عنوان فارسی: تبیین و بررسی هستی و چیستی «ادراک امر متعالی» در تجربه دینی (عنوان عربی: بحث وتبیین طبیعه وماهیه «ادراک الأمر المتعالی» فی التجربه الدینیه)


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: تبیین و بررسی هستی و چیستی «ادراک امر متعالی» در تجربه دینی (عنوان عربی: بحث وتبیین طبیعه وماهیه «ادراک الأمر المتعالی» فی التجربه الدینیه) دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: تبیین و بررسی هستی و چیستی «ادراک امر متعالی» در تجربه دینی (عنوان عربی: بحث وتبیین طبیعه وماهیه «ادراک الأمر المتعالی» فی التجربه الدینیه)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: تبیین و بررسی هستی و چیستی «ادراک امر متعالی» در تجربه دینی (عنوان عربی: بحث وتبیین طبیعه وماهیه «ادراک الأمر المتعالی» فی التجربه الدینیه)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: تبیین و بررسی هستی و چیستی «ادراک امر متعالی» در تجربه دینی (عنوان عربی: بحث وتبیین طبیعه وماهیه «ادراک الأمر المتعالی» فی التجربه الدینیه) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : فصلنامه اندیشه نوین دینی

تعداد صفحات :۱۸

چکیده فارسی: شلایرماخر، حقیقت دین را به احساس یا شهود وابستگی به «امر متعالی» تفسیر می کند. پیروان او نیز تفصیل های قابل توجهی از این اندیشه ارائه کرده اند. براساس این رویکرد، «دین»، ادراک غیر قابل بیان و تفسیری است که تجربه گر، آن را در عین هستی خود می یابد. ازاین رو می توان گفت ادراک تحقق یافته در تجربه دینی ـ که متعلق به امر متعالی است ـ از سنخ علم شهودی یا حضوری است، نه از جنس علم حصولی و مفهومی. این دیدگاه، با این پرسش مواجه است که آیا این نوع ادراک از امر متعالی، کارآیی لازم را در تبیین و اثبات دین دارد یا تبیین و انتقال آن، نیازمند فرایند و ملاک دیگری است که دین و پیامبر باید معارف دینی ـ اعم از خداشناسی و … ـ را از آن طریق به مخاطبان خود ارائه و اثبات کنند. نوشتار حاضر، پس از گزارش تبیین ها از تجربه دینی، به بررسی هستی و چیستی «ادراک» متعلق به امر متعالی می پردازد و نسبت آن را با تبیین، اثبات و دفاع عقلانی از معرفت دینی، با محوریت نظریه شلایرماخر می سنجد.
چکیده عربی:یفسّر شلایرماخر، حقیقه الدین بالشعور أو شهود التبعیه الی «الأمر المتعالی». وقد طرح أتباعه المزید من التفاصیل الجدیره بالإهتمام لهذه الفکره. وفقاً لهذه المقاربه یکون «الدین»، ادراک غیر قابل للبیان والتفسیر یجده من یمرّ بتجربته، عین وجوده. ومن هنا یمکن القول إن ما یتحقق من ادراک فی التجربه الدینیه ـ وهو یتعلق بأمر متعال ـ من سنخ العلم الشهودی أو الحضوری، ولیس من جنس العلم الحصولی والمفهومی. هذه الرؤیه یُثار أمامها تساؤل وهو هل نوع الإدراک للأمر المتعالی، لدیه القدره اللازمه لتبیین واثبات الدین؟ أم أن تبیینه وایصاله الی الآخرین یتطلب عملیه من نوع آخر ومعیاراً یُتاح عن طریقه للدین وللنبی ایصال المعارف الدینیه ـ بما فی ذلک التوحید وغیره ـ الی المتلقّین واثباته لهم. بعدما یقدّم هذا البحث تبییناً للتجربه الدینیه، یأتی علی بحث طبیعه وماهیه «الإدراکِ» المتعلق بالأمر المتعالی ویقیس نسبه ذلک مع التبیین، والإثبات والدفاع العقلانی عن المعرفه الدینیه، فی ضوء نظریه شلایرماخر.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: تجربه دینی، امر متعالی، حقیقت غایی، سرسپردگی تام، وابستگی (کلیدواژه عربی: التجربه الدینیه، الأمر المتعالی، الحقیقه الغائیه، الخضوع التام، التبعیه)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.