مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی :

مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در ۲۱ صفحه ورد قابل ویرایش

مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
فهرست مطالب

عنوان

صفحه

الف- بخش اول :

۱- صفحه عنوان و مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
فهرست

۲- پیشگفتار

ب – بخش دوم :

فصل اول: مبادی تحقیق

– مقدمه

۱- عنوان تحقیق

۲- تعریف و تحدید موضوع تحقیق

۳- تعریف مسئله مورد پژوهش

۴- هدف تحقیق

۵- ضرورت و اهمیت تحقیق

۶- فرضیه ها

۷- محدودیتها و مشکلات تحقیق

۸- تعریف اصطلاحات و واژه ها

فصل دوم: زمینه و پیشینه تحقیقات انجام شده

فصل سوم:

۱- بیان روش تحقیق

۲- تعیین جامعه آماری و روش نمونه گیری

۳- توصیف ابزارها و وسایل جمع آوری داده ها

۴- روش آماری

۵- بررسی فرضیه های الف و ب

فصل چهارم : خلاصه و نتیجه گیری

۱- یافته های اصلی و نتیجه گیریها

۲- پیشنهادات

الف – پیشنهادات عملی

ب – پیشنهاد به محققان بعدی

بخش سوم :

۱- مقاله بررسی تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
فهرست منابع

۲- خلاصه تحقیق

مقدمه

در عصر حاضر هر روز ما شاهد تغییر و تحولاتی در سطح جهان هستیم که این تغییرات بر روی افراد آن جامعه اثر می گذارد.

افراد می خواهند به نوعی، از تغییر و تحول جهان خود آگاه شوند که در این راستا رسانه‌های گروهی می توانند به ما کمک بنمایند و از طریق این رسانه ها بسیاری از اطلاعات را بدست آوریم یکی از این دسته رسانه ها تلویزیون میباشد که هر روز بیشتر و بیشتر جای خود را در میان باز کرده است. کمتر خانه ای را شاهد هستیم که در آن تلویزیون نباشد و افراد خانواده از برنامه های آن استفاده نکنند.

در میان بییندگان و تماشاکنندگان تلویزیون فرزندان خانواده بیننده پر و پا قرص تلویزیون هستند تلویزیون می تواند اثرات بسیاری را بر روی دانش آموزان بگذارد که در بین دختران و پسران و همچنین سنین مختلف متفاوت است. اما چگونگی استفاده از این رسانه و کیفیت برنامه های تلویزیون می تواند موضوع مهمی باشد مسئولین سینما نیز در نظر دارند با بالا بردن کیفیت برنامه های خود اطلاعات مفید و مناسبی در گروههای سنی مختلف بر جای بگذارند، اما گاه با زیاده روی در تماشای این وسیله و استفاده نامطلوب، آثار منفی را بر جای می‌گذارد این آثار میتواند دانش آموزان را از انجام تکلیف و یا به موقع خوابیدن باز دارد و بچه ها نتوانند در دروس خود موفقیت حاصل کنند.

در این تحقیق که کنکاشی است پیرامون «تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی سعی شده است واقعیات موجود، بدون تعصب و اظهارنظر شخصی مورد مداقه قرار گیرد.

باید اذعان نمود که کار مذکور خالی از اشکال نخواهد بود ولی حداقل توجهی است به این موضوع که میتوان مسائل را با برخورد علمی و پژوهشی مورد بررسی قرار داد.

۱- عنوان تحقیق

« تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدائی پسرانه و دخترانه ناحیه ۲ یزد.»

۲- تعریف و تحدید موضوع تحقیق

نظر به اینکه تلویزیون یک رسانه گروهی است که اکثر مردم کشور ما و بخصوص کودکان از آن استفاده می کنند لذا بر آن شدیم تا تأثیراتی که این رسانه مهم در کیفیت تحصیلی دانش آموزان دارد، در کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه ۲ یزد (دخترانه و پسرانه) بررسی کنیم.

