گزارش کارآموزی پراید


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کارآموزی پراید دارای ۷۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کارآموزی پراید  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب
پیشگفتار۱
مقدمه۴
موقعیت شرکت۶
تاریخچه شرکت۸
خودروهای تولیدی شرکت۱۰
خودروهایی که در گذشته تولید شده۱۰
تولیدات فعلی شرکت۱۴
تولیدات آینده شرکت۱۷
سالن اصلی تولید بدنه۱۹
خط تولید پرایدGTX22
پانل های کنترل۲۵
تئوری کار در سالن تولید بدنه۲۷
دستگاههای جوشCO236
دستگاه جوش آرگون۳۸
کاربردهای سیلر۴۳
پمپ سیلر۴۵
سالن رنگ۴۷
جداول رنگ آمیزی۵۶
ایمنی و بهداشت۵۷
جلوگیری از انفجار و اشتعال۵۸
بهینه سازی در تولید بدنه۶۱
نتیجه گیری۷۲

خلاصه فعالیت های انجام گرفته :
گزارش فوق در مدت تقریباً ۴۰ روز در شرکت  پارس خودرو تدوین گردیده است در این مدت از چندین سالن دیدن بعمل آوردم و با طرز کار دستگاههای صنعتی مختلف آشنا شدم و همچنین آزمایشی در مورد بهینه سازی انجام گرفت.
اولین سالنی که مورد بازدید قرار گرفت سالن تولید بدنه خودروی پراید GTX بودکه در آن دستگاههای متنوعی مانند پمپ های سیلرزنی و دستگاههای جوش مختلف کابرد داشت. سالن دومی که در آن فعالیت داشتم سالن مخصوص رنگ بود که سالن بسیار پیشرفته و با کارایی بالا نشان می داد.
در سالن مربوطه به سالن بدنه آزمایشی توسط اینجانب انجام گرفت که درآن به وسیله پانل اصلی تعداد تولید و سهم هر بخش در سرعت تولید بدنه ها را ثبت نمودم که می توان به وسیله نتایج حاصل از آن می توان به سرعت تولید بدنه افزود.

پیشگفتار :
مطالب فوق توسط اینجانب در طول مدت ۲۸۸ ساعت کارآموزی در شرکت سهامی عام پارس خودرو تهیه گردیده است. با توجه به اینکه ثبت رفت و آمد و ثبت حضور در شرکت مربوط به وسیله دستگاههای الکترونیکی و زمان سنجی انجام می شد.
حضور اینجانب در کل مدت در محل ضروری بوده و سعی کردم مطالبی را گردآوری نمایم که در بالا بردن اطلاعات دوستان عزیزی که احیاناً گزارش فوق را مطالعه می نمایند مثمر ثمر واقع شود.
 با توجه به اینکه اینجانب تجربه مطالعه گزارشات کارآموزی متعددی را داشته ام و با توجه به این مطلب که دوستان عزیز نیز زحمات زیادی را برای تهیه گزارشات فوق متحمل شده بودند اما در اکثر گزارشات یک نکته منفی خودنمایی می کرد و آن نکته این بود که مطالب ارائه شده از طریق خواندن گزارشات قابل انتقال نبودند به دلیل اینکه یا به صورت آمار و ارقام بودند یا مطالب در سطح بسیار بالایی تهیه شده بودند که قابل لمس نبودند. پس اینجانب با در نظر گرفتن شرایط فوق سعی کردم گزارشی را ارائه دهم که در حد امکان مطالبی را برای استفاده دیگر دانشجویان در بر داشته باشد چون تحقیق فوق در یک کارخانه خودروسازی انجام گردیده که لمس آن برای بعضی دوستان مقدور نمی باشد بنده سعی کردم که کلیه چیزهایی را  که موفق به درک آنها شده ام بر روی صفحه کاغذ بیاورم.
