عنوان عربی: التقاطب المکانی فی قصائد محمود درویش الحدیثه (عنوان فارسی: تقابل مکانی در شعر جدید محمود درویش)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
عنوان عربی: التقاطب المکانی فی قصائد محمود درویش الحدیثه (عنوان فارسی: تقابل مکانی در شعر جدید محمود درویش) دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد عنوان عربی: التقاطب المکانی فی قصائد محمود درویش الحدیثه (عنوان فارسی: تقابل مکانی در شعر جدید محمود درویش) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان عربی: التقاطب المکانی فی قصائد محمود درویش الحدیثه (عنوان فارسی: تقابل مکانی در شعر جدید محمود درویش)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن عنوان عربی: التقاطب المکانی فی قصائد محمود درویش الحدیثه (عنوان فارسی: تقابل مکانی در شعر جدید محمود درویش) :
نام کنفرانس، همایش یا نشریه : دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
تعداد صفحات :۲۷
چکیده عربی:لعل المکان من المکونات الهامه فی النص الشعری فی الأدب العربی المعاصر، خاصه فی القصائد الفلسطینیه، ذلک أن المکان الفلسطینی لدی الشعراء الفلسطینیین یساوی حیاتهم و هویتهم و احتلال وطنهم یعنی اللاهویه.و لا نقصد من المکان، مجرد المکان الجغرافی، بل یتحول المکان إلی عبء یتحمل دلالات نفسیه و اجتماعیه و تاریخیه، فالأمر لا یتعلق بوصف المکان وصفا خارجیا، بل یقدم فضاء للاحتمالات والدلالات والتخیلات.ومن الشعراء المهتمین بالمکان، محمود درویش الذی قد دخل فی عالم القصیده فی بدایه الستینیات، إذ انعکس المکان فی تجربته الشعریه و صار المکان فی معظم قصائده مؤشرا تدور فیه أحداث النص.و قد اهتم درویش بالمکان اهتماما بالغا، حیث احتل (المکان) – بأقسامه المختلفه – حیزا کبیرا فی نصوص درویش الشعریه الجدیده. و یمکن أن نعالجه فی إطار ثنائیه الوطن / المنفی، ال (هنا) / ال (هناک)، الانقطاع / الاتصال، ثنائیه العربی / الغربی، وفی هذه النصوص یعالج الأماکن أحیانا معالجه واقعیه و أحیانا رمزیه.یهدف هذا البحث إلی إلقاء إطلاله عامه علی صوره المکان عند درویش وبیان دلالته ضمن مفهوم التقاطب علی أساس أعماله الشعریه الحدیثه و منها: (سریر الغریبه (۱۹۹۹م)، جداریه (۱۹۹۹م)، حاله حصار (۲۰۰۲م)، لاتعتذر عما فعلت (۲۰۰۴) وکزهر اللوز أو أبعد (۲۰۰۵م))، حیث إن الباحث لم یجد أی دراسه فی موضوع المکان فی آثار درویش الحدیثه، خاصه أنه قد أنشد هذه القصائد فی سنواته الأخیره من عمره.و قد تجلت ذات الشاعر و خیاله ضمن معالجه هذه الأماکن لکون المکان عنصرا أساسیا متجذرا فی شعره منذ البدایه و حتی اللحظات الأخیره من حیاته و من أهم مکونات شعریته ففیه یتمثل رؤیته و تفسیره للحیاه.
چکیده فارسی:از بارزترین عناصر متون شعری معاصر به ویژه اشعار فلسطینی، مکان با ویژگی های خاص خود می باشد زیرا اهالی سرزمین فلسطین گویی با طرد شدن از فلسطین همه زندگی و هویت خود را از دست داده اند و این بدان معناست که مکان در نزد فلسطینیان به معنای هویت آنان است وبا اشغال آن از سوی صهیونیست ها بی هویت شده اند.این پدیده در اشعار محمود درویش، شاعر بنام فلسطینی که در دهه شصت پا به دنیای شعر نهاد، حضوری پررنگ دارد و آنچنان به مکان اهمیت می دهد که تقریبا مکان در تمامی اشعارش همچون محوری است که دیگر عناصر شعر به دور آن می چرخند.و بر همین اساس است که مکان – با انواع مختلفش – سهم قابل توجهی را در میان اشعار درویش به خود اختصاص داده است.این مقاله درصدد است نگاهی اجمالی به مکان در اشعار جدید درویش داشته باشد و چگونگی حضور این عنصررا در چارچوب مفهوم «تقابل» در آثار اخیر درویش (سریر الغریبه ۱۹۹۹ م، جداریه ۱۹۹۹ م، حاله حصار ۲۰۰۲ م، لاتعتذر عما فعلت ۲۰۰۴ م و کزهر اللوز او ابعد ۲۰۰۵ م) مورد بررسی قرار دهد.
کلید واژه: کلیدواژه عربی: المکان، محمود درویش، الشعر الفلسطینی المعاصر، التقاطب (کلیدواژه فارسی: مکان، محمود درویش، شعر معاصر فلسطین، تقابل)
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.