بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران دارای ۱۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران :

بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران

چکیده: ۱

مقدمه: ۲

فصل اول:کلیات تحقیق

۱-۱)مقدمه ۴

۲-۱) بیان مسئله تحقیق. ۵

۳-۱) چارچوب نظری. ۷

۴-۱ ) اهمیت وضرورت پژوهش.. ۸

۵-۱) اهداف پژوهش.. ۹

۱-۵-۱) اهداف علمی تحقیق. ۹

۲-۵-۱)اهداف کاربردی تحقیق. ۱۰

۶-۱ )فرضیه های تحقیق. ۱۰

۷-۱) تعاریف واژه ها واصطلاحات پژوهش : ۱۱

فصل دوم :مروری بر ادبیات تحقیق

۱-۲- مقدمه ۱۶

۲-۲ ) بخش اول : نظریه های مربوط به سرمایه فکری. ۱۸

۱-۲-۲ ) تعاریف مختلف سرمایه فکری. ۲۰

۳-۲)بخش دوم : مدل های طبقه بندی سرمایه فکری. ۲۱

۱-۳-۲) ادوینسون و مالونه ۲۲

۲-۳-۲)روس و همکارانش.. ۲۳

۳-۳-۲) بونتیس.. ۲۳

۴-۳-۲) بروکینگ… ۲۴

۵-۳-۲) سویبی. ۲۵

۶-۳-۲) استوارت.. ۲۶

۷-۳-۲) یوستک و همکارانش.. ۲۶

۸-۳-۲) پتی. ۲۷

۹-۳-۲) چن و همکارانش.. ۲۷

۱۰-۳-۲) پتی و گویتر. ۲۹

۱۱-۲-۲) هانناس و لوونداهل. ۳۰

۱۲-۳-۲) طبقه بندی مر و اسچوما ۳۲

۱۳-۳-۲) لیم و دالیمور. ۳۲

۱۴-۳-۲) طبقه بندی نورتون و کاپلان. ۳۳

۱۵-۲-۲) طبقه بندی کنفدراسیون اتحادیه های تجاری دانمارک. ۳۳

۴-۲)بخش سوم: روش های اندازه گیری سرمایه فکری: ۳۴

۱-۴-۲) طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری. ۳۴

۱-۱-۴-۲) ارزش افزوده اقتصادی: ۳۵

۲-۱-۴-۲) کارت نمره متوازن: ۳۵

۳-۱-۴-۲) ترازنامه نامرئی: ۳۶

۴-۱-۴-۲) کنترل دارایی های ناملموس: ۳۶

۵-۱-۴-۲) روش جهت یابی تجاری اسکاندیا: ۳۷

۶-۱-۴-۲) شاخص سرمایه فکری: ۳۷

۷-۱-۴-۲) نرخ بازده دارایی ها : ۳۸

۸-۱-۴-۲) روش تشکیل سرمایه بازار: ۳۸

۹-۱-۴-۲) کارگزار تکنولوژی : ۳۹

۱۰-۱-۴-۲) روش سرمایه فکری مستقیم: ۳۹

۱۱-۱-۴-۲) روش های مالی و مراحل اندازه گیری مالی سرمایه فکری: ۴۰

۱۲-۱-۴-۲) مدل مدیریت سرمایه فکری. ۴۰

۱۳-۱-۴-۲) کیوی توبین ۴۲

۱۴-۱-۴-۲) هوش سرمایه انسانی. ۴۳

۱۵-۱-۴-۲) مدل کارگزار فناوری. ۴۳

۱۶-۱-۴-۲)روش ارزشگذاری جامع. ۴۴

۲-۴-۲) ارزیابی تحلیلی – تطبیقی و مدل های سنجش سرمایه فکری. ۴۴

۳-۴-۲) طبقه بندی شیوه های اندازه گیری سرمایه فکری از دید کلاینت و دارن. ۴۶

۱-۳-۴-۲) روش های محاسبه مستقیم سرمایه فکری. ۴۶

۲-۳-۴-۲) روش های برآورد ارزش بازاری سرمایه ۴۶

۳-۳-۴-۲) روش های برگشت دارایی ها ۴۶

۴-۳-۴-۲) روش های کارت امتیاز. ۴۷

۵-۲) نحوه محاسبه سرمایه فکری (با استفاده از مدل پالیک) و شاخصهای عملکرد مالی شرکتها ۵۳