اینجانب در طول مدت تقریباً ۴۰ روز کاری مطالب بسیار فراوان و آموزنده ای را فراگرفتم که تقریباً غیر قابل قیاس با مدت ۲ سال تحصیل من در دانشگاه می باشدچرا که در دروس مهم کارگاهی استادان محترم میلی به انتقال آموخته های خود به دانشجو نشان نمی دادند این مطالب را در قیاس با کارکنان و مهندسان بخش نت سالن بدنه پراید بیان می نمایم. زیرا  افراد نامبرده با اینکه مسئولیتی نسبت به اینجانب نداشتند و وظایف بسیار سنگینی هم بر دوش داشتند دلسوزانه تجارب چندین ساله خود را به یک فرد دانشجو انتقال می دادند. که در همین جا نهایت تقدیر و تشکر را از ایشان به عمل می آورم و همچنین مسئولان کتابخانه مهندسی شرکت که کتاب های نفیس و رفرنس های با ارزشی در مورد صنعت اتومبیل را در مجموعه خویش جای داده بودند کمال تشکر را می نمایم و همچنین از مسئولان بخش آموزش به دلیل کمک به بنده تشکر می  کنم. البته مسئول کتابخانه بخش آموزش که اینجانب به کتب و اطلاعات موجود در بخشی که ایشان مسئولیتش را داشتند نیاز فراوان داشتم با اینجانب همکاری نمی کردند و در اکثر اوقاتی که زمان کار کتابخانه بود حضور نداشتند که شاید همکاری با بنده در حوزه وظایف ایشان نبوده است در  کل بایسته است کمال تشکر را از عزیزانی که مرا در یادگیری مهارتهای فنی یاری نمودند تشکر کنم و امیدوارم روزی بتوانم دین خویش را به شرکت فوق ادا نمایم.

 

(۱-۱-۱)مقدمه :
امروزه صنعت خودروسازی پس از نفت فراگیرترین و مؤثرترین صنعت کشور به شمار می آید این صنعت نه تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورهای جهان از جایگاه ممتاز و قابل قبولی برخوردار است صنعت خودروسازی اصولاً با برخورداری از دو واقعیت غیر قابل انکار، یکی نیاز تمامی جوامع بشری با هر فرهنگ و آداب و رسوم و متعلق به هر سرزمین و دیار، و دیگری میزان اشتغالزایی آن به جهت گستردگی رشته مختلف صنعتی مرتبط با این محصول و الزام در بهره گیری از امکانات تولیدی هزاران کارگاه کوچک و بزرگ که در بخشهای گوناگون صنعتی مانند صنایع فلزی، شیمیایی، سلولزی، الکتریک- الکترونیک، نساجی، شیشه، لاستیک و  غیره فعال بوده و در حقیقت هر گروه به سهم خود مسئولیت تأمین مواد اولیه مورد نیاز، ساخت قطعات، تست و تضمین کیفیت و یا حتی حمل و نقل و تحویل حدود ۹ تا ۲۷ هزار قطعه لازم برای ساخت یک خودرو را به عهده دارند تردیدی باقی نمی گذارد که صنعت خودرو به حق محرکه صنعتی اقتصاد هر کشور است و اگر خدمات پس از فروش، تعمیرگاههای مجاز و آزاد و بخصوص نقش خودروهای تجاری را به آنها اضافه کنیم اهمیت اقتصادی و اجتماعی موضوع فراتر نیز خواهد رفت. در کشور ما نیز پیشرفت های شایان ذکری در زمینه خودروسازی انجام گرفته البته نباید از این موضوع نیز چشم پوشی کرد که کشورهایی مانند کره نیز تقریباً همزمان با کشور ما به صحنه پر پیچ و خم بازار جهانی خورد پا گذاشتند اما پیشرفت و جایگاه کشورهای فوق در بازار جهانی هم اکنون قابل مقایسه با صنعت خودروی ایران نمی باشد البته نباید از این موضوع نیز چشم پوشی کرد که خودروساز داخلی ایران خودرو هم  اکنون جزء۲۰۰ شرکت بزرگ خودروسازی دنیا می باشد آمارها نشان می دهد که ۸۰% استفاده کنندگان خودرو که تعداد کل تولید در دنیا در حدود ۶۰ میلیون دستگاه می باشد درکشورهای جهان اول قرار دارند و تنها ۲۰% از تولید جهانی توسط کشورهای جهان سوم مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به این آمار می توان ایران را یکی از بزرگان صبنعت خودرو در کشورهای در حال توسعه دانست.

