بررسی کتاب های منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی (۸۴-۱۳۵۸) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی کتاب های منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی (۸۴-۱۳۵۸) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی کتاب های منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی (۸۴-۱۳۵۸) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی کتاب های منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی (۸۴-۱۳۵۸) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی کتاب های منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی (۸۴-۱۳۵۸) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مدیریت سلامت

تعداد صفحات :۱۰

مقدمه: اکنون پنج دهه از شروع آموزش کتابداری و اطلاع رسانی به شکل رسمی در سطح دانشگاهی در ایران می گذرد. در طول این نیم قرن این رشته به ویژه در سالهای اخیر از رشد روز افزونی برخوردار بوده است. مقایسه تعداد مراکز آموزش کتابداری و اطلاع رسانی و انتشار کتاب در چند دهه گذشته و نیز مقایسه برنامه ها با سرفصل های آموزشی این حوزه خود شاهد این مدعا ست.این پژوهش به منظور تعیین کتابهای منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش به روش پیمایشی – توصیفی است. جامعه پژوهش کتابهای فارسی منتشر شده در زمینه کتابداری و اطلاع رسانی طی سال های ۱۳۸۴-۱۳۵۸ است. تعداد کتابهای مورد بررسی ۱۲۵۸ عنوان کتاب می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو نوع وارسی نامه (سیاهه کنترل) بوده، و اطلاعات به دست آمده از وارسی نامه ها، جهت پاسخگویی به پرسشهای پژوهش با استفاده از نرم افزار(Version14) SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: انتشار کتاب در سالهای ۶۴-۱۳۶۰ با ۵.۵۲ درصد (۶۹) دارای کمترین فراوانی، و در سالهای ۸۴-۱۳۸۰ با ۳۲.۸۰ درصد (۴۱۰) دارای بیشترین فراوانی است. در میان کلیه کتابهای کتابداری و اطلاع رسانی مورد بررسی؛ از نظر موضوعی «مراجع» با ۵۷.۳۶ درصد (۷۱۷) دارای بیشترین فراوانی و «آموزش کتابداری» با صفر درصد است. در طی سالهای مورد بررسی هیچ کتابی در این زمینه منتشر نشده است. در میان کتابهای درسی مورد بررسی؛ از نظر موضوعی «کتابخانه و کتابداری» (۱۸.۱۲ درصد یا ۲۷) بالاترین فراوانی را دارد. در مورد نوع کتابها، کتاب های تالیفی با ۵۷.۹۲ درصد (۷۲۴) دارای بیشترین فراوانی و کتاب های ترجمه شده با ۱۵.۲۸ درصد (۱۹۱) دارای کمترین فراوانی هستند. کتابهایی که در بخش مرجع به عنوان ابزار استفاده می شوند با ۴۶.۸۸ درصد (۷۲۴) دارای بیشترین فراوانی و کتاب هایی که به عنوان ابزار نمایه سازی هستند با ۱.۰۴ درصد (۱۳) دارای کمترین فراوانی می باشند. در رابطه با همخوانی کتابهای منتشر شده با سرفصل مصوب دروس مقاطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی با ۴۶.۴۰ درصد دارای بیشترین همخوانی و در کارشناسی کتابداری در شاخه پزشکی با ۲۸.۰۵ درصد دارای کمترین همخوانی است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهند که تولید کتاب در طی این چند سال روند افزایشی چشمگیری داشته، اما وضعیت نشر کتابهای درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی مناسب نیست و تنها تعداد محدودی از کتابهای ردهz درسی می باشند، و بخشی از این تعداد نیز با سرفصل مصوب دروس انطباق کامل ندارد. کتابهای درسی مورد بررسی با سرفصل مصوب دروس مقطع کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دارای بیشترین همخوانی و با دروس کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی در شاخه پزشکی کمترین همخوانی را دارد. بنابراین مواردی چون نظارت و بازنگری در تدوین کتاب های درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی و تاکید بیشتر در جهت نگارش کتاب های درسی کتابداری و اطلاع رسانی در موضوعاتی که کمتر به آنها پرداخته شده است و بازنگری متناوب سرفصل مصوب دروس این رشته پیشنهاد می شود.

کلید واژه: کتابداری، اطلاع رسانی، کتاب درسی، سرفصل دروس، همخوانی

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.