بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان دارای ۱۶۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان :
کارشناسی ارشد
رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی
بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل
چکیده
این فایل به منظور بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل انجام شده است. روش فایل توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری فایل را معلمان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل که بنابر آمار ۷۰۰ نفر (۲۶۰ نفر در ناحیه یک و ۴۴۰ نفر در ناحیه دو) و والدین دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی شهر اردبیل که بنابر آمار ۱۶۳۰۰ نفر (۸۶۰۰ نفر در ناحیه یک و ۷۷۰۰ نفر در ناحیه دو) د تشکیل داد. از این تعداد ۳۰۰ نفر(۱۵۰نفر مرد و ۱۵۰ نفر زن) به طور تصادفی با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامههای محقق ساخته از معلمان و والدین جمع آوری شد،روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید و ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای معلمان(۹۱/.) و برای پرسشنامه والدین(۸۵/.) به دست آمد.دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی(تحلیل عاملی و رگرسیون چند متغیری) تجزیه و تحلیل شد.برخی از نتایج به دست آمده از دیدگاه معلمان و والدین به شرح زیر است؛نتیجه تحلیل عاملی از دیدگاه معلمان نشان داد که ۵ عامل دارای بار عاملی هستند.که از بین ۵ عامل فوق عامل روانی بیشترین درصد واریانس را تبیین می کند و سپس عامل مدیریتی،آموزشی،فرایندی و فردی قادر به تبیین واریانس هستند.و از دیدگاه والدین نتیجه تحلیل عاملی ۷ عامل را نشان داد که دارای بار عاملی هستند که از بین این ۷ عامل عامل مدیریتی بیشترین درصد واریانس را تبیین می کتد و سپس عامل آموزشی،روانی،خانوادگی،فرایندی،فردی و مادی قادر به تبیین واریانس هستند.و همچنین از دیدگاه معلمان عوامل آموزشی،مدیریتی،فردی،مادی،فرایندی و خانوادگی کاربست ارزشیابی توصیفی را پیشبینی میکنند و عامل روانی توانایی پیش بینی کاربست ارزشیابی توصیفی را ندارد. و از دیدگاه والدین عوامل آموزشی،مدیریتی،فردی،مادی،فرایندی و روانی کاربست ارزشیابی توصیفی را پیشبینی میکنند و عامل خانوادگی توانایی پیش بینی کاربست ارزشیابی توصیفی راندارد.
واژههای کلیدی: ارزشیابی، ارزشیابی توصیفی، ارزشیابی کمی، سنجش، عوامل موثر
مقدمه
در هر جامعه آموزش و پرورش سنگ زیر بنایی توسعه اقتصادی،اجتماعی،سیاسی و فرهنگی است.بررسی عوامل موثر در ترقی و پیشرفت جوامع پیشرفته بیانگر آن است که همه کشورها این از آموزش و پرورش کارآمد برخوردار بوده اند.
از آنجا که نظام آموزش عمومی مهمترین بخش نظام آموزشی در کشور جهت پاسخگویی به نیازهای افراد و جامعه و آماده کردن شهروندان آگاه و مسؤلیت پذیر است.بهبود آن در زمره موضوعات اصلی نظامهای آموزشی است.
در دو دهه اخیر،همگام با ایجاد تحول در عناصر نظام آموزش از جمله برنامه درسی،روشهای تدریس و منابع یادگیری،ضرورت تحول در شیوههای بخش آموختهها نیز احساس شده است و توجه به بهبود شیوههای ارزشیابی آموختههای دانشآموزان به عنوان بازخورد جهت دستیابی به هدفهای توسعه انسانی ار اهمیت زیادی برخوردار است.
«آنچه مسلم است بدون طرحهای جدید برای تغییر در وظایف و عملکرد نظامهای تعلیم و تربیت اعم از اهداف،محتوا،روشهای یاددهی یادگیری و شیوههای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فراگیران،نمی توان نسل جدید را برای زندگی در جامعه ای متحول و در حال تغییر امروز و فردا تربیت کرد»(احمدی،۱۳۸۲،ص۲۱).
