تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز دارای ۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز :
نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
تعداد صفحات :۸
زمینه و هدف: افسردگی شایعترین و مهمترین مشکل روحی – روانی بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و بویژه بیماران تحت درمان با همودیالیز می باشد که می تواند بر کیفیت زندگی، پذیرش درمان و سیر بیماری تاثیر منفی داشته باشد. با توجه به این که مشارکت بیمار در انجام فعالیتهای مراقبت از خود، به استقلال و سازگاری بیشتر فرد با بیماری، کمک می نماید و احتمالا کیفیت زندگی او را در ابعاد روانی و فیزیکی بهبود می بخشد، مطالعه حاضر با هدف کلی تعیین تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام گردید.روش تحقیق: این مطالعه به روش کارآزمایی کنترل شده تصادفی، در سال ۱۳۸۵ در مشهد انجام شد. تعداد ۶۰ نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و مبتنی بر هدف، از بین بیماران تحت درمان همودیالیز انتخاب شدند؛ سپس افراد به روش تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. پس از نیاز سنجی بیماران در زمینه مراقبت از خود، آموزش مورد نظر در گروه آزمون با استفاده از جزوه آموزشی و اجرای دو جلسه آموزش )متوسط ۴۵ دقیقه( به فاصله یک هفته، اجرا گردید. میزان افسردگی بیماران هر دو گروه قبل و یک ماه بعد از مداخله، با پرسشنامه CES-D مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای t زوجی، t مستقل، X2، Fisher، Mann- Whitney و مدل خطی عمومی، در سطح معنی داری P0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین سنی افراد ۱۲.۱±۴۲.۳ سال بود. ۶۲.۵% بیماران مرد، ۷۸.۶% بیکار، ۷۶.۸% متاهل، ۴۲.۹% دارای درآمد کمتر از حد کفایت و ۳۳.۹% دارای تحصیلات ابتدایی بودند؛ دو گروه از نظر این متغیرها تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند. میانگین امتیاز افسردگی افراد گروه آموزش، قبل (۲۳.۷±۷.۱) و پس از آموزش (۱۷.۲±۶.۷) کاهش معنی داری را نشان داد (P<0.001)؛ مقایسه میانگین امتیاز افسردگی پس از مطالعه بین گروه آزمون (۱۷.۲±۶.۷) و شاهد (۲۱.۸±۶.۰)، نشانگر تفاوت معنی داری بود (P= 0.010)؛ در حالی که قبل از انجام مطالعه بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (P= 0.40). میانگین امتیاز افسردگی گروه شاهد قبل (۲۲.۲±۵.۴) و بعد از انجام مطالعه (۲۱.۸±۶.۰) تفاوت معنی داری را نشان نداد (P= 0.51).نتیجه گیری: بیماران تحت درمان با همودیالیز، برای مشارکت مستمر و پویا در انجام فعالیتهای خود مراقبتی، به آموزش مستمر در زمینه مراقبت از خود، سازگاری و تطابق با بیماری نیاز دارند تا از مشکلات جسمی و روانی عدیده ای که با آن مواجه هستند، کاسته شود.
کلید واژه: نارسایی مزمن و پیشرفته کلیوی، همودیالیز، آموزش مراقبت از خود، افسردگی
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.