(۱-۱-۲)موقعیت شرکت :
شرکت پارس خودرو در کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص کرج- تهران قرار دارد. از نظر عرضی شرکت پارس خودرو از جاده مخصوص شروع شده و تا جاده فتح ادامه می یابد. ساختمان مدیریت شرکت در قسمت شمالی شرکت قرار دارد و ساختمان به شکل آرم شرکت می باشد. هم اکنون در شرکت پارس خودرو ۴ سالن سلف سرویس وجود داردکه هم اکنون جوابگوی کارکنان شرکت می باشد اما در سالنهای آینده با توجه به افزایش تعداد کارکنان شرکت نیاز به ساخت ساختمانهای سلف جدید محسوس می باشد.
در قسمت شمال شرقی شرکت ساختمان ایمنی و بهداشت می باشد که دارای دو آمبولانس و تجهیزات نسبتاً مطلوبی است و حتی وسایل دندانپزشکی نیز در بهداری موجود  می باشدک معمولاً حوادثی در سالنهای مختلف به وقوع می پیونددکه توسط بهداری معالجات اولیه انجام می شود. در قسمت جنوبی ساختمان بهداری ساختمان بهداری ساختمان آموزش و کتابخانه قرار دارد و به ترتیب به سمت جنوب شرکت سالن کنترل کیفیت، کتابخانه مهندسی، انبار قطعات یدکی، سالن تولید بدنه خودروهای پراید، پی کی، سرانزا و رونیز قرار دارد.
در سمت راست مجموعه هایی که بیان شد انبار خودروهای تولیدی قرار دارد و در قسمت آخر هم پارکینگ شرکت قرار دارد.
در قسمت شمالی شرکت قسمت مدیریت قرار دارد درکنار ساختمان مدیریت ساختمان امور اداری دایر گردیده یکی از ساختمانهای سلف سرویس نیز در این مکان ساخته شده از این قسمت نیز وقتی به سمت جنوب شرکت پیشروی می کنیم به ساختمانهای مونتاژ خودروهای دو دیفرانسیل و بعد از آن به سالن مونتاژ خودروهای تک دیفرانسیل می رسیم بعد از این سالنها به یک سوله بزرگ در حال ساخت می رسیم که در آینده کار تولید خودروی L90 در این سالن انجام می گیرد و جنوبی ترین قسمت به انبار ضایعات بر می خوریم.
در قسمت شمالغربی شرکت ورودی اصلی قرار دارد ک ساختمان با نمای سبز رنگ می باشد. در این قسمت وقتی به سمت جنوب پیش می رویم انبار خودروهای تولیدی قرار دارد بعد از این قسمت نوبت به ساختمان حراست و آتش نشانی می رسد که در یک ساختمان ابقا شده اند، بعد از آن سالن رنگ شرکت می باشد و در قسمت غربی سالن رنگ نیز نیروگاه قرار دارد.

(۱-۱-۳)تاریخچه شرکت :
در سال ۱۳۳۵ در خیابان اکباتان تهران به منظور انجام فعالیتهای بازرگانی و عمدتاً در رابطه با واردات و فروش اتومبیلهای جیپ و بلیزر قطعات یدکی آنها شرکتی به نام شرکت جیپ تأسیس شد.
در سال ۱۳۳۸ با احداث کارخانه ای در جاده مخصوص کرج، تهران (محل کنونی شرکت پارس خودرو مونتاژ انواع اتومبیلهای جیپ را در ایران آغاز کردند و در سال ۱۳۴۵ اقدام به احداث سالنهای پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات نمودند از سال ۱۳۴۶ تولید اتومبیلهای آریا شاهین (رامبلر) به محصولات قبلی اضافه گردید. در تاریخ ۴/۲/۱۳۵۲ شرکت موتور جک (سهامی) خاص از طریق انتقال دارائیها و تعهدات شرکت جیپ و در تاریخ ۸/۲/۱۳۵۲ طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت به جنرال موتورز ایران (سهامی خاص) تغییر یافت. براساس موافقت نامه مورخ ۳۰/۸/۵۹ سازمان صنایع ملی ایران به شرکت خودرو سازی ایران (سهامی خاص ) تغییر یافت.