«عصر آموزش و یادگیری به شیوههای حافظه مداری که بر پر کردن انبار ذهنی فراگیران و باز پیشگیری آن در زمان امتحانات تاکید داشت، پایان پذیرفته است. به قول ژان پیاژه هدف اصلی آموزش و پرورش باید تربیت افراد نوآوری باشد که میتوانند فکر کنند، نه افرادی که به تکرار آنچه به آنها گفته شده اکتفا کنند. هدف دیگر آموزش و پرورش، پرورش تفکر انتقادی است، یعنی پرورش افرادی که اهل فایل و بررسی هستند، نه افرادی که آنچه به آنها گفته میشود قبول میکنند»(کدیور، ۱۳۷۴،ص ۱۱۶).
ارزشیابی تحصیلی فعالیتی است که معلم در جریان تدریس خود انجام میدهد.این فعالیت شامل جمع آوری اطلاعات و داوری درباره وضیعت یادگیری و پیشرفت دانشآموز است.جمع آوری این اطلاعات از طریق شیوههای مختلف صورت می پذیرد و نیازمند کسب مهارت و دانش کافی در این زمینه است. معلم باید با استفاده از نتایج حاصل از سنجش و ملاحظه اهداف و انتظارات آموزشی، درباره وضیعت فرد داوری کرده، ضعفها و قوتهای دانشآموز را مشخص کند و برای بهبود فعالیتهای یادگیری به او توصیههای را ارایه دهد.
متاسفانه فرایند سنجش و ارزشیابی در کشور ما، فقط شامل ارزیابی مجموعی یا نهایی است که در پایان دورههای آموزشی به منظور تشخیص پیشرفت تحصیلی و رتبه بندی صورت میگیرد.در این روش تمامی تلاش معلم، دانشآموز، والدین و کل نظام آموزشی معطوف به آزمونهای نهایی و نمره آنهاست.و مواصل همه زحمتها در یک عدد،یک یا دورقمی خلاصه میشود.این نمره نه تنها ملاک قضاوت و تصمیمگیری در خصوص دانشآموز است،بلکه به نوعی ارزشیابی از عملکرد معلم،مدیر،والدین و نظام آموزشی تلقی میشود.تردیدی نیست که نتایج حاصل از این گونه تصمیم گیریهادقیق نبوده،ممکن است عواقب ناگواری به دنبال داشته باشد.به عبارت دیگر به جای آنکه نظام ارزشیابی و اندازهگیری در خدمت آموزش و رشد و توسعه دانش فراگیران و معلمان قرار بگیرد،فرایند تدریس و یادگیری در خدمت نظام سنجش و آزمون در آمده است و ملاک قضاوت در مورد عملکرد نظام آموزشی و دانشآموز در یک مقیاس صفر یا بیست خلاصه میشود.
Abstract
This study has been carried out to investigation effective parameters in applying descriptive assessment teachers and parents view of Ardabil primary school second and third class students. The investigation procedure was descriptive of correlation type. The study statistical community consisted of second and third class teachers in Ardabil primary school who were based on the statistic, 700 persons (260 persons in first region and 440 persons in second region) as well as, parents of second and third class students in Ardabil city who were 16300 persons (8600 persons in first area and 7700 persons in second area). From those, 300 persons (150 male and 150 female) were randomly selected by using cluster sampling. Required information was gathered by questionnaire obtained from teachers and parents, questionnaire was supported by experts and coefficient reliability was obtained by using the Alpha for teachers (0.91) and parents (0.85). Data was analyzed by applying descriptive and presumptive statistic procedures (analyzing factor and multi variable regression). Some of obtained results from teachers and parents view are presented in follow: the analyzing factor result from teachers view indicated that 5 factors had Load factor and psychic factor indicates the most variance percentage between them, then management, educational, progress and individual factors are able to show variance. From parents view, descriptive agent result showed 7 factors which have Load factor , management factor indicates the most variance percentage between this 7 factors and after that educational, psychic, domestic, progress and individual, material factors anticipate descriptive evaluation and psychic factor don’t have ability to anticipate descriptive evaluation. From parent view, educational, management, individual, progress and psychic factor anticipate descriptive evaluation and domestic factor don’t have ability to anticipate descriptive evaluation.