۱-۵-۲) محاسبه سرمایه فکری با استفاده از مدل پالیک. ۵۳

۲-۵-۲) شاخصهای عملکرد مالی. ۵۵

۶-۲) بخش پنجم: سوابق تحقیق. ۶۵

۱-۶-۲) پژوهش های مشابه انجام شده در داخل. ۶۵

۲-۶-۲) پژوهش های مشابه انجام شده در خارج از کشور. ۷۱

۳-۶-۲) تفاوت تحقیق حاضر با تحقیقات مشابه داخلی. ۷۶

فصل سوم :روش اجرای تحقیق

۱-۳ )مقدمه ۷۹

۲-۳) روش تحقیق. ۷۹

۳-۳) قلمرو تحقیق. ۸۰

۴-۳ )روش های گردآوری اطلاعات.. ۸۰

۵-۳ )ابزارگردآوری اطلاعات.. ۸۱

۶-۳) مدل مفهومی تحقیق. ۸۲

۶-۳ )جامعه آماری تحقیق. ۸۳

۷-۳) آزمون فرضیه ها ۸۴

۸-۳) روش تجزیه و تحلیل داده ها ۸۵

۱ -۸-۳) آزمون همبستگی. ۸۵

۲-۸-۳ )رگرسیون چندگانه ۸۶

۳-۸-۳ ) آزمون نرمال بودن (کولموگروف- اسمیرنوف) ۸۶

۴-۸-۳ ) آزمون خود همبستگی(دوربین –واتسن) ۸۷

۵-۸-۳ )چند هم خطی ۸۷

۹-۳ )شیوه اندازه گیری متغیرهای پژوهش : ۸۸

۱۰-۳ ) متغیر های تحقیق : ۹۷

فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها

۱-۴) مقدمه ۹۹

۲-۴ )شاخص های توصیفی متغیرها ۱۰۰

۳-۴) روش آزمون فرضیه های تحقیق. ۱۰۲

۱-۳-۴) بررسی اعتبار مدل. ۱۰۳

۴-۴) تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. ۱۰۴

۱-۴-۴) بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای وابسته: ۱۰۵

۲-۴-۴) تجزیه و تحلیل فرضیه اول: ۱۰۶

۱-۲-۴-۴ )آزمون فرضیه فرعی اول : ۱۰۷

۲-۲-۴-۴) آزمون فرضیه فرعی دوم : بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q شرکت از شاخصهای ارزش بازار رابطه وجود دارد. ۱۱۱

۳-۲-۴-۴ )آزمون فرضیه فرعی سوم : بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت ارزش بازارهر سهم به عایدی(P/E) شرکت از شاخصهای ارزش بازار رابطه وجود دارد. ۱۱۴

۴-۲-۴-۴) آزمون فرضیه اصلی اول : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری وشاخصهای ارزش بازار بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. ۱۱۹

۳-۴-۴)فرضیه اصلی دوم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری ونسبت سودآوری بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. ۱۲۰

۴-۴-۴ )آزمون فرضیه اصلی سوم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت های فعالیت بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. ۱۲۴

۵-۴-۴) آزمون فرضیه اصلی چهارم: ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبتهای بازده سرمایه بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. ۱۲۸

۱-۵-۴-۴) آزمون فرضیه فرعی چهارم: بین مولفه های سرمایه سرمایه فکری و شاخص ROE از معیارهای بازده سرمایه رابطه وجود دارد. ۱۲۸

۲-۵-۴-۴ )آزمون فرضیه فرعی پنجم : بین مولفه سرمایه سرمایه فکری و شاخصASR از معیارهای بازده سرمایه رابطه وجود دارد . ۱۳۲

۳-۵-۴-۴) نتیجه آزمون فرضیه اصلی چهارم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبتهای بازده سرمایه بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. ۱۳۶

