مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی – فضایی کاربری های آموزشی شهری


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی – فضایی کاربری های آموزشی شهری دارای ۴۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی – فضایی کاربری های آموزشی شهری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی – فضایی کاربری های آموزشی شهری۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی – فضایی کاربری های آموزشی شهری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی – فضایی کاربری های آموزشی شهری :

مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی – فضایی کاربری های آموزشی شهری

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

-۱- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….۱۴

۲-۲- فضای جغرافیایی…………………………………………………………………………………………………………۱۵

۲-۳- سازمان اجتماعی و سازمان فضایی………………………………………………………………………………….۱۵

۲-۴- کاربری زمین……………………………………………………………………………………………………………….۱۶

۲-۵- برنامه ریزی کاربری زمین……………………………………………………………………………………………..۱۶

۲-۶- اهداف برنامه ریزی کاربری اراضی شهری………………………………………………………………………۱۶

الف- اهداف کلان …………………………………………………………………………………………………………..۱۷

ب- اهداف خرد یا ویژه ……………………………………………………………………………………………………۱۷

۲-۷- معیارهای عمومی و بهینه در مکان یابی کاربری های شهری……………………………………………….۱۸

۲-۸- کاربری فضاهای آموزشی و عوامل مؤثر در مکان یابی آنها…………………………………………………۲۱

۲-۸-۱- همجواری ناسازگار با کاربری آموزشی……………………………………………………………………۲۲

۲-۹- دیدگاه عمومی……………………………………………………………………………………………………………..۲۴

۲-۹-۱- دسته اول ،معیارهای مربوط به شرایط استقرارمدارس درمحیط…………………………………..۲۴

۲-۹-۲- دسته دوم ،معیار و مشخصات پایه ای مکان اختصاص یافته………………………………………۲۵

۲-۱۰- کاربری فضاهای آموزشی در ارتباط با کاربری سازگار…………………………………………………….۲۵

۲-۱۱- کاربری نیمه سازگار با کاربری آموزشی…………………………………………………………………………۲۶

۲-۱۲- کاربری آموزشی با کاربری های ناسازگار و دیگر تأسیسات شهری……………………………………۲۷

۲-۱۳- سطوح آموزشی………………………………………………………………………………………………………….۲۹

۲-۱۴- مطلوبیت مکان برای استقرار مراکز آموزشی ………………………………………………………………….۳۳

۲-۱۵- مکان یابی فضاهای آموزشی و شرایط محیطی………………………………………………………………..۳۳

۲-۱۶- شبکه دسترسی (دسترسی پیاده – دسترسی سواره )…………………………………………………………۳۴

۲-۱۷- سرانه زمین………………………………………………………………………………………………………………..۳۷

۲-۱۸- سرانهشهری ومسکونی………………………………………………………………………………………………..۳۷

۲- ۱۹- تراکم جمعیت…………………………………………………………………………………………………………..۳۷

۲-۲۰- تراکم شهری …………………………………………………………………………………………………………….۳۸

۲-۲۱- تراکم مسکونی…………………………………………………………………………………………………………..۳۸

۲-۲۲- استاندارهای شهری…………………………………………………………………………………………………….۳۹

۲- ۲۳- سطوح آموزشی و تقسیمات کالبدی شهر……………………………………………………………………..۳۹

۲-۲۴- سرانه آموزشی…………………………………………………………………………………………………………..۴۰

۲- ۲۵- تقسیم بندی فضاهای آموزشی……………………………………………………………………………………۴۱

۲-۲۶- نظریه ها…………………………………………………………………………………………………………………..۴۱

۲- ۲۷- مکتب ساختارگرایی و جغرافیای شهری ……………………………………………………………………..۴۳

۲- ۲۸ – مکتب کارکرد گرایی………………………………………………………………………………………………..۴۴

۲- ۲۹- معرفی دیدگاههای اساسی در کاربری زمین………………………………………………………………….۴۵

۲-۳۰- مدل مورد استفاده در برنامه ریزی کاربری اراضی شهری…………………………………………………۴۸

۲-۱- پیشینه تحقیق:

ظهور دیدگاه مکان یابی نخستین بار توسط آلفرد وبر با دیدگاه مکان یابی صنعتی مطرح گردید . از قرن نوزدهم میلادی نظریه پردازان مختلفی سعی نمودند چگونگی توزیع شهرها و روستاها را در مکان هایی که استقرار یافته اند ، مشخص و رابطه آنها را با یکدیگر روشن سازند. در این میان فون تونن ، والتر کریستالر ، آگوست لوش ، نظریاتی را در ارتباط با مکان مرکز ابراز داشته اند. (زیاری ۱۳۷۸ ، ص ۲۰۴)

اما درباره مکان یابی فضاهای آموزشی در سطح سازمان های بین المللی در رابطه با مدیریت و مکان یابی فضاهای آموزشی ، سازمان یونسکو در سطح کشور نامیبیا تحقیقی را به انجام رسانده است که در این مطالعه سطح بندی حوزه نفوذ هر کدام از مدارس در نقاط مختلف شهری بر حسب پارامترهای فاصله صورت گرفته و به نتایج مفیدی در رابطه با مناطق کمبود و مازاد این فضاها دست یافته اند.

اولین تحقیق علمی در ایران برای تدوین ضوابط و الگوهایی جهت استقرار مدارس در سال ۱۳۵۳ زیر نظر واحد تحقیقات دفتر فنی آموزش و پرورش صورت گرفت . این تحقیقات که توسط کارلوتستا ، کارشناس یونسکو در ایران و تنی چند از همکاران ایرانی اش انجام یافت . تقریباً در نوع خود کامل ترین ضوابط برای ساخت فضاهای آموزشی ایده ال در خصوص معماری ، همچنین شهرسازی بوده است .

( سرور ، هوشنگ ، ۱۳۸۱ ص ۸)

پس از به وجود آمدن دفتر نوسازی ، توسعه تجهیز مدارس در سال ۱۳۵۴ تلاش هایی جهت کاهش کمبودهای ضوابط استقرار واحدهای آموزشی صورت پذیرفت که از آن جمله می توان به ضوابط های جدید در سالهای ۱۳۵۷ و ۱۳۶۳ اشاره نمود که با شرایط حاکم بر انقلاب و اصل صرفه جویی تهیه گردیده بود. از جمله فعالیتهای مشابه در این زمینه طرح استقرار مدارس ابتدایی شهرستان شاهرود بوده است که در بخش معاونت طرح ها و بررسی های وزارت آموزش و پرورش توسط یونسکو در ایران صورت گرفته است. در استان گیلان نیز یونسکو در قبل از انقلاب اسلامی اقدام به ساخت هنرستان کشاورزی جنت لاکان واقع در انتهای لاکان رشت نموده است.

برای دستیابی به سایر تحقیقات انجام شده می توان به پژوهشکده سازمان آموزش وپرورش استان هایی همچون گیلان ، کردستان ، تهران ، و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت مراجعه نموده که از آن جمله می توان به تجزیه و تحلیل و توزیع مکانی و مکان یابی (۱۳۸۳) مراکز آموزشی با استفاده از سیستم (GIS) مورد مطالعه ، مدارس ابتدایی شهر گنبد کاووس پایان نامه کارشناسی ارشد عبدالوهاب شرافتی ، مکان یابی مراکز آموزش خدمات رسانی در سطوح شهری با استفاده از مدلهای (GIS) ، مطالعه موردی مدارس متوسطه پسرانه شهر تفت پایان نامه کارشناسی ارشد عبدالوهاب شرافتی (۱۳۸۳) و مکان یابی فضاهای آموزشی دور های مختلف در استان گیلان که کار تحقیق شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان گیلان است و به پایان نامه محمدعلی قدیمی با عنوان بررسی عملکرد طرح جامع رشت در رابطه با فضاهای آموزشی و همچنین درباره مکان یابی خدمات آموزشی در نواحی روستایی ( مطالعه موردی بخش حریق شهرستان تالش) اشاره کرد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.