نسبت دو معنای ماهیت (“ما به الشی هوهو” و “ما یقال فی جواب ماهو”) در فلسفه ابن سینا


در حال بارگذاری
13 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 نسبت دو معنای ماهیت (“ما به الشی هوهو” و “ما یقال فی جواب ماهو”) در فلسفه ابن سینا دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد نسبت دو معنای ماهیت (“ما به الشی هوهو” و “ما یقال فی جواب ماهو”) در فلسفه ابن سینا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی نسبت دو معنای ماهیت (“ما به الشی هوهو” و “ما یقال فی جواب ماهو”) در فلسفه ابن سینا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن نسبت دو معنای ماهیت (“ما به الشی هوهو” و “ما یقال فی جواب ماهو”) در فلسفه ابن سینا :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : حکمت سینوی (مشکوه النور)

تعداد صفحات :۲۰

ماهیت دارای دو معنای مشهور است: «ما به الشی هو هو» یا وجود و «ما یقال فی جواب ما هو» یا مفهوم کلی شی. ملاصدرا نخستین کسی است که به این دو معنا، و مدلول هر یک تصریح داشته است. این دیدگاه، با اصالت و وحدت وجود به عنوان مهم ترین مبانی نظام صدرایی سازگار و حتی ملازم است. در عین حال با توجه به این که این دو اصل نزد فیلسوفان پیش از صدرا و به طور خاص ابن سینا مطرح نبوده اند حتی اگر بتوان دو معنای یاد شده را از برخی عبارات شیخ برداشت کرد، به دلیل اختلافات بنیادی نظام سینوی و صدرایی نمی توان نسبت میان آن ها را در این دو نظام فلسفی یکسان دانست. در فلسفه ابن سینا ماهیت چیزی نیست جز «ما به الشی هو هو» که عینا همان حقیقت و ذات شی و متمایز از وجود است. اگر «ما به الشی هو هو» یا ماهیت شی، مجهول باشد، از آن به ما هو سوال می شود و پاسخ یا همان «ما یقال فی جواب ما هو»، مفهومی است که دلالت تام بر «ما به الشی هو هو» دارد. بنابراین، این دو معنای ماهیت بر خلاف آنچه در فلسفه صدرا ملاحظه می شود، نسبت دال و مدلول به یک دیگر دارند و از جهتی می توان گفت دو مرتبه یا دو مقام از یک امرند. با این تفسیر، دیگر تاویلاتی که صدرا و پیروان او از منظر حکمت متعالیه از برخی عبارات شیخ دارند، لازم نمی آید.

کلید واژه: ماهیت، «ما یقال فی جواب ما هو»، «ما به الشی هو هو»، وجود، حد، ابن سینا، ملاصدرا

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.