۳- تعریف مسئله مورد پژوهش

تلویزیون به عنوان یکی از وسایلی است که تا به حال توانسته تعداد زیادی از افراد را به خود جلب نماید و اثرات مثبتی بر جای بگذارد اما به نظر می رسد در کنار آن مشکلاتی را هم ایجاد نموده است از قبیل (انجام دادن تکالیف در حین تماشای تلویزیون – تماشای مداوم تلویزیون – کم تحرکی – دیر خوابیدن) پس برآنیم تا این مسئله بررسی شود.

۱- برنامه زمانی دانش آموزان را به گونه ای تنظیم نمود که حتی المقدور ساعات اختصاص یافته مثل برنامه کودکان را تماشا کنند و بقیه ساعات را به کارهای دیگر خود بپردازند.

۲- این تحقیق میتواند موجب کنجکاوی و روحیه جستجوگری و اجتماعی دانش آموزان را تقویت کند.

۳- از طریق این تحقیق می توان به آنها فهماند که بسیاری از اطلاعات را میتوان از طریق تلویزیون کسب کرد.

۵- هدف تحقیق

۱- عادت دادن و ملزم کردن دانش آموزان به دیدن برنامه های مخصوص خود

۲- بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در بالا بردن سطح آموزش دانش آموزان

۳- بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در پایین آوردن سطح آموزش دانش آموزان

۴- پرورش روحیه کنجکاوی و اجتماعی در دانش آموزان.

۵- بررسی مسائل و مشکلات دانش آموزان که در اثر تماشای مداوم تلویزیون ایجاد شده است از قبیل (کم تحرکی – دیر خوابیدن – بی دقتی در تکالیف)

۶- فرضیه ها

الف – تماشای تلویزیون باعث افزایش معلومات دانش آموزان میشود.

ب – تماشای تلویزیون باعث حس کنجکاوی می‌شود.

ج – تماشای تلویزیون باعث پیشرفت در زبان آموزی و گنجینه لغات دانش آموزان می‌شود.

د- در صورتیکه دانش آموزان مدت زمان خاصی را به تماشای تلویزیون بگذرانند میتواند اثر مثبت داشته باشد.

هـ – اگر دانش آموزان برنامه خاصی را انتخاب کنند میتواند مثمرثمر باشد.

و- تنوع و جذابیت برنامه های تلویزیون باعث می گردد تا دانش آموزان درس را در درجه دوم اهمیت قرار دهند.

ز – تماشای مداوم تلویزیون باعث کم توجهی و کم دقتی در تکالیف دانش آموزان می‌شود.

ح – تماشای مداوم تلویزیون باعث خستگی و کم تحرکی و در نتیجه تأثیرات منفی در یادگیری می‌شود.

ط – با تماشای مداوم تلویزیون بهترین موقعیتهای یادگیری از دست می‌رود.

۷- محدودیتها و مشکلات تحقیق

الف – نداشتن اطلاعات کافی از مسائل آماری

ب- مشکلات مالی

ج – در بعضی از مدارس مدیران آن همکاری لازم را نداشته‌اند.

د- بعلت برخورد با انتخاب ثلث دوم مدیران و معلمین رضایت چندانی به اینکه دانش آموز وقت صرف پرکردن به سؤالات پاسخنامه کنند نداشتند و دانش آموزان در تکمیل پرسشنامه صداقت .

۲- تماشای مداوم تلویزیون تا حدی وقت خواب و ساعت به رختخواب رفتن آنها را تغییر داده و می تواند موجب خستگی های بعدی در کلاس و در نتیجه یادگیری دانش آموزان شود.

۳- دانش آموزان که به دلایل مختلف شوق و رغبت کافی برای پیگیری درس در منزل ندارند و نمی خواهند یا نمی توانند تکالیف خود را با علاقه انجام دهند به دنبال فرصت‌ها و بهانه های مناسبی هستند تا خود را مشغول دارند آنها از هر وسیله ای که بتوانند برای سرگرمی و گریز از انجام تکالیف استفاده می کنند وقتی تلویزیون در اختیار آنها نیست، به بازی های مختلف می پردازند. البته تلویزیون به دلیل کشش و جذابیت بیشتر، سرگرمی آنها را فراهم می نماید و در نتیجه وقتی کودک یا نوجوان آماده درس خواندن نیست و شور و شوق این کار را ندارد زودتر به دام تلویزیون می افتد.

