جسمانی ۲۲

۱-۶-ارث زن در روم ۲۲

۱-۷-ارث زن، در تمدن یونان ۲۳

۱-۸-ارث زن، در هند، مصر، چین و ژاپن ۲۴

۱-۹- ارث زن، در اروپا ۲۵

۱-۱۰-ارث زن، در جاهلیت ۲۵

۱-۱۱- ارث زن در ایران ۲۷

۱-۱۲-ارث زن، در دین یهود ۲۸

۱-۱۳- ارث زن، در دین مسیحیت ۲۹

۱-۱۴-ارث زن، در آیین زرتشت ۲۹

۱-۱۵-ارث زن درمیان اعراب جاهلی ۳۲

۱-۱۶-ارث زن، به عنوان همسر ۳۴

۱-۱۶-۱- تساوی در تکامل ۳۵

۱-۱۷-تفاوت های تکوینی زن و مرد ۳۷

۱-۱۷-۱- تأثیرپذیری ۳۷

۱-۱۷-۲-مبانی عقلی تحلیلی تفاوت ارث زن و مرد ۳۸

۱-۱۷-۳- حاکمیت تدبیر تعقّل بر تدبیر احساس ۳۸

۱-۱۷-۴-جنبه حمایتی ۴۱

۱-۱۷-۵-تناسب بین مسئولیت ۴۲

فصل دوم

ارث زن از دیدگاه حقوق ایران ۴۳

۱-۱- ارث زن در قانون ۴۴

۱-۲-ارث زوجه از دیدگاه قانون کشور ایران ۴۶

۱-۳-ارث زوجه در قانون ایران ۴۷

۱-۴-بررسی حقوقی ارث زن از شوهر ۴۹

۱-۵-خاستگاه تفاوت حقوق مالی زن و مرد ۵۱

۱-۵-۱-اشتراک در ماهیت انسانی ۵۱

۱-۶- نقد تبصره ذیل ماده ۹۴۶ قانون مدنی ۵۳

۱-۶-۱-توجیه مبنای قانونگذار ۵۴

۱-۶-۲-نظر مخالف و منتخب ۵۵

۱-۷-نظرات حقوی در محرومیت یا عدم محرومیت زوجه از بعض اموال ۵۶

فصل سوم

۳-۱-ارث زن ازنظر اسلام ۵۹

۳-۲-ارث زن از دیدگاه امامیه ۶۸

۳-۲-۱-ارث زن از اموال شوهر ۶۸

۳-۲-۲-محرومیت زوجه از عین و قیمت زمین و عین ابنیه و اشجار ۷۱

۳-۲-۳-روایات ۷۲

۳-۲-۴-اجماع ۷۷

۳-۲-۵-محرومیت زوجه، از عین مال غیر منقول و بهره‌مندی از قیمت ۷۸

۳-۲-۶-حرمان زوجه فاقد فرزند از عین اموال غیر منقول ۷۸

۳-۲-۷-ارث بردن زوجه از کلیه اموال منقول و غیر منقول اعم ازعین یاقیمت ۷۹

۳-۲-۸-روایات موافق ارث بردن زوجه از کلیه ماترک ۸۰

۳-۲-۹-بازبینی مستندات این نظر ۸۱

۳-۲-۹-۱-نقد و نظر ـ یک فرع کار بردی ۸۲

۳-۳-مبانی فقهی تفاوت حقوق مالی زن و مرد ۸۳

۳-۳-۱-ادلّه قرآنی ۸۳

۳-۳-۲-ادلّه روایی ۸۴

۳-۴-ارث در ققه امام شافعی ۸۵

۳-۴-۱-زنانی که از مرده ارث می‌برند ۸۶

۳-۴-۲-فروض و سهام مقدر و معین در کتاب خدا ۸۶

۳-۵-موانع ارث در فقه ۸۹

۳-۶-بررسی و جمع بندی محقق اردبیلی ۹۵

نتیجه گیری ۹۷

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.