مبانی نظری هنر و زیبایی از دیدگاه افلاطون
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری هنر و زیبایی از دیدگاه افلاطون دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری هنر و زیبایی از دیدگاه افلاطون کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری هنر و زیبایی از دیدگاه افلاطون۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری هنر و زیبایی از دیدگاه افلاطون،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری هنر و زیبایی از دیدگاه افلاطون :
مبانی نظری هنر و زیبایی از دیدگاه افلاطون
توضیحات:۴۸ صفحه فارسی (word)
با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه
خلاصه ای از کار:
۲-۱- ایون
ایونرسالهای است بر ضدّ شاعران؛ افلاطون در این مکالمه “از شاعران می خواهد به جای هنر تصویر و تجسم، احاطه بر تمامی موضوعات تجسم احاطه داشته باشند. یعنی دارای علم کل باشند” (گمبرتس، ۱۳۶۶، ۸۳۱). شخصیّتهای این مکالمه، سقراط و ایون هستند. ایون اهل افسوس، راوی و مفسر اشعار شاعران گذشته یونان، به خصوص هومر است. او به تازگی………………..
-۲ جمهور
کتاب جمهور (The Republic) اثر سترگ فلسفی افلاطون است که از مشهورترین و تأثیرگذارترین متون کلاسیک فلسفه سیاسی در غرب به شمار میآید. کتاب شامل قسمت به صورت گفتگو میان سقراط و افراد دیگر است و در آن به مسایلی از قبیل عدالت، نوع حکومت و حقیقت پرداخته شده است.
مکالمه در خانهای واقع در نزدیکی دروازه پیرائوس شهر آتن صورت میگیرد. صاحبخانه پیرمردی ثروتمند و آریستوکرات به نام کفالوس است. در میان جمع علاوه بر سقراط، پولمارخوس پسر کفالوس، گلاوکن و آدیمانتوس برادران افلاطون، و تراسیماخوس سوفسطایی نیز حضور دارند…………….
هیپاس (بزرگ)
در مکالمه ای که بین سقراط و هیپاس درباره زیبایی جریان پیدا می کند، چند تعریف از زیبایی ارائه می شود. نخست در پاسخ پرسش سقراط که می پرسد زیباچیست؟ هیپیاس میگوید که دختر زیبا زیباست. سقراط میگوید هر چیز زیبا زیبا است و این فقط اختصاص به دختر زیبا ندارد. در ضمن به این معنی زیبایی نسبی است. زیباترین میمونها در مقابل انسان زشت ودختران زیبا در برابر خدایان زشت هستند.
در تعریف دوم هیپیاس میگوید آن زیبایی که به دنبالش میگردی زر است یعنی در هر چیزی که زر به کار رود زیباست. سقراط میگوید فیدیاس مجسمهی آتنه را با عاج ساخت و چشمانش را از سنگ و با وجود این زیباست. لذا زر زیبا نیست مگر اینکه مانند هر چیز دیگر در جای خود به کار رود چه بسا قاشق چوبی در جای خود مثل هم زدن آش زیباتر از قاشق زرین باشد (رک: افلاطون، ۱۳۵۷، ۲۶۵-۲۸۷)……………….
مهمانی
مهمانی (ضیافت) یا سیمپوزیوم (Simposium) یکی از مهمترین رسالههای افلاطون است. موضوع این رساله عشق و زیبایی است. اثر دیگر افلاطون درباره عشق که با مهمانی پیوند دارد فایدروس است. واژه سیمپوزیوم در اصل به معنای «بزم باده گساری» است. این رساله به مناسبت رسالههای سقراطی افلاطون است که در آن سقراط چهره اول رویداد میباشد. ……………………..
افلاطون و زیبایی
در هیپیاس بزرگ و هم چنین در مهمانی فرض شده است که همه چیزهای زیبا بر حسب بهره مندی شان از زیبایی کلی، یعنی زیبایی بنفسه، زیبا هستند. در هیپیاس بزرگ، مفهوم نسبیت به کار گرفته شده است. زیباترین میمون در مقایسه با یک زن زیبا زشت خواهد بود و زن زیبا در مقایسه با یکی از خدایان زشت خواهد بود. اما زیبایی مطلق از نظر افلاطون به جهت آنکه بقیه چیزهای زیبا، زیبایی خود را از آن می گیرند، هم زشت و هم زیبا نیست (رک: کایلستون، ۱۳۶۲، ص ۲۹۱). ا………………….
افلاطون و هنر موسیقی
در مکالمه فیلیوس، افلاطون موسیقی را فنی دانسته است که در آن غلبه با موارد نامعین و نامعلوم است که فقط اندکی از مورد معین و معلوم با آن آمیخته است. اساس کار موسیقی دان یا نوازنده ورزیدگی و مهارتی است که نتیجه تمرین است، ولی در فنونی که در آنها از ابزر اندازه گیری استفاده می شود، دقت نقشی اساسی دارد. همچون معماری و کشتی سازی (رک: افلاطون، ۱۳۵۵، ص ۱۸۰۲). افلاطون در قوانین (۶۶۸، ب ۴-۷)،…………….
هنر حقیقی از نظر افلاطون
افلاطون طرد شاعران از آرمان شهر خود را به علت عملکرد منفی آنان در آموزش جوانان می داند و پذیرفتن شاعران و نویسندگان در آرمان شهر را منوط به بررسی زندگی آنها و این که «چه سخن ها و داستان ها را درباره خدایان باید بشنوند» می داند. هم چنین افلاطون در کتاب سوم جمهور می گوید: «باید از شاعران بخواهیم که این را بگویند و آن را نگویند» (افلاطون، ۱۵۲)، و بر همین اساس………….
منابع و مأخذ
افلاطون. دوره جلدی آثار افلاطون. ترجمه محمدحسن لطفی، رضا کاویانی. تهران: انتشارات خوارزمی، .
افلاطون. دوره آثار، ترجمه م. ح. لطفی، تهران.، ۱۳۵۵.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.