اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه


در حال بارگذاری
11 سپتامبر 2024
فایل پی دی اف
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد

 اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه دارای ۹۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پی دی اف اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه :

اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه

دانلود سمینار رشته حقوق جزا و جرم شناسی اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه

در ۹۸ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه
فهرست مطالب

عنوان صفحه

بیان مساله ۱

ضرورت و اهمیت فایل ۳

فرضیه های فایل ۵

سوالات فایل ۶

روش فایل ۶

جرم ۷

تعریف لغوی جرم ۷

تعریف اصطلاحی جرم ۸

تعریف جرم از دیدگاه های مختلف ۸

تعریف جرم از نظر فقها ۸

تعریف جرم از دیدگاه حقوق دانان ۹

تعریف مجازات در حقوق اسلام ۱۰

تعریف مجازات در حقوق عُرفی ۱۲

مبانی مجازت ها ۱۴

مبانی نظریه بازدارندگی مجازات ها ۱۵

نظریه مکافات عمل یا اثر وضعی جرم ۱۶

نظریه اصلاحی و دفاعی مجازات ۱۶

اصول حاکم بر مجازات ها ۱۷

اصل قانونی بودن مجازات ها ۱۷

تساوی مجازات ها ۱۸

اصل شخصی بودن مجازات ها ۱۹

انواع مجازات ها ۲۰

طبقه بندی مجازات ها بر اساس درجه آنها ۲۰

مجازات اصلی ۲۱

مجازات تبعی ۲۱

مجازات تکمیلی ۲۱

تعریف فردی کردن مجازات ها و مفاهیم مرتبط با آن ۲۱

یک-فردی کردن مجازات ها ۲۲

دو- بزهکار یا مجرم ۲۲

سه- تعلیق مجازات ۲۳

چهار-کیفر زدایی ۲۳

پنج- پرونده شخصیت ۲۴

شش- جرم زدایی ۲۴

بخش دوم: بررسی تاریخی فردی کردن مجازات ها ۲۵

گفتار اول – زمینه های پیدایش مفهوم فردی کردن مجازات ها در تاریخ عمومی جهان ۲۵

یک- دوره انتقام خصوصی ۲۵

دو- دوره دادگستری خصوصی ۲۷

تعریف و شناخت اصل فردی کردن مجازات ها ۲۸

گفتار دوم:جایگاه اصل فردی کردن مجازات ها د رمیان اصول حاکم بر مجازات ها ۳۲

یک- با توجه به اصل قانونی بودن مجازات ها ۳۲

دو- با توجه به اصل تساوی مجازات ها ۳۳

سه- با توجه به اصل شخصی بودن مجازات ها ۳۴

گفتار سوم: اهداف اصل فردی کردن مجازات‌ها ۳۵

یک- اهداف شخصی ۳۵

دو- اهداف اجتماعی ۳۹

شیوه‌های فردی کردن مجازات‌ها ۴۲

گفتار اول: فردی کردن تقنینی مجازات‌ها ۴۲

یک -موجبات فردی کردن تقنینی مجازات‌ها ۴۲

الف ـ به اعتبار خصوصیات فردی مجرم یا زیان دیده از جرم ۴۲

گفتار دوم- شیوه های فردی کردن تقنینی مجازات ها ۴۳

گفتار دوم : فردی کردن قضایی مجازات ها ۴۶

یک- انگیزه های فردی کردن قضایی مجازات ها ۴۷

دو- روش های فردی کردن مجازات ها ۵۱

گفتار سوم: فردی کردن اجرایی و نیکمه اجرایی مجازات ۶۱

۱- عفو ۶۱

۲- آزادی مشروط ۶۲

گفتار چهارم:بررسی شیوه های مدرن اجرای مجازات ها با رویکرد فردی کردن مجازات ها ۶۴

یک- زندان و جایگزین های آن در عصر جدید ۶۵

دو- جایگزین های مجازات زندان ۶۶

اصل فردی کردن مجازات در حقوق ایران و فرانسه
فهرست و منابع و مآخذ ۸۷

بیان مساله

جامعه شناسی که از لفظ سوشیستی به معنای اجتماع مشتق شده است، از علوم و رشته های قدیمی در بین انسانها است که البته تا زمانی که بعداً گفته خواهد شد، به این عنوان وجود نداشته است؛ اما مفاهیم، نگرش ها و روش های آن در لابلای اندیشه های پیشینیان به خوبی نمود یافته است. پیامبران و نوابغ به عنوان افراد برجسته ی تاریخ بشر، مفاهیم مهمی از نظرات جامعه شناسانه را در عبارات خود بیان می کردند. در این میان بحث جامعه شناسی از منظر کیفری مطرح است. جامعه‌شناسی کیفری شاخه ای از جامعه شناسی حقوق بوده و به مطالعه فرآیند قانونگذاری، چگونگی انعکاس مجازات در جامعه، میزان کارآیی مجازات، میزان بازدارندگی مجازات (مانند اعدام) و بالاخره فرآیند دادرسی کیفری می پردازد. اینها موضوعات مورد بررسی جامعه شناسی کیفری هستند یعنی از لحظه کشف جرم تا لحظه اجرای مجازات. جامعه شناسی کیفری