عنوان فارسی: ملاصدرا و معناشناسی (عنوان عربی: ملاصدرا و علم الدلاله)


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: ملاصدرا و معناشناسی (عنوان عربی: ملاصدرا و علم الدلاله) دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: ملاصدرا و معناشناسی (عنوان عربی: ملاصدرا و علم الدلاله)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: ملاصدرا و معناشناسی (عنوان عربی: ملاصدرا و علم الدلاله)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: ملاصدرا و معناشناسی (عنوان عربی: ملاصدرا و علم الدلاله) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : حکمت اسرا

تعداد صفحات :۲۷

چکیده فارسی:صدرا در جایی اشاره می کند که آنچه عارفان بدان «اسم» می گویند، نزد فیلسوفان «مشتق» نامیده می شود؛ اما در مواضع دیگر، خود او از واژه اسم بهره می برد و حتی تقسیم بندی ظریفی میان اسم، صفت و ذات معرفی می کند. در باب معنای اسم، او در موضعی به صراحت اعلام می کند که اسم ها به ازای معانی کلی عقلی هستند و نه به ازای هویات عینی؛ و حتی برای نام ها در عالم اسماء، به موازات اشیاء، قائل به جنس و فصل می گردد. اما در موضع دیگری بیان می کند که این طور نیست که تنها ماهیت های کلی دارای نام باشند، بلکه اشخاص و معقولات ثانی هم می توانند موضوع له نام باشند.گویی برداشت صدرا از معنا گاهی بسیار مضیق و گاهی موسع بوده است. این وسعت نظر هنگامی که او درباره نام های بی مسما و مسماهای بدون نام سخن می گوید، بیش تر به چشم می آید؛ و هنگام بحث از امکان و چگونگی نامیدن خداوند، به اوج می رسد. در اسفار، نام خداوند را نامی برای همه اشیاء و مسمای نام خداوند را مسمایی برای همه نام ها می شمرد. چنین قبض و بسطی در اشاره های صدرا به معنا، تلاش نویسندگانی چون سجاد رضوی را در تطبیق نظر صدرا بر ]گوشه هایی از[ نظریات معناشناسی معاصر، نامطلوب می سازد. در واقع با توجه به بنیادهای به کلی دیگرگون فلسفه اصالت وجود، ظهور هرگونه شباهت ظاهری میان معناشناسی معاصر و معناشناسی صدرایی را باید به دیده تردید نگریست.
چکیده عربی:یشیر ملاصدرا مره إلی أن ما یسمیه العرفاء اسما هو یعرف عند الفلاسفه ب”المشتق”، ولکن نفسه یستخدم مفرده الاسم فی المواضع الأخری، حتی أنه یقدم تصنیفا دقیقا للاسم والصفه والذات. إنه یعلن بالصراحه أحیانا فی باب معنی الاسم وقوع الأسماء أمام المعانی الکلیه العقلیه، ولیس أمام الهویات العینیه، إلی درجه یعتقد بوجود الجنس والفصل للأسماء فی عالم الأسماء وبمحاذاه الأشیاء، أما أنه یشیر فی موضع آخر إلی أن الماهیات الکلیه لا تتمتع بالاسم فحسب، بل یمکن للأشخاص والمعقولات الثانیه أیضا أن تقع موضوعا له للاسم. کأن تصور ملاصدرا للمعنی کان ضیقا للغایه فی بعض الأحیان، کما کان واسعا فی البعض الآخر. وهذا الاتساع فی الرؤیه أکثر ما یبدو للعیان إذا کان ملاصدرا یتحدث عن الأسماء دون المسمی والمسمیات دون الأسماء، وکذلک یصل إلی ذروته عندما یناقش حول إمکان أو کیفیه تسمیه الله سبحانه وعلا. ویعتبر ملاصدرا فی الأسفار الأربعه اسم الله اسما لجمیع الأشیاء ومسماه مسمی لجمیع الأسماء. وهذا التذبذب فی إشارات ملاصدرا إلی المعنی تؤدی إلی إفشال مساعی بعض الکتاب کسجاد رضوی فی تطبیق رؤیه ملاصدرا علی النظریات المعاصره والجدیده لعلم الدلاله. وفی الواقع یجب أن ینظر الإنسان بعین الریبه ظهور أی نوع من الشباهه الظاهریه بین علم الدلاله المعاصر وعلم الدلاله الصدرائی بالنظر إلی المبادئ المختلفه لفلسفه أصاله الوجود.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: ملاصدرا، معناشناسی، اسم، صفت، دلالت، ارجاع (کلیدواژه عربی: الملاصدرا، علم الدلاله، الاسم، الصفه، الدلاله، الإرجاع)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.