گزارش کارآموزی در شرکت مترآب
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
گزارش کارآموزی در شرکت مترآب دارای ۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد گزارش کارآموزی در شرکت مترآب کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز گزارش کارآموزی در شرکت مترآب۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کارآموزی در شرکت مترآب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن گزارش کارآموزی در شرکت مترآب :
گزارش کارآموزی در شرکت مترآب در ۲۸ صفحه ورد قابل ویرایش
آشنایی با مکان کارآموزی
شرکت مترآب به بررسی طرحهای توجیهی کارخانههای که به نوعی با آب در ارتباطند پرداخته مانند طرح توجیهی آبرسانی به قشم یا طرح توجیهی ساختن کارخانجاتی مانند تولید پکیج، آبگرمکن و کولر آبی انجام دادن ممیزی برای دادن انشعابات و طراحی ادوات فنی برای کارخانهها پرداخته که کارها در این شرکت بصورت پروژهای میباشد و بعد از اتمام پروژه دیگری در دست گرفته خواهد شد این شرکت برای گرفتن تسهیلات از بانکها با توجه به کار کردن روی طرحهای توجیهی برای سرمایهگذاران تلاش میکند و بدین ترتیب سعی در افزایش تولیدات و پیشرفتهای صنعتی کشور دارد.
تحلیل اقتصادی
در این فصل مبالغ ارزیابی تأسیسات موجود ، سرمایهگذاریهای جدید، سرمایهگذاریهای جایگزینی، هزینههای نگهداری و تعمیرات، درآمدهای سرمایهائی و درآمدهای جاری به همراه عوامل مؤثر شامل جمعیت، نوع و میزان مصرف، میزان تولید، زمان، تورم، کارمزد بانکی و . . . مورد مطالعه قرار میگیرد.
۱- زمان
بلحاظ ضرورت تعیین وضعیت تأمین آب شهر قشم از جانب کارفرمای محترم خواسته شده است که یک گزارش تحلیلی تا سال ۱۳۸۴ بصورت مجزا تهیه گردد. لذا دوره این بررسی از سال ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۴ خواهد بود.
۲- هدف
با توجه به شرایط موجود برای جمعیت شهر قشم و شهرکهای جدید ایجاد شده و یا در دست ساختمان بطوریکه در فصلهای گذشته اشاره گردید تنها منابع تولید آب شیرین تا سال ۱۳۸۳ دستگاههای آب شیرینکن هستند و پس از آن از طریق انتقال آب از سرزمین اصلی با اطمینان بیشتر نیاز مصرفکنندگان آب در شهر قشم تأمین خواهد شد.
در حال حاضر تولید در حد ۲۰۰۰ متر مکعب در روز است و با تعمیرات اساسی و نگهداری مناسب از دستگاههای آب شیرین کن انتظار میرود که تولید تا سقف ۵۵۰۰ متر مکعب در روز برسد. وضعیت موجود شبکه توزیع حاکی از آن است که اولاً حدود ۲۲۰۰ انشعاب را تحت پوشش دارد و ثانیاً بعلت نقص فنی در بعضی از لولهها، خصوصاً انشعبات، تلف آب در آن زیاد است. از طرف دیگر شبکه بصورت مداوم مورد بهرهبرداری قرار نمیگیرد و مدت بهرهبرداری کمتر از ۸ ساعت در هفته است.
بنابراین در طول دوره با توجه به محدودیت تولید باید سریعاً نسبت به بازسازی شبکه موجود حدود ۱۰ کیلومتر و تعویض کلیه انشعابات موجود اقدام اساسی بعمل آورد. با توجه به این شرایط پیشبینی میگردد که کارفرمای محترم ظرف مدت ۴ سال علاوه بر توسعه، وضعیت موجود را نیز بهبود بخشد.
۳- تحلیل و محاسبات
یک مدل ریاضی که روابط بین دادهها (مقایر تولید آب، جمعیت، الگوی مصرف، مقادیر مصرف آب در کاربریهای مختلف، ارزش فعلی تأسیسات، هزینههای نگهداری و تعمیرتات، هزینههای بهرهبرداری، تورم، کارمزد بانکی و فرمولهای ریاضی و اقتصادی مرتبط و . . . ) تحلیل میکند، طراحی و بکار گرفته شده است.
برای آنکه مدل ریاضی بتواند نتایج مطلوب بدست دهد. اطلاعات زیر تحت عنوان دادهها تهیه و به رایانه منتقل شده است.
۱- جمعیت شهر قشم برای سالهای ۷۸ الی ۸۴ طبق اطلاعات دریافتی منظور شده است.
در این مدل جمعیت مصرفکننده تحت پوشش شبکه توزیع و یا حمل بوسیله تانکر نیز درج شده است. تعدادی از مصرفکنندگان آب شیرین، ساکن شهر قشم نمیباشند که در جدول آنها نیز پیشبینی شده است جدول شماره ۱۴.
۲- مصرف سرانه در سال ۷۸ برابر ۷۷ لیتر بوده و با توجه به مطالب مندرج در بند ۵ از فصل دوم و محدودیت تولید مقدار مصرف سرانه برای سالهای ۷۹،۸۰،۸۱ و ۱۳۸۲ مقدار ۱۲۰،۱۳۰،۱۴۰،۱۶۰ و برای سالهای بعد ۱۸۰ لیتر در روز برای هر نفر پیشبینی گردیده است. در جدول شماره ۱۳ میزان مصرف توسط شبکه توزیع، حمل با تانکر و همچنین پیشبینی آب بحساب نیامده نیز درج شده است.
بیان این نکته ضروریست که میزان مصرف توسط شبکه توزیع بر حسب توسعه تعداد انشعابات سالانه اضافه شده و متناسباً از آمار حمل با تانکر کسر شده است، بطوریکه طبق برنامه از سال حمل آب با تانکر ناچیز و یا صفر میگردد.
البته این امر وقتی صادق خواهد بود که تا آن تاریخ آب شهرهای صنعتی و مسیر راه خطر انتقال و همچنین روستاهای مجاور از طریق خط انتقال تأمین گردد.
۴- نتایج حاصله
نرم افزار تحلیل اقتصادی با توجه به اطلاعات ورودی اعلام شده و همچنین اطلاعات دیگری که بتدریج به آنها اشاره میگردد. نتایج محاسبات را به شرح جدول شماره ۱۴ ارائه میدهد.
۱-۴- دادهها
در ردیفهای ۱ الی ۶ دادههای اشاره شده را درج نموده است.
۲-۴- پیشبینی مصارف
با توجه به نسبت مقادیر مصارف درج شده در جدول شماره. او مقدار مصرف و میزان آب بحساب نیامده در ردیفهای ۵ و ۶ همچنین پیشبینی مقادیر فروش آب شیرین برای انواع کاربریها برای سالهای مختلف محاسبه و در ردیفهای ۸ الی ۱۱ درج شده است.
۳-۴- نرخ فرش
تعیین نرخ فروش آب ضمن آنکه به قیمت تمام شده آن بستگی دارد به نوع فعالیت و اهداف شرکت آب و برق و تأسیسات قسمت که یک واحد اقتصادی انتقاعی یا غیرانتفاعی باشد، نیز بستگی دارد. اگر فرض شود که این شرکت یک واحد اقتصادی غیر انتفاعی است. لذا باید نرخ فروش آب نحوی باشد که بتواند کلیه هزینهها را تأمین نماید.
بر اساس تحقیق بعمل آمده این شرکت بر طبق رویه سایر شرکتهای آب و فاضلاب برای مصارف مسکونی (که در سال ۷۷ برابر ۷۵ درصد تولد بوده است) تا میزان نزدیک به ۸۵ درصد به مصارف مسکونی یارانه پرداخت نموده است و در سال ۷۹ این مقدار به ۸۹ درصد افزایش یافته است.
روش افزایش نرخ آب بها برای واحدهای غیر مسکونی در حال حاضر هر سه ماه ۱۰ درصد است. که متوسط سالانه آن برابر ۶/۲۷ درصد نسبت به نرخ ابتدای سال میگردد.
در این مدل با توجه به تعرفه پیشنهادی برای سال ۷۹ افزایش نرخ واحدهای غیرمسکونی برابر ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.
در مورد مصارف مسکونی برای حرف بخشی از یارانه از سال ۷۹ به بعد سالانه ۲۴ درصد افزایش نرخ منظور شده است.
قیمت تمام شده برای بهرهبرداری و نگهداری که میبایستی از طریق فروش آب عمدتاً تأمین گردد در ردیف ۴۱ همین جدول محاسبه شده. قیمت تمام شده یک متر مکعب آب برای سال ۷۸ مبلغ ۱۸۷۰۵ ریال و برای سالهای بعد به ترتیب ۱۵۸۸۸، ۱۷۹۶۳، ۱۶۰۳۳، ۱۵۷۷۵، ۱۴۷۹۹، ۹۷۸۹ ریال برآورده شده است.
بطوریکه در ردیف شماره ۲۸ دیده میشود متوسط نرخ فروش (متوسط درآمد آب بها) نستب به قیمت تمام شده(در ردیف ۴۰) برای سالهای ۷۸ تا ۸۲ بسیار کم بوده و بتدریج افزایش مییابد. این نسبتها برای سالهای ۷۸ تا ۸۴ برابر ۱۹/۰ ، ۲۷/۰، ۴۲/۰، ۵۸/۰، ۵۸/۰، ۱۶/۱، ۰۶/۲ است.
بطوریکه در نمودار صفحه شماره ۵۱ دیده میشود مقادیر کسر درآمد نسبت به هزینه تا سالهائی که آب شیرین کنها منبع تامین آب هستند، زیاد میباشد. ولی از سال ۱۳۸۴ که از آب سطحی استفاده میشود این نسبت کم میشود، و روند افزایش تعرفه آب بها بنحوی است که بعد از چند سال دیگر طبق نمودار صفحه ۵۱ درآمد و هزینه سربسر خواهد شد. مقادیر کسری قبل از سال ۱۳۸۴ از محل مازاد منابع سرمایهای تامین میشود.
بعلت کم بودن تعرفه آب بها و با احتساب منابع در چند سال اول کم بود نقدینگی وجود خواهد داشت که برای تأمین این کمبود مبلغی نزدیک به ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار خارج از مقدورات شرکت نیاز است.
برای جبران (یا بازپرداخت اعتبار اشاره شده) مبالغ افزیش درآمد سال ۸۲ به بعد و علاوه بر آن کاهش شدید هزینهها از سال ۸۴ به بعد (بعلت عدم استفاده از آب شیرین کنها) کافی میباشد.
با توجه به توضیحات فوق مبالغ پیشنهادی نرخ آب بها در ردیفهای ۱۹ الی ۲۲ بر اساس اینکه دستگاه بهره برداری یک واحد اقتصادی غیرانتفافی است و ضریب افزایش نرخ آب بها (۲۴/۱ و ۱/۱) میباشد، محاسبه و درج شده است.
۴-۴- نرخ آبونمان
آبونمان برای تأمین هزینههای ثابت نگهداری و بهرهبرداری که شامل استهلاک حقوق و دستمزد ماشینآلات و . . . است برای هر انشعاب بتناسب قطر آن تعیین میشود. چون آبونمان فعلی نسبت به هزینههای ثابت مذکور مبلغ بسیار ناچیزی است. چنانچه بخواهیم این هزینهها را از طریق آبونمان تأمین کنیم مبلغ آبونمان بسیار زیاد خواهد شد. و این امر برای شهروندان در شرایط حاضر قابل پذیرش نخواهد بود. بنابراین مبالغ آبونمان برای هر انشعاب در هر ماه بنحو محاسبه شده است که افزایش نرخ آببها از حد معقول بیشتر نگردد.
مبلغ آبونمان در سال ۷۸ برابر ۶۵۰۰ ریال در ماه است و برای سالهای بعد افزایش آن ۲۴ درصد در نظر گرفته شده است.
این مبالغ برای انشعاب بصر ۵/۰ اینچ است و برای قطرهای ۷۵/۰، ۰۰/۱ و ۵/۱ و ۲ اینچ به ترتیب ۲، ۴ و ۹ و ۱۶ برابر آبونمان ۵/۰ اینچ تعیین میگردد.
مکانیابی
تعیین محل احداث کارخانه یکی از مهمترین مراحل از پروژه احداث یک واحد صنعتی میباشد و کمتوجهی و بیتوجهی به آن میتواند در کوتاه مدت و بلندمدت خسارتهای جبران ناپذیری را وارد سازد.
همانطوریکه میدانیم پارامترهای مختلفی در اقتصادی بودن و تعیین استقرار کارخانه دخیل هستند که هر یک از درجه اهمیت ویژه خود برخوردار هستند.
در این پروژه مکان یابی در دو مرحله کشوری و استانی صورت گرفته است. فاکتورهائی که برای مکان پابی کارخانه تولید پکیج در نظر گرفته شده اند با توجه به نوع محصول به ترتیب اهمیت عبارتند از:
۱- میزان انشعاب گاز
با توجه به مشکلات حمل و نقل و هزینههای آن (علی الخصوص کالای مورد نشر بسیار با اهمیت خواهد بود که قسمت عمده کالا در سطح استان مربوطه به فروش برسد برای رسیدن به این هدف تعداد انشعابها به عنوان معیاری برای میزان تقاضا مناسب بنظر میرسد.
۲- گستردگی وجد راههای ارتباطی استانی
وجود این فاکتور مهم میتواند در بوجود آوردن هم توزیع و هم چنین هزینههای حمل و نقل مؤثر باشد. با توجه به اینکه راههای ارتباطی در داخل استان میتواند انواع مختلف مثل راه آهن، فرودگاهها و راههای زمینی داشته باشد و اینکه راههای هوائی و راه آهن برای حمل کالا در داخل استان بصرفه نیستند فقط راههای زمینی بررسی شدهاند و با توجه به اینکه که انواع راههای زمینی از نظر سرعت حلم- میزان جریان- حجم ترافیک با یکدیگر تفاوتهای اساسی دارند به هر کدام از آنها امتیاز ویژهای داد ه شده است به صورت زیر:
آزاد راه(۲۰) – بزرگراه (۱۰) – عریض (۵) – معمولی(۴) – عریض فرعی (۳) – فرعی درجه ۱(۲) – فرعی درجه ۲(۱) و امتیاز هر استان با وجه به دارا بودن تعداد این راهها محاسبه شدهاند.
۳- نزدیکی به مراکز تولید مواد اولیه
عمده مواد اولیه مورد استفاده در تولید پکیج دیگ شوفاژ انواع ورقهای آهن میباشد که به هر استان با توجه به مراکز تولید و این مواد چه در داخل و چه در خارج کشور امتیاز داده شده است.
۴- میزان تولید محصول در استان
این فاکتور به عنوان عاملی منفی در نظر گرفته شده است چرا که وجود رقبای با سابقه در داخل استان یک عامل نامطلوب برای ورد به بازار میباشد.
۵- درصد ارزش افزوده صنایع استان
این پارامتر میتواند معیاری برای ویژگیاستان از لحاظ مزیتهای اقتصادی بطور متوسط برای سرمایهگذار باشد.
۶- شرابط آب و هوائی
اگر چه عمده مصرف کنندگان دیگ شوفاژ از آن برای استفاده از آب گرم مصرفی و تأسیسات حرارتی استفاده میکند. در هر حال وسیلهای حرارتی است و در مناطق سرد بیشتر مورد استفاده میباشد. با توجه به این موضوع متوسط دمای مرکز استان به عنوان معیار در نظر گرفته شده و برای هر استان با توجه به این معیار امتیاز داده شده است.
۷- اولویت توسعه منطقهای
یکی از جنبهها ملاحظات مهم در برقراری مشوقهای صنعتی حمایت و پشتیبانی از توسعه صنعتی مناطق توسعه نیافته میباشد از آنجا که توسعه نیافتگی مناطق مختلف متفاوت است میزان حمایت نیز متفاوت میباشد با توجه به اینکه وزارت صنایع برای منطاق مختلف سه اولویت توسعه منطقهای در نظر گرفته شده است تعداد مناطق از هر یک ۳، برای منطقه ۲، امتیاز ۲، و برای منطقه ۳، امتیاز ۱ در نظر گرفته شده است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.