پیشینه و ادبیات نظری ابعاد هوش سازمانی و عملکرد کارکنان


در حال بارگذاری
18 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پیشینه و ادبیات نظری ابعاد هوش سازمانی و عملکرد کارکنان دارای ۷۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پیشینه و ادبیات نظری ابعاد هوش سازمانی و عملکرد کارکنان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز پیشینه و ادبیات نظری ابعاد هوش سازمانی و عملکرد کارکنان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پیشینه و ادبیات نظری ابعاد هوش سازمانی و عملکرد کارکنان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پیشینه و ادبیات نظری ابعاد هوش سازمانی و عملکرد کارکنان :

پیشینه و ادبیات نظری ابعاد هوش سازمانی و عملکرد کارکنان

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

: هوش سازمانی……………………………….. ۳۲

۲ـ ۱-۱.مقدمه………………………………… ۳۲

۲-۱-۲. تعاریف هوش سازمانی ……………………. ۳۲

۲-۱-۲-۱. هوش در حوزه روانشناسی ………………. ۳۴

۲-۱-۲-۲. هوش در حوزه سازمانی ………………… ۳۸

۲-۱-۳. اهمیت هوش سازمانی …………………….. ۴۰

۲-۱-۴. بهبود هوش سازمانی ……………………. ۴۲

۲ ـ ۱ـ ۵. پیش نیازهای ضروری جهت بهبود هوش سازمانی ۴۳

۲ ـ ۱ـ ۵-۱. تقویت سرمایه اجتماعی سازمان………… ۴۳

۲ ـ ۱ـ ۵-۲. توجه به جایگاه سرمایه فکری در سازمان ۴۳

۲ ـ ۱ـ ۵-۳. سرمایه فرهنگی در راستای تقویت سازمان ۴۳

۲ ـ ۱ـ ۵-۴. ضرورت توجه به فرهنگ سازمانی………… ۴۴

۲ ـ ۱ـ ۵-۵. تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده……. ۴۴

۲ ـ ۱ـ ۶. هوش سازمانی و یادگیری……………….. ۴۴

۲ ـ ۱ـ ۷. هوش سازمانی و هوش تجاری……………… ۴۵

۲ ـ ۱ـ ۸. سه مدل نظری برای حمایت از هوش سازمانی ۴۵

۲ ـ ۱ـ ۹. رویکردهای هوش سازمانی ………………. ۴۸

۲ ـ ۱ـ ۹-۱. رویکرد رفتارگرایی…………………. ۴۹

۲ ـ ۱ـ ۹-۲. رویکرد شناخت گرایی………………… ۴۹

۲ ـ ۱ـ ۹-۳. رویکرد اجتماعی……………………. ۴۸

۲ ـ ۱ـ ۱۰. ضریب هوش سازمانی ………………….. ۴۷

۲ ـ ۱ـ ۱۱. درک شهودی از هوشمندی……………….. ۵۰

۲ ـ ۱ـ ۱۲. ماهیت سازمان های هوشمند…………….. ۵۳

۲ ـ ۱ـ ۱۳. هوشمندی رقابتی و هوش سازمانی……….. ۵۶

۲ ـ ۱ـ ۱۴. اقدامات اساسی در هوش سازمانی………… ۵۶

۲ ـ ۱ـ ۱۵. ابزار سنجش هوش سازمانی……………… ۵۸

۲ ـ ۱ـ ۱۶. اجزای هوش سازمانی………………….. ۵۹

۲ ـ ۱ـ ۱۶-۱. هوش سازمانی به عنوان یک فرایند…….. ۵۹

۲ ـ ۱ـ ۱۶-۲. هوش سازمانی به عنوان یک محصول……… ۶۰

۲ ـ ۱ـ ۱۷. فرایند هوش………………………… ۶۰

بخش دوم : عملکرد ……………………………. ۶۰

۲-۲-۱. مقدمه ……………………………….. ۶۷

۲ ـ ۲ـ ۲. تعاریف عملکرد………………………. ۶۸

۲ ـ ۲ـ ۳. عملکرد شغلی به عنوان یک مفهوم چند بعدی ۷۰

۲ ـ ۲ـ ۴. انواع عملکرد……………………….. ۷۳

۲ ـ ۲ـ ۴-۱. عملکرد وظیفه ای ………………….. ۷۴

۲ ـ ۲ـ ۴-۲. عملکرد زمینه ای…………………… ۷۵

۲ ـ ۲ـ ۵. تفاوت های بین عملکرد وظیفه ای و عملکرد زمینه ای ۷۶

۲ ـ ۲ـ ۶. کاربردهای عملکرد شغلی……………….. ۷۶

۲ ـ ۲ـ ۷. عملکرد سازمانی……………………… ۷۷

الف – پیشینه نظری

بخش اول

هوش سازمانی

۲ ـ ۱. مقدمه:

در بین فاکتورهای انسانی ، بدون تردید عامل هوش در انسانهایی که سازمان را به وجود آورده و حیات و بقاء سازمان به ایشان بستگی دارد ، از جمله عواملی است که در سال های اخیر ، نظر بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است ( ملائیان وهمکاران ، ۱۳۸۹ : ۷۸ ).همانگونه که در دنیای انسانی و در حیات پرتلاطم بشری ، انسان هایی موفق خواهند بود که دارای هوش سرشاری باشندتا با بهره گیری از آن بتوانند بر مسائل و مشکلات زندگی فائق آیند. قطعا در دنیای سازمانی نیز ، وضعیت به همین گونه است (سیادت و همکاران ، ۱۳۸۹ :۱۵۷) امروزه صحبت از انواع مختلف هوش است . در هر مورد ، هوش به توانایی دریافت ، درک و کاربرد نمادها و سمبل ها که نوعی توانایی انتزاعی است ،اشاره دارد. امروزه هوش ، پیشوند بسیاری از مفاهیم مدیریتی شده است و این نشان دهنده تغییر نگاه سازمان های و متفکران سازمانی از هوش تستی بر رویکردهای نوین به مقوله هوش است (بیک زاده و همکاران ، ۱۳۸۹ :۱۴۴) .

پیشرفت های ایجاد شده در زمینه هوش فردی تاثیر مهمی در شکل گیری مفهوم هوش سازمانی داشته است (Kalkan ,2005 : 44) . بر این اساس با توجه به ویژگی های خاص هوش سازمانی ، معلوم شد هرچند که این عامل با هوش فردی مشابهت هایی دارد اما هوش سازمانی یک پیامد اجتماعی و گروهی است ، بدین معنی که این هوش حاصل عملکرد گروهی از افراد است که به عنوان یک واحد عمل می کنند و از این نظر تفاوت های چشم گیری با هوش فردی دارد (سلاسل و همکاران ، ۱۳۸۸ : ۲۷) .

در فصل حاضرمتغیر وابسته (عملکرد شغلی کارکنان ) و متغیر مستقل (هوش سازمانی ) تشریح و با مروری بر ادبیات تحقیق و مطالعات پیشین؛ به نظرات و یافته های صاحبنظران و پژوهشگران در زمینه متغیرهای پژوهش پرداخته شده است.

۲ـ ۲ . تعاریف هوش سازمانی :

هوش به عنوان یک مفهوم جذاب که زمینه های پژوهشی شگفت انگیزی دارد ، در بسیاری از رشته ها به غیر از روانشناسی فردی و روانشناسی شناختی نیز کاربرد و جذابیت دارد یکی از رشته هایی که علاقه فزاینده ای به هوش و اهمیت آن نشان داده است مدیریت و ادبیات پژوهشی توسعه سازمانی است (Akgan,2007:272) .

هوش عبارتست از توانایی یادگیری و بکارگیری آن ، در سازگاری با اوضاع و احوال تازه و حل مسایل و مشکلات تازه. واژه هوش ، کیفیت پدیده خاصی را بیان می کند که دارای حالت انتزاعی بوده قابل رویت و ملاحظه نیست. به عبارت دیگر ،کلمه ای است که برای نمایاندن یک متغیر غیر حسی بکار رفته و تنها از طریق خواص آن قابل تفسیر است. مجموعه استعدادهایی است که با آنها شناخت پیدا می کنیم ، شناخت ها را به یاد می سپاریم و عناصر تشکیل دهنده فرهنگ را به کار می بریم تا مسائل زندگی روزانه را حل کنیم و با محیط ثابت و محیط در حال تغییر سازگار شویم (کاوسی وهمکاران ، ۱۳۸۹ : ۱۲۸).

منظور از هوش ظرفیت درک ، ایجاد مفهوم و عمل بر اساس دانش است که در دسترس و آماده استفاده میباشد . به عنوان یک انسان به هوش خود از طریق زبان دسترسی داریم و از این طریق توانایی افزایش دانش، ظرفیت هوش را داشته و میتوان به طور نامحدود از هوش استفاده نمود (McMaster, 1998:1) .

هوش به معنای توانایی دستیابی به اهداف یا حل مسائلی است که در واقع پاسخی است از جانب شخص حل کننده مسائل به موقعیت ها یی که اهداف یا مشکلات از آن برخواسته و او در حل آنها از دانش قبلی و تجربه خود بهره میبرد . این عبارت هوش را با اهداف یا مشکلات و دانش و تجربه قبلی حل کننده آن مرتبط میداند . ساخت سلاح ممکن است از دیدگاه کسی با توانایی های نظامی هوشمندانه به نظر برسد ولی از دیگاه شخصی که خواهان صلح است احمقانه جلوه نماید . اگر یک کودک مسئله ریاضی دبیرستان را بدون تدریس یا آموزش قبلی حل کند از فارغ التحصیلی که همان مساله راحل کند با هوش تر فرض میشود (Garrido , 2009 : 215 ).

هوش از دیدگاه هاوارد گاردنر ، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد ، مشتمل بر ابعاد گوناگون زبانی ، موسیقیایی ، منطقی ، ریاضی ، جسمی ، میان فردی و درون فردی می باشد. او وجوه شناختی مختلف را با عناصری از هوش غیرشناختی یا به گفته ی خودش “شخصی” ترکیب کرده است. بعد غیرشناختی یا شخصی مشتمل بر دو مولفه کلی : استعداد های درون فردی و مهارت های میان فردی است. (خلخالی مرزدشتی ،۱۳۸۹ : ۲۵)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.