هنر سفالگری ، نقوش آن و سفال اسلامی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 هنر سفالگری ، نقوش آن و سفال اسلامی دارای ۴۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد هنر سفالگری ، نقوش آن و سفال اسلامی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز هنر سفالگری ، نقوش آن و سفال اسلامی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی هنر سفالگری ، نقوش آن و سفال اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن هنر سفالگری ، نقوش آن و سفال اسلامی :

هنر سفالگری ، نقوش آن و سفال اسلامی
فهرست مطالب:

فصل۱.مقدمه ۱

فصل۲.چکیده ۳

مهمترین تکنیک های تزیین ظروف در نیشابور ۳

دسته های سفال با نقش کنده ۳

نقوش سفال در ادوار اسلامی از مناظر مختلف ۴

فصل ۳.فن و هنر سفالگری ۵

فصل ۴.مهمترین تکنیک های تزیین ظروف در نیشابور ۸

سفال با پوشش گلی ۹

سفالینه با نقوش رنگارنگ ۹

سفالینه با تزیین زرین فام ۹

سفالیه با نقش کنده ۹

سفالینه با لعاب یکرنگ ۱۰

فصل ۵.کلیاتی درباره سفال اسلامی ۱۰

سفال گبری ۱۲

سفال سلجوقی ۱۲

سفال مینائی ایران ۱۲

سفال دوره عثمانی ۱۳

سفال دوره صفویه ایران ۱۳

فصل ۶.هنر سفالگری و بررسی نقوش آن در ادوار اسلامی ۱۳

بررسی نقوش انسانی با توجه به جهان بینی عرفانی ۱۴

بررسی نقوش انسانی مرتبط با مراسم ماه محرم ۱۴

بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با ادبیات ۱۴

بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با مفاهیم نجومی ۱۴

فصل ۷.جام با گلابه ی سفالگری ۱۸

فصل۸..کوزه ۲۰

نتیجه گیری ۲۱

هنر سفالگری ، نقوش آن و سفال اسلامی
فهرست منابع و مآخذ ۲۲

===============

بخشهایی از متن:

چکیده:

در قرون اولیه اسلام شیوه ی سفالگری کم و بیش همانند دوره ی قبل از اسلام ادامه پیدا کرد بخصوص گروهی از سفالینه های بی لعاب قرون اولیه اسلام شباهتی چشمگیر به ظروف سفالین قبل از اسلام و مخصوصا اواخر دوره ساسانی دارند.

از قرن سوم هجری در هنر سفالگری دگرگونی و تحولی شگرف پدید آمد و هنر سفالگری از نظر لعاب دهی و تزیین نقوش به مرحله بسیار یشرفته ای رسید.موضوع نقوش این ظروف بسیار قابل توجه بوده و این مطلب را روشن می نماید که اگر چه از بعضی جهات کوزه گران نیشابور احتمالا از چینی ها اقتباس کرده اند ولی بطور کلی هنر آنان دنباله رو هنر ساسانی است.

مهمترین تکنیک های تزیین ظروف در نیشابور:

  1. سفال با پوشش گلی
  2. سفالینه با تزیین زرین فام
  3. سفالینه با لعاب پاشیده
  4. سفالینه با نقش کنده
  5. سفالینه با لعاب یکرنگ
  6. سفالینه با نقوش رنگارنگ

کوزه :

ایران، قرن دوازدهم /ششم

پس از استفاده آغازین از بدنه های خمیر سنگی (شیشه ای )جهت تقلید از چینی آلات سفید چین سفالگران اسلامی در این روش مرسوم ،رنگ رانیز به تکنیک های خود اضافه کردند.ابتدا ،تنها یک رنگ به لعاب اضافه می شد؛کبالت برای رنگ آبی ،منگنزبرای رنگ ارغوانی ،و یا مانند نمونه ای که در اینجا آورده شده ،مس برای رنگ فیروزه ای مورد استفاده قرار می گرفت .با کاربرد لعابی از جنس سرب ،مس به رنگ سبز تغییر رنگ می دهد .ولی تحت لعاب های قلیایی که بر روی بدنه ی خمیر سنگی به کار بسته می شد ، مس تبدیل به رنگ فیروزه ای می شود ؛واین رنگ مشخصه ی سرامیک ها و گنبدهای کاشد کاری شده ی ایرانی ، از مرحله ی ابداع ، تا قرن های یازدهم /پنجم ودوازدهم /ششم است . طراحی بر روی کوزه به صورت خوشنویسی و با خط کوفی انتزاعی است .خوشنویسی در فرهنگ اسلامی دارای اهمیت بسیار والاتری نسبت به فرهنگ غرب مسیحی بوده است .قرآن کنونی، نسخه ای از قرآن جاودانه ای است که به زبان عربی در بهشت موجود است . به این ترتیب حروف و

کلمات ، خوددارای تقدس بودند. از طرفی، ضدیت و مخالفت با تصاویر و به صورت اکید در زمینه ها و بافت های مذهبی ، تلاش جدی هنرمندان خوشنویس را برای کشف رموز وابداعات تزئینی درون بافت موادی چون سرامیک که اساساً چندان تناسبی با این نقش مایه های خوشنویسی شده ندارد را بیان می دارد .در این نمونه ، کلمات عربی به معنای شکوه ، جلال و خوشبختی قابل تشخیص بوده ولی باقی کلمات ناخوانا هستند و به طور کلی نتیجه گرفته می شود که خطوط توسط هنرمندی بی سواد ، طراحی شده است .(شکل۷)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.