مقاله بررسی آرای کلامی قاضی بیضاوی در تفسیر انوار التنزیل و اسرار التاویل


در حال بارگذاری
12 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی آرای کلامی قاضی بیضاوی در تفسیر انوار التنزیل و اسرار التاویل دارای ۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی آرای کلامی قاضی بیضاوی در تفسیر انوار التنزیل و اسرار التاویل  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی آرای کلامی قاضی بیضاوی در تفسیر انوار التنزیل و اسرار التاویل،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی آرای کلامی قاضی بیضاوی در تفسیر انوار التنزیل و اسرار التاویل :

مقاله بررسی آرای کلامی قاضی بیضاوی در تفسیر انوار التنزیل و اسرار التاویل که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۸۸ در آینه معرفت از صفحه ۱۲۵ تا ۱۵۵ منتشر شده است.
نام: بررسی آرای کلامی قاضی بیضاوی در تفسیر انوار التنزیل و اسرار التاویل
این مقاله دارای ۳۱ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تفسیر بیضاوی
مقاله کلام
مقاله تفسیر
مقاله معتزله
مقاله اشاعره

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
علامه مفسر قاضی ناصرالدین ابو الخیر (ابو سعید) عبداله بن عمر بن علی بیضاوی شیرازی از دانشمندان بزرگ قرن نهم هجری است. او در بیشتر دانش های زمان خود از جمله فقه، اصول، بلاغت، منطق، حکمت و کلام سرآمد و مورد توجه طالبان علم بود.آن گونه که سبکی در طبقات خود می گوید که بیضاوی عهده دار منصب قضاوت در شیراز بوده است.
بیضاوی در علوم مختلف دارای تالیفاتی است؛ کتاب المنهاج و شرح آن در اصول فقه، الطوالع در کلام و انوار التنزیل و اسرار التاویل در تفسیر از مهم ترین آنهاست.
برخی تفسیر بیضاوی را مختصر تفسیر کشاف زمخشری دانسته اند. اگر چه بیضاوی در تفسیر خود تقریبا تمام مطالب زمخشری را به خلاصه بیان کرده است، اما هر جا که احساس نیاز کرده آرا و دیدگاه های خود را نیز به آن افزوده است.
بیضاوی در مسایل کلامی، همچو ن متکلمی با مشرب اشعری ظاهر می شود و به نقد آرای اعتزالی زمخشری می پردازد؛ او اگر چه در برخی موارد نظر کلامی زمخشری را تایید می کند، اما تقریبا در تمام آیاتی که محل نزاع اهل کلام است به تقریر مذهب اهل سنت و مذهب اعتزال و گاه سایر مذاهب کلامی پرداخته و سپس عقیده کلامی اشعری را ترجیح می دهد. به عنوان مثال او در تفسیر آیات ۲ و۳ سوره بقره به گونه ای تقریبا تفصیلی به بیان معنی ایمان و نفاق نزد اهل سنت و معتزله و خوارج می پردازد و در پایان دیدگاه اشاعره را برای خود بر می گزیند. یا در تفسیر (و مما رزقناهم ینفقون) از مصادیق کلمه (رزق) سخن می گوید و نظرات اشاعره و معتزله را بیان می کند و حتی برای اثبات نظر خود استدلال می کند.
اشارات کلامی بیضاوی در ( انوار التنزیل) به تمامی صریح نیست، او گاه مساله مختلف فیه کلامی را زیر الفاظ و عبارات پنهان می سازد و در واقع به تعریض از خلافی کلامی سخن می گوید.
اگر چه هدف بیضاوی از نوشتن تفسیر خود تنها تبیین عقاید کلامی نیست و اگر چه او علاوه بر کشاف از تفاسیر دیگری چون تفسیر فخررازی و راغب اصفهانی سود جسته است، اما آن گونه که خود در مقدمه تفسیر اشاره می کند، بیان آرای مختلف کلامی و تبیین آنچه خود به آن عقیده دارد-و به گفته خود او آن را عاری از اضلال می داند-از اساسی ترین اهداف اوست.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.