کارآموزی : شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
کارآموزی : شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو دارای ۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد کارآموزی : شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز کارآموزی : شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآموزی : شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن کارآموزی : شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو :
پیش گفتار
موضوع این پروژه تولید قطعات خودرو میباشد که به دلیل ارتباط مستقیم با صنعت خودروسازی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اهمیت از آن لحاظ که تولید قطعه مانند تولید خودرو نمیتواند به صورت خطوط مونتاژ از خارج وارد شود بلکه باید قطعه با تکنولوژی وارد شود و از زمانی که قطعه در ریخته گری تولید تا زمانی که قطعه از عملیات حرارتی و سخت کاری در اختیار خطوط مونتاژ قرار میگیرد باید دارای خطوط با تکنولوژی سخت باشیم.
مقدمه
در کشور ما به دلایل مختلف از ورود تکنولوژی صنعتی محروم هستیم و خود این گویای تمام حقایق در قسمت قطعه سازان کشور میباشد.
محل این پروژه در شرکت محور سازان ایران خودرو میباشد که از قویترین شرکتهای زیر مجموعه ایران خودرو است. با تاریخ چه این شرکت در ادامه آشنا خواهم شد.
گفتنی است که خطوط تولید کرانول دپسیون این شرکت در کل کشور منحصر به فرد میباشد و در کل کشور در شرکت توانایی تولید این قطعات حساس را دارند.
ما در این پروژه در ابتدا با تاریخچه این شرکت و قسمت مختلف آن آشنا میشویم و در قسمت بعدی به سراغ خطوط تولید کرانول وپسیون میرویم و در انتهای یک ترجمه دقیق از دستگاههای بکار رفته در این خطوط را در اختیار قرار میدهیم.
تاریخچه کوتاه پیدایش شرکت صنعتی
محور سازان ایران خودرو (سهامی عام)
شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو از بزرگترین شرکتهای مجموعه ساز ایران خودرو است که در زمینه تولید و ساخت خودروهایی با معیارهای جهانی به کار میپردازد.
شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو در ۱۶/۱۰/۱۳۴۳ با سرمایه ۶۰ میلیون در تهران تحت شمارهی ۹۶۴۳ با نام شرکت سهامی کنسرسیوم کارخانجات اتوبوس سازان به ثبت رسید و از سال ۱۳۴۵ طبق اساس نامه شرکت مبادرت به تولید اتوبوس و مینی بوس و وانت نمود و در ۳/۴/۱۳۵۲ نام شرکت به شرکت صنعتی خودرو سازان تغییر یافت.
در سال ۱۳۷۸ شرکت گسترش صنایع ایران خودرو با خرید ۶۷% سهام از سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران و پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت از شرکت صنعتی خودرو سازان ایران به شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو تغییر پیدا کرد.
سرمایه فعلی شرکت ۱۰۰ میلیارد ریال است که از ۱۰۰ میلیون سهم یک هزار ریالی تشکیل شده است و ۶۷% آن متعلق به شرکت گسترش صنایع ایران خودرو و ۳۳% دیگر در اختیار چندین سازمان سرمایه گذار و ۱۶۸۶ نفر اشخاص حقیقی میباشد.
در حال حاضر کارکنان شرکت اندکی بالاتر از ۱۰۰۰ تن است که ۳/۷۸ درصد در بخش تولید و پشتیبانی و ۷/۲۱ درصد کارکنان در واحدهای ستادی، اداری، تحقیق و توسعه، فروش و خدمات پس از فروش فعالیت میکنند.
بر اساس مصوبههای اخذ شده از سازمانهای قانونی، طرحهای توسعهی شرکت به شرح زیر است:
۱. افزایش تولید محور بهت پیکان از ۴۰۰۰۰ به ۱۳۰۰۰۰ دستگاه
۲. تولید محورهای جلو و عقب خودروهای پژو ۴۰۵، سمند و پژو ۲۰۶
۳. جایگزین کردن ماشین آلات جدید به منظور ارتقای سطح کیفی محصولات با همت و تلاش کارکنان، شرکت موفق به اخذ نظام مدیریت کیفیت ISO9002 در سال ۱۳۷۸ شد که بدنبال آن در سال ۱۳۷۹ با در نظر گرفتن بخش طراحی و بهینه سازی محصولات استاندارد ISO9001 نیز اخذ شد.
در سال ۱۳۸۰ شرکت موفق به اخذ ویرایش ISO9001 – 2000 و متعاقب آن معیارهای ویژه صنعت خودرو ISO / TS16949 گردید.
شرکت با اقداماتی که بر اساس الگوی مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی (EFQM) به عمل آمد موفق شد در سال ۱۳۸۲ در اولین دوره جایزه ملی کیفیت که در ایران اجرا شد. به دریافت «تقدیرنامه اشتهار در سرآمدی» نایل آمد. به منظور حفظ سلامتی و بهداشت کارکنان اقدامات لازم جهت پیاده سازی استاندارد OHSAS118000 به عمل آمده است. همچنین در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگیهای ناشی از فعالیتهای تولیدی، اقدامات اولیه جهت پیاده سازی ISO14001 آغاز شده است.
شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو از توانمندیهای صنعتی به شرح زیر برخوردار است :
یکی از چهار شرکت برتر کیفیت ملی در ایران است.
یکی از شش شرکت دارای استاندارد جهانی ISO / TS169449 است.
دارای تقدیر نامهی اشتهار در سرآمدی است.
دارای تأیید صلاحیت آزمایشگاه کالیبراسیون از موسسه تحقیقات صنعتی و ملی ایران است.
مشخصات کلی شرکت و امور اداری
تقسیم بندی بخشهای مختلف کارخانه و سازمانهای متشکله و ارتباط آنها با یکدیگر بوسیله نمودارهایی که در تابلوهای شرکت مشخص گردیده است.
توضیحاتی درباره مسایل و شکل اداری شرکت توضیحاتی داده میشود:
۱. تعداد پرسنل : کادر نیروی انسانی شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو در حدود هزار (۱۰۰۰) نفر میباشند که در یک شیفت مشغول به کار هستند.
۲. فعالیت کارخانه :
کار روزانه شرکت از ساعت ۳۰/۶ دقیقه صبح الی ساعت ۳۰/۱۵ دقیقه بعدازظهر میباشد. در طول هفته از روز شنبه تا چهارشنبه زمان فوق الذکر فعالیت رسمی کارخانه میباشد و از ساعت ۳۰/۱۵ الی ۳۰/۱۸ هر روز به اضافه پنجشنبه هر هفته ساعت اضافه کاری شرکت محسوب میشود.
هر فرد از پرسنل کارخانه دارای کارت ساعت ورود و خروج مخصوص خود بود که در هنگام داخل و خارج شدن ساعت میزند که بخشی از کنترل ساعت کاری و حضور و غیاب کارکنان از روی آن سنجیره میشود و به همین نسبت در آخر کارتهای جمع آوری شده و کارت جدیدی در اختیار پرسنل قرار میگیرد و در صورت لزوم پرسنل میتوانند مرخصی روزانه یا موقت دریافت کنند که حدود آنرا تا حد مجاز کارخانه بر پرسنل خود معرفی نموده است. در طی سال کارخانه حدود ۱۵ الی ۲۰ روز تعطیلی تابستانی دارد. ساعت حرکت سرویسهای شرکت در پایان ساعت کاری ۳۰/۱۵ و در پایان ساعت اضافه کاری ۳۰/۱۸ دقیقه خواهد بود.
۳- حقوق و مزایا :
در پایان هر ماه حقوق کلیه پرسنل پرداخت میشود به گونهای که پس از بررسیهای لازم در زمینههای مختلف لیست کارکرد افراد با احتساب اضافه کاری و غیره به امور مالی رفته و امور مالی با توجه به سیستم حقوقی موجود و با کسر بدهی و یا کمک حسابها، حق بیمه، حق مالیات اعضا، حقوق آنها را محاسبه نموده که فیش حقوقی همراه با مقدار هر شخص به سرپرست هر قسمت تحویل داده میشود.
۴- ایمنی و بهداشت :
این قسمت که از سه بخش بهداری، اتاق پزشک، و حفاظت تشکیل میشود. امکانات لازم را فراهم مینماید.
قسمت بهداری مجهز به وسایل ضروری پزشکی و دارای انواع داروهای مختلف میباشد. بخش حفاظت نیز مجهز به وسایل ایمنی و مقابله با حوادث احتمالی میباشد. بیشترین حادثهای که امکان اتفاق آن در سالن تولید اکسل میرود افتادن پلیه در چشم و مجروح شدن دستهاست که این نیز در قسمت ایمنی و بهداشت مورد توجه قرار گرفته است.
برای مقابله با اتفاقات برق یا آتش سوزی کپسولهای آتش نشانی مخصوص در این قسمت آماده شده است و نیز در قسمتهای مختلف کارخانه نصب شدهاند و همچنین ماشینهای بزرگ آتش سوزی برای اتفاقات و آتشسوزیهای بزرگ در کارخانه در نظر گرفته شدهاند.
پرسنل در چند نوبت سه یا چهار ماهه یا هر سال واکسینه میشوند.
سلف سرویس و سالنها از لحاظ بهداشت قسمت تحت کنترل و نظارت مستمر ایمنی و بهداشت شرکت قرار دارند. برای انتقال سریع بیماران یا بیمارانی که در حالت وخیم داشته باشند. آمبولانس حاضر و آماده میباشد. برای هر عضو از پرسنل کارخانه یک پرونده بهداشتی تشکیل میشود و همگی بیمه درمانی شرکت میباشند.
