بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی دارای ۱۰۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی :

بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی در ۹۲ صفحه ورد قابل ویرایش

عنوان صفحه


فصل اول: طرح فایل

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. ۲

بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………… ۴

ضرورت و اهمیت فایل………………………………………………………………………………………….. ۶

اهداف فایل…………………………………………………………………………………………………………. ۸

فرضیات فایل………………………………………………………………………………………………………. ۸

محدودیت­های فایل………………………………………………………………………………………………. ۹

واژه­ها و اصطلاحات………………………………………………………………………………………………… ۹

فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات فایل

تعریف توجّه………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲

تاریخچ توجّه………………………………………………………………………………………………………… ۱۳

نظریه­های توجّه………………………………………………………………………………………………………. ۱۳

کانون توجّه……………………………………………………………………………………………………………. ۱۸

شیوه­های توجّه………………………………………………………………………………………………………… ۱۹

ویژگی­های توجّه…………………………………………………………………………………………………….. ۲۰

هوشیاری و توجّه…………………………………………………………………………………………………….. ۲۱

توجّه­ انتخابی………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱

توجّه و سطح مهارت……………………………………………………………………………………………….. ۲۲

رابط توجه و اجرا…………………………………………………………………………………………………… ۲۳

دستورالعمل­های آموزشی و توجّه………………………………………………………………………………… ۲۴

تصویرسازی ذهنی چیست…………………………………………………………………………………………. ۲۵

چگونگی انجام تصویرسازی ذهنی……………………………………………………………………………….. ۲۵

انواع تصویرسازی ذهنی…………………………………………………………………………………………….. ۲۶

موارد استفاده از تصویرسازی ذهنی و آثار آن………………………………………………………………….. ۲۸

نظریه­های تصویرسازی ذهنی……………………………………………………………………………………… ۳۰

شیوه­های توسع برنامه تمرین تصویرسازی ذهنی…………………………………………………………….. ۳۷

کاربردهای تصویرسازی ذهنی…………………………………………………………………………………….. ۳۸

افزایش مهارت­های روان­شناختی…………………………………………………………………………………. ۳۸

فایلات مربوط به توجّه…………………………………………………………………………………………… ۴۰

فایلات مربوط به تصویرسازی ذهنی………………………………………………………………………….. ۵۲

فایلات مربوط به تصویرسازی کانون توجّه…………………………………………………………………… ۶۱

نتیجه­گیری……………………………………………………………………………………………………………… ۶۳

فصل سوم: روش فایل

روش فایل………………………………………………………………………………………………………….. ۶۵

جامعه و نمون آماری………………………………………………………………………………………………… ۶۵

متغیّرهای فایل……………………………………………………………………………………………………… ۶۵

ابزار اندازه­گیری و روش جمع­آوری اطلاعات…………………………………………………………………. ۶۶

شیو اجرای فایل…………………………………………………………………………………………………… ۷۰

روش آماری و شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………… ۷۳

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافته­های فایل

بررسی توصیفی داده­ها……………………………………………………………………………………………… ۷۶

آزمون فرضیهای آماری……………………………………………………………………………………………. ۷۸

فرضی اول…………………………………………………………………………………………………………….. ۷۸

فرضی دوم…………………………………………………………………………………………………………….. ۷۹

فرضی سوم……………………………………………………………………………………………………………. ۸۰

فرضی چهارم…………………………………………………………………………………………………………. ۸۱

فرضی پنجم…………………………………………………………………………………………………………… ۸۲

فرضی ششم…………………………………………………………………………………………………………… ۸۳

فصل پنجم: بحث ونتیجه­گیری

یافته­های فایل………………………………………………………………………………………………………. ۸۵

بحث ونتیجه­گیری داده­های فایل……………………………………………………………………………….. ۸۶

پیشنهادات فایلی…………………………………………………………………………………………………. ۸۹

پیشنهادات آموزشی………………………………………………………………………………………………….. ۸۹

بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی
فهرست جداول

عنوان صفحه


جدول ۱-۳ : نوع فعالیت­های گروه­های سه­گانه فایل…………………………………………………… ۷۱

جدول ۲-۳ : طرح کلّی روش اجرای فایل………………………………………………………………….. ۷۲

جدول ۱-۴ : اطلاعات توصیفی گروهها در تکلیف ردیابی………………………………………………… ۷۶

جدول ۲-۴ : اختلاف نمر پیش­آزمون و پس­آزمون گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحل

فراگیری………………………………………………………………………………………………………………… ۷۸

جدول ۳-۴ : اختلاف نمر پیش­آزمون و پس­آزمون گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در مرحل

فراگیری………………………………………………………………………………………………………………… ۷۹

جدول ۴-۴ : نمر تفاضل پیش­آزمون از پس­آزمون گروه­های سه­گانه……………………………………. ۸۰

جدول ۵-۴ : اختلاف نمر پس­آزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در

مرحل یادداری……………………………………………………………………………………………………….. ۸۱

جدول ۶-۴ : اختلاف نمر پس­آزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در

مرحل یادداری……………………………………………………………………………………………………….. ۸۲

جدول ۷-۴ : نمر تفاضل پس­آزمون از آزمون یادداری گروه­های سه­گانه………………………………. ۸۳

بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی
فهرست نمودارها

عنوان صفحه


نمودار ۱-۴ : نمودار میانگین سن آزمودنی­ها در گروه­های سه­گانه……………………………………….. ۷۷

نمودار۲-۴ : نمودار میانگین نمرMIQ _R آزمودنی­ها در گروه­های سه­گانه………………………… ۷۷

نمودار۳-۴ : اختلاف نمر پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجه درونی در مرحل

فراگیری………………………………………………………………………………………………………………… ۷۸

نمودار ۴-۴ : اختلاف نمر پس­آزمون وآزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحل

یادداری………………………………………………………………………………………………………………… ۷۹

نمودار ۵-۴ : اختلاف نمر پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجه بیرونی در مرحل

فراگیری………………………………………………………………………………………………………………… ۸۰

نمودار ۶-۴ : اختلاف نمر پس­آزمون وآزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در مرحل

یادداری………………………………………………………………………………………………………………… ۸۱

نمودار ۷-۴ : رونـد پـیشرفت گـروه‌ها در طی مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون در تکلیف ردیابی.. ۸۲

نمودار۸-۴: رونـد پـیشرفت گـروه‌ها در طی مراحل پس­آزمون و ­آزمون یادداری در تکلیف ردیابی ۸۳

بررسی مقایس اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی
فهرست شکل­ها

عنوان صفحه


شکل ۱-۲ : استفاده از توجّه در مراحل مختلف پردازش بر اساس تئوری­های مختلف تک­کانالی.. ۱۶

شکل ۲-۲ : مقدار بالقو منابع پردازش و ساختار آن­ها از منابع پردازشی در توجّه ویکنز و

