مبانی نظری معنادرمانی،پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری معنادرمانی،پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری معنادرمانی،پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری معنادرمانی،پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری معنادرمانی،پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری معنادرمانی،پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی :
مبانی نظری معنادرمانی،پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی
توضیحات: ۳۰صفحه فارسی (word)
با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه
خلاصه ای از کار:
کسب معنا
از منظر روان شناسی با رویکردهای متفاوتی در باب معنا و مفهوم زندگی مواجهایم، غایت بسیاری از این رویکردها، متضمن سلامت روان و بعضاً خودشکوفایی آدمی است. مزلو(۱۹۷۱، به نقل از شرفی،۱۳۸۴) از جمله ویژگیهای انسان سالم را پرمعنایی میداند. به اعتقاد وی، پرمعنایی یکی از فرانیازهای آدمی و یکی از ارزشهای هستی انسان های خودشکوفاست و نقطه مقابل آن را بی معنایی میداند که نوعی فرا آسیب بوده و از ویژگیهای شخصیت های ناسالم محسوب میشود.
……………..
معنا درمانی
معنا درمانی یک روان درمانی معنا محور است که از فلسفه وجودی نشأت میگیرد و بر اساس کار حرفه ای و تجارب زندگی استثنایی خالق آن، ویکتور فرانکل قرار دارد. معنی دقیق معنا درمانی، شفا یافتن از طریق معنا است. گاهی اوقات از معنا درمانی به عنوان سومین مکتب روان درمانی وینی بعد از روانکاوی فروید و روان شناسی فردی آدلر نامبرده میشود. فرانکل نظریه فروید درباره اصل لذت و مفهوم عقده حقارت آدلر (به عنوان مکانیزم های ابتدایی محرک رفتار) را رد کرد و عقیده داشت که انسان، به وسیله نیاز به یافتن معنا برانگیخته میشود و در حقیقت به جای آنکه معنا یک توجیه ثانویه
برای رفتار باشد، نیازی اولیه است (سوتویک، گیلمارتین، مکدوناخ و موریسی، ۲۰۰۶).
………….
ویژگی های معنا درمانی
می توان شش ویژگی را برای معنا درمانی برشمرد که آن را از سایر مکاتب روان درمانی متمایز میکند:
۱- توجه به ناهشیار معنوی: فرانکل مفهوم ناهشیاری را پذیرفت ولی معنا جویی را اصلی اساسیتر از لذت جویی و قدرت جویی قرار داد. وظیفه معنا درمانی این است که انسان را در یافتن معنا در زندگی،
……………
۲- اهمیت دادن به مطالعات همبستگی نگر: تقریباً فرانکل…………….
………………..
پایه های نظری و فلسفی معنا درمانی
معنا درمانی بر مبنای سه مجموعه مثلثی شکل قرار دارد (شکل شماره۱-۲). اولین مجموعه شامل سه جزء آزادی اراده، معنا جویی و معنای زندگی است. مجموعه دوم بر پایه معنای زندگی قرار دارد و از ارزشهای خلاق، ارزشهای تجربی و ارزشهای نگرشی تشکیل میشود و در نهایت مجموعه سوم از سه جزء گناه، رنج و گذرا بودن زندگی تشکیل میشود. ارزشهای نگرشی به انسان کمک مینماید که بر احساس گناه، رنج و گذرا بودن زندگی غلبه نماید (برگر، ۲۰۰۷). …………….
مجموعه اول
آزادی اراده
مفهوم آزادی اراده نقطهی مقابل جبر میباشد، جبرگرایان معتقدند که فرد تأثیری در انتخاب سرنوشت خود ندارد (فرانکل، ۱۹۷۸، ۱۹۸۸).
…………
معناجویی
انسان تلاش میکند که دلیلی برای درد و رنج خود بیابد، یافتن معنا و هدف، خواسته اساسی انسان است و نیروی محرکه زندگی است که درد و رنج او را تسکین میدهد و برای وی بهزیستی معنوی به ارمغان میآورد (کانگ و همکاران، ۲۰۰۹).
…………..
معنای زندگی
مردم در طول زندگی خویش بارها در مورد زندگی از خودشان سؤالاتی میپرسند مثل: چرا اینجا هستم؟ چه میشد اگر معنای زندگی را مییافتم؟ چه چیزی در زندگیام هست که آن را هدفمند کند؟
……….