Key words: evaluation, descriptive evaluation, quantitative evaluation, assessment, effective parameters.
بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان
فهرست مطالب
عنوان |
صفحه |
فصل اول: کلیات
۱-۱- مقدمه………………………………… ۲
۱-۲- بیان مساله……………………………. ۳
۱-۳- اهمیت و ضرورت فایل……………………. ۷
۱-۴- اهداف فایل…………………………… ۸
۱-۵- سوالات فایل…………………………… ۹
۱-۶- تعارف مفهومی و عملیاتی فایل……………. ۹
فصل دوم: ادبیات و پیشینهی فایل
۲-۱- مقدمه……………………………….. ۱۴
۲-۲- مبانی نظری فایل……………………… ۱۴
۲-۲-۱- تعریف ارزشیابی……………………. ۱۴
۲-۲-۲- اهمیت ارزشیابی……………………. ۱۷
۲-۲-۳- ارزشیابی در ایران…………………. ۱۸
۲-۲-۴- سنجش برای یادگیری…………………. ۱۹
۲-۲-۵ – ارزشیابی کمی و ضعفهای آن………….. ۲۱
۲-۲-۶- ارزشیابی تکوینی…………………… ۲۲
۲-۲-۷- ارزشیابی توصیفی…………………… ۲۴
۲-۲-۸- طرح ارزشیابی توصیفی……………….. ۲۵
۲-۲-۹- آسیب شناسی نظام موجود ارزشیابی……… ۲۶
۲-۲-۱۰- مبانی و اصول ارزشیابی توصیفی………. ۳۰
۲-۲-۱۱- اهداف طرح ارزشیابی توصیفی…………. ۳۰
۲-۲-۱۲- ویژگیهای ارزشیابی توصیفی………….. ۳۱
۲-۲-۱۳- چگونگی اجرای ارزشیابی توصیفی………. ۳۵
عنوان |
صفحه |
۲-۲-۱۴- راههای اشاعه ارزشیابی توصیفی………. ۳۸
۲-۲-۱۵- ابزارهای اندازه گیری در ارزشیابی توصیفی ۴۰
۲-۲-۱۶- محورهای اساسی در یادگیری فرایند مدار و ارزشیابی کیفی توصیفی…………………………………. ۴۸
۲-۲-۱۷ – آثار و مزیتهای ارزشیابی توصیفی……. ۴۹
۲-۲-۱۸- موانع یا چالشهای ارزشیابی توصیفی…… ۴۹
۲-۳- فایلات،پیشینه و سابقه موضوع…………… ۵۰
۲-۳-۱.فایلات انجام شده در داخل کشور:……… ۵۰
۲-۳-۲ – جمع بندی………………………… ۵۹
۲-۳-۳- فایلات انجام شده در خارج از کشور…… ۶۰
۲-۳-۴- جمع بندی…………………………. ۶۵
فصل سوم: روش فایل
۳-۱- مقدمه……………………………….. ۶۷
۳-۲- روش فایل……………………………. ۶۷
۳-۳- جامعه آماری………………………….. ۶۸
۳-۴- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه……….. ۶۸
۳-۵- روش و ابزار جمع آوری اطلاعات……………. ۶۹
۳-۶- روایی پرسشنامه……………………….. ۶۹
۳-۷- پایایی پرسشنامه………………………. ۶۹
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل آماری………………. ۷۱
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱- مقدمه……………………………….. ۷۳
۴-۲- یافتههای توصیفی………………………. ۷۳
۴-۳- یافتههای مربوط به سوالات فایل از دیدگاه معلمان ۷۸
۴-۴- یافتههای مربوط به سوالات فایل از دیدگاه والدین ۹۲
فصل پنجم: جمعبندی، نتیجهگیری و ارایه پیشنهاد
عنوان |
صفحه |
۵-۱- مقدمه………………………………. ۱۰۹
۵-۲- تبیین یافتههای مربوط به سوالات فایل از دیدگاه معلمان ۱۰۹
۵-۳- تبین یافتههای مربوط به سوالات فایل از دیدگاه والدین ۱۲۳
۵-۴- نتیجه گیری………………………….. ۱۳۷
۵-۵- محدودیتها…………………………… ۱۳۷
۵-۶- پیشنهادهای فایلی……………………. ۱۳۸
۵-۷- پیشنهادهای کاربردی…………………… ۱۳۸
منابع فارسی……………………………… ۱۴۰
منابع انگلیسی……………………………. ۱۴۴
بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان
فهرست جداول
عنوان |
صفحه |
