روایی و پایایی آزمون مشاهده مستقیم مهارت ‌های عملی (DOPS) در ارزیابی مهارت ‌های بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 روایی و پایایی آزمون مشاهده مستقیم مهارت ‌های عملی (DOPS) در ارزیابی مهارت ‌های بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان دارای ۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد روایی و پایایی آزمون مشاهده مستقیم مهارت ‌های عملی (DOPS) در ارزیابی مهارت ‌های بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی روایی و پایایی آزمون مشاهده مستقیم مهارت ‌های عملی (DOPS) در ارزیابی مهارت ‌های بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن روایی و پایایی آزمون مشاهده مستقیم مهارت ‌های عملی (DOPS) در ارزیابی مهارت ‌های بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق) zahedan journal of research in medical sciences

تعداد صفحات :۸

زمینه و هدف: مشاهده مستقیم مهارت های عملی روشی برای ارزیابی عینی مهارت های عملی و دادن بازخورد در دانشجویان است. این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون DOPS (Direct Observation of Procedural Skills) در پرستاری انجام شد.مواد و روش کار: در مطالعه ای از نوع پژوهش ارزشیابی، ۵۵ دانشجوی پرستاری دوره کارورزی در عرصه دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان، به شیوه سرشماری انتخاب شدند. طبق نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران از بین پروسیجرهای اصلی پرستاری، ۸ پروسیجر جهت مواد آزمون انتخاب و چک لیست ارزیابی آنان تهیه شد. دانشجو در حین انجام پروسیجر در محیط کار واقعی توسط آزمونگر مشاهده و نتایج بر طبق چک لیست ساختار یافته ثبت شده و در محیط مناسب بازخورد عینی ارائه گردید. روایی محتوایی، روایی ملاکی (همبستگی میانگین نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری به تفکیک با نمرهDOPS ، رابطه هر گویه با نمرهDOPS )، روایی سازه (بررسی ساختار درونی) پایایی (تعیین همسانی درونی، پایایی بین ارزیابان) بررسی شد.یافته ها: همبستگی نمرات DOPS با میانگین نمرات نظری و بالینی به ترتیب (p=0.429) 0.117 و (p=0.008) 0.376 بود. همبستگی هر مهارت با نمره کل DOPS ارتباط معنی داری داشت (p=0.001) که بیانگر ساختار درونی مطلوب آزمون بود. پایایی آزمون توسط ضریب آلفای کرانباخ ۰.۹۴ اندازه گیری شد. کمترین و بیشترین مقدار ضریب همبستگی در پایایی بین ارزیابان به ترتیب ۰.۴۲ و ۰.۸۴ بود که در تمام موارد معنی دار (p=0.001) بودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه، استفاده از DOPS برای سنجش عینی مهارت های پروسیجرال در پرستاری دارای روایی و پایایی می باشد.

کلید واژه: آزمون مشاهده مستقیم مهارت های عملی، روایی، پایایی

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.