شیوع اختلالات تنه و ستون فقرات در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران ۱۳۷۹- ۱۳۷۷
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
شیوع اختلالات تنه و ستون فقرات در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران ۱۳۷۹- ۱۳۷۷ دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد شیوع اختلالات تنه و ستون فقرات در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران ۱۳۷۹- ۱۳۷۷ کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی شیوع اختلالات تنه و ستون فقرات در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران ۱۳۷۹- ۱۳۷۷،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن شیوع اختلالات تنه و ستون فقرات در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران ۱۳۷۹- ۱۳۷۷ :
نام کنفرانس، همایش یا نشریه : مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
تعداد صفحات :۱۰
سابقه و هدف:اهمیت شناخت زود هنگام اختلالات تنه با استفاده از روشهای غربالگری، در بیشتر جوامع پذیرفته شده است. هدف پژوهش حاضر تبیین درصد ناهنجاریهای تنه و ستون فقرات در بین دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر تهران بود.مواد و روشها: این مطالعه در سال های ۱۳۷۹-۱۳۷۷ بر روی ۲۰۷۵ دانشآموز (۱۱۶۰ دختر و ۹۱۵ پسر) با دامنه سنی ۲۰-۱۳ سال (۱۵.۹۱±۱.۱) انجام گرفت. این دانشآموزان به طور تصادفی از پنج منطقه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شده بودند. روش اجرای این تحقیق به صورت مصاحبه و مشاهده بود. برای هر فرد مورد آزمایش پس از ثبت مشخصات عمومی ابتدا متغیرهای مصاحبهای شامل: اندام غالب، سابقه خانوادگی اسکولیوز، سابقه درد پشت، نوع میز و صندلی در مدرسه و نحوه انجام تکالیف در منزل با توجه به اظهارات دانشآموز در پرسشنامه ثبت میشد. سپس اندازهگیریها انجام میگرفت که شامل قد، وزن، قد نشسته، بررسی تقارن شانهها و لگن، وجود اسکولیوز، پشت گرد شده و زاویه لوردوز کمری بود.یافتهها: شیوع کلی اختلالات تنه و ستون فقرات ۳/۴۶% بود که به تفکیک عبارت بودند از: عدم تقارن شانهها ۱۷%، انحراف طرفی لگن ۸/۷%، اسکولیوز ساختمانی ۴/۳%، اسکولیوز وضعیتی ۹/۴%، پشت گرد شده ۲/۱۳%، سابقه درد پشت ۷/۱۹%، میانگین زاویه لوردوز در دختران ۷/۴۲ و در پسران ۴/۳۱ درجه بود. در نمونه های اسکولیوتیک [۳/۸% از موارد]، عدم تقارن شانه ها و لگن مشاهده گردید (P=0.0001). در دانش آموزانی که در مدرسه بر روی نیمکت می نشستند، درصد اسکولیز و پشت گرد شده نسبت به دانش آموزانی که بر روی صندلی می نشستند، بیشتر بود، اما زاویه لوردوز کمری کاهش یافته بود (P<0.05).نتیجهگیری: بر اساس یافته های ایم مطالعه می توان نتیجه گرفت که توجه به نکات زیر بسیار مهم است: ۱- غربال گری منظم اختلالات تنه و ستون فقرات در مدارس. ۲- استفاده از میزو و صندلی های استاندارد در مدارس و ۳- ارایه آموزش های لازم جهت اصلاح پوسچر بدن.
کلید واژه: ستون فقرات، اختلالات تنه، دانش آموزان، شیوع، تهران
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.