نهایتاً به استناد موافقت نامه ۱۳/۱۰/۵۹ نام آن به شرکت پارس خودرو (سهامی خاص) تغییر نمود و سپس در سال ۱۳۷۱ طبق مصوبه مجمع عمومی (صاحبان سهام) و در راستای سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران وضعیت سهام شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت.
از تاریخ فوق تا به حال شرکت پارس خودرو تحولات گوناگونی را به خود دیده و هر روز نسبت به روز قبل پیشرفتهایی را حس نموده شرکت پارس خودرو یک شرکت مونتاژ کننده موفق می باشد از آن جهت که علاوه بر تولید ارزان قیمت ترین خودروهای ایران مانند PK به مونتاژ لوکس ترین خودروها مانند نیسان ماکسیما نیز همت گمارده است تا بتواند نیاز بازار را در همه زمینه ها بر طرف گرداند البته نا گفته نماند شرکت پارس خودرو به صادرات خودروهایی مانند پراید ۱۴۱ و New pk نیز دست زده است که این به نوبه خود موفقیت بزرگی می باشد.
خودروهای تولیدی شرکت :
(۱-۱-۲) خودروهایی که در گذشته تولید شده :
۱-خودروهای جیپ :
در سال ۱۳۳۸ در کارخانه ای که توسط شرکت جیپ تأسیس گردیده بود و مکان کنونی شرکت پارس خودرو می باشد اقدام به مونتاژ انواع اتومبیلهای جیپ از قبیل کروکی ساده و نظامی (فرماندهی و ساده) و جیپ کالسکه ای، جیپ استیشن آهو، جیپ وانت، سیمرغ، جیپ آمبولانس آغاز گردید و تا سال ۱۳۵۹ ادامه داشت که بعلت قطع رابطه با آمریکا و عدم امکان تأمین قطعات از منبع اصلی (شرکت آمریکن  موتورز) تولید آنها قطع گردید و مصالحه مجدد در سال ۱۳۶۲ تا سال ۱۳۶۴ تولید ۸۸۰۸ دستگاه سفارش مربوط به مصالحه دیوان اداری لاهه انجام گرفت.
۲-سواری آریا و شاهین :
تولید اتومبیلهای سواری آریا و شاهین (رامبلر) در سال ۱۳۴۶ در سالن مونتاژ جدید که احداث آن از سال ۱۳۴۵ شروع شده بود آغاز گردید و در این سال با احداث سالنهای پرس و ساخت، حجم قطعات وارداتی را به تدریج کاهش و شروع به ساخت داخلی قسمتهایی از آن نمودند.
۳-سواری شورلت ایران(اپل) :
در سال ۱۳۵۲ با مشارکت جنرال موتورز آمریکا در ۴۵% سهام شرکت جیپ نام این شرکت به شرکت جنرال موتورز ایران تغییر یافت و این شرکت ضمن حفظ سالن جیپ به سفارش سالن جیپ سابق که به صورت بازرگانی در خیابان اکباتان به فعالیت خود ادامه می داد تولید انواع خودروهای جیپ را ادامه و در سالنهای تولید به جای سواریهای آریا و شاهین (رامبلر) تولید سه مدل سواری اپل به نامهای شورلت ایران ۲۵۰۰ و ۲۸۰۰ رویال آغاز گردید که تا سال ۱۳۵۵ ادامه داشت در سال ۱۳۵۵ تولید سواریهای جنرال موتورز بنام شورلت نوا در ۴ مدل و بیوک در ۵ مدل و کادیلاک سویل جایگزین تولید اتومبیلهای اپل گردیدند و تولید این سری اتومبیلها نیز به دلیل قطع رابطه با آمریکا در سال ۱۳۶۱ قطع شد. در سال۱۳۶۴ قسمتی از اتومبیلهای نوا و بیوک که قطعات آنها در سال ۱۳۵۷ سفارش شده ولی به دلیل رابطه با آمریکا در بنادر کانادا بلا تکلیف مانده بود طبق مصالحه انجام شده در لاهه تولید آنها شروع و در سال ۱۳۶۷ پایان یافت.
