کار آموزی : مدیریت گذر نامه و نظارت بر اماکن عمومی


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کار آموزی : مدیریت گذر نامه و نظارت بر اماکن عمومی دارای ۶۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کار آموزی : مدیریت گذر نامه و نظارت بر اماکن عمومی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز کار آموزی : مدیریت گذر نامه و نظارت بر اماکن عمومی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کار آموزی : مدیریت گذر نامه و نظارت بر اماکن عمومی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کار آموزی : مدیریت گذر نامه و نظارت بر اماکن عمومی :

مقدمه

شکر خدای را عزوجل که نعمت خدمتگزاری به مردم ومیهن اسلامی را به ما ارزانی داشته است وباعنایت به اینکه در دنیای کنونی وشرایط حاکم روابط کشورهای به حدی گسترش یافته که جابجا شدن اتباع آنها ومهاجرتشان امری عادی واجتناب ناپذیر می باشد وظاهر این توسعه می تواند در قالب مواردی مانند :مبادلات بازرگانی ،حمل ونقل،تحصیل علم ،ارتباط نزدیک به منظورهای مختلف وسایر جهات عینیت یابد .لازم است در راستای تأمین اهداف مزبور ضمن رعایت ضوابط بین المللی از اصول ومقررات خاصی پیروی کرد .وچون یکی از اصول مهم در انجام این قبیل امور تهیه گذرنامه می باشد بایستی با توجه به عواملی که در توسعه تقاضاها در جهت دریافت گذرنامه دخالت دارند تدابیری در زمینه تطبیق عرضه وتقاضا به عمل آید .

براساس تفکرات عالیه مسئولین کشور در رابطه با بهبود روشهای اجرائی وانجام تسهیل وتسریع در امور جاری ادارات ودر اجرای اوامر صادره ورهنمودهای جانشین محترم پلیس ،اطلاعات وامنیت عمومی ناجا وبر اساس مصوبات اولین همایش مدیران گذرنامه سراسری در تهران به منظور ایجاد هماهنگی ،افزایشی اطلاعات وآگاهی همکارانی که در دوایر همنام سراسر کشور انجام وظیفه می نماید ،اقدام به تهیه وتدوین این مجموعه گردیده است .

گرچه به لحاظ محدودیت زمان وامکانات وحجم سنگین کار ،گرد آوری کلیه دستورالعمل ها وبخشنامه های صادره میسر نبود ،معهذا مبنای کار از بدو ادغام نیروی انتظامی نهاد تا در راستای ارائه خدمات شایسته به متقاضیان ومراجعین مطالب مورد نیاز تدوین ودر اختیار قرار گیرد .

امید است عزیزان همکار با استفاده بهینه از کلیه توان وامکانات خود وبا استمداد از مجموعه گرد آوری شده نسبت به اجرای اهداف وخط مشی نیرو اقدامات بایسته معمول وبا ارائه پیشنهادات ونقطه نظرات اصلاحی خود نسبت به تکمیل مجموعه حاضر همت گمارند .

اداره کل گذرنامه ناجا

طرح وآموزش

تاریخچه

۱.سیر تاریخی گذرنامه

اسم پاسپورت (گذرنامه )از دو واژه PASSیعنی گذشتن وPORTیعنی بندر گذر اتخاذ شده است ومنحصراًاین کلمه در رابطه ،اجازه عبور کشتی های بوده است که از بندری به بندر دیگر خارج می شوند واین دو واژه در تمام زبان های اروپا یکسان استعمار شده است .

اولین پاسپورتی که مشخصات ظاهری ونام ونشان مسافر در آن نوشته شده در سال ۸۶۷میلادی از طرف امیر سامان شهریاری در ایتالیا جنوبی برای یک نفر تارک دنیای فرانسوی که به کشورهای اسلامی مسافرت می نمودصادر شده است .

در قرون وسطی علاوه بر گذرنامه شخصی وانفرادی گذرنامه جمعی نیز وجود داشته که برای یک نفر کاروان تجاری ویا برای سرنشینان یا خدمه وکارکنان کشتی صادر می شده است .

در قرن هفتم میلادی برای پاسپورت یا معرفی نامه اعتبار زمانی محدود قائل می شدند وگاهی اوقات معرفی نامه فقط برای یک مسیر مخصوصی صادر می گردید.

از قرن شانزدهم به بعد بر اثر گسترش روابط سیاسی دول وبه دنبال آن احتیاج به آمد وشد آنها با هم ،گذرنامه ومدارک عبور ومرور از ضروریات اولیه مردم جهان به شمار آمد.

در انقلاب کبیر فرانسه وسال ۱۷۸۹ نام گذرنامه بر اساس مبانی آزادی فردی لغو شد،ولی پس از مدتی برای رفع بی نظمی ها صدور گذرنامه وکنترل مرزی مجدداًبرقرار گردید.

