تحول رویکردهای بصری در شاهنامه نگاری در منتخبی از نگاره های چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی، بایسنقری، تهماسبی و رشیدا


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحول رویکردهای بصری در شاهنامه نگاری در منتخبی از نگاره های چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی، بایسنقری، تهماسبی و رشیدا دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحول رویکردهای بصری در شاهنامه نگاری در منتخبی از نگاره های چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی، بایسنقری، تهماسبی و رشیدا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحول رویکردهای بصری در شاهنامه نگاری در منتخبی از نگاره های چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی، بایسنقری، تهماسبی و رشیدا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحول رویکردهای بصری در شاهنامه نگاری در منتخبی از نگاره های چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی، بایسنقری، تهماسبی و رشیدا :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : نقش مایه

تعداد صفحات :۱۶

در طول تاریخ هنر، اندیشمندان و منتقدان، تحولاتی را که در مسیر تکاملی شکل گیری مکاتب به وقوع می پیوندد به گونه های مختلف طبقه بندی می کنند. مارگارت فینچ، مورخ هنر، چهار قالب فکری یا رویکرد را تحت عناوین «رویکرد آیینی، رویکردعاطفی، رویکردکلاسیک و رویکردعینی» بر می شمارد که در آنها ترکیباتی از گرایشهای هنری و علاقه مندیهای اجتماعی، با بعضی از ویژگیهای بصری پیوند می خورند. هر یک از این تعاریف و رویکرد ها می تواند در ادوار مختلف بر آثار هنرمند، دیدگاه و جهانبینی او حاکم گردند و اثر خلق شده توسط وی را تحت تاثیر قرار دهند.این پژوهش بر مبنای تعاریف آورده شده بر هریک از رویکردها، جستجوگر این پرسش است که، چگونه می توان بر اساس این قالب های فکری، به توصیف، تحلیل و مقایسه نگاره های ایرانی در هر برهه خاص از تاریخ ایران اسلامی پرداخت؟ در این میان، این فرضیه قابل بررسی است که، مطالعه تطبیقی نگاره های منتخب چهار شاهنامه بزرگ ایرانی(شاهنامه ایلخانی، بایسنقری، تهماسبی و رشیدا) که وجوه مشترک بسیار دارند، تداوم بعضی رویکردها را در طی قرون متمادی، با وجود تغییر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به خوبی بازگو میکند. از طرفی مقایسه چهار نگاره با مضمون مشترک «به بند کشیده شدن» در این چهار شاهنامه از مکاتب گوناگون و دریافت شباهت و تفاوت های بصری آنها و میزان تاکید هرکدام بر رویکردی خاص که منجر به شناخت اصول و علایق مکاتب متفاوت نگارگری در پرداخت به مضمونی خاص می شود خود، از اهداف اصلی مقاله خواهد بود. چنانکه نگاره های شاهنامه ایلخانی با تاکید بر حالت توصیفی تصویر و نمایش روابط عاطفی، بر جنبه توصیفی و رویکرد عاطفی اثر تاکید ورزیده و در شاهنامه بایسنقری، نگارگر، با دست یافتن به سبکی رسمی و قانونمند، نمونه بارزی از هنر کلاسیک نگارگری ایران را برای آیندگان ماندگار می سازد و در نهایت، رویکرد آیینی اثر، در شاهنامه تهماسبی با تاکید بر رنگ به عنوان عنصری بیانی، با استفاده از قراردادهای صوری، به اوج شکوفایی خود رسیده و در ادوار پایانی حکومت صفوی در مکتب اصفهان و در شاهنامه رشیدا، نگارگر در جهت بیان جنبه های قابل رویت اثر، سود جسته و بنابر شرایط زمان، رویکردی عینی را متجلی می سازد. روش کلی مورد استفاده در این پژوهش، مبتنی بر مقایسه تطبیقی است، که با مشاهده، تحلیل و تعمق دقیق بر نگاره ها و تطبیق آنها با یکدیگر، انجام می گیرد.

کلید واژه: رویکرد بصری، شاهنامه بزرگ ایلخانی، شاهنامه بایسنقری، شاهنامه تهماسبی، شاهنامه رشیدا

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.