۴- دانش آموزان چه دختر و چه پسر دوست ندارند فقط برنامه مخصوص به خود را تماشا کنند و همینطور که بیان شده بود فقط دیدن برنامه خودشان اطلاعات کافی را به آنها نمی دهد و یا سؤال برانگیز نیست و می خواهند تمام برنامه های تلویزیونی به صورت کامل یا نیمه کامل تماشا کنند که این در صورتی می تواند مؤثر و مفید باشد که دانش آموزان ساعت به خصوصی را به تماشای تلویزیون بپردازند و برنامه زمانی خاص را برای خود بعد از مدرسه داشته باشند.

۵- دانش آموزان در سنین چهارم و پنجم دبستان (دختر- پسر) تشنه فراگیری مطالب جدید هستند همچنین گنجینه لغات آنها در این سنین به سرعت گسترده می شود آنها نه تنها از تلویزیون بلکه از والدین- معلمین و حتی با خواندن کتاب های مختلف اطلاعات را به دست می آورند اگرچه تلویزیون می تواند در کسب اطلاعات کمک مهمی به آنها کرده اما آنها دوست دارند اطلاعاتی را که به دست می آورند و یا سؤالی که به ذهنشان می رسد بلافاصله به جواب آن برسند پس معلمین- والدین و اشخاصی که دانش آموز سریع تر می تواند به آن دسترسی داشته باشد منبع بهتری می باشد.

۶- وقتی پدر و مادر تلوزیون را به صورت مشکلی در محیط خانواده احساس می کنند لازم است مسؤلیت اصلی و اساسی را تنها خود بر عهده بگیرند و از چارچوب های بی‌ثمر پرهیز کنند، پدران و مادران مسؤل محیط روانی و فیزیکی زیست و گذران فرزندان خود هستند و با اینکه تلوزیون تنها بخش کوچکی از این محیط را به خود اختصاص داده، اما باید تحت کنترل و نظارت آنها باشد آنها نمی توانند نسبت به وجود تلوزیون در خانه بی اعتنا باشند پس اولاً: باید بچه ها را مقید به دیدن آنچه به خود آنها تعلق دارد ساخت و ثانیاً: اگر می توانند برنامه های دیگر را نیز مشاهده کنند این کار باید با آگاهی و دقت کامل صورت گیرد و نوع و زمان برنامه معلوم باشد بنابراین پدران و مادرانی که وجود تلوزیون را در محیط خانواده ها تابع مقررات و مطابق با مسائل زندگی خود می دانند به فرزندان خود قبولانده اند که از این وسیله تفریحی باید منطقی، عاقلانه و با توجه به برنامه کلی خانواده استفاده کرد و بهره مند شد (در صورت استفاده بجا می‌توان طوری از آن استفاده کرد که نه لطمه ای به درس آنها بزند و برعکس بتوانند حداکثر بهره از آن را ببرند و به عنوان یک راهنما و راهگشا در حل مسائل و سؤالات خود بدانند که این ممکن نمی شود مگر با نظارت والدین).

پیشنهادات

الف- پیشنهادات عملی:

۱- پدران و مادران در مورد جلوگیری از اثرات نامناسب برنامه های تلوزیونی باید سعی کنند از طرق مختلف احساس محبت و اطمینان خاطر را در فرزندان خود به وجود بیاورند و در ضمن به ایشان کمک کنند تا با همسالان خود روابط صمیمانه برقرار سازند.

۲- اطفال بیشتر به منظور سرگرم شدن و از سنین ده، یازده سالگی به بعد، به خاطر اینکه کنجکاوی های خود را در مورد دنیای غریب و ناآشنای بزرگسالان ارضا کنند، تماشای برنامه هایی را که در اصل برای آنها نشده دنبال می کنند، پس باید به کنجکاوی های آنها توجه و در جهت صحیح ارضا شود.

۳- برای اینکه بتوان از برنامه های تلوزیونی برای فعالیت های ابتکاری و فکری استفاده کرد لازم است به عنوان جزئی از یک تشکیلات صحیح و منظم مورد بهره برداری قرار گیرند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.