بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی دارای ۱۰۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی :
بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در ۹۲ صفحه ورد قابل ویرایش
عنوان صفحه
فصل اول: طرح فایل
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. ۲
بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………… ۴
ضرورت و اهمیت فایل………………………………………………………………………………………….. ۶
اهداف فایل…………………………………………………………………………………………………………. ۸
فرضیات فایل………………………………………………………………………………………………………. ۸
محدودیتهای فایل………………………………………………………………………………………………. ۹
واژهها و اصطلاحات………………………………………………………………………………………………… ۹
فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات فایل
تعریف توجّه………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲
تاریخچ توجّه………………………………………………………………………………………………………… ۱۳
نظریههای توجّه………………………………………………………………………………………………………. ۱۳
کانون توجّه……………………………………………………………………………………………………………. ۱۸
شیوههای توجّه………………………………………………………………………………………………………… ۱۹
ویژگیهای توجّه…………………………………………………………………………………………………….. ۲۰
هوشیاری و توجّه…………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
توجّه انتخابی………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
توجّه و سطح مهارت……………………………………………………………………………………………….. ۲۲
رابط توجه و اجرا…………………………………………………………………………………………………… ۲۳
دستورالعملهای آموزشی و توجّه………………………………………………………………………………… ۲۴
تصویرسازی ذهنی چیست…………………………………………………………………………………………. ۲۵
چگونگی انجام تصویرسازی ذهنی……………………………………………………………………………….. ۲۵
انواع تصویرسازی ذهنی…………………………………………………………………………………………….. ۲۶
موارد استفاده از تصویرسازی ذهنی و آثار آن………………………………………………………………….. ۲۸
نظریههای تصویرسازی ذهنی……………………………………………………………………………………… ۳۰
شیوههای توسع برنامه تمرین تصویرسازی ذهنی…………………………………………………………….. ۳۷
کاربردهای تصویرسازی ذهنی…………………………………………………………………………………….. ۳۸
افزایش مهارتهای روانشناختی…………………………………………………………………………………. ۳۸
فایلات مربوط به توجّه…………………………………………………………………………………………… ۴۰
فایلات مربوط به تصویرسازی ذهنی………………………………………………………………………….. ۵۲
فایلات مربوط به تصویرسازی کانون توجّه…………………………………………………………………… ۶۱
نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………… ۶۳
فصل سوم: روش فایل
روش فایل………………………………………………………………………………………………………….. ۶۵
جامعه و نمون آماری………………………………………………………………………………………………… ۶۵
متغیّرهای فایل……………………………………………………………………………………………………… ۶۵
ابزار اندازهگیری و روش جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………………. ۶۶
شیو اجرای فایل…………………………………………………………………………………………………… ۷۰
روش آماری و شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………… ۷۳
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافتههای فایل
بررسی توصیفی دادهها……………………………………………………………………………………………… ۷۶
آزمون فرضیهای آماری……………………………………………………………………………………………. ۷۸
فرضی اول…………………………………………………………………………………………………………….. ۷۸
فرضی دوم…………………………………………………………………………………………………………….. ۷۹
فرضی سوم……………………………………………………………………………………………………………. ۸۰
فرضی چهارم…………………………………………………………………………………………………………. ۸۱
فرضی پنجم…………………………………………………………………………………………………………… ۸۲
فرضی ششم…………………………………………………………………………………………………………… ۸۳
فصل پنجم: بحث ونتیجهگیری
یافتههای فایل………………………………………………………………………………………………………. ۸۵
بحث ونتیجهگیری دادههای فایل……………………………………………………………………………….. ۸۶
پیشنهادات فایلی…………………………………………………………………………………………………. ۸۹
پیشنهادات آموزشی………………………………………………………………………………………………….. ۸۹
بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۱-۳ : نوع فعالیتهای گروههای سهگانه فایل…………………………………………………… ۷۱
جدول ۲-۳ : طرح کلّی روش اجرای فایل………………………………………………………………….. ۷۲
جدول ۱-۴ : اطلاعات توصیفی گروهها در تکلیف ردیابی………………………………………………… ۷۶
جدول ۲-۴ : اختلاف نمر پیشآزمون و پسآزمون گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحل
فراگیری………………………………………………………………………………………………………………… ۷۸
جدول ۳-۴ : اختلاف نمر پیشآزمون و پسآزمون گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در مرحل
فراگیری………………………………………………………………………………………………………………… ۷۹
جدول ۴-۴ : نمر تفاضل پیشآزمون از پسآزمون گروههای سهگانه……………………………………. ۸۰
جدول ۵-۴ : اختلاف نمر پسآزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در
مرحل یادداری……………………………………………………………………………………………………….. ۸۱
جدول ۶-۴ : اختلاف نمر پسآزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در
مرحل یادداری……………………………………………………………………………………………………….. ۸۲
جدول ۷-۴ : نمر تفاضل پسآزمون از آزمون یادداری گروههای سهگانه………………………………. ۸۳
بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۱-۴ : نمودار میانگین سن آزمودنیها در گروههای سهگانه……………………………………….. ۷۷
نمودار۲-۴ : نمودار میانگین نمرMIQ _R آزمودنیها در گروههای سهگانه………………………… ۷۷
نمودار۳-۴ : اختلاف نمر پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجه درونی در مرحل
فراگیری………………………………………………………………………………………………………………… ۷۸
نمودار ۴-۴ : اختلاف نمر پسآزمون وآزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحل
یادداری………………………………………………………………………………………………………………… ۷۹
نمودار ۵-۴ : اختلاف نمر پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجه بیرونی در مرحل
فراگیری………………………………………………………………………………………………………………… ۸۰
نمودار ۶-۴ : اختلاف نمر پسآزمون وآزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در مرحل
یادداری………………………………………………………………………………………………………………… ۸۱
نمودار ۷-۴ : رونـد پـیشرفت گـروهها در طی مراحل پیشآزمون و پسآزمون در تکلیف ردیابی.. ۸۲
نمودار۸-۴: رونـد پـیشرفت گـروهها در طی مراحل پسآزمون و آزمون یادداری در تکلیف ردیابی ۸۳
بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل ۱-۲ : استفاده از توجّه در مراحل مختلف پردازش بر اساس تئوریهای مختلف تککانالی.. ۱۶
شکل ۲-۲ : مقدار بالقو منابع پردازش و ساختار آنها از منابع پردازشی در توجّه ویکنز و
همکاران ۱۹۸۴……………………………………………………………………………………………………… ۱۸
شکل ۱-۳ : صفح نمایش نرمافزار با امکانات مربوط………………………………………………………. ۶۷
شکل ۲-۳ : وارد کردن مشخصات فردی آزمودنیها……………………………………………………….. ۶۷
شکل ۳-۳ : مشخصات کامل آزمون ایجاد شده………………………………………………………………. ۶۸
شکل ۴-۳ : ایجاد مراحل مختلف (فراگیری، یادداری) ……………………………………………………. ۶۸
شکل ۵-۳ : اجرای آزمون و نتیج پایانی آن………………………………………………………………….. ۶۹
شکل ۶-۳ : انتقال و ذخیر اطلاعات بهدست آمده در نرمافزا…………………………………………….. ۶۹
شکل ۷-۳ : تصویر دستگاه تعقیبسنج…………………………………………………………………………. ۷۰
مقدمه
امروزه ورزش بخشی از زندگی مردم است. رقابت شدید برای بالارفتن از سکوهای افتخار و کسب مدالهای رنگارنگ مسابقات جهانی و المپیک و بهرهگیری از اثرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این افتخارات موجب شده است که دولتها و جوامع بهطور گستردهای برای تربیت و آمادهسازی قهرمانان سرمایهگذاری کنند. همراه با افزایش توجّه به ورزش قهرمانی، علوم ورزشی نیز بهکمک ورزشکاران آمده تا راههای بهبود اجرا و ربودن گوی سبقت از دیگران را برای آنها هموارتر کند. یکی از زمینههای علوم ورزشی که در سالهای اخیر موجب ارتقای کیفیّت اجرای ورزشکاران و ثبت رکوردهای بهتر و برتری آنها در رقابتهای ورزشی شده است، علم روانشناسی[۱] است. روانشناسی ورزش از یافتههای روانشناسی برای مطالع رفتار حرکتی استفاده میکند و به یادگیری و اجرای حرکتی و اجرا توجّه دارد و عوامل روانشناختی مؤثر بر یادگیری و اجرای مهارتهای حرکتی را بررسی میکند (عبدلی، ۱۳۸۴). بهعبارت دیگر روانشناسی ورزش یعنی بهکار بردن نظریههای روانشناسی در زمینههای مختلف ورزش مانند مربیگری و آموزش، تا از تکنیکهای ارزیابی روانشناسی و راهبردهای مداخلهای برای کمک به افراد جهت نیل به اجرای برتر استفاده کند و به دلیل اینکه با تجزیه و تحلیل رفتار انسان در رشتههای مختلف ورزشی در ارتباط است، بر جنبههای ذهنی اجرا متمرکز میشود. برنام تمرین مهارتهای روانی متوجّه همین هدف است. یادگیری کنترل انرژی روانی، تنظیم فشارهای روانی، مهارتهای توجّه[۲] و تدوین اهداف واقعی و در عین حال رقابتی، نهتنها در ورزش، بلکه در هر کوششی که برای رسیدن به موفقیّت صورت میگیرد، از مهارتهای مفید بهشمار میروند (عبدلی، ۱۳۸۴). امروزه در سطح بالای رقابتی، بهدلیل برابر بودن سطح مهارت ورزشکاران، در نتیجه ورزشکاران به چیزی فراتر از تمرینات فشرده و تلاشهای مستمر نیاز دارند که یکیاز آنها آمادگی روانی میباشد. مربیان در تمام سطوح از مهارتهای روانشناختی، مانند کنترل هیجان، تصویرسازی ذهنی[۳]، هدفچینی، بازداری تفّکر، توجّه و تمرکز و افزایش اعتماد بهنفس کمک میگیرند تا ورزشکاران را در اجرای بهتر یاری دهند.
یکی از مهارتهای روانشناختی برای اجرای موفقیّتآمیز مهارتها، توجّه و تمرکز میباشد. به گفت جیمز[۴] (۱۸۹۰) توجّه عبارتست از تسخیر ذهن به شکل واضح و روشن، بهطوریکه فرد به منظور سروکار داشتن به بعضی از چیزها، بتواند از بعضی چیزهای دیگر چشمپوشی نماید (سیّاح، باغبانیان، عرب عامری، ۱۳۸۴). تمرکز نیز عبارت از توانایی حفظ توجّه، روی محرّک انتخاب شده برای مدّت معیّن میباشد (خبیری، ۱۳۸۵). موقعیکه توجّه ورزشکار به فرآیند اجرای مهارت معطوف شود، توجّه او به محرّکهای نامربوط مهار شده و میتواند بهترین اجرا را به نمایش بگذارد. تری اورلیک[۵] (۱۹۸۷) معتقد است که ورزشکاران باید ”طرحهای تمرکز[۶] “ را برای مسابقه توسعه دهند. ورزشکاران باید نیازهای خاصّ ورزش خود را برای توسعه طرحهای تمرکز مسابقه ارزیابی نمایند. این طرحها باید در زمانهای مختلف در طول مسابقه متمرکز شود. با تمرین طرحهای تمرکز با استفاده مکرّر از تصویرسازی، ورزشکاران این طرحها را با موفقیّت بیشتری اجرا خواهند کرد (جنیفر و کومینگ، ۲۰۰۲).
۱ـ۴) بررسی توصیفی دادهها :
در این قسمت با استفاده از نمودارهای مختلف به بررسی توصیفی دادهها میپردازیم و چنانچه از عملکرد گروهها بحثی به میان میآید فقط از حیث توصیفی میباشد و اینکه آیا این تفاوتها معنیدار میباشد یا خیر؟ در جای خود مطرح خواهد شد.
جدول ۱-۴ میانگین و انحراف استاندارد اجرای آزمودنیها در تکلیف ردیابی در گروههای سهگانه در مراحل مختلف را نشان میدهد.
جدول ۱- ۴) اطلاعات توصیفی گروهها در تکلیف ردیابی
نمره تکلیف ردیابی |
متغیر |
گروه |
مرحله |
۱۰ ۵۹/۶۸ ۴۷/۱۸ |
تعداد میانگین انحراف استاندارد |
کنترل |
پیش آزمون |
۱۰ ۷۸/۷۲ ۸۹/۷ |
تعداد میانگین انحراف استاندارد |
تصویرسازی توجّه درونی |
|
۱۰ ۶۸/۶۰ ۱۳/۲۸ |
تعداد میانگین انحراف استاندارد |
تصویرسازی توجّه بیرونی |
|
۱۰ ۷۶/۸۷ ۲۱/۴۲ |
تعداد میانگین انحراف استاندارد |
کنترل |
پسآزمون |
۱۰ ۸۶/۰۷ ۱۵/۰۹ |
تعداد میانگین انحراف استاندارد |
تصویرسازی توجّه درونی |
|
۱۰ ۹۱/۳۶ ۱۷/۵۴ |
تعداد میانگین انحراف استاندارد |
تصویرسازی توجّه بیرونی |
|
۱۰ ۷۴/۰۲ ۲۱/۳۷ |
تعداد میانگین انحراف استاندارد |
کنترل |
آزمون یادداری |
۱۰ ۷۴/۵۳ ۱۵/۶۵ |
تعداد میانگین انحراف استاندارد |
تصویرسازی توجّه درونی |
|
۱۰ ۸۷/۷۳ ۱۷/۹۲ |
تعداد میانگین انحراف استاندارد |
تصویرسازی توجّه بیرونی |
آزمون فرضیههای آماری
آزمون فرضی اوّل: «تصویرسازی ذهنی توجّه درونی بر اجرای تکلیف ردیابی تأثیر ندارد.»
پس از اطمینان از همگنی واریانسها، فرضیه فوق با استفاده از آزمون t همبسته مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر بهدست آمد:
همانطورکه در جدول ۲-۴ نشان داده شده است اختلاف پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجّه درونی (۰۸/۰= P) در سطح آلفای ۰۵/۰ معنیدار نیست، در نتیجه فرض صفر را میپذیریم .
جدول ۲-۴) اختلاف نمر پیشآزمون و پسآزمون گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحله فراگیری
تفاضل مراحل آزمون |
میانگین |
انحراف استاندارد |
آمار t |
درج آزادی |
سطح معنیداری |
پیشآزمون ـ پسآزمون |
۷.۳۴- |
۰۹/۱۲ |
۹۲/۱- |
۹ |
۰۸/۰ |
این اختلاف بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون را نیز میتوان در شکل شمار ۳ -۴ مشاهده نمود.
آزمون فرضی دوّم: «تصویرسازی توجّه درونی بر یادگیری تکلیف ردیابی تأثیر ندارد.»
پس از اطمینان از همگنی واریانسها، فرضیه فوق با استفاده از آزمون t همبسته اختلاف پسآزمون و آزمون یادداری پس از ۷۲ ساعت بیتمرینی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر بهدست آمد:.
همان طور که در جدول ۳-۴ نشان داده شده است اختلاف پسآزمون و آزمون یادداری (۰۱/۰- = P) در سطح آلفای ۰۵/۰ برای گروه تصویرسازی توجّه درونی معنادار است؛ چون اختلاف پسآزمون و آزمون یادداری معنیدار است بدین معنی میباشد که آنچه آزمودنیها در مرحل اکتساب بدست آوردهاند پایدار باقی نمانده است و مقدار قابل توجهی از این تغییرات از بین رفته است. لذا فرض صفر مبنی بر عدم تأثیر تصویرسازی توجه درونی بر یادگیری تکلیف ردیابی را میپذیریم.
جدول ۳-۴) اختلاف نمر پسآزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحل یادداری
تفاضل مراحل آزمون |
میانگین |
انحراف استاندارد |
آمار t |
درج آزادی |
سطح معنیداری |
پس آزمون – آزمون یادداری |
۵۴/۱۱ |
۰۳/۱۲ |
۰۳/۳ |
۹ |
۰۱/۰- |
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.