مجموعه دوم
معنای زندگی پیوسته در تغییر است، ولی هرگز محود نمیشود. بنابر روش معنادرمانی این معنا را به سه شیوه میتوان کشف کرد.
۱- با انجام کاری ارزشمند (ارزشهای خلاق)
۲- با تجربهی ارزش والا (ارزشهای تجربی)
………………
ارزش های خلاق:
نخستین راه برای کشف معنا، از رهگذر ارزشهای خلاق میسر میشود. انجام کاری برجسته آنچنان که فرانکل نیز چنین بود، او در ۶۷ سالگی موفق به اخذ گواهینامه خلبانی شد، راه گشاست. در اینجا صحبت از اندیشه سنتی وجودی در قبال خود شدن از طریق معنایی است که در پی درگیر شدن در پروژههای آتی
……….
مجموعه سوم (مجموعه غمانگیز زندگی)
مجموعه غمانگیز زندگی از رنج، گناه و آگاهی از گذرا بودن زندگی تشکیل میشود. این جنبههای وجودی نقش مهمی در تجربه بیمعنایی انسان ایفا میکنند (فرانکل، ۲۰۰۰).
روان آزردگی از تقلای بیثمر برای پنهان کردن واقعیت رنج، گناه و گذرا بودن زندگی به عنوان جنبه های وجودی نشأت میگیرد. معنا درمانی پاسخ به مجموعه غمانگیز را از رهگذر ارزشهای نگرشی و خوش بینی غمانگیز فراهم میآورد (محمد پور، ۱۳۸۵).
۱- معنای رنج
انسان وقتی با وضعی اجتناب ناپذیر مواجه میشود، و یا با سرنوشتی تغییرناپذیر روبروست، مانند بیماری درمان ناپذیری و یا مبتلا به بعضی از انواع سرطان، این فرصت را یافته است که به عالیترین ارزشها و به ژرفترین معنای زندگی یعنی رنج کشیدن دست یابد. درد و رنج بهترین جلوهگاه ارزش
………..
۲- گناه وجودی
بنا به اعتقاد فلاسفه وجودی مفهوم گناه وجودی زمانی بوجود میآید که از شکوفایی استعدادهای فرد جلوگیری شود یا فرد در تصمیم گیریهایش آزاد نباشد. گناه وجودی حاصل گریختن از قبول تعهد یا تصمیم گرفتن برای انتخاب نکردن است. گناه وقتی به وجود میآید که فرد نتواند به طور صحیح زندگی کند یا به عبارت دیگر وقتی که فرد نتواند محدودیت و گذرا بودن زندگی را بپذیرد (فرانکل، ۱۹۸۸).
……..
۳- آگاهی از گذرا بودن زندگی
هایدگر (۱۹۵۳) معتقد است که وقتی فرد نتواند گذرا بودن و فناپذیر بودن زندگی را بپذیرد دچار احساس گناه خواهد شد. این آگاهی از گذرا بودن زندگی، آخرین عامل مجموعه غم انگیز است.
مرگ ترس زیادی به همراه خود دارد و انسان از تصور نیستی و فنا وحشت دارد. همانند هایدگر، فرانکل نیز معتقد است که انسان باید با اجتناب ناپذیر بودن مرگ کنار بیاید زیرا این امر باعث خواهد شد که زندگی معنادار شود (برگر، ۲۰۰۷).
…………..
ناکامی وجودی
فرانکل معتقد است که انسان قادر است و میتواند به خاطر ایدههایش و ارزشهایش زندگی کند و یا در این راه جان ببازد. معنا خواهی انسان ممکن است با ناکامی مواجه گردد که معنادرمانی آن را ناکامی وجودی مینامد. ناکامی وجودی میتواند سبب ظهور نوروزها گردد (شجاعیان، ۱۳۸۸).
……….
منابع
فرانکل، ویکتور (۱۹۷۹). انسان در جستجوی معنی. ترجه نهضت صالحیان و مهین میلانی (۱۳۸۸). تهران انتشارات درسا.
نصیری، حبیب اله و جوکار، بهرام (۱۳۸۷). معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان(گروهی از زنان شاغل فرهنگی). پژوهش زنان، شماره ۲، ۱۷۶-۱۵۷.
……………..
………….
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.