مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری صف یا خط انتظار
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری صف یا خط انتظار دارای ۶۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری صف یا خط انتظار کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری صف یا خط انتظار۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری صف یا خط انتظار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری صف یا خط انتظار :
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تئوری صف یا خط انتظار
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
صف یک خط انتظار است، مانند انتظار مشتریان پشت کانترهای سوپر مارکت. تئوری صف یک تئوری ریاضی برای خطوط انتظار میباشد. بطور کلی تئوری صف به دنبال استفاده از مدلسازی ریاضی و تجزیه و تحلیل سیستمی است که بتواند به نحو مطلوب به تقاضاهای تصادفی خدمترسانی کند.یک مدل صف به طور کلی بیانگر دو مطلب است:
۱- موقعیت فیزیکی سیستم از طریق مشخص کردن تعداد و آرایش خدمت دهندگان که به مشتریان سرویس میدهند.
۲- ماهیت تقاضاها را میتوان از طریق متغیر گرفتن فرآیند ورود به سیستم و همچنین نحوه سرویسدهی به مشریان، مشخص کرد.
برای مثال در زمینه ارتباطات کامپیوتری، یک کانال ارتباطی ممکن است یک سرور باشد و پیام نقش مشتری را ایفا کند. زمان تصادفی که پیامها در انتظار ورود به کانالهای ارتباطی هستند در واقع ورود به فرایند است و زمانی که طول میکشد تا پیامها از داخل کانالها عبور کنند فرآیند سرویس دهی میباشد. مثال دیگر، هنگامیکه یک برنامه ریز(مشتری) در یک ترمینال نشسته و در انتظار این است که بتواند از CPU (سرور) استفاده کند. زمان ورود و میزان خدمت دهی هر دو تصادفی هستند. مدل از طریق تجزیه تحلیلهای ریاضی پارامترهای مد نظر ما را پاسخ میدهد. پارامترهایی نظیر مدت زمان انتظار در صف و سیستم، مدت زمان خدمت دهی، طول صف و غیره.
هنر تئوری صف در این است که ابتدا یک مدل ساده بسازد و سپس با استفاده از تجزیه تحلیلهای ریاضی نتایج بدست آمده را با نتایج واقعی مقایسه کند و با افزودن جزئیات لازم به مدل، مدل ساختهشده را با سیستم واقعی هماهنگ کند. (B.Cooper, 2000,1496-1498)
۲-۲-۲- تاریخچه
نظریه صفبندی به منظور تهیه مدلهایی برای پیشبینی رفتار سیستمهایی که سعی دارند به درخواستهای تصادفی سرویس دهند، تکامل یافته است اما نه به طور غیر طبیعی، از اینرو مسائل اولیهای که مطالعه شدهاند تراکم درخواست مکالمات تلفنی بوده است. محقق پیشگام این نظریه، ریاضیدان دانمارکی ارلانگ بوده است که در سال ۱۹۰۹ نظریه احتمالها و مکالمات تلفنی را منتشر کرد. ارلانگ در کارهای بعدیاش مشاهده کرد که یک سیستم تلفن عموماً به یکی از دو صورت زیر مشخص میشود:
۱- ورودی پواسون، زمانهای اشغال نمایی و باجههای چندگانه (سرویس دهندهها)
۲- ورودی پواسون، زمانهای اشغال ثابت و یک باجه.
ارلانگ بانی اندیشه تعادل مانا، به منظور معرفی آنچه اصطلاحاً تعادل معادلات حالت نامیده میشود و نیز اولین بررسی کننده بهینهسازی سیستم صفبندی بوده است.تحقیقات مربوط به کاربرد این نظریه در مورد تلفن بعد از ارلانگ ادامه یافت.
در سال ۱۹۲۷ مولینا کاربرد نظریه احتمال در مسائل اساسی تلفن را منتشر کرد که به دنبال آن یک سال بعد تورنتون فری احتمال و استفادههای آن در مهندسی را منتشر کرد که در آن بیشتر کارهای پیشین ارلانگ تعمیم داده شده است. در اوایل سال ۱۹۳۰ فیلیکس پولاچک بعضی کارهای پیشینیان برای ورودی پواسون، خروجی دلخواه و مسائل یک باجهای و چند باجهای را دنبال کرد. در همان ایام کار دیگری در روسیه به وسیله کولموگروف و خینچین، در فرانسه به وسیله کروملن و در سوئد بوسیله پالم انجام گرفت.
نخستین فعالیتها در نظریه صفبندی نسبتاً به کندی انجام میگرفت، اما از سال ۱۹۵۰ به بعد روند آن تغییر نموده و در این اواخر کارهای بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است. ( شاهکار، ۱۳۷۲،۵۰)
۲-۲-۳- برخی از کاربردهای گوناگون تئوری صف
۱- سوپرمارکت:
چه مدت مشتریان در پشت صندوقها منتظر میمانند؟ در زمانهای شلوغی فروشگاه چه اتفاقی میافتد؟ آیا تعداد صندوقها کافی است؟
۲- سیستم تولیدی:
یک ماشین محصولات مختلفی تولید میکند. مدت زمان تولید محصول چقدر است؟ آیا اضافه کردن یک ماشین جدید به صرفه است؟ چگونه باید سفارشات را اولویت بندی کرد؟
۳- اداره پست:
در اداره پست باجههای متفاوتی هستند. آیا این باجهها کافی هستند؟ آیا به خوبی میتوانند پاسخگوی متقاضیان باشند؟
۴- پارکینگها:
هنگامیکه میخواهیم در جلوی یک سوپر مارکت پارکینگ جدیدی احداث کنیم، اندازه این پارکینگ چقدر باید باشد؟
۵- مرکز تلفن شرکتهای بیمه:
زمانیکه سوالهای بیمهشوندگان از طریق مرکز تلفن پاسخ داده میشود. این مرکز تلفن یک ساختار تیمی دارد که هر تیم به مشتریان در مناطق خاص کمک میکند. چه مدت مشتریان باید انتظار بکشند تا بتوانند با اپراتور ارتباط برقرار کنند؟
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.