عنوان فارسی: سنجش منزلت و کارایی عقل در فهم متون دینی از نظر ابن تیمیه و علامه طباطبایی (عنوان عربی: مکانه العقل ودوره فی فهم النصوص الدینیّه من وجهه نظر ابن تیمیه والعلامه الطباطبائی)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
عنوان فارسی: سنجش منزلت و کارایی عقل در فهم متون دینی از نظر ابن تیمیه و علامه طباطبایی (عنوان عربی: مکانه العقل ودوره فی فهم النصوص الدینیّه من وجهه نظر ابن تیمیه والعلامه الطباطبائی) دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد عنوان فارسی: سنجش منزلت و کارایی عقل در فهم متون دینی از نظر ابن تیمیه و علامه طباطبایی (عنوان عربی: مکانه العقل ودوره فی فهم النصوص الدینیّه من وجهه نظر ابن تیمیه والعلامه الطباطبائی) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: سنجش منزلت و کارایی عقل در فهم متون دینی از نظر ابن تیمیه و علامه طباطبایی (عنوان عربی: مکانه العقل ودوره فی فهم النصوص الدینیّه من وجهه نظر ابن تیمیه والعلامه الطباطبائی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن عنوان فارسی: سنجش منزلت و کارایی عقل در فهم متون دینی از نظر ابن تیمیه و علامه طباطبایی (عنوان عربی: مکانه العقل ودوره فی فهم النصوص الدینیّه من وجهه نظر ابن تیمیه والعلامه الطباطبائی) :
نام کنفرانس، همایش یا نشریه : فصلنامه اندیشه نوین دینی
تعداد صفحات :۲۴
چکیده فارسی:در تاریخ اسلام همواره اشکالاتی نسبت به کارایی و منزلت عقل در معارف دینی مطرح بوده است. نوشتار حاضر به بررسی این موضوع از نگاه ابن تیمیه و علامه طباطبایی می پردازد. ابن تیمیه گرچه خود را یک عقل گرا معرفی کرده است، ادراکات عقلی را یک دلیل مستقل نمی شمرد. از نگاه او، شناخت و معرفت دینی، تنها از راه شرعی میسر است و این راه، متضمن دلایل عقلی و براهین قطعی نیز هست؛ ولی راه کلام و اهل رأی و نیز راه ریاضت و عرفان بدعت است. در مقابل، علامه طباطبایی فهم عقلانی را در کنار ظواهر شرعی و راه ریاضت و مجاهده نفسانی، دارای حجیت ذاتی می داند.
چکیده عربی:فی تاریخ الفکر الإسلامی هنالک علی الدوام مؤاخذات بشأن مکانه العقل واستخدامه فی المعارف الدینیه. بحثنا هذا یسلّط الضوء علی هذا الموضوع من وجهه نظر ابن تیمیه والعلامه الطباطبائی. علی الرغم من أن ابن تیمیه یطرح نفسه علی انه عقلی المنحی، إلا انه لا یری فی الإدراکات العقلیه دلیلاً مستقلاً. من وجهه نظره لا یمکن التوصّل الی المعرفه الدینیه، إلا عن الطریق الشرعی، وهذا یتضمّن أیضاً أدلّه عقلیه وبراهین قطعیه؛ غیر أن طریق الکلام وأهل الرأی وکذلک طریق الریاضه الروحیه والعرفان بدعه. وفی المقابل، یری العلامه الطباطبائی أن الفهم العقلانی الی جانب ظواهر الشریعه وطریق الریاضه الروحیه والمجاهده النفسیه، ذات حجیه ذاتیه.
کلید واژه: کلیدواژه فارسی: عقل، نقل، نص، متون دینی، ابن تیمیه، علامه طباطبایی (کلیدواژه عربی: العقل، النقل، النصّ، النصوص الدینیه، ابن تیمیه، العلامه الطباطبائی)
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.