در قرن نوزدهم تابیش از جنگ جهانی اول تعداد دولی که از افراد خارجی برای ورود به کشورشان پاسپورت می خواستند خیلی کم بود،ولی بعد از جنگ جهانی اول تقریباًتمام کشورها پاسپورت را جزءضروریات مسافرت اشخاص بیگانه داشته واز ورود افراد بدون گذرنامه جلوگیری می کردند.

۲.سیر تاریخی گذرنامه در ایران :

کشور ایران با آنکه در مسیر راه ابریشم وراه های تجاری بین هند وچین با اروپا بوده وهمه تجار ایرانی وخارجی در تماس رفت وآمد بوده اند ولی از مدارک آمد وشد برگه های عبور آنها آثاری ومدارک واسنادی بدست نیامده است .

اولین تذکره هایی که بدست آمده است دونوع متمایز از همدیگر می باشند یک نوع آنها به نام تذکره مرور وتاریخ صدور آن در سال ۱۳۳۰هجری قمری می باشد ودر آن نام ونام پدر ولقب ومقصد وراه عبور متقاضی ذکر شده است .مدت این تذکره یک سال بود که در صورت مراجعت دارنده به کشور گرچه مدت اعتبار تذکره تمام شده بود از درجه اعتبار ساقط می شد ولی معلوم نیست ورود وخروج مسافر چگونه کنترل شده است.

نوع دیگر به نام تذکره اقامت خوانده شده ودرآن ضمن اینکه نام ونام پدر وتابعیت پدر لقب وتابعیت دارنده را ذکر نموده است .

غیر از دو نوع تذکره یاد شده بالا دو نوع شهادت نامه نیز وجود داشته است ؟

یکی از آنها جهت عزیمت تبعه ایرانی از خارجه به کشور بکار می رفته وتنها به نام شهادت نامه خوانده شده است، دیگری نیز به نام شهادت نامه محصلین دولتی که از طرف تشکیلات نظامیه مملکتی صادر می شده وضمن الصاق عکس دارنده آن مشخصات کامل او نیز در آن درج می شده است وبه امضاءرئیس کل تشکیلات نظامیه مملکتی می رسیده است ،اسناد یاد شده بالا تا تاریخ تصویب قانون گذرنامه وبرقراری گذرنامه های دفترچه ای بکار می رفته وپس از تصویب قانون گذرنامه واجرای آن در خرداد سال ۱۳۱۲گذرنامه های دفترچه ای معمول گردید وقانون،گذرنامه را به گذرنامه های عادی وغیر عادی تقسیم نموده البته گذرنامه های اولیه دارای جلد قهوه ای وصفحات آن هم کمتر وبا قطر کوچکتر از گذرنامه های قبلی بوده است که بعداً با کمی تغییر به رنگ سیاه درآمد.در حال حاضر گذرنامه تحصیل مشکی رنگ حذف ومحصلین از گذرنامه های عادی استفاده می نمایند .

از سال ۱۳۵۷گذرنامه های با اعتبار شش سال که از تاریخ صدور سه سال اعتبار داشته وبرای سه سال دیگر قابل تمدید بوده در اختیار متقاضیان قرار گرفت که این گذرنامه ها تا تاریخ ۲۲/۴/۷۴مورد استفاده قرار گرفت ولی در تاریخ مذکور به لحاظ پایین بودن ضریب حفاظت آن وامکان جعل برای جاعلین وهمچنین به منظور استفاده از تکنولوژی برتر گذرنامه جدید که کلاًکامپیوتری می باشد واز ضریب حفاظت بالایی برخوردار است تهیه وبا اعتبار دو سال که در دو نوبت پنج ساله می باشد صادر ودر اختیار متقاضیان قرار گرفت .

گذرنامه بر سه قسم است :

۱.گذرنامه سیاسی

۲.گذرنامه خدمت

۳.گذرنامه عادی

مدارک لازم جهت اخذ گذرنامه عادی (جدید ):

۱.تهیه فرم الف ،پوشه وفیش به مبلغ ۲۵۰۰۰ریال بابت هزینه پستی جهت ارسال گذرنامه به محل سکونت از دفاتر پستی

۲.فیش بانکی به مبلغ ۴۰۰۰۰۰ریال به حساب ۹۰۲۲۸یکی از شعب بانک ملی مرکزی به نام شخص متقاضی وفیش بانکی به مبلغ ۳۰۰۰ریال به یکی از شعب بانک ملی مرکزی

۳.فیش بانکی به مبلغ ۱۰۰۰ریال به حساب ۹۰۲۲۹ به یکی از شعب بانک ملی مرکزی

۴. دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور وهمسر وفرزندان آنان معرفی شده از سوی وزارت خانه های علوم تحقیقات وفن آوری بهداشت ودرمان آموزش پزشکی از پرداخت مبالغ در بندهای دو وسه معاف می باشند .

۵.اصل وفتوکپی شناسنامه متقاضی وهمراهان ،لازم است شناسنامه های افراد بالای ۱۵ سال عکسدار باشد (افراد زیر ۱۵ سال باید مدارک عکس دار ارائه دهند ).

۶.سه قطعه عکس رنگی برقی تمام رخ بدون عینک ،کلاه وکراوات واز یک نگاتیو با زمینه سفید کاملاًروشن (یک قطعه آن پشت نویسی مشخصات گردد)ضمناًاز تاریخ عکس گرفتن بیش از یک سال نگذشته باشد. در مورد بانوان (دوشیزگان بالای ۶ سال )رعایت حجاب اسلامی الزامی است .

۷. سه قطعه عکس جدید جداگانه همراهان با شرایط مندرج در بند ۶(ارائه عکس فرزندان زیر ۳ سال الزامی است ).

۸.ارائه مدرک عکس دار جهت فرزندان زیر ۱۵ یال الزامی است .

۹.موافقت رسمی همسر در مورد بانوان شوهردار وهمراهان وموافقت رسمی ولی با قیم فرزندان کمتر از ۱۸ سال تمام که درخواست گذرنامه جداگانه دارند.

۱۰.اصل و فتوکپی مدارک فوت با طلاق نامه در مورد بانوانی که شوهر آن فوت نموده یا طلاق گرفته اند.

۱۱.در مورد زنان شوهر دار که همسرشان مفقودالاثر غائب یا غیر قابل دسترسی می باشند وبایستی از ریاست دادگستری استان محل تقاضا مجوز خروج اخذ نمایند .

۱۲.افراد زیر ۱۸ سال که دسترسی به قیم با ولی جهت اخذ رضایت ندارند بایستی از ریاست دادگستری استان محل تقاضا مجوز خروج اخذ نمایند.(حکم رشد مجوز خروج از کشور نمی شود).

۱۳.در مورد آقایانی که به سن مشمولیت رسیده اند ارائه اصل وفتوکپی کارت معافیت دائم وبا موافقت وظیفه عمومی ضروری است .

۱۴.در مورد پرسنل شاغل در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وپرسنل رها شده وبازنشسته که از تاریخ رها شده آنها بیش از ۵ سال نگذشته باشد ارائه موافقت نامه کتبی سازمان حفاظت اطلاعات مربوطه ضروری است .

۱۵.پرسنل رها شده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با ارائه مدرکی دال بر گذشت بیش از ۵ سال از تاریخ رها شدن نیاز به ارائه موافق سازمان حفاظت اطلاعات را ندارد .

۱۶.ارائه اصل فتوکپی مدرک سکونت شهرستان های ابهر وخرمدره وتوابع ،کپی از مدارک ذیل :

الف :سند مالکیت منزل به نام شخص متقاضی یا همسر

ب:اجاره نامه مخصوص برای مستأجر

ج:گواهی محل کار برای کارمندان رسمی دولت

د:پروانه کسب برای مشاغل ازاد ،ارائه گواهی تحصیل از مدرسه فرزندان

و:ارائه شناسنامه کار معتبر

ز:معرفی نامه از دانشگاه برای دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه

ه:اصل فتوکپی سر کوپن مرحله آخر کالا برگ یا دفترچه بیمه درمانی معتبر محل صدور

۱۷.ارائه کدپستی الزامی است .

۱۸.گذرنامه های که تاریخ اعتبار آن به اتمام رسیده باطلل وگذرنامه جدید به جای آن صادر می گردد ضمناًگذرنامه های جدید قابل تمدید نمی باشد.

۱۹.متقاضی در صدور اولیه نمی تواندفرزندان وهمسر خود را به عنوان همراه اضافه کند ویا جهت همراهان به صورت جداگانه گذرنامه دریافت نماید.

۲۰.ارائه قبض پستی

۲۱.تعیین گروه خونی

مجموعه بخش نامه ها

وآیین نامه های اماکن

عمومی ناجا

مقدمه

مجموعه حاضر نتیجه سختی از اقدامات اداره کل اماکن عمومی ناجا می باشد که در قالب بخشنامه ها ودستورالعملها ی اجرائی که به منظور ارائه خط ومشی –روش اجرا وایجاد هماهنگی فی مابین دوایر اماکن عمومی ناجا با سایر بخش های ناجا وهمچنین با دیگر ارگانها وسازمانهای ذیربط به نواحی ۲۵ گانه ناجا ابلاغ گردیده است وضروریست جهت آگاهی خوانندگان گرامی به نکاتی چند در خصوص گردآوری بخشنامه ها ویا …از سوی این مرکز به توضیحات ذیل توجه شود امید است به مجموعه حاضر راه گشای مورد استفاده عزیزان مسئول در سراسر کشور قرار گیرد .

۱.با توجه به انبوهی وتراکم صنوف واماکن عمومی در سراسر کشور وتنوع مشاغل ودسته های شغلی تابه ق.ن.ص.ویا قانون تجارت وقانون خاص ویا مشتمل بر آئین نامه های اجرائی وزارتخانه این مرکز در ایجاد هماهنگی واعمال وظایف قانونی خصوصاً اعمال سیاستهای دولت روز به روزمشکل تر وبا توجه به تنوع مشاغل وخواسته عمومی جامعه شهری وتغییر برنامه های محیطی وفرهنگی کنترل مراکز عمومی وصنوف پیچیده تر می گردد که خوشبختانه اداره کل اماکن عمومی موفقیتهای چشمگیری در زمینه نظارت وکنترل بر فعالیتهای صنفی وصنوف داشته وبه موقع وبه منظور پیشگیری از وقوع جرائم با هماهنگی سراسر مراکز ذیربط خط مشی لازم را به نواحی ابلاغ وکلیه امور را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می کنند واصولاًیکی از روشهای جاری این مرکز قبل از صدور بخش نامه ویا دستورالعمل به نواحی براین است که توسط کارشناسان امر در اداره کل با کلیه مراکز مرتبط هماهنگی لازم را به عمل آورد وپس از برآورد امکانات ومقررات ناجا ورعایت نکات قانونی وبا توجه به سیاستهای دولت دستور لازم به ناحیه ابلاغ نماید ویا اینکه در صورت نیاز با بعضی از ارگانها ووزارتخانه ها به منظور ایجاد هماهنگی تفاهم نامه هایی فی مابین ناجا وآن وزارتخانه ها منعقد وسپس جهت اجراءتوسط طرفین به نواحی ابلاغ می گردد وبعضاًتهیه وابلاغ یک تفاهم نامه بخاطر کار کارشناسی وتحقیقاتی که لازمه انجام آن است نیازمند به ۲۰۰ساعت وقت می باشد علی ایحال در این مرکز سعی بر این شده که در کلیه موارد به منظور هماهنگی ویکسان سازی اقدامات بع عما آمده با ابلاغ دستورالعملی به نواحی خط مشی وروش اجراءرا مشخص نماید .

۲.به منظور ارتقاءسطح کیفی وکمی امور جاری دوایر اماکن عمومی یکی از وظایف این مرکز ارسال مجموع بخشنامه ها ومقررات سایر ارگانها وسازمانهای ذیربط به نواحی بوده که عزیزانی شاغل در دوایر اماکن از اختیارات ومسئولیتهای قانونی سایر ادارات آگاه بوده وبه موقع با آنان هماهنگی لازم را داشته باشند از این رو در اکثر اوقات مجموعه اقدامات ومقررات سایر سازمانها به صورت جزوه یا دولتی در اختیار معاونین اطلاعات ومسئولین دوایر اماکن عمومی قرار گرفته است .

۳.از اهداف مهمی که این مرکز در دست پیگیری دارد تحت پوشش در آوردن مراکزی است که اخذ مجوز متقاضیان انها تابع ق.تجارت ویا قوانین خاص می باشد .که نتایج چشمگیری به دست آمده از جمله میتوان به تحت پوشش در آوردن مراکز دارالترجمه – متقاضیان صرافیها ،موسسات توریستی ،شرکتهای کامپیوتری نامبرده که این امر ادامه داشته وسعی بر این است که کلیه مراکز خصوصی اقتصادی انتفاعی وغیر انتفاعی نیز تحت پوشش اداره کل اماکن قرار گیرد .البته لازم به توضیح است بعضی از اقدامات این مرکز به صورت جداگانه در جزوه هایی چاپ ودر اختیار می باشد .

۴.از مأموریتهای مهم این مرکز تهیه وتدوین برنامه های لازم در امر کنترل ونظارت وبازرسی از صنوف واماکن عمومی برابر اختیارات محوله به این مراکز می باشد که در این خصوص بخشنامه ودستورالعمل های متعددی در امر مبارزه با ضد انقلاب وافراد منحرف – مبارزه با مفاسد اجتماعی – مبارزه با کالاهای ممنوعه وقاچاق وناامن کردن محل اماکن عمومی برای مجرمین ومتخلفین به سراسر کشور ارسال شد که نتایج اقدامات نواحی در قالب بولتن ویا گزارشات نوبه ای در اختیار مراجع ذیربط ناجا قرار گرفته ومی گردد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.