۶-۴-۴ )آزمون فرضیه اصلی پنجم:ارتباط معنی داری بین مولفه هایسرمایه فکری و شاخص مبتنی برارزش آفرینی EVAبعنوان معیارنوین عملکرد مالی شرکت وجود دارد. ۱۳۷

۷-۴-۴ )آزمون فرضیه اصلی ششم : بین اندازه شرکت بامیانگین سرمایه فکری و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد. ۱۴۲

۸-۴-۴ )خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها ۱۴۴

فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات

۱-۵ )مقدمه ۱۴۶

۲-۵) ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها ۱۴۶

۱-۲-۵ )نتیجه فرضیه فرعی اول ۱۴۷

۲-۲-۵) نتیجه فرضیه فرعی دوم ۱۴۷

۳-۲-۵ )نتیجه فرضیه فرعی سوم ۱۴۸

۴-۲-۵ )نتیجه فرضیه اصلی اول. ۱۴۹

۵-۲-۵ )فرضیه اصلی دوم ۱۴۹

۶-۲-۵) نتیجه فرضیه اصلی سوم ۱۵۰

۷-۲-۵)فرضیه اصلی چهارم ۱۵۰

۸-۲-۵ )نتیجه فرضیه فرعی چهارم ۱۵۱

۹-۲-۵)فرضیه فرعی پنجم ۱۵۱

۱۰-۲-۵) نتیجه فرضیه اصلی چهارم ۱۵۲

۱۱-۲-۵ )نتیجه فرضیه اصلی پنجم ۱۵۲

۱۲-۲-۵ )نتیجه فرضیه اصلی ششم: ۱۵۳

۳-۵ )نتیجه گیری کلی تحقیق. ۱۵۴

۴-۵) پیشنهادهایی مبتنی بریافته های تحقیق. ۱۵۴

۵-۵ )پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. ۱۵۵

۶-۵ )محدودیت های تحقیق. ۱۵۵

پیوست ها

پیوست الف) اسامی شرکتهای نمونه انتخاب شده و میانگین سرمایه فکری محاسبه شده: ۱۵۸

پیوست ب) خروجی های آماری از نرم افزار SPSS. 161

منابع و ماخذ

منابع فارسی: ۱۷۴

منابع لاتین: ۱۷۶

چکیده انگلیسی: ۱۷۸

جدول ۱-۲ طبقه بندی پتی و گویتر. ۳۰

جدول ۲-۲ ویژگی های اصلی سیستم اندازه گیری. ۴۲

جدول ۳-۲ مقایسه ارزش گذاری سرمایه های فکری(رودو و لیلرت) ۴۵

جدول ۴-۲ خلاصه روشهای اندازه گیری سرمایه فکری به شرح جدول زیر ارایه شده است: ۴۷

جدول ۵-۲ روش های ارزشیابی سرمایه فکری IC ( گردآوری اریک سویبی) ۴۷

جدول ۶-۲ شاخصها و گروهای سنجش عملکرد مالی شرکتها ۵۶

جدول ۱-۳ خلاصه جامعه آماری و حجم نمونه ها ۸۴

جدول ۲-۳ شاخصها و گروه های عملکرد مالی. ۹۰

جدول ۱-۴ : شاخص های توصیف کننده متغیرها تحت شاخص های مرکزی ، شاخص های پراکندگی وشاخص های شکل توزیع. ۱۰۰

جدول ۲-۴ : شاخص های توصیف کننده متغیرها ی وابسته تحت شاخص های مرکزی به تفکیک سال. ۱۰۱

جدول ۳-۴ : شاخص های توصیف کننده متغیرهای مستقل تحت شاخص های مرکزی به تفکیک سال. ۱۰۲

جدول ۴-۴:آزمون نرمال بودن- متغیروابسته ۱۰۶

جدول ۵-۴ : ضریب همبستگی پیرسون ،سطح معنی داری و تعداد نمونه آماری بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و بازار به ارزش دفتری. ۱۰۷

جدول ۶-۴ : تحلیل واریانس رگریسون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و ارزش دفتری به بازار. ۱۰۸