بالاترین سطح اتومبیلهای سواری در سال ۱۳۵۴ به تعداد ۷۶۰۹ دستگاه بوده است.
۴-جیپ صحرا :
در سال ۱۳۶۸ مهندسی شرکت طی مطالعاتی که از مدتها قبل شروع شده بوداتومبیلهای جیپ صحرا را به طور بسیار مطلوبی تغییر داد. که دارای تجهیزات و امتیازات زیادی نسبت به جیپ قبلی بود و بنام صحرا آماده عرضه به  متقاضیان نمود و به عنوان یک اتومبیل دو منظوره شهری- بیابانی مورد استفاده همه مردم قرار گرفت.
 
۵-وانت شورلت :
در سال ۱۳۵۶ این شرکت با احداث سالن تراک در جنوب شرقی سالنهای تولیدی اقدام به تولید وانتهای شش سیلندر دو دیفرانسیل شورلت نمود که تولید آنها تا سال ۱۳۵۹ ادامه داشت و به دلیل قطع رابطه با آمریکا این تولیدات پایان یافتند.
۶-اتومبیل های نیسان-نیسان پاترول :
طرح و تولید خودروهای دو دیفرانسیل در قالب بخشی از پرونده عظیم تکنولوژی و کمکهای فنی مورد قرارداد بین نیسان ژاپن و سازمانهای گسترش در تاریخ تیرماه ۱۳۶۴ به شرکت پارس خودرو به عنوان مجری بخشی از کل طرح واگذار گردید لازم به توضیح است که کل طرح عبارت بود از : تولید قوای محرکه در زامیاد و تولید چند نوع اتومبیل و استیشن و وانت در سایپا و پارس خودرو متعاقب این امر قرارداد همکاری فیما بین پارس خودرو و نیسان ژاپن منعقد و عملیات اجرائی آن پس از انجام مطالعات اولیه در فروردین ۱۳۶۵ شروع شد و در بهمن و شهریور ۱۳۶۷ مدل وانت دو دیفرانسیل نیسان در سالن تراک تولید گردید.
(۲-۲-۱)تولیدات فعلی شرکت :
پراید GTX، پراید ۱۴۱، نیسان پیکاپ، نیسان ماکسیما، نیسان رونیز، سرانزا، خودرو PK و New pk
پراید صندوق دار (GTX ) :
بیشترین مقدار سود شرکت به وسیله تولید خودروی پراید مرتفع می گردد هدف شرکت تولید ۵۰۰ دستگاه پراید در روز می باشد  که البته با سه شیفت کاری که هم اکنون مشغول کار هستند تاحدودی به  این هدف دست پیدا کرده اند. بدنه پراید در سالن بدنه تولید می گردد و بعد از رنگ شدن در سالن رنگ به قسمت مونتاژ منتقل می گردد.
لازم به ذکر است خط تولید پراید در قسمت بدنه توسط پیمانکار کره ای طراحی و نصب گردیده است.
پراید ۱۴۱ :
پراید ۱۴۱ که در سالنی جداگانه بدنه آن ساخته می شود هم به بازار داخلی تزریق می گردد و هم به عنوان یک خودروی صادراتی برای کشور ارزآوری می نماید.
خودروی نیسان پیکاپ :
خودروی فوق همانطور که از نامش نیز پیداست یک خوروی پیکاپ است یعنی خودروی دو منظوره ای که هم برای رفت وآمد به کار می رود و هم استفاده کاری و باربری دارد. خط تولید پیکاپ تقریباً به صورت سفارشی کار می کند و اکثر استفاده آن در تولید ماشین ها پول یا سفارشات دیگر شرکتها می باشد.
نیسان ماکسیما :
خودروی نیسان ماکسیما کاملاً به صورت CKD وارد کشور می شود و در سالن مربوط به این خودرو که یک سالن کاملاً مجزا نیز می باشد مونتاژ می شود ذکر این نکته جالب است که حتی تایرهای خودروی فوق نیز مارک ژاپن دارند البته خودروی ماکسیما را می توان کامل ترین خودروی داخلی دانست.
