تاثیر خصوصی سازی شرکت ها بر سود آوری شرکت و سایر معیارهای مالی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تاثیر خصوصی سازی شرکت ها بر سود آوری شرکت و سایر معیارهای مالی دارای ۷۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تاثیر خصوصی سازی شرکت ها بر سود آوری شرکت و سایر معیارهای مالی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز تاثیر خصوصی سازی شرکت ها بر سود آوری شرکت و سایر معیارهای مالی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تاثیر خصوصی سازی شرکت ها بر سود آوری شرکت و سایر معیارهای مالی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تاثیر خصوصی سازی شرکت ها بر سود آوری شرکت و سایر معیارهای مالی :

تاثیر خصوصی سازی شرکت ها بر سود آوری شرکت و سایر معیارهای مالی

تعریف موضوع:

خصوصی سازی بعد از موج اولیه فروش دارائی های دولتی در بریتانیا در اوایل دهه ۱۹۸۰ با برنامه های خصوصی سازی در دیگر کشورها پدیدار گردید (برونه و دیگران، ۱۹۸) تجربه عملکرد غیر کارای دولت در اقتصاد و همچنین بازنگری سایر کشورها به مقوله خصوصی سازی که حرکات آنها شواهدی بر ناکارایی فعالیت های بخش دولتی بود. زمینه را برای بازنگری در میزان دخالت دولت در اقتصاد فراهم آمد و به طوریکه در ایران نظام اقتصادی در قالب برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اهداف میان مدت اقتصادی را در کلیه زمینه ها از جمله موضوع خصوصی سازی تدوین و تصویب نمود (کمینجانی ۱۳۸۲ و ۲۵) در این سعی شده است که وضعیت خصوصی سازی در ایران و موانع و مشکلات آن و نیز راهکارهای لازم از طریق مقایسه مطالعات انجام شده در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

عنوان شده است که بعد از پایان یافتن جنگ تحمیلی و آغاز دوران بازسازی اقتصادی و تحولات بین المللی موجب شد که موضع خصوصی سازی و واگذاری سهام شرکت های دولتی و وابسته به دولت در دستور برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قرار بگیرد.

در این نیز به بررسی تاثیر خصوصی سازی شرکت ها بر سود آوری شرکت و سایر معیارهای مالی خواهیم پرداخت.

۱-۱ مقدمه:

طی دهه های گذشته دولت ها برای دست یابی به اهداف توسعه ای و حداکثر کردن رفاه اجتماعی شرکت های دولتی متعددی را ایجاد کردند لیکن بروز نتایج نامطلوب اقتصادی- مالی شرکت های مزبور طی سال های اخیر نبود توجیه فنی- اقتصادی و مالی برای دخالت دولت در برخی از فرآیندهای تولیدی و محدودیت های مالی- اقتصادی دولت برای اداره و تصدی فعالیت ها. اجرای سیاست خصوصی سازی در بخش شرکت های دولتی را اجتناب ناپذیر ساخته است برخی از اهداف مرتبط بر اجرای برنامه خصوصی سازی شامل مواردی از قبیل: ارتقای کارایی و بهره وری عوامل تولید در سطوح خرد و کلان اقتصادی، گسترش زمینه رقابت در فعالیت های اقتصادی، نزدیک شدن به مرز تخصیص بهینه منابع، جذب منابع قابل سرمایه گذاری خصوصی در تامین مالی فعالیت های اقتصادی، تقویت بنیان مالکیت و مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی، کاستن از بازار مالی دولت و منطقی کردن اندازه فعالیت های دولت در اقتصاد ملی می باشد. دلایل ذکر شده بیانگر این هستند که امروزه، خصوصی سازی به طور جدی در بسیاری از کشورها به عنوان جایگزین گسترش مسئولیت های دولت در تولید و توزیع کالاها و خدمات مد نظر می باشد.

در ایران نیز در اولین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور (مصوب ۱۳۶۸) موضوع واگذاری فعالیت های اقتصادی دولت به بخش خصوصی در قالب سیاست خصوصی سازی مطرح و زمینه های اجرایی آن تصویب شد. بدین ترتیب مقرر گردید که شرکت های دولتی در چار چوب تامین شرکت های مادر تخصصی و شرکت های زیر مجموعه آنها سازماندهی شوند و بر اساس برنامه زمان بندی مصوبه هیات وزیران، شرکت های زیر مجموعه از طریق بورس اوراق بهادار مزایده و یا مذاکره به بخش غیر دولتی واگذار شوند البته لازم به ذکر است که طی برنامه سوم توسعه اقتصادی (سال ۱۳۸۰) مسئولیت فرآیند واگذاریها (خصوصی سازی) به سازمان خصوصی سازی محول گردید. واگذاری ها از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۱طی چهار دوره صورت گرفت که ۷/۱۴ درصد آن در دوره اول (۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳)، ۳/۱۵ درصد در دوره دوم (۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶)، ۴/۴۱ درصد در دوره سوم (۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹) و ۶.۲۸ درصد در دوره چهارم (۱۳۸۰- ۱۳۸۱) بوده است و بعد از آن به پیشنهاد دولت و با تایید سازمان خصوصی سازی و شورای تصمیم گیری بورس واگذاری ها صورت می گیرد.

اهمیت موضوع و بیان مسئله:

خط مشی اقتصادی و سیاسی خصوصی سازی، امروز در سراسر دنیا به طور وسیع به عنوان فروش از پیش تعیین شده شرکت ها دولتی یا دارایی ها، با صلاحدید دولت به عاملین خصوصی اقتصادی تعریف گردیده است خصوصی سازی اولین بار توسط مارگارت تاچر معرفی شد. خصوصی سازی یکی از مهمترین عناصر پدیده جهانی سازی و استفاده روز افزون از بازارها برای تخصیص منابع می باشد. (Megginson, 2001)

مشاهده روند خصوصی سازی نشان می دهد که کشورهای در حال توسعه به پیشرفت آشکاری در این زمینه در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ رسید ماند کل مبادلات انجام شده در این دوره ۴۰۰ مبادله به ارزش ۹۰ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۰۵ این رقم به بیشترین مقدار خود از آغاز سال ۱۹۹۱ تا کنون رسیده است نمودار ۱ و ۲ روند خصوصی سازی در جهان از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۰۸ به تصویر کشیده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.