عنوان فارسی: بازنمایی جایگاه اندیشه مهدویت در قیام زید بن علی (عنوان عربی: معرفه مکانه الرؤیه المهدویه فی ثوره زید بن علی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: بازنمایی جایگاه اندیشه مهدویت در قیام زید بن علی (عنوان عربی: معرفه مکانه الرؤیه المهدویه فی ثوره زید بن علی) دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: بازنمایی جایگاه اندیشه مهدویت در قیام زید بن علی (عنوان عربی: معرفه مکانه الرؤیه المهدویه فی ثوره زید بن علی)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: بازنمایی جایگاه اندیشه مهدویت در قیام زید بن علی (عنوان عربی: معرفه مکانه الرؤیه المهدویه فی ثوره زید بن علی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: بازنمایی جایگاه اندیشه مهدویت در قیام زید بن علی (عنوان عربی: معرفه مکانه الرؤیه المهدویه فی ثوره زید بن علی) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : انتظار موعود

تعداد صفحات :۲۵

نافرجامی «قیام توابین» و «قیام مختار» و افزایش انحراف ها و ظلم و جور بنی امیه سبب شد زید بن علی در سال ۱۲۲ق. به پاخیزد. هرچند این قیام نیز نافرجام و زودگذر بود، زمینه ساز شکل گیری فرقه زیدیه و قیام دیگر زیدیان، مانند یحیی بن زید و نفس زکیه و سایر شیعیان شد. این قیام ها در بیش تر موارد، نافرجام و گذرا بودند؛ هرچند در برخی موارد به تشکیل حکومت نیز انجامید، مانند علویان طبرستان، زیدیه یمن و ادریسیان مغرب. زیدیه در بحث امامت و مهدویت، مانند مهدویت نوعی، عقایدی متفاوت از شیعه امامیه دارد. «مهدویت نوعی» از عقایدی است که عمدتا با آموزه های مشهور اهل سنت سازگار است؛ اما شواهد متعددی گویای مطرح بودن این عقیده در فرقه زیدیه است که خود انشعابی است از شیعه می باشد. در این نوشتار سعی شده است جایگاه امامت و مهدویت و مراد از مهدویت شخصیه و نوعیه در قیام زید تبیین گردد.

چکیده عربی:لایختلف إثنان بإن ثوره زید بن علی والتی حدثت فی سنه ۱۲۲ ق جاءت نتیجه تبعات وإرهاصات فشل « ثوره التوابین» و« ثوره المختار» وکذلک زیاده حالات الظلم والجور التی أعملها بنی أمیه فی الأمه، وعلی الرغم من إن هذه الثوره مثل سابقاتها منیت بالفشل ولم تحقق الأهداف التی کانت تصبو إلیها وإنتهت فی فتره وجیزه ولکنها مهدت الطریق والأرضیه لتشکیل الفرقه الزیدیه وإندلاع سائر الثورات الآخری للزیدین من قبیل ثوره یحیی بن زید والنفس الزکیه والثورات الشیعیه الآخری، وبالطبع فقد کانت تلک الثورات سرعان ماتُهزم وتباد فی أکثر الأحیان وربما کانت تشهد أحیاناً تشیکل حکومه ناتجه عنها فی بعض الحقب والفترات مثل حکومه العلویین فی طبرستان والزیدیه فی الیمن والأدریسین فی المغرب. إن الزیدیه تحمل فی بحث الإمامه والمهدویه مثلها مثل المهدویه النوعیه عقائد تختلف عن عقائد الشیعه الإمامیه وتعتبر «المهدویه النوعیه» واحده من العقائد التی تتلائم وتتناغم مع التعالیم المشهوره عند أهل السنّه، ولکن الشواهد والقرائن المتعدده الموجوده تدل بالفعل علی إن طرح تلک العقیده فی الفرقه الزیدیه دلیل علی إنشعابها من الشیعه. وقد سعت هذه المقاله الی بیان مکانه الإمامه والمهدویه والمقصود من المهدویه الشخصیّه والنوعیه فی ثوره زید.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: قیام، زید بن علی، مهدویت، زیدیه، منصور، مهدویت شخصی، مهدویت نوعی (کلیدواژه عربی: الثوره، زید بن علی، المهدویه، الزیدیه، المنصور، المهدویه الشخصیّه، المهدویه النوعیّه)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.