عنوان فارسی: ثواب: استحقاق یا تفضل در رهیافت کلامی و متون دینی (عنوان عربی: الثواب: استحقاق أم تفضّل فی المقاربه الکلامیه والنصوص الدینیه)


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: ثواب: استحقاق یا تفضل در رهیافت کلامی و متون دینی (عنوان عربی: الثواب: استحقاق أم تفضّل فی المقاربه الکلامیه والنصوص الدینیه) دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: ثواب: استحقاق یا تفضل در رهیافت کلامی و متون دینی (عنوان عربی: الثواب: استحقاق أم تفضّل فی المقاربه الکلامیه والنصوص الدینیه)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: ثواب: استحقاق یا تفضل در رهیافت کلامی و متون دینی (عنوان عربی: الثواب: استحقاق أم تفضّل فی المقاربه الکلامیه والنصوص الدینیه)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: ثواب: استحقاق یا تفضل در رهیافت کلامی و متون دینی (عنوان عربی: الثواب: استحقاق أم تفضّل فی المقاربه الکلامیه والنصوص الدینیه) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : فصلنامه اندیشه نوین دینی

تعداد صفحات :۲۲

چکیده فارسی:در اینکه ثواب استحقاقی است یا تفضلی سه قول مطرح است: بنابر قول اول ثواب استحقاقی است و ثواب ندادن شخص مطیع ستم است. بنابر قول دوم ثواب تفضلی است، اگرچه قائلان به این قول، خود درباره علت تفضل اختلاف دارند؛ زیرا بنابر مبنای اشاعره، ملزم کردن خداوند بر ثواب بی معناست. این سخن به معنای معیار نداشتن ثواب الهی است. و بنابر مبنای دیگر علی رغم تفضلی بودن ثواب، خداوند در آن استحقاق را اعتبار کرده است که بر اساس آن ثواب الهی ضابطه مند می گردد. بنابر قول سوم ثواب از جهت مملوک بودن انسان تفضلی و از جهت پاداش عمل بودن، استحقاقی است. در جمع بندی نهایی در قالب قول چهارم می توان گفت: به علت کمال مطلق بودن خداوند، نباید رابطه مالک و مملوکی و نعمت های پیشین الهی، در ثواب در نظر گرفته شود؛ اگرچه در واقع و نفس الامر چنین رابطه ای وجود دارد که در این صورت مرتبه ای از ثواب استحقاقی و افزون بر آن تفضلی خواهد بود. اگر آن رابطه در نظر گرفته شود، استحقاق منتفی است.
چکیده عربی:هناک ثلاثه آراء مطروحه حول الثواب، وهل هو استحقاق أم تفضّل. بناءً علی الرأی الأوّل إن الثواب استحقاق، وعدم اثابه المطیع ظلم. ویقول الرأی الثانی أن الثواب تفضّل، ولکن القائلون بهذا الرأی یختلفون فی ما بینهم حول سبب هذا التفضّل؛ اذ بناءً علی قول الاشاعره؛ لا معنی لإلزام الله بإثابه أحد من الناس. وهذا الکلام معناه عدم وجود معیار للثواب الالهی. وبناءً علی اساس آخر، علی الرغم من کون الثواب الالهی تفضلاً، إلا ان الله تبارک وتعالی قد أخذ الاستحقاق فیه بنظر الاعتبار، وفی ضوء ذلک تکون للثواب الالهی قواعده ومعاییره. واستناداً إلی الرأی الثاللث بما ان الإنسان مملوک فاثابته تفضّل، ولکن الثواب یکون استحقاقاً من حیث المکافأه علی العمل. وإذا اردنا تلخیص کل ذلک فی رأی رابع، یمکن حینها القول: بما أن الله کمال مطلق، لا ینبغی أن تؤخذ بنظر الاعتبار علاقه المالک والمملوک وما سلف من نعم الهیه؛ ورغم أن مثل هذه العلاقه موجوده فی واقع الحال، ففی هذه الحاله تکون مرتبه من الثواب استحقاقیه، وما زاد عنها یصبح تفضلاً. وطبعاً اذا اُخذت هذه العلاقه بنظر الاعتبار، ینبغی الاستحقاق.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: ثواب، استحقاق، تفضل، مشقت، اعتبار (کلیدواژه عربی: الثواب، الإستحقاق، التفضل، المشقه، الإعتبار)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.