چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم سازگاری


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم سازگاری دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم سازگاری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم سازگاری۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم سازگاری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن چارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم سازگاری :

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پژوهش، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

تعداد صفحه: ۲۴صفحه

نوع فایل:word

توضیحات از متن فایل

برای مفهوم سازگاری تعاریف متعددی از سوی اندیشمندان روان شناسی و جامعه شناسان ارائه شده است. سازگاری به طور کلی رابطه ای است که هر ارگانیسم نسبت به وضع موجود با محیط خود برقرار می­سازد. ( افشار نیکان، ۱۳۸۱).

از جمله مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با سازگاری، اصطلاح “بهداشت” یا “سلامت ” می باشد. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سلامت یا بهداشت را تحت عنوان “سلانت بدنی، روانی و اجتماعی و عدم وجود بیماری وضعف” تعریف می کند (سیمن، ۱۹۸۹؛ به نقل از سامانی، ۱۳۸۱). با این تعریف می توان سلامت یا بهداشت را حالتی بهینه از سازگاری دانست. بدین لحاظ می توان کیفیت های متفاوتی از سازگاری را در افراد متصور شد،که این کیفیت ها در قالب شاخص های مختلفی همانند عملکرد تحصیلی، سطح فشار روانی، عزت نفس، کفایت اجتماعی، اختلالات عاطفی و توانایی ذهنی و روانی مورد ملاحظه قرار می گیرند. در بررسی های مختلف از شاخص ها و مؤلفه های متفاوتی جهت ارزیابی میزان سازگاری استفاده شده که جدول ۲-۱ نشانگر نمونه ای از این شاخص ها در مطالعات مختلف است.

جدول۲-۱:شاخص سازگاری در مطالعات مختلف

شاخص سازگاری

محقق

مدل تحصیلی،کفایت تحصیلی، نشانگان بدنی، اعتیاد و بزهکاری

لامبورن و همکاران(۱۹۹۱)

اختلالات رفتاری، واکنش های روانی

دیویس و کامینگز(۱۹۹۸)

پرخاشگری

نواک و پوسچنر (۱۹۹۹)

کفایت اجتماعی، افسردگی،کفایت تحصیلی و مشکلات رفتاری

نوم و همکاران(۱۹۹۹)

خوداتکایی، فشارهای درونی، معدل تحصیلی و رفتار انحرافی

بیرز و گوستر (۱۹۹۹

احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و اجتناب اجتماعی

جانسون و همکاران(۲۰۰۱)

۲-۳-۱-مبانی نظری سازگاری

۲-۳-۱-۱ دیدگاه روان پویایی

از چشم انداز روان پویایی، روان­کاو احتمالا سازگاری را عدم وجود نسبی واپس رانی مفهوم بندی می کند. شخص (سالم) قادر است تکانه های جنسی یا پرخاشگرانه را بدون رجوع به دفاع های مختلفی که به طرز مؤثری از توانایی های شخص می کاهند، بازشناسی کند (خزائیلی و بوالهری، ۱۳۷۲).

منابع فارسی

  1. احدی، بتول؛ میرزایی، پری؛ نریمانی، محمد و ابوالقاسمی، عباس. (۱۳۸۸). تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمرو. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ۹، ۲۰۲-۱۹۳.
  2. احمد خانی، حسین. (۱۳۸۸). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی شهرستان اردبیل. پایان کارشناسی ارشد.دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران.
  3. احمدی، سعید؛ حاتمی، حمیدرضا و اسدزاده، حسن. (۱۳۹۱). تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زنجان. مجله پژوهش های روان شناسی اجتماعی ۲، ۱۱۵-۹۹.
  4. احمدی، سعید؛ حاتمی، حمیدرضا و اسدزاده، حسن. (۱۳۹۱). تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زنجان. مجله پژوهش های روان شناسی اجتماعی ۲، ۱۱۵-۹۹.
  5. احمدی، محمد سعید؛حاتمی،حمیدرضا؛احدی، و اسد زاده؛ حسن (۱۳۹۲)تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نودر مدیریت آموزشی،سال چهارم ،شماره ۴ ،زمستان،صفحات۱۰۵ تا ۱۱۸
  6. احمدی، ا. (۱۳۸۲) ، روانشناسی نوجوانان و جوانان، اصفهان: انتشارات مشعل.
  7. اژه ای، جواد ، منظری توکلی،وحید حسینی، سید رحمان و هاشمی زاده، وجیهه السادات (۱۳۹۱) بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری گروهی، معنی درمانی گروهی و تلفیق آنها بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان ناسازگار. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره ششم، شماره سوم، پاییز۱۳۹۱، صفحات ۳۰ تا ۳۹
  8. اسلامی نسب، ع.(۱۳۸۳)، روان شناسی سازگاری، تهران، نشر بنیاد.
  9. افشار نیاکان(۱۳۸۰). بررسی و مقایسه سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی در دانش‌آموزان دختر و پسر رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
  10. ایروانی،محمود؛ ایزدی،مریم(۱۳۷۸)بررسی ارتباط بین سبکهای اسنادی و وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی » پاییز ۱۳۷۸ – شماره ۱
  11. آذین، احمد و موسوی، سید محمد. (۱۳۹۰). بررسی نقش عوامل آموزشگاهی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان فریدونشهر(سال ۱۳۸۸). مجله جامعه شناسی کاربردی ۲۲، ۲۰۰-۱۸۳.
  12. آزاد،حسین؛ نجات،حمید(۱۳۷۸) سلامت روان از دیدگاه الیس، اصول بهداشت روانی، زمستان ۱۳۷۸ – شماره ۴
  13. آقا محمدیان، ح.ر و حسینی، س. م.(۱۳۸۴)، روانشناسی بلوغ و نوجوانی روانشناسی رشد۲، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

البرتی ، ر. و امونز ، م. (۱۳۷۴). روان شناسی ابزار وجود: حق مسلم شما : ابراز وجود کنید و حق خود را بستانید . ترجمه مهدی قراچه داغی. تهران:علمی


منابع انگلیسی

  1. Allison, S.M. (2004). Predictor of social competence among children epilepsy. Ph.D. Dissertations. Gorge Washington, Nupub: AAT 3124592.
  2. Cegala DJ, Broz SL(2002). Physician communication skills training; areview of the theoretical backgrounds, objectives and skills. Med Educ. 36: 1004-1016
  3. Dam-Baggen, R. & Kraaimaat,F.(2000). Group Social Skills Training or Cognitive Group Therapy as the Clinical Treatment of Choice for Generalized Social Phobia, Journal of Aچارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم سازگاریiety Disorders, Volume 14, Issue 5,Pages 437-451
  4. Elabedour, sabman (2004) . The effect of polygamous marital structure on behavioral , emotional and academic adjustment children , clinical child and family psychology review , vol , 5
  5. Greco, L. & Morris, T.(2005). Factors Influencing the Link Between Social Aچارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم سازگاریiety and Peer Acceptance: Contributions of Social Skills and Close Friendships During Middle Childhood, Behavior Therapy, Volume 36, Issue 2, Spring 2005, Pages 197-205
  6. Hargie, O & Dickson, S.(2004).Skilled interpersonal communication (Research, theory and practice). Forth edition, London & New York: Routledge.
  7. Herbert, J.D.; Gaudiano, B.A.; Rheingold, A.A. & Myers, V.H.(2005). Social Skills Training Augments the Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Therapy for Social Aچارچوب مبانی نظری و پیشینه پژوهش مفهوم سازگاریiety Disorder. Behavior Therapy, Volume 36,Issue 2, Spring 2005, Pages 125-138
  8. Lane C, Rollnick S(2007). The use of simulated Patients and role-play in communication skills training: a review of the literature to August 2005. Patient Educ Couns; 67:13-20. available online at www.sciencediredt.com
  9. Libua Negru.( 2007) Action needed on improvingemental health for adolescents. WHO Regional office for Europe. Copenhagen.
  10. Murray , C. and Malmyren ,K.(2005). Implementiny a teacher – student relationship program in a high poverty urban school : Effects on social , emotional and academic adjustment and lesson learned . journal of school psychology . p 137-152
  11. Parker, J.G. & Asher, S.R. (1993). Friendship and friendship quality inmiddle childhood: Links with peer group acceptance and feelings of loneliness and social dissatisfaction. Developmental Psychology, 29, 4, 611-621.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.