نیسان رونیز و سرانزا : 
خطوط خودروهای فوق هم به صورت سفارشی کار میکند و تولیدات این خطوط نیز محدود  می باشد
خودروی PK :
در اوایل سال ۱۳۷۶ خط تولید جیپ صحرا از سالن قدیمی خود جمع شد و به سالن دیگری منتقل گردید و تولید خودروی PK (Pars Khodro ) در این سالن آغاز گشت (با خریدن امتیاز تولید از شرکت سایپا)
خودروی PK را می  توان تقریباً تنها خودرویی دانست که بدنه آن به طور تقریباً کامل در شرکت تولید می گردد. ابتدا ورقه ها به وسیله قیچی به ابعاد مورد نظر تبدیل می شوند و بعد به وسیله پرس به قطعات مورد نظر تبدیل می گردد. قطعات که جنس ورقه آنها فولاد ضخیم و مستحکمی می باشد به سالن بدنه منتقل می شوند در سالن بدنه بوسیله فیکسچرهایی که قدیمی هستند کامل می شوند با ذکر این  نکته که تعداد جوش ها در بدنه PK نسبتاً زیاد می باشد و این به استحکام خوردوی فوق می افزاید. خودروی PK بعد از طی این مراحل به سالن مونتاژ می رود و در خطی به نام U شکل به یک خودروی کامل تبدیل می شود
خودروی New PK :
خودروی New PK را می توان جدیدترین خودروی تولیدی پارس خودرو دانست البته تفاوت اساسی بین خودروی New PK و  PK نمی توان یافت تنها تغییرات عوض شدن طراحی چراغهای عقب و همچنین یکپارچه کردن گلگیرها با رکاب می باشد و  نیز تغییراتی هم دکوراسیون داخلی اعمال گردیده است.
(۲-۳-۱)تولیدات و ترسیم آینده شرکت :
در مدت کوتاهی که در شرکت پارس خودرو مشغول به کار بودم تحولات بسیار مهم و با ارزشی را حس کردم که نشان از دید باز و نگاه مدیریت نسبته به آینده بود و افق روشنی را برای شرکت پارس خودرو در برداشت. استخدام نیروهای فراوان چه در بخش تولید و همچنین بخشهای گوناگون، سه شیفت شدن شرکت و تقریباً نزدیک شدن به هدف تولید ۵۰۰ دستگاه خودروی پراید در روز ساخت سالنی بزرگ در قسمت جنوبی که برای تولید خودروی رنو مگان ( L90 ) طراحی شده بود. در همین راستا متخصصین شرکت در زمینه های گوناگون به سفرهای پژوهشی و آشنایی با روبوتهایی که در سالن فوق به کار گرفته می شدند به کشورهای خارجی فرستاده می شدند .
در طول مدت فوق پروسه  های مختلفی را  حس کردم که با توجه به نیاز بازار بر روی آنها فعالیت می شد مانند ماشینهای ارزان قیمت برای قشر کم درآمد و همچنین مونتاژ ماشینهای لوکس برای برطرف کردن نیاز بازار به این نوع محصولات در کل شرکت پارس خودرو با سرعت زیادی پیشرفت می کرد البته این پیشرفت بیشتر در جهت مونتاژ خودروها می باشد. 
در ماههای آینده آرم شرکت پارس خودرو را بر روی اتومبیلهای دیگر نیز خواهیم دید اتومبیلی مانند ( L90 ) که از هم اکنون جای خود را در بازار بدست آورده و همچنین رنو مگان و چند خودروی چینی که علاوه بر عرضه به بازارهای داخلی سهمی هم از صادرات غیر نفتی را به عهده می گیرند. خوردوی New PK  نیز که هم اکنون به کشورهایی مانند الجزایر صادر می شود احتمالا در ماههای آینده به بازار داخلی نیز تزریق می گردد.
در کل دید حرقه ای در شرکت پارس خوردو حس می شود که از کوچکترین چیزها مثل واگذاری نظافت و امور تغذیه به پیمانکاران و خریدن قطعات از شرکتهای مختلف، قابل لمس می باشند. و همین دید حرفه ای نوی آینده ای درخشان و درآمدی بیشتر را برای شرکت فوق به ارمغان می آورد.