به دنبال علت شناسی جرم نیست. به دنبال چگونگی تولد، تحول، رشد و افول نهادهای حقوق کیفری است. رویکرد جامعه شناسی کیفری یک رویکرد علت شناسی نیست بلکه نهاد شناسی است. مثلاً می گوید چرا در کشور ما تعلیق یا آزادی مشروط عملاً جا نیفتاده است. یا مثلاً در کشور ما علیرغم جرم انگاری ربا از سال ۱۳۷۵، مواردتعقیب این جرم و محکومیت به آن طبق مطالعات انجام شده، بسیار اندک بوده است . یکی از مسائلی که در جامعه شناسی کیفری مطرح است اجرای علنی مجازات و آسیب شناسی این مسئله است. علنی بودن مجازات به مفهوم منتشر کردن و آشکار نمودن آن است و آشکار نمودن مجازات، دو معنا دارد: یکی این که فقط خبر آن در بین مردم منتشر گردد و دوم این که علاوه بر اطلاع مردم، حضور آنان نیز در زمان اجرای حکم لازم است. پس اعلان مجازات از نظر لغت در دو مصداق: «اطلاع مردم» و «حضور مردم» عینیت پیدا می کند، ولی سخن ما این است که اعلان مجازات در اصطلاح فقها صرفا با حضور مردم، عینیت پیدا می کند; زیرا شواهد محکم و متقنی وجود دارد که نشان می دهد اعلان مجازات تنها با حضور مردم محقق می شود و صرف اطلاع، کافی نیست. برخی از نویسندگان بین اجرای علنی حدود و اجرای حد در ملا عام تفکیک قائل شده و می گویند: اجرای مجازات در ملا عام فاقد هر گونه مستند شرعی است و هیچ دلیلی وجود ندارد که باید مجازات در ملا عام اجرا گردد. بین علنی بودن مجازات و اجرای مجازات در ملا عام تفاوت اساسی وجود دارد. اجرای علنی به این معنا است که مجازات در مکانی اجرا شود که اگر کسانی مایل به حضور در آن مکان باشند، بتوانند حضور یابند و کسی مانع حضور آنها نشود، ولی مجازات در ملا عام به این معنی است که در محل تجمع مردم و رفت و آمد آنان مثلا در میادین پرجمعیت اجرا شود ؛ اما با رجوع به سیره پیامبر صلی الله علیه و آله، ائمه معصومین علیهم السلام، متون روایات و کتب متداول فقهی واقعا چنین تفکیکی بین اجرای علنی حدود و اجرای حدود در ملا عام مشاهده نمی شود و در کلام مذکور نیز هیچ دلیل و مستندی برای این تفکیک اقامه نگردیده است. در متون روایات نه واژه «اجرای علنی» آمده و نه واژه «ملا عام». از این رو نمی توان با تفسیر و تحلیل این واژه ها حکم شرعی استنباط کرد. آنچه در سیره معصومین قطعی است این است که حدود در حضور مردم اقامه می شد و مردم برای اجرای حدود اجتماع می کردند. این که ما ادعا کنیم اجرای حدود در حضور مردم، اجرای علنی حدود بوده نه ملا عام به دلیلی نیاز دارد که اثبات کند هیچ یک از حدود در اماکن عمومی اجرا نمی شده و تمامی حدود، با حضور مردم در اماکن خاص اجرا می گردید و الا اثبات آن مشکل است. از این رو این تفکیک مبنای فقهی ندارد . برخی نیز بر این عقیده است که اجرای علنی حدود بر خلاف اصل شخصی بودن مجازات است و آثار و تبعات اجرای علنی مجازات بر خانواده و بستگان محکوم نیز اعمال می گردد این سخن، ناصواب است؛ چون منظور از شخصی بودن مجازات و آیه شریفه «و لا تزر وازره وزر اخری» این است که هر کس مسؤول عمل خویش است و به دلیل اعمال دیگران مجازات نمی گردد و به هیچ وجه به این معنا نیست که مجازات باید به نحوی باشد که هیچ کس غیر از مجرم حتی به صورت غیر مستقیم آزرده نگردد و یا آسیب نبیند; چون در این صورت تقریبا هیچ مجازاتی قابلیت اجرا پیدا نمی کند. در تمام مجازاتها چه بخواهیم و چه نخواهیم ممکن است بستگان و خانواده مجرم و حتی اجتماع زیان ببینند، ولی در علم حقوق این گونه آثار غیرمستقیم را با اصل شخصی بودن مجازاتها منافی نمی دانند. آیا در زندان فقط مجرم مجازات می گردد و خانواده از نظر مالی، حیثیتی و روحی آسیب نمی بیند؟ و در جریمه نقدی، آیا فقط مجرم مجازات می شود یا خانواده او نیز دچار مشکل می شود؟ اگر چه حکومت اسلامی موظف است در جهت کاهش آثار و عواقب غیرمستقیم مجازات مجرم، تلاش نماید .بنابراین محقق در پی بررسی این مسئله است که آیا اجرای علنی مجازات می تواند آسیب های اجتماعی ،روحی و معنوی داشته باشد؟

ضرورت و اهمیت فایل

بر مبنای قول معروف "حیاه العلم بالنقد وَال رَد" ضروری است که در راستای مصالح اسلام و جامعه اسلامی به تحلیل جایگاه فقهی و قانون ی اجرای مجازات ها در ملاء عام بپردازیم و آنرا مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

ما با رجوع به منابع معتبر فقهی و سنت به این نتیجه دست می یابیم که اصولاً در اسلام اجرای مجازات ها برای اصلاح مجرمان است و هدف ایجاد رعب و وحشت در جامعه نمی باشد. لذا وقتی به سیری پیامبر و امیرالمؤمنین رجوع می کنیم، می بینیم که ایشان از افرادی که می خواستند حدود الهی درباری آنها اجرا شود می خواستند که طوری اقرار نمایند که مجبور نشوند که حد را در جامعه اجرا کنند. هنگامیکه اقرار می کردند، از آنها می خواستند که توبه کنند. به طور مثال زنی خدمت امیرالمؤمنین می آید و تقاضا می کند که حد رجم را در مورد او اجراء کند. حضرت می فرمایند: من خدا نیستم که تو را پاک کنم؛ تو اگر توبه کنی خدا تو را پاک خواهد کرد، و این‌گونه بهتر است تا این‌که بخواهی آبرو و حیثیتت از بین برود.

پس باید گفت که در اسلام هدف اصلی از اجرای مجازات ها اصلاح مجرم است. و توبه نیز که از ویژگیهای مسایل جزایی اسلام است، همان اصلاح مجرم می باشد. و اگر فردی با رعایت شرایط خاص توبه کند دیگر مسأله مجازات برای او مطرح نمی شود.

اما باید توجه داشت که توبه معنای خاصی در اسلام دارد و آن اینکه انسان با توبه باید رابطی خودش را با خدا اصلاح کند. در قرآن کریم آمده است که :"الذین تابوا و اصلحوا" یعنی شخص باید هم توبه کند و هم عملاً خود را اصلاح کند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.