جدول(۳-۱): جامعه آماری………………………….. ۶۸
جدول(۳-۲):حجم نمونه معلمان………………………. ۶۸
جدول(۳-۳):حجم نمونه والدین………………………. ۶۹
جدول(۳-۴): میزان آلفای بدست آمده در پرسشنامه معلمان در اجرای آزمایشی……………………………………………… ۷۰
جدول(۳-۵): میزان آلفای بدست آمده در پرسشنامه والدین در اجرای آزمایشی……………………………………………… ۷۰
جدول(۳-۶): میزان آلفای بدست آمده در پرسشنامه معلمان بعد از اجرا ۷۰
جدول(۳-۷) میزان آلفای بدست آمده در پرسشنامه والدین بعد از اجرا ۷۱
جدول شماره(۴-۱): توزیع فروانی و درصد آزمودنیها بر اساس جنسیت معلمان ۷۳
جدول(۴-۲):توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها بر اساس سن معلمان ۷۳
جدول(۴-۳): توزیع فروانی و درصد آزمودنیها بر اساس مدرک معلمان ۷۴
جدول(۴-۴): توزیع فراوانی و درصد آزمودنیها بر اساس سابقه معلمان ۷۴
جدول(۴-۵): توزیع فروانی و درصد آزمودنیها بر اساس نسبت والدین ۷۴
جدول(۴-۶): توزیع فروانی و درصد آزمودنیها بر اساس سن والدین ۷۵
جدول(۴-۷): توزیع فروانی و درصد آزمودنیها بر اساس مدرک والدین ۷۵
جدول(۴-۸): توزیع فروانی و درصد آزمودنیها بر اساس شغل والدین ۷۵
جدول (۴-۹):توزیع فراوانی بر اساس نسبت جنسیت و مدرک معلمان ۷۶
جدول(۴-۱۰): توزیع فراوانی بر اساس نسبت جنسیت و سابقه معلمان ۷۶
جدول(۴-۱۱):توزیع فراوانی بر اساس نسبت جنسیت و سن معلمان ۷۶
جدول(۴-۱۲):توزیع فراوانی بر اساس نسبت و مدرک والدین… ۷۷
جدول(۴-۱۳):توزیع فراوانی بر اساس نسبت و شغل والدین…. ۷۸
جدول (۴-۱۴): شاخص کفایت نمونه بارتلت(کیزر میر الکین).. ۷۸
جدول (۴-۱۵): ارزشهای ویژه بالاتر از یک برای ۸ عامل پس از چرخش از نظر معلمان………………………………………… ۷۹
جدول(۴-۱۶): درصد واریانس تبیین شده هر عامل پس از چرخش از نظر معلمان ۸۰
جدول(۴-۱۷):مولفههای قرار گرفته در عامل روانی از نظر معلمان ۸۰
جدول(۴-۱۸): مولفههای قرار گرفته در عامل مدیریتی از نظر معلمان ۸۱
جدول(۴-۱۹): مولفههای قرار گرفته در عامل آموزشی از نظر معلمان ۸۱
جدول(۴-۲۰): مولفههای قرار گرفته در عامل فرایندی از نظر معلمان ۸۲
جدول(۴-۲۱): مولفههای قرار گرفته در عامل فردی از نظر معلمان ۸۲
عنوان |
صفحه |
جدول(۴-۲۲): اطلاعات توصیفی مربوط به عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی………………………………………… ۸۳
جدول(۴-۲۳): ماتریس همبستگی بین عوامل از دیدگاه معلمان. ۸۳
جدول(۴-۲۴): پیشبینی کاربست ارزشیابی توصیفی بر اساس عوامل روانی، فردی، خانوادگی، فرایندی، مدیریتی، مادی و آموزشی از دیدگاه معلمان ۸۴
جدول(۴-۲۵):پیشبینی تاثیر عوامل روانی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان………………………………….. ۸۵
جدول(۴-۲۶): پیشبینی تاثیر عوامل فردی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان………………………………….. ۸۷
جدول(۴-۲۷): پیشبینی تاثیر عوامل خانوادگی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان………………………………….. ۸۷
جدول(۴-۲۸): پیشبینی تاثیر عوامل فرایندی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان………………………………….. ۸۸
