مقاله از قوه خیال تا حضرت مثال (جایگاه مثل معلقه در فلسفه سهروردی)


در حال بارگذاری
18 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله از قوه خیال تا حضرت مثال (جایگاه مثل معلقه در فلسفه سهروردی) دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله از قوه خیال تا حضرت مثال (جایگاه مثل معلقه در فلسفه سهروردی)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله از قوه خیال تا حضرت مثال (جایگاه مثل معلقه در فلسفه سهروردی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله از قوه خیال تا حضرت مثال (جایگاه مثل معلقه در فلسفه سهروردی) :

مقاله از قوه خیال تا حضرت مثال (جایگاه مثل معلقه در فلسفه سهروردی) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۸۸ در آینه معرفت از صفحه ۵۹ تا ۸۲ منتشر شده است.
نام: از قوه خیال تا حضرت مثال (جایگاه مثل معلقه در فلسفه سهروردی)
این مقاله دارای ۲۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله صورت خیالی
مقاله عالم مثال
مقاله مثل معلقه
مقاله مثل نوریه
مقاله قوس صعود و نزول

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
سه گانه های عالم هستی که ملک و ملکوت و جبروت اند با تثلیث دیگری از ادراکات انسان یعنی حس و خیال و عقل متناظر است. بدین ترتیب حواس انسان روزنه دریافت عالم ماده، خیال او مسافر عالم ملکوت و عقل او سالک و پیماینده عالم انوار قاهره است.
شیخ شهاب الدین سهروردی که شیخ اشراق لقبش داده اند سخن از عالم مثل معلقه را به عنوان خیال منفصل وجهه همت خود قرار می دهد و خود را در این مسیر وارث حکمای ایران باستان و فرزانگان یونان می داند. عالم مثل معلقه که غیر از مثل افلاطونی است و توسط عقول متکافئه ایجاد می شوند عالمی فراخ و گسترده است که از موجودات عالم ماده مثال و نمونه دارد و خود بسر گرفته از مثل نوریه است.
در نظرگاه این حکیم متاله، صورت های خیالی، صوری ناشی از نفس یا منطبع در قوای مغزی انسان نیست و متعلق به دیاری دیگرند؛ رابطه آنها با نفس انسانی نه رابطه فعل با فاعل یا مقبول با قابل، بلکه از قبیل ارتباط ظاهر با مظهر است. این صور خیالی ساکنان ملکوتی عالم مثال اند که در قوه خیال انسان موقت ظهور می یابند. شیخ سهروردی در مورد صور مرآتی نیز به چنین نظری قایل است. نوشتار حاضر سعی در شناخت این خطه ملکوتی از رهگذر ادراک خیالی و تبیین آثار و ویژگی های آن دارد و طی این طریق، حکمت اشراقی سهروردی است که منبع شناخت قرار می گیرد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.