عنوان فارسی: «خودشناسی» در مثنوی؛ مبانی و طرق (عنوان عربی: معرفه الذات، اصولها و طرائقها من وجهه نظر جلال الدین الرومی)


در حال بارگذاری
13 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: «خودشناسی» در مثنوی؛ مبانی و طرق (عنوان عربی: معرفه الذات، اصولها و طرائقها من وجهه نظر جلال الدین الرومی) دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: «خودشناسی» در مثنوی؛ مبانی و طرق (عنوان عربی: معرفه الذات، اصولها و طرائقها من وجهه نظر جلال الدین الرومی)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: «خودشناسی» در مثنوی؛ مبانی و طرق (عنوان عربی: معرفه الذات، اصولها و طرائقها من وجهه نظر جلال الدین الرومی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: «خودشناسی» در مثنوی؛ مبانی و طرق (عنوان عربی: معرفه الذات، اصولها و طرائقها من وجهه نظر جلال الدین الرومی) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پژوهش نامه اخلاق

تعداد صفحات :۲۵

چکیده فارسی:شناخت «هویت» آدمی، یعنی «کیستی و چیستی خود» از دل مشغولی های اصلی اندیشمندان از گذشته تاکنون بوده است و آنها همواره کوشیده اند از زاویه های مختلف علمی و با رویکردهای متفاوت چارچوبی نظری برای این مساله ترسیم کنند. در عرفان اسلامی این بحث زیر عنوان «معرفت نفس» یا «خودشناسی» مجال طرح یافته است.نوشتار حاضر با رویکردی عرفانی، مبانی هستی شناسی و انسان شناسی مولوی را در مواجهه با مساله «خود شناسی» بررسی می کند.در نگاه مولوی، شناخت «خود» واقعی و اصیل انسان، از راه تجربه های عادی مقدور و میسور نیست؛ بلکه این امر تنها با نوعی تجربه عرفانی و از رهگذر شکستن چارچوب آگاهی کاذب و شاکله های مفهومی متعارف صورت می پذیرد. بر اساس این رهیافت، شناخت حقیقی «خود» تنها از رهگذر «نفی خود» امکان پذیر است؛ حالتی که در آن، همه تمایزات «فاعل شناسا و متعلق شناسایی» از میان برمی خیزد و اراده و شعور نفسانی و عقل انسان در وجودی برتر استحاله می یابد. از نظر مولوی انسان در این حالت به «خودشناسی» و «خداشناسی» می رسد که بنا بر اصطلاحات عرفانی آن را «فنا فی الله» می نامد.

چکیده عربی:إن معرفه هویه الإنسان، أی ذاته و طبیعته و ماهیته، کانت ولازالت من القضایا التی تشغل بال المفکرین، و خاصه المفکرین المسلمین، حیث یمکن العثور علی هذا الموضوع فی النصوص والمصادر الدینیه تحت عناوین مثل: معرفه النفس أو معرفه الذات. و قد تصدی جلال الدین الرومی (المعروف باسم المولوی) للتعامل مع هذه القضیه من منطلق عرفانی یقوم علی منهجه فی معرفه الوجود و معرفه الإنسان. فهو یری أنه من غیر المقدور و لا من المیسور معرفه الذات الواقعیه والأصیله للإنسان عن طریق التجارب العادیه، بل إن هذا الأمر متاح فقط عن طریق نوع من التجربه العرفانیه و أن یصاحبها تحطیم لإطار الوعی الکاذب والقوالب المفهومیه المعهوده. و بموجب هذا المنهج یجب التوصل إلی المعرفه الحقیقیه للذات عن طریق نفی الذات. و هی حاله تنبثق فیها جمیع التمایزات «فاعل التعرف ومتعلق المعرفه» و یذوب فیها الشعور النفسی و عقل الانسان فی وجود أسمی. و حسب رأی جلال الدین الرومی إن الانسان فی هذه الحاله یصل إلی معرفه ذاته و معرفه ربه. و هذا ما یسمی فی الاصطلاحات العرفانیه بالفناء فی الله.

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: خودشناسی، معرفت نفس، بی خودی، جان، مولوی (کلیدواژه عربی: معرفه الذات، معرفه النفس، الإنجذاب، الروح، جلال الدین الرومی (المولوی))

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.