جدول(۴-۲۹): پیشبینی تاثیر عوامل مدیریتی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان………………………………….. ۸۹
جدول(۴-۳۰): پیشبینی تاثیر عوامل مادی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان………………………………….. ۹۰
جدول(۴-۳۱): پیشبینی تاثیر عوامل آموزشی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان………………………………….. ۹۱
جدول (۴-۳۲): شاخص کفایت نمونه بارتلت(کیزر میر الکین).. ۹۲
جدول (۴-۳۳): ارزشهای ویژه بالاتر از یک برای ۹ عامل پس از چرخش از نظر والدین………………………………………… ۹۲
جدول(۴-۳۴):در صد واریانس تبیین شده هر عامل پس از چرخش از نظر والدین ۹۴
جدول(۴-۳۵): مولفههای قرار گرفته در عامل مدیریتی از دیدگاه والدین ۹۴
جدول(۴-۳۶): مولفههای قرار گرفته در عامل آموزشی از دیدگاه والدین ۹۵
جدول(۴-۳۷): مولفههای قرار گرفته در عامل روانی از دیدگاه والدین ۹۵
جدول(۴-۳۸): مولفههای قرار گرفته در عامل خانوادگی از دیدگاه والدین ۹۶
جدول(۴-۳۹): مولفههای قرار گرفته در عامل فرایندی از دیدگاه والدین ۹۶
جدول(۴-۴۰): مولفههای قرار گرفته در عامل فردی از دیدگاه والدین ۹۷
جدول(۴-۴۱): مولفههای قرار گرفته در عامل مادی از دیدگاه والدین ۹۷
جدول(۴-۴۲): اطلاعات توصیفی مربوط به عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی………………………………………… ۹۷
جدول(۴-۴۳): ماتریس همبستگی بین عوامل از دیدگاه والدین. ۹۸
جدول(۴-۴۴): پیشبینی کاربست ارزشیابی توصیفی بر اساس عوامل روانی، فردی، خانوادگی، فرایندی، مدیریتی، مادی و آموزشی از دیدگاه والدین ۹۹
جدول(۴-۴۵): پیشبینی تاثیر عوامل روانی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه والدین…………………………………. ۱۰۰
جدول(۴-۴۶): پیشبینی تاثیر عوامل فردی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه والدین……………………………..۱۰۱
جدول(۴-۴۷): پیشبینی تاثیر عوامل خانوادگی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه والدین…………………………………. ۱۰۲
جدول(۴-۴۸): پیشبینی تاثیر عوامل فرایندی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه والدین…………………………………. ۱۰۳
جدول(۴-۴۹): پیشبینی تاثیر عوامل مدیریتی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه والدین…………………………………. ۱۰۴
جدول(۴-۵۰): پیشبینی تاثیر عوامل مادی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه والدین…………………………………. ۱۰۵
جدول(۴-۵۱): پیشبینی تاثیر عوامل آموزشی در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه والدین…………………………………. ۱۰۶
بررسی عوامل موثر در کاربست ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانشآموزان
فهرست نمودارها
عنوان |
صفحه |
نمودار شماره (۴-۱): نمودار سنگریزه برای تعیین تعداد مولفهها از دیدگاه معلمان……………………….. ۷۵
نمودار شماره (۴-۲): نمودار سنگریزه برای تعیین تعداد مولفهها از دیدگاه والدین………………………………………… ۹۳
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.