اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم دارای ۵۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم :
اثربخشی مداخله شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم
دانلود پروپوزال و روش فایل کارشناسی ارشد
در ۴۶ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت فایل
هدف کلی فایل
اهداف جزئی فایل
هدف کاربردی
سؤالات و فرضیههای فایل
تعریف واژهها
تعریف مفهومی
تعریف عملیاتی
فصل دوم
مرور ادبیات و سوابق مربوطه
فصل سوم
روش شناسی فایل
شرح کامل روش
مقیاس کیفیت زندگی (وضعیت جسمانی روانی
پرسش نامه ی سلامت عمومی
جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
منابع مورد استفاده
فصل اول
مقدمه:
بیان مسئله:
اختلال اوتیسم یکی از بیماریهای گروه اختلالات فراگیر رشد میباشد که با تخریب پایدار در تعامل اجتماعی متقابل، تأخیر با انحراف ارتباطی و الگوی ارتباطی کلیشهای محدود مشخص میشود. سن شروع این بیماری از تولد تا حدود سه سالگی میباشد (سادوک، سادوک ، ۲۰۰۹). کودکان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال در زمینهی ارتباط کلامی و غیرکلامی، رفتارهای اجتماعی، فعالیتهای سرگرم کننده و بازی دارای مشکل هستند (درخشنده، ۱۳۸۴). علاوه بر این ویژگیها، تشخیص دشوار و دیرهنگام، بروز علایم بعد از یک دورهی طبیعی و نرمال رشد، فقدان درمانهای قطعی مؤثر و پیشآگهی نه چندان مطلوب این اختلال، میتواند فشارهای روانی شدیدی را بر خانواده و والدین این کودکان تحمیل کند. در واقع بخاطر مشکلات فراوان این کودکان، خانوادهها و بخصوص مادران آنان از تنشها و فشارهای روانی زیادی رنج میبرند (ریاحی، خواجهالدین، ایزدی و عشرتی، ۱۳۹۰). که این امر میتواند در سلامت روانی خانوادهها و به ویژه مادران آنها تأثیر گذارد. سلامت روانی، حالت خاص از روان است که سبب بهبود، رشد و کمال شخصیت انسان میگردد و به فرد کمک میکند که با خود و دیگران سازگاری داشته باشد(ابوالقاسمی و نریمانی، ۱۳۸۴). فایلات بسیاری حاکی از این هستند که، مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم از سلامت روانی پایینی برخوردارند (هوبرت و اسمیت ، ۲۰۰۸؛ ریاحی و همکاران، ۱۳۹۰؛ پوراعتماد، خرمی، شیمی، ۱۳۸۶). هوبرت و اسمیت (۲۰۰۸) در فایلی نشان دادند که، داشتن کودک مبتلا به اوتیسم باعث افسردگی، نگرانی، استرس، شرمندگی و خجالت در والدین آنها شده و بر روابط زناشویی آنان نیز تأثیر منفی میگذارد، چرا که باعث بحث در میان زن و شوهر درباره کودک مبتلا، درمان و مراقبت از او میشود.
در واقع این تأثیر منفی کودک مبتلا به اوتیسم بر روابط زناشویی میتواند کیفیت زندگی این خانوادهها را نیز تحت تأثیر قرار دهد و موجب پایین آمدن آن شود. کیفیت زندگی، بعنوان درک افراد از موقعیتشان در زندگی و همچنین در ارتباط با بافت فرهنگی و نظامهای ارزشی میحط زندگیشان و مرتبط با اهداف، معیارها و علایقشان تعریف شده است و همواره ۵ بعد را در بر میگیرد: ۱) فیزیکی ۲) اجتماعی ۳) روانی ۴) روحی و ۵) علائم مربوط به بیماری یا تغییرات مربوط به درمان (نجات، ۱۳۸۷). فایلات بسیاری نشان دادهاند که داشتن کودک مبتلا به عقبماندگی ذهنی و اختلال اوتیسم بر بسیاری از جنبههای کیفیت زندگی از جمله: بعد روانی، روحی (هوبرت و اسمیت، ۲۰۰۸؛ گری، ۲۰۰۳؛ نقل از ریاحی و همکاران، ۱۳۹۰)، بعد اجتماعی (پوراعتماد و همکاران، ۱۳۸۶)، بعد فیزیکی (گرای ، ۱۹۹۷)، بعد اجتماعی (رافعی، ۱۳۸۷) تاثیر می گذارد. بنابراین با توجه تأثیر عمیق این اختلال بر سلامت روانی و ابعاد مختلف کیفیت زندگی خانوادهها مداخله در جهت افزایش این متغیرها امری مهم و ضروری میباشد. یکی از مداخلات مؤثر در خصوص این امر، مداخلات شناختی رفتاری میباشد. درمان شناختی ـ رفتاری(CBT)، نوعی روان درمانی است که به بیماران کمک میکند تا به درک افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تأثیر میگذارد، نایل گردند. درمان شناختی ـ رفتاری در حال حاضر برای درمان بسیاری از اختلالات به کار گرفته میشود. درمان شناختی رفتاری عموماً کوتاه مدت است و بر کمک به بیماران در پرداختن به یک مشکل خاص تمرکز دارد. در خلال دوره درمان فرد یاد میگیرد که چگونه الگوهای فکری مخرب یا مزاحمی که دارای تأثیر منفی بر روی رفتارش هستند، را شناسایی کند و تغییر دهد (سیدمحمدی، ۱۳۸۷). فایلات چندی نشانگر تأثیر درمان شناختی ـ رفتاری بر سلامت روانی و کیفیت زندگی میباشد (ویلز و بارسکوا ،۲۰۰۷؛ فرامرزی، همایی، ایزدی، ۱۳۹۰؛ ریاحی و همکاران، ۱۳۹۰).
ریاحی و همکاران(۱۳۹۰) در فایلی تحت عنوان تأثیر درمان حمایتی و شناختی رفتاری بر سلامت روان و باورهای غیرمنطقی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم، نشان دادند که هم درمان شناختی رفتاری و هم درمان حمایتی در بهبود سلامت رون مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم مؤثر میباشد. فایل حاضر نیز در راستای همین فایلات صورت خواهد گرفت و درصدد پاسخگویی به این سؤال است که: آیا مداخله شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودک مبتلا به اختلال اوتیسم موثر است؟
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.