(۳-۱-۱) سالن اصلی تولید بدنه :
سالن بدنه تقریباً در قسمت جنوب شرقی شرکت قرار دارد و محل اصلی کارآموزی اینجانب در بخش نگهداری و تعمیرات سالن فوق بود.
در این سالن بدنه چندین نوع از خودروهای تولیدی پارس خودرو به جز بدنه پارس خودروهای پراید ۱۴۱ و ماکسیما تولید می شد. در شرقی ترین قسمت این سالن خط تولید از رده خارج شده ای دیده می شود که قبلاً برای تولید خودروهای نیسان پاترول استفاده داشته است در این قسمت همچنین تعدادی از قطعات خودروی پیکاپ دیده می شود که به دلیل کم شدن میزان تولید که می توان دلیل آنرا نزول تقاضا دانست انبار گردیده است.
بعد از آن خط تولید خودروی PK برقرار است لازم به ذکر است مناطقی که در آن قطعات بدنه خودروی PK تولید می شود به ترتیب به قسمتهای P5,P4,P3,P2,P1 نامگذاری شده اند.
تعداد زیادی از بدنه خودروی PK و همچنین قطعات تشکیل دهنده آن در قسمتهای فوق انبار گردیده است که انبار شدن این قطعات به مدت طولانی خبر از نزول تقاضا برای خودروی فوق را می دهد، کما اینکه در خودروسازی های بزرگ دنیا نیز همچنین انبارهایی دیده نمی شود.
بعد از خطوط فوق نوبت به خط تولید پراید GTX می رسد به دلیل اینکه اتومبیل  فوق بیشترین سهم تولید را در شرکت بر عهده دارد و همچنین بیشترین سود را نصیب شرکت می کندخط تولید فوق از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که همین امر باعث نظارت دقیق تر مسئولین خط تولید و همچنین نت سالن به خط تولید فوق می باشد.
بیشترین کاری که در  خط تولید پراید انجم می گیرد جوشکاری نقطه ای می باشد و همچنین در این خط به مواری مانند سیلر زنی، صافکاری و در آخر هم نظارت بر کیفیت بر می خوریم اکثر کارها توسط نیروی انسانی انجام می گیرد و همچنین نیز ۴ دستگاه روبوت ( ABB ) ساخت فرانسه و همچنین دو AFM برای حمل بدنه ها دیده می شود
بعد از خط تولید خودروی پراید و انبارهای قطعات یدکی مربوطه، خط تولید خودروی نیسان پیکاپ دیده میشود که تولید آن تقریبا به صورت سفارشی می باشد و به صورت ممتد تولید نمی گردد.
البته شایان ذکر است برخی خودروهای LUX در شرکت پارس خودرو به صورت سفارشی تولید می شوند که این کار خود یک عمل حرفه ای محسوب می شود
به شرط آنکه در زمان تولید کم یا از کارافتادگی به طورکامل خط تولید تدابیری اندیشیده شود که هزینه هایی مانند بی کار ماندن کارگران به شرکت تحمیل نشود. البته در یکی از این موارد این موضوع رعایت شده بود و کارگران دو خط پیکاپ و رونیز مشترک بودند و بر طبق تقاضای مطرح شده خطوط فوق را به کار می انداختند.
(۳-۲-۱) خط تولید پراید GTX
همانطور که بیان گردید خط تولید پراید در شرکت از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد و یکی از اهداف میان مدت شرکت تولید روزانه ۵۰۰ دستگاه خودروی پراید است. با توجه به مطالب فوق و با توجه به اینکه نمونه هایی از خودروی GTX و همچنین پراید ۱۴۱ به کشورهایی مثل الجزایر و سوریه صادر می گردد و همچنین دقت در این موضوع که خودروی پراید در کشور ما مطلوب مردم گردیده و تقاضا برای این خودرو سیر صعودی طی می کند شرح بیشتری برای آشنایی با خط تولید خودروی فوق ذکر می گردد
خط تولید خودروی پراید توسط یک شرکت کره ای طراحی و نصب گردیده است.
