اثربخشی آموزش برنام فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
اثربخشی آموزش برنام فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد اثربخشی آموزش برنام فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز اثربخشی آموزش برنام فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی اثربخشی آموزش برنام فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن اثربخشی آموزش برنام فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی :
اثربخشی آموزش برنام فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی
حاضر جهت ارائه در مقاطع ارش و کارشناسی رشته علوم تربیتی در ۲۰ صفحه آماده و تهیه گردیدیه است که تمامی اصول نویسی در آن رعایت شده
چکیده :
فایل حاضر با هدف بررسی اثر آموزش برنام فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانشآموزان با نارسایی ویژه در ریاضی انجام گرفت. از روش فایل نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامع آماری فایل شامل دانشآموزان پای چهارم ابتدایی با نارسایی ویژه در ریاضی شهرستان نجفآباد در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ بود. به منظور انجام گرفتن این فایل، ۲۰ دانشآموز با نارسایی ویژه در ریاضی، انتخاب و با روش تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (یک گروه ۱۰ نفری آزمایش و یک گروه ۱۰ نفری کنترل). ابزارهای مورد استفاده عبارت از پرسشنام فراشناخت پانورا و فیلیپو، چک لیست تشخیصی اختلال ریاضی تبریزی، مقیاس هوش ریون و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بودند. مداخل مربوط به آموزش برنام فراشناخت پانورا و فیلیپو بر روی گروه آزمایش به صورت انفرادی و در ۸ جلسه ۴۵ دقیقه ای انجام گرفت. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (۰۵/۰=p) . در مجموع یافته های این فایل حاکی از آن است که آموزش برنام فراشناخت پانورا و فیلیپو برعملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانشآموزان با نارسایی ویژه در ریاضی مؤثر می باشد. پیشنهاد میگردد که از روش آموزش فراشناخت پانورا و فیلیپو به عنوان یک روش مفید در رفع مشکلات حل مسأل دانشآموزان با نارسایی ویژه در ریاضی استفاده گردد.
واژگان کلیدی: ناتوانی ریاضی، برنامه پانورا و فیلیپو، حل مسأله، دانش و مهارت فراشناخت.
مقدمه
نارساییهای ویژه در ریاضی۱ به عنوان یک اختلال در سومین نسخ راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی۲ (Dsm-III) در سال ۱۹۸۰ مطرح گردید. این اختلال، عبارت از ناتوانی در انجام یافتن مهارتهای حساب با توجه به ظرفیت هوش و سطح مورد انتظار از کودک است، که این مهارتها میبایست به کمک مقیاسهای میزان شده فردی اندازهگیری شده باشد. براساس ویراست چهارم اصلاح شده راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی۳ این کودکان در چهار گروه از مهارتهای زبانی، ادراکی، ریاضی و توجهی مرتبط با ریاضیات مشکل دارند. به عبارت دیگر نارساییهای ویژه در ریاضی اصطلاحی برای گستر وسیعی از ناتوانیهای دیرپا در حوز ریاضیات است (دوکر۴ ، ۲۰۰۵) . نارساییهای ویژه در ریاضی، در برخی از کودکان از سنین پایین شروع میشود ولی در اغلب آنها در دور دبستان خود را نشان میدهد و تا دور راهنمایی و دبیرستان نیز ادامه مییابد (دوکر، ۲۰۰۵؛ گریستن، جوردن و فلوجر۱، ۲۰۰۵) .
فوکس و فوکس۲ (۲۰۰۵) همهگیری نارسایی ویژه در ریاضی را در دبستان ۵ تا ۸ درصدد و رمضانی (۱۳۸۰) در شهر تهران حدود ۵ درصدد برآورده کردهاند. در سبب شناسی نارسایی ویژه در ریاضی فرضیههایی مطرح شده که در مجموع میتوان به ترکیبی از تأثیرات محیط و ژنتیک اشاره کرد (روسل و نوئل۳ ، ۲۰۰۷؛ افروز، ۱۳۸۵) . به منظور مداخله و درمان ناتوانیهای یادگیری همواره رویآوردهای آموزشی گوناگونی ارائه شده است. روانشناسی رفتاری و انواع روشهای زیر مجموع آنکه بر تحلیل رفتارهای مورد نیاز برای یادگیری تکلیف و یا برنام درسی تأکید میکند، تمرینهای آموزشی مشتق از این نظریه « آموزش مستقیم۴ » نامیده میشود. آموزش مستقیم با ارائ نحو آموزش فنون تدریس مکملی برای طراحی آموزشی است و به عنوان یک نظام جامع طراحی برنامههای درسی را با آموزش فنونی برای گسترش برنامههای آموزشی مختلف یکپارچه میسازد (گیری۵، ۲۰۰۶؛ روزن شاین۶، ۱۹۸۶) . آموزشهای شناختی۷ آن دسته از راهبردهایی تکیه دارد که به وسیل آن اطلاعات مورد توجه قرار میگیرد، تشخیص داده میشوند، به رمز در میآیند و در نهایت در حافظه ذخیره میشوند تا در موقع نیاز فراخوانده شوند (سیف، ۱۳۸۴؛ کله و چان، ۱۳۷۲؛ لرنر، ۱۳۸۴؛ کولی کیان۸ و استنبرگ ۱۹۸۹) . در واقع آموزشهای شناختی بر چگونگی یادگیری افراد متمرکز است مسیری که در خود تلویحات و راهبردهای متعددی برای تدریس به دانشآموزان با نارساییهای ویژه دارد که میتوان آن را به کار گرفت و در توجه کردن، به خاطر سپردن، فهمیدن، فکر کردن و لذت بردن از یادگیری به این دانشآموزان کمک کرد (لرنر، ۱۳۸۴) .
۱. Mathematics Learning disabilities
۲. Diagnostic and statistical manual of mental disorders- third Edition text revision
۳. Diagnostic and statistical manual of mental disorders- 4th Edition text revision
۴. Dowkere
۱ . Gersten,. Jordan & Flojo
۲ . Fuchs & Fuchs
۳ . Rousselle & Noel
۴ . Direct Instruction
۵ . Geary
۶ . Rosenshine
۷ . Cognitive Trait
۸ . Kollingian
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.