همکاران ۱۹۸۴……………………………………………………………………………………………………… ۱۸

شکل ۱-۳ : صفح نمایش نرم­افزار با امکانات مربوط………………………………………………………. ۶۷

شکل ۲-۳ : وارد کردن مشخصات فردی آزمودنی­ها……………………………………………………….. ۶۷

شکل ۳-۳ : مشخصات کامل آزمون ایجاد شده………………………………………………………………. ۶۸

شکل ۴-۳ : ایجاد مراحل مختلف (فراگیری، یادداری) ……………………………………………………. ۶۸

شکل ۵-۳ : اجرای آزمون و نتیج پایانی آن………………………………………………………………….. ۶۹

شکل ۶-۳ : انتقال و ذخیر اطلاعات به­دست آمده در نرم­افزا…………………………………………….. ۶۹

شکل ۷-۳ : تصویر دستگاه تعقیب­سنج…………………………………………………………………………. ۷۰

مقدمه

امروزه ورزش بخشی از زندگی مردم است. رقابت شدید برای بالارفتن از سکوهای افتخار و کسب مدال­های رنگارنگ مسابقات جهانی و المپیک و بهره­گیری از اثرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این افتخارات موجب شده است که دولت­ها و جوامع به­طور گسترده­ای برای تربیت­ و آماده­سازی قهرمانان سرمایه­گذاری کنند. همراه با افزایش توجّه به ورزش قهرمانی، علوم ورزشی نیز به­کمک ورزشکاران آمده تا راه­های بهبود اجرا و ربودن گوی سبقت از دیگران را برای آن­ها هموارتر کند. یکی از زمینه­های علوم ورزشی که در سال­های اخیر موجب ارتقای کیفیّت اجرای ورزشکاران و ثبت رکوردهای بهتر و برتری آن­ها در رقابت­های ورزشی شده است، علم روان­شناسی[۱] است. روان­شناسی ورزش از یافته­های روان­شناسی برای مطالع رفتار حرکتی استفاده می­کند و به یادگیری و اجرای حرکتی و اجرا توجّه دارد و عوامل روان­شناختی مؤثر بر یادگیری و اجرای مهارت­های حرکتی را بررسی می­کند (عبدلی، ۱۳۸۴). به­عبارت دیگر روان­شناسی ­ورزش یعنی به­کار بردن نظریه­های روان­شناسی در زمینه­های مختلف ورزش مانند مربی­گری و آموزش، تا از تکنیک­های ارزیابی روان­شناسی و راهبردهای مداخله­ای برای کمک به افراد جهت نیل به اجرای برتر استفاده کند و به دلیل این­که با تجزیه و تحلیل رفتار انسان در رشته­های مختلف ورزشی در ارتباط است، بر جنبه­های ذهنی اجرا متمرکز می­شود. برنام تمرین مهارت­های روانی متوجّه همین هدف است. یادگیری کنترل انرژی روانی، تنظیم فشارهای روانی، مهارت­های توجّه[۲] و تدوین اهداف واقعی و در عین ­حال رقابتی، نه­تنها در ورزش، بلکه در هر کوششی که برای رسیدن به موفقیّت صورت می­گیرد، از مهارت­های مفید به­شمار می­روند (عبدلی، ۱۳۸۴). امروزه در سطح بالای رقابتی، به­دلیل برابر بودن سطح مهارت ورزشکاران، در نتیجه ورزشکاران به چیزی فراتر از تمرینات فشرده و تلاش­های مستمر نیاز دارند که یکی­از آن­ها آمادگی روانی می­باشد. مربیان در تمام سطوح از مهارت­های روان­شناختی، مانند کنترل هیجان، تصویرسازی ذهنی[۳]، هدف­چینی، بازداری تفّکر، توجّه و تمرکز و افزایش اعتماد به­نفس کمک می­گیرند تا ورزشکاران را در اجرای بهتر یاری دهند.

یکی از مهارت­های روان­شناختی برای اجرای موفقیّت­آمیز مهارت­ها، توجّه و تمرکز می­باشد. به گفت جیمز[۴] (۱۸۹۰) توجّه عبارتست ­از تسخیر ذهن به شکل واضح و روشن، به­طوری­که فرد به ­منظور سروکار داشتن به بعضی از چیزها، بتواند از بعضی چیزهای دیگر چشم‌پوشی نماید (سیّاح، باغبانیان، عرب عامری، ۱۳۸۴). تمرکز نیز عبارت از توانایی حفظ توجّه، روی محرّک انتخاب شده برای مدّت معیّن می­باشد (خبیری، ۱۳۸۵). موقعی­که توجّه ورزشکار به فرآیند اجرای مهارت معطوف شود، توجّه او به محرّک­های نامربوط مهار شده و می­تواند بهترین اجرا را به نمایش بگذارد. تری اورلیک[۵] (۱۹۸۷) معتقد است که ورزشکاران باید ”طرح‌های تمرکز[۶] “ را برای مسابقه توسعه دهند. ورزشکاران باید نیازهای خاصّ ورزش خود را برای توسعه طرح‌های تمرکز مسابقه ارزیابی نمایند. این طرح‌ها باید در زمان‌های مختلف در طول مسابقه متمرکز شود. با تمرین طرح‌های تمرکز با استفاده مکرّر از تصویرسازی، ورزشکاران این طرح‌ها را با موفقیّت بیشتری اجرا خواهند کرد (جنیفر و کومینگ، ۲۰۰۲).