خط فوق از چندین ( Line )  تشکیل شده ابتدا ( Side )  چپ و راست در یک Line مخصوص جوشکاری و تولید می شوند. و به وسیله ( AFM ) مخصوص به قسمت کف که در شامل تولید شده منتقل می شدند و در آنجا به وسیله جوشکاری به قسمت کف متصل می شدند. در قسمت بعدی و در ادامه شاقل قسمت سقف نیز به وسیله یک AFM  آکاردئونی به قسمتهای دیگر متصل می شد.
بعد از این که سقف به بدنه متصل می شود خودروی پراید کاملا قابل تشخیص می باشد. از این پس مجموعه کارهایی بر روی بدنه انجام می شود که برای استحکام بیشتر آن است بعد از جوشکاری ها به وسیله کاربران، ۴ روبوت جوشکاری های مکملی را جهت استحکام بدنه انجام می دادند.
در مجموعه فوق نقاطی قرار دارد که نیاز به استحکام بیشتری دارد مانند اتصال بین رکاب و گلگیر و یا اتصال بین شاسی با ستون ها که به وسیله جوش قوس الکتریکی این مرحله نیز انجام می پذیرد.
در مرحله بعد یک AFM وظیفه انتقال بدنه تقریبا آماده شده را به خطی دیگر به نام کانوایر بر عهده دارد. در کانوایر مجموعه ای از کارهای تکمیلی و برطرف کردن عیوب احتمالی انجام می گیرد. در این گام قطعاتی مانند گلگیر جلو، کاپوت و در صندوق بر روی اتومبیل نصب می گردد بعد از این کاربر روی نقاطی که  احتیاج به پرچ کاری و اتصال موقت پیچ و مهره دارند انجام می گیرد. در حین انجام کار مسئولان کنترل کیفیت بدنه به دنبال عیوب احتمالی بدنه هستند سپس کارگران بخش صافکاری، صافکاری های مربوط به بدنه را انجام می دهند. در مرحله آخر به وسیله دستگاهی به نام استاد ولد که کارآیی آن نیز، به وسیله جریان برق بالا و همچنین نیروهای پنوماتیک می باشد استادهای مخصوص شیشه های جلو و عقب ( برای نگهداری شیشه ها) به آنها جوش می خورد و دست آخر به وسیله AFM مخصوصی به قسمت خارجی منتقل می گردند.
(۳-۳-۱) پانل های کنترل :
در تمامی قسمتهای ساخت بدنه خودروی پراید پانل ها ( تابلوها) برای کنترل موجود بودند این پانل ها  کارهای مختلفی انجام می دادند.
در مجموع برای کنترل روبوت ها و همچنین خط  تولید از چندین تابلو و یک (Main Operation PANEL )  که کنترل کننده اصلی است استفاده می شود به وسیله تابلوها کارهای مختلفی انجام می گیرد از جمله ثبت تعداد تولید که بر روی پانل اصلی به صورت دیجیتال حک می شود.
برای هر قسمت یک پانل مخصوص تعبیه شده بود و قسمتهای فوق به وسیله شماره پانل هایشان در پانل اصلی شناسایی می شوند.
وقتی قسمتهای مختلف کار خود را مام می کنند با فشار دادن کلیدی مخصوص اتمام کار را به کاربر اصلی و پانل اصلی اعلام می نمایند و در زیر شماره آنها در پانل اصلی چراغ (Complete Cycle )  و بعد از آن چراغ (Home position )  در پانل اصلی روشن می گردد.
البته در بازدیدهای متوالی که از پانل اصلی انجام دادم این مسأله آشکار بود که در پاره ای اوقات تمام خط تولید به خاطر یک قسمت خاص دقایقی متوقف می شودکه این امر منجر به کاهش تولید می گردد. البته می توان با اتصال مدارهایی به چراغهای هر قسمت و ثبت کامپیوتری و یا حتی یادداشت کردن به صورت دستی قسمتی را که در هر بازه زمانی بیشترین توقف را به وجود می آورد شناسایی کرده و دلیل توقف ها را رفع کرد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.