واحد آموزش :
یکی از قسمتهای فعال در کارخانه واحد آموزش شرکت میباشند در این واحد کتابخانه بسیار خوبی فراهم شده است تا اینکه کلیه کارکنان شرکت در همه سطحی که هستند بتوانند در کنار کار عملیشان از کتب علمی و فنی تخصصی مربوط استفاده کنند.
در ارتباط با کار عمده سالن تولید اکسل در شرکت کتب بسیار مفیدی در زمینههای مختلف وجود دارد در ضمن برای تقویت دانش فنی سرپرستان و کارکنان فنی شرکت هر چند وقت کلاسهای آموزشی مختلف برگزاری کند. تا جاییکه امکان نمایش فیلمهایی در رابطه با و کاتولوگهای مختلفی در ارتباط با مسایل فنی کارخانه وجود دارد که در اختیار کارکنان فنی شرکت قرار میگیرد.
ساختار صنعتی خودرو سازان ایران (محور سازان)
ساختار صنعتی محور سازان ایران شامل دو قسمت اصلی میباشد:
۱. سالن تولید اکسل عقب پیکان ۲. سالن تولید مینی بوس
در حال حاضر ب دلیل توقف تولید مینی بوس و واگذاری امتیاز آن به شرکت زامیاد این بخش فعالیت خاصی ندارد و تنها به ادامه و تکمیل چندین دستگاه مینی بوس نیز که از قبل تولید شده میپردازد البته در آینده امیدوارند که به تولید اکسل عقب و جلوی ماشینهای سنگین از جمله کامیون و مینی بوس خواهد پرداخت.
حال در این بخش ما با قسمت اصلی تولید که همان خط تولید اکسل عقب RD میباشد آشنا میشویم.
خطوط تولیدی شرکت
شرکت صنعتی محور سازی دارای ۱۶خط تولیدی میباشد که ۱۴ خط آن مربوط به ساخت قطعات و ۲ خط آن مربوط به قسمت مونتاژ و جمعآوری میباشد.
این خطوط عبارتند از :
۱. جوشکاری پوسته اکسل
۲. ماشین کاری پوسته اکسل
۳. میل پولس
۴. خط تولید کپه یاتاقان
۵. تولید محفظه دیفرانسیل یا هوزینگ
۶. خط تولید کاسه چرخ
۷. خط تولید دنده بیوس
۸. خط تولید دنده هرز گرد
۹. خط تولید کرانویل
- خط تولید پینسیون
- خط تولید پسینگ
- خط تولید جعبه دیفرانسیل
- کوپینگ متحرک
- خط تولید توپی عقب
نمودار OPC کرانویل
پشت تراشی داخل تراشی و پخ زنی |
۹۰ |
||
فرم تراشی و تراش قطر خارجی |
۱۰۰ |
||
خان کشی قطر خارجی |
۱۱۰ |
||
صیقل تراشی قطر خارجی و زاویه صفحه دنده |
۱۲۰ |
||
سوراخکاری پخ زنی و قلاویز |
۱۳۰ |
||
شماره زنی |
۱۴۰ |
||
خشن تراشی دندهها |
۱۷۰ |
||
پرداخت دندهها |
۱۸۰ |
OP90 :
پشت تراشی داخل تراشی پخ زنی کرانویل:
ابتدا در این مرحله قطعه فورج خام میباشد و از ریختهگری در ابعادی بالاتر از ابعادی که میخواهیم ریخته میشود و به اصلاح به اندازه کافی جا برای ماشین کاری گذاشته شده است در این مرحله که با دستگاه CNC انجام میشود ابتدا دستگاه را رفرنسگیری میکنیم و بعد قطعه را به سه نظام میبندیم و بعد درب دستگاه را میبندیم و بعد دستگاه طبق مراحلی که شرح میدهیم ماشین کاری میکنیم:
مراحل ماشین کاری OP90 : ابتدا قطعه را یکبار کف تراشی (خشن کاری) و بعد برای بار دوم (پرداخت) کف تراشی میکنیم البته در این مرحله قطعه را یک پخ ۲ ْ۴۵ درجه میزنیم و کار کف تراشیها به اتمام میرسد و یک سطح تمیز با دقت و کیفیت ۰۲۵/۰ تولید میکنیم و بعد داخل تراشی را شروع میکنیم ابتدا یک یک مرحله داخل تراشی (خشن کاری) انجام میدهیم و بعد مرحله دوم داخل تراشی (پرداخت) را انجام میدهیم که در این مرحله فک پخ ۴/۲ ۴۵ و قطر سوراخ وسط کرانویل را به اندازه میرسانیم و کار مرحله OP90 ها در اینجا به اتمام میرسد و کف تراشی ما در مرحله ماشین کاری در این مرحله انجام میشود و دیگر کف تراشی در مراحل بعدی انجام نمیشود. و بعد قطعه را از نظر صحت اندازه با گیجهای مورد نظر کنترل میکنیم و در صورت OK بودن به مرحله بعد که همان OP100 باشد ارسال میکنیم.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.