جدول ۷-۴ : ضریب همبستگی،تعیین و آزمون دوربین واتسون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و ارزش دفتری به بازار. ۱۰۸

جدول ۸-۴ ضرایب معادله رگرسیون بین متغیرمولفه های سرمایه فکری و ارزش دفتری به بازار. ۱۱۰

جدول ۹-۴ : ضریب همبستگی پیرسون ،سطح معنی داری و تعداد نمونه آماری بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q. 112

جدول ۱۰-۴ : تحلیل واریانس رگریسون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q. 112

جدول ۱۱-۴ :ضریب همبستگی،تعیین وآزمون دوربین واتسون بین متغیرمولفه های سرمایه فکری ونسبتTobin q 113

جدول ۱۲-۴ : ضرایب معادله رگرسیون بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q. 113

جدول ۱۳-۴ : ضریب همبستگی پیرسون ،سطح معنی داری و تعداد نمونه آماری بین متغیر مولفه های سرمایه فکری و نسبت P/E. 115

جدول ۱۴-۴ : تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت P/E. 116

جدول ۱۵-۴ : ضریب همبستگی، تعیین وآزمون دوربین واتسون مولفه های سرمایه فکری با نسبت P/E. 116

جدول ۱۶-۴ : ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت P/E. 117

جدول ۱۷-۴ :ضریب مولفه های سرمایه فکری وشاخصهای ارزش بازار(P/E .Tobin Q. Mbv) 119

جدول ۱۸-۴ : ضریب همبستگی پیرسون ، سطح معنا داری و تعداد نمونه آماری بین مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری. ۱۲۰

جدول۱۹-۴ تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری –بازده دارایی ها ۱۲۱

جدول ۲۰-۴ : ضریب همبستگی،تعیین وآزمون دوربین واتسون مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری- بازده دارایی ها(ROA) 121

جدول ۲۱-۴ :ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت سودآوری (ROA) 122

جدول ۲۲-۴ : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت فعالیت- گردش دارایی. ۱۲۵

جدول ۲۳-۴ : تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری و نسبت فعالیت.. ۱۲۵

جدول ۲۴-۴ : ضریب همبستگی ، تعیین و آزمون دوربین واتسون مولفه های سرمایه فکری و نسبت فعالیت – گردش دارایی. ۱۲۶

جدول ۲۵-۴ : ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با نسبت فعالیت.. ۱۲۶

جدول ۲۶-۴ : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داریمولفه های سرمایه فکری با بازده دفتری صاحبان سهام ROE 129

جدول ۲۷-۴ : تحلیل واریانس رگرسیون سرمایه فکری و بازده دفتری صاحبان سهام ROE. 130

جدول ۲۸-۴ :ضریب همبستگی،تعیین وآزمون دوربین واتسون سرمایه فکری و بازده دفتری صاحبان سهام ROE 130

جدول ۲۹-۴ : ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با بازده دفتری صاحبان سهامROE. 131

جدول ۳۰-۴ : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و بازده صاحبان سهام ASR 133

جدول ۳۱-۴ : تحلیل واریانس رگرسیون بین مولفه های سرمایه فکری و بازده صاحبان سهام ASR.. 134

جدول ۳۲-۴ :ضریب همبستگی ،تعیین و آزمون دوریبن واتسون بین رمایه فکری و بازده صاحبان سهام ASR 134

جدول ۳۳-۴ :ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با بازده صاحبان سهام ASR.. 135

جدول ۳۴-۴ : ضریب مولفه های سرمایه فکری وشاخصهای بازده سرمایه (ROE .ASR) 136

جدول ۳۵-۴ : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داریمولفه های سرمایه فکری با ارزش افزوده اقتصادی ۱۳۸

جدول ۳۶-۴ : تحلیل واریانس رگرسیون مولفه های سرمایه فکری با ارزش افزوده اقتصادی EVA.. 139

جدول ۳۷-۴ :ضریب همبستگی ، تعیین وآزمون دوریبن واتسون بین مولفه های سرمایه فکری باارزش افزوده اقتصادی ۱۳۹

جدول ۳۸-۴ :ضرایب معادله رگرسیون مولفه های سرمایه فکری باارزش افزوده اقتصادی. ۱۴۰

جدول ۳۹-۴ : ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی اندازه شرکت و مولفه های سرمایه فکری با عملکرد مالی ۱۴۲

جدول ۴۰-۴ :تجزیه و تحلیل ضرایب معادله رگرسیون اندازه شرکت ،سرمایه فکری و شاخصهای عملکرد مالی ۱۴۳

جدول ۴۱-۴ :خلاصه نتایج. ۱۴۴

نمودار ۱-۲ طرح ارزش اسکاندیا ۲۲

نمودار ۲-۲ مفهوم سازی سرمایه فکری از سوی بونتیس.. ۲۴

نمودار ۳-۲ طبقه بندی سویبی از طریق چارچوب ناظر دارایی نامشهود ۲۵

نمودار ۴-۲ مدل چن و همکارانش از سرمایه فکری و روابط بین آنها ۲۷

نمودار ۵-۲ طبقه بندی اولیه توسط هانناس و لوونداهل. ۳۱

نمودار ۶-۲ طبقـــه بندی لــوونداهــل. ۳۱

نمودار ۷-۲ طبقه بندی لیم و دالیمور ۳۲

نمودار ۸-۲ چارچوب کارت امتیازی متوازن. ۳۳

نمودار ۹-۲ طبقع بندی کنفدراسیون تجاری دانمارک. ۳۴

نمودار ۱۰-۲ شبکه منابع و فعالیت های ناملموس.. ۴۱

نمودار ۱-۳ مدل طبقه بندی داراییهای یک شرکت.. ۸۲

نمودار ۲-۳ مدل تبیینی تحقیق. ۸۲

نمودار ۱-۴ : نمودار پراکندگی متغیر ارزش بازاری به دفتری. ۱۱۰

نمودار ۲-۴ نمودار مقایسه ای بین مولفه های سرمایه فکری و مجموع ارزش بازاری به دفتری طی بازه زمانی ۷ ساله. ۱۱۱

نمودار ۳-۴ نمودار مقایسه ای بین سرمایه فکری و نسبت Tobin qطی بازه زمانی ۷ ساله. ۱۱۴

نمودار ۴-۴ : نمودار پراکندگی متغیر نسبت Tobin q. 114

نمودار ۵-۴ نمودار مقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری و مجموع نسبت P/E طی بازه زمانی ۷ ساله. ۱۱۷

نمودار ۶-۴ : نمودار پراکندگی متغیر نسبت نسبت P/E. 118

نمودار۷-۴ نمودار مقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری ومجموع نسبت سودآوریطی بازه زمانی۷ ساله. ۱۲۳

نمودار ۸-۴ : نمودار پراکندگی متغیر نسبت سودآوری. ۱۲۳

نمودار۹-۴ نمودار مقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری ومجموع نسبت فعالیت طی بازه زمانی۷ ساله. ۱۲۷

نمودار ۱۰-۴ : نمودار پراکندگی متغیر نسبت فعالیت.. ۱۲۷

نمودار۱۱-۴ نمودار مقایسه ای سرمایه فکری و بازده دفتری صاحبان سهامROE طی بازه زمانی۷ ساله. ۱۳۱

نمودار ۱۲-۴ : نمودار پراکندگی متغیر بازده دفتری صاحبان سهامROE. 132

نمودار ۱۳-۴ نمودار مقایسه ای بین سرمایه فکری وبازده صاحبان سهامASRطی بازه زمانی۷ ساله. ۱۳۵

نمودار ۱۴-۴ : نمودار پراکندگی متغیر بازده صاحبان سهام ASR.. 135

نمودار ۱۵-۴ نمودارمقایسه ای بین مجموع سرمایه فکری و ارزش افزوده اقتصادی طی بازه زمانی۷ ساله ۱۴۰

نمودار ۱۶-۴ : نمودار پراکندگی متغیر ارزش افزوده اقتصادی. ۱۴۱

چکیده:

سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند ، اقتصادی که در آن دانش و دارایی های نامشهود به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است . یکی از اجزای دارایی نامشهود سرمایه فکری می باشد که تاثیر مهمی بر عملکرد و پیاده سازی استراتزیک سازمان دارد از این رو شناسایی ، اندازه گیری و مدیریت سرمایه فکری دارای اهمیت خاصی است و منجر به مشاهده ارزش واقعی سازمان ها می شود.

برای سنجش سرمایه فکری طبقه بندی های مختلفی ارایه شده است که یکی از این طبقه بندی ها توسط پالیک[۱] به نام (ارزش افزوده سرمایه فکری)[۲] مطرح شده که از سه جزء کارایی سرمایه فیزیکی، کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه ساختاری می باشد. در این پژوهش ابتدا براساس مدل (ارزش افزوده سرمایه فکری) ، ارزش سرمایه فکری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی ۷ ساله ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۶ محاسبه و سپس ارتباط بین مولفه های سرمایه فکری و بازده مالی شرکتها مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت محاسبه عملکرد مالی از هشت شاخص عملکرد مالی مالی در پنج گروه معرف ارزش بازار ، سودآوری، فعالیت ، بازده سرمایه ، مبتنی بر ارزش آفرینی استفاده شده است.در تحقیق حاضر ، روش آماری استفاده شده جهت تجزیه و تحلیل داده ها ، رگرسیون چند گانه و ضرایب همبستگی می باشد. نمونه انتخابی شامل ۷۳ شرکت بصورت پیوسته برای بازه زمانی ۷ ساله بوده که اندازه شرکت بعنوان متغیر کنترلی در نظر گرفته شده است.

یافته ها حاکی از رابطه معنادار مثبت بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتها و تاثیر مثبت اندازه شرکت بر روی سطوح برخورداری از سرمایه فکری و عملکرد مالی می باشد. باتوجه به این نتایج می توان توجه مدیران ، سهامداران ، سرمایه گذاران و سایر گروه های ذینفع را به منابع و توانمندیهای درون سازمانی جلب و بهره گیری از این مدل برای کسب بازده مالی بالاتر و دسترسی به ارزش واقعی شرکتها ،پیشنهاد کرد.

وازه های کلیدی: سرمایه فکری ،عملکرد مالی ،اندازه شرکت ،رگرسیون چندگانه، بورس اوراق بهادار تهران

مقدمه:

با ورود به اقتصاد دانشی، دانش در مقایسه با سایر عوامل تولید مانند زمین ، سرمایه ، ماشین آلات و… از ارجحیت بیشتری برخوردار شده است . بطوری که در اقتصاد ، دانش به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب می شود و از آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها یاد می شود . همچنین با پیشرفت سریع تکتولوژی برتر ، بویژه در زمینه ارتباطات ، کامپیوتر و مهندسـی بیولوژی ، از دهه ۷۰ الگوی رشد اقتصادی جهان بطور اساسی تغییر کرد و به دنبال آن ، دانـش به عنوان مهمتـرین سرمایه جایگزین سرمایه های پولــی و فیزیکی شد (چن و همکاران ،۲۰۰۵،ص۳۸۸) [۳] . یکی از ویژگی های دانش این است که نامشهود است یعنی غیرقابل لمس و غیر محسوس است و ارزشگذاری و اندازه گیری آن خیلی سخت و منمودار است در صورتی که درگذشته سازمان ها با استفاده از روش های حسابداری قادر بودن تا ارزش و اندازه تولید خود را به طور کامل محاسبه کنند ولی امروزه این روش حسابداری دارای کارایی لازم نیستند. دانش به عنوان یکی از مهمترین اجزای دارایی های نا مشهود محسوب می شود اگر در گذشته بیشتر دارایی های سازمان ها مشهود بودند ولی امروزه قسمت اعظم دارایی های سازمان ها نامشهود هستند (سالیوانو همکاران،۲۰۰۲،ص۹) [۴] .


[۱]-Pulic

[۲]-Vaic

[۳]- Chen et al,2005,p388.

[۴] -Sullivan,2002,p9

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.