۱ـ۴) بررسی توصیفی داده‌ها :

در این قسمت با استفاده از نمودارهای مختلف به بررسی توصیفی داده‌ها می‌پردازیم و چنان­چه از عملکرد گروه‌ها بحثی به میان می‌آید فقط از حیث توصیفی می‌باشد و این­که آیا این تفاوت‌ها معنی‌دار می‌باشد یا خیر؟ در جای خود مطرح خواهد شد.

جدول ۱-۴ میانگین و انحراف استاندارد اجرای آزمودنی­ها در تکلیف ردیابی در گروه­های سه­گانه در مراحل مختلف را نشان می­دهد.

جدول ۱- ۴) اطلاعات توصیفی گروه‌ها در تکلیف ردیابی

نمره تکلیف ردیابی

متغیر

گروه

مرحله

۱۰

۵۹/۶۸

۴۷/۱۸

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

کنترل

پیش آزمون

۱۰

۷۸/۷۲

۸۹/۷

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه درونی

۱۰

۶۸/۶۰

۱۳/۲۸

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه بیرونی

۱۰

۷۶/۸۷

۲۱/۴۲

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

کنترل

پس­آزمون

۱۰

۸۶/۰۷

۱۵/۰۹

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه درونی

۱۰

۹۱/۳۶

۱۷/۵۴

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه بیرونی

۱۰

۷۴/۰۲

۲۱/۳۷

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

کنترل

آزمون یادداری

۱۰

۷۴/۵۳

۱۵/۶۵

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه درونی

۱۰

۸۷/۷۳

۱۷/۹۲

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

تصویرسازی توجّه بیرونی

آزمون فرضیه­های آماری

آزمون فرضی­ اوّل: «تصویرسازی ذهنی توجّه درونی بر اجرای تکلیف ردیابی تأثیر ندارد.»

پس از اطمینان از همگنی واریانس­ها، فرضیه فوق با استفاده از آزمون t همبسته مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر به­دست آمد:

همان­طورکه در جدول ۲-۴ نشان داده شده است اختلاف پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجّه درونی (۰۸/۰= P) در سطح آلفای ۰۵/۰ معنی­دار نیست، در نتیجه فرض صفر را می­پذیریم .

جدول ۲-۴) اختلاف نمر پیش­آزمون و پس­آزمون گروه­ تصویرسازی توجّه درونی در مرحله فراگیری

تفاضل مراحل آزمون

میانگین

انحراف استاندارد

آمار t

درج آزادی

سطح

معنی­داری

پیش­آزمون ـ پس­آزمون

۷.۳۴-

۰۹/۱۲

۹۲/۱-

۹

۰۸/۰

این اختلاف بین نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون را نیز می­توان در شکل شمار ۳ -۴ مشاهده نمود.

آزمون فرضی دوّم: «تصویرسازی توجّه درونی بر یادگیری تکلیف ردیابی تأثیر ندارد.»

پس از اطمینان از همگنی واریانس­ها، فرضیه فوق با استفاده از آزمون t همبسته اختلاف پس­آزمون و آزمون یادداری پس از ۷۲ ساعت بی­تمرینی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر به­دست آمد:.

همان طور که در جدول ۳-۴ نشان داده شده است اختلاف پس­آزمون و آزمون یادداری (۰۱/۰- = P) در سطح آلفای ۰۵/۰ برای گروه تصویرسازی توجّه درونی معنادار است؛ چون اختلاف پس­آزمون و آزمون یادداری معنی­دار است بدین معنی می­باشد که آنچه آزمودنی­ها در مرحل اکتساب بدست آورده­اند پایدار باقی نمانده است و مقدار قابل توجهی از این تغییرات از بین رفته است. لذا فرض صفر مبنی بر عدم تأثیر تصویرسازی توجه درونی بر یادگیری تکلیف ردیابی را می­پذیریم.

جدول ۳-۴) اختلاف نمر پس­آزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحل یادداری

تفاضل مراحل آزمون

میانگین

انحراف استاندارد

آمار t

درج آزادی

سطح

معنی­داری

پس آزمون – آزمون یادداری

۵۴/۱۱

۰۳/۱۲

۰۳/۳

۹

۰۱/۰-


  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.