بررسی انواع متغیرها و مقیاسها
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی انواع متغیرها و مقیاسها دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی انواع متغیرها و مقیاسها کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز بررسی انواع متغیرها و مقیاسها۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی انواع متغیرها و مقیاسها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن بررسی انواع متغیرها و مقیاسها :
بررسی انواع متغیرها و مقیاسها
فرمت فایل: ورد – Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات:۲۵
مقدمه
یکی از مباحث مهم تحقیق، انواع متغیرها و مقیاسهاست. متغیرها در تعاریف مختلف، به عواملی اطلاق میشوند که ثابت نبوده، در یک مجموعه۱ و یا در ارتباط با پدیدههای دیگر، میتوان آنها را جایگزین عوامل معینی که هممقدار باشند، کرد.
درباره مطالعات پژوهش، متغیرها عبارت از عوامل تأثیرگذاری هستند که نقش و ارزش و میزان تأثیر آنها ثابت نیست؛ اما در عین حال، میتوان اثرگذاری آنها را اندازه گرفت. از این رو، متغیرها عواملی هستند که بر پدیدهها و بر یکدیگر، تأثیر میگذارند؛ ولی ارزش و میزان تأثیرشان ثابت نیست و نقش آنها، پایدار نیست؛ اما قابل اندازهگیری هستند. بعد از شناسایی متغیرهای تحقیق که سنگ بنای پژوهشند، چون اندازهگیری آنها به یک صورت ممکن نیست، لزوم پرداختن به مقیاسها ضروری میشود که عبارتند از مجموعه قواعدی برای انتساب آزمودنیها به مقولهها یا اعداد به آزمودنیها (Baron & Kenney 2001 p 51) که این دو مبحث را در این بخش پی میگیریم.
سازه، مفهوم و متغیر
مفهوم،۲ تجریدی از رویدادهای قابل مشاهده است که معرف شباهتها یا جنبههای مشترک میان آنهاست. مفاهیم، واژههایی انتزاعی هستند که برای توضیح دادن و یا معنا دادن به تجربیات، از آنها استفاده میکنیم؛ برای مثال، «پیشرفت تحصیلی»، مفهومی است که میتوان آن را از طریق عملکرد (نمرههای کلاسی) دانش آموزان در درسهای مختلف، مشاهده کرد(Carver& etal , 1990 p 52).
برخی واژهها مثل انگیزش، هوش، خود، اضطراب و قابلیت اجتماعی، به صورت مستقیم قابل مشاهده نمیباشند. این مفاهیم پیچیده که در سطح بالایی از تجرید (انتزاع) قرار دارند، سازه۳ نامیده میشوند. سازهها غالباً از نظریهها مشتق میگردند. «قابلیت اجتماعی»، یک سازه است؛ زیرا از یک سو به مهارتهای اجتماعی، شناختی و عاطفی و از سوی دیگر، به فرآیند اجتماعی شدن و تجربههای اجتماعی در روابط میان فردی، اشاره دارد. مشاهده قابلیت اجتماعی، تنها با ایجاد شرایط خاص و با کمک متغیرها، امکانپذیر میگردد (بازرگان و دیگران، ۱۳۸۵، ص ۳۹).
پس به مفاهیم انتزاعی و مشاهدهناپذیری که از روی آثار آنها به وجودشان پی میبریم، سازه گفته میشود؛ مثل هوشیاری و اضطراب که ما از علائم و رفتار یک فرد میفهمیم که شخص، در حال حاضر، هوشیار است یا مضطرب.
تعریف متغیر۴
متغیر از نظر لغوی به معنی چیزی است که تغییر میکند، اما در فعالیتهای تحقیقی، متغیر ویژگیهایی دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرند و تعریف عینی آن، عبارت است از: ویژگیها و خصایصی که مقادیر مختلفی را قبول میکند و یا ارزشهای مختلفی را میتوان به آنها نسبت داد. جنسیت، سن، میزان درآمد، هوش، استعداد و مذهب نمونههایی از متغیرها هستند (رمضان، ۱۳۸۸، ص ۱۱۹). همچنین متغیر عبارت است از ویژگی واحد مورد مشاهده و یا متغیر کمیتی است که میتواند از واحدی به واحد دیگر یا از شرایطی مشاهده به شرایط دیگر، مقادیر مختلفی را اختیار کند و به بیان دقیقتر، متغیر، نمادی است که اعداد یا ارزش ها به آن منتسب میشوند؛ مثلاً نمرات حاصله از آزمون پیشرفت تحصیلی، یک متغیر است؛ زیرا از فردی به فرد دیگر متفاوت است و یا حداقل تمام افراد، نمره یکسانی